برگزیده ها
مازندمجلس: سیاست خارجی دولت ترامپ در طول ۱۰۰ روز گذشته برای حل منازعات تلاش داشته دست به تنش‌آفرینی بزند، چنین موضوعی در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

به گزارش تسنیم، 100 روز از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری ایالات‌ متحده آمریکا گذشت. نگاهی به کارنامه 100 روزه وی نکات قابل‌ توجهی به همراه دارد. تیم سیاست خارجی و امنیتی دونالد ترامپ در این مدت هماهنگی چندانی با یکدیگر نداشت. به‌ طوری‌که مواضع متناقض از سوی آن‌ها مشاهده می‌شد.

دولت ترامپ در این مدت دست به تهدیداتی زد که عمدتاً توخالی بودند. تهدیدات نظامی علیه کره شمالی از جمله آن‌هاست. به نظر می‌رسد مطرح‌ شدن چنین تهدیداتی برای ارزیابی نوع واکنش طرف‌های مقابل انجام می‌شود. ایالات‌متحده آمریکا در مسئله کره شمالی مشاهده کرد که به‌سادگی نمی‌تواند دست به اقدام نظامی بزند.

علاوه بر ناهماهنگی داخلی ارکان سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ می‌توان به ناهماهنگی آمریکا با متحدان و شرکای خود نیز اشاره داشت. دونالد ترامپ علی‌رغم ادعاهای خود مبنی بر تمرکز بر سیاست داخلی و زیرساخت‌های داخلی آمریکا، در طول 100 روز گذشته به‌ سوی بین‌الملل گرایی و دخالت در کشورهای دیگر حرکت کرده است.

100 روز گذشته در دولت ترامپ نشان داد که نظامیان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی این کشور نقش قابل‌ توجهی داشته‌اند. تأثیر نیروهای نظامی بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی در ایالات‌ متحده باعث می‌شود که رویکرد نظامی دولت دونالد ترامپ بیش‌ از پیش افزایش یابد.

نقش دستگاه دیپلماسی آمریکا و وزارت خارجه این کشور در طول صد روز گذشته به میزان قابل‌توجهی کم‌رنگ بوده است. کاهش تعاملات دیپلماتیک و افزایش حضور نظامیان در سیاست خارجی این کشور ضربه سنگینی به دیپلماسی عمومی آمریکا وارد می­‌سازد. تداوم این روند می‌تواند تأثیر سلبی بر متحدان آمریکا داشته باشد.

ناکامی‌های دونالد ترامپ در طول 100 روز گذشته در عرصه سیاست داخلی کاملاً مشهود بوده است. شکست فرمان‌های اجرایی و برخی از طرح‌های وی در طول این مدت اماره‌ای از عدم موفقیت کارنامه صد روزه محسوب می‌شود. دولت آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های خود در عرصه سیاست داخلی دست به اقدامات شتاب‌زده در سیاست خارجی زده است. اقدام نظامی آمریکا در سوریه می‌تواند از این زاویه نیز نگریسته شود.

تصمیمات شتاب‌زده در عرصه سیاست خارجی آمریکا باعث شده که نوعی ابهام در این عرصه به وجود آید. این ابهام موجب پیش‌بینی‌ناپذیری سیاست خارجی ایالات‌متحده آمریکا می‌شود. این موضوع تأثیر مخربی بر مناسبات آمریکا با متحدان خود در جهان خواهد داشت.

به نظر می‌رسد سیاست خارجی دولت واشنگتن در طول 100 روز گذشته برای حل منازعات تلاش داشته دست به تنش‌آفرینی بزند. چنین موضوعی در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا در طول 100 روز گذشته کارنامه به‌ شدت ضعیفی از خود نشان داد. هنوز تعداد زیادی از پست‌های وزارت خارجه و نمایندگی‌های سیاسی آمریکا خالی هستند. این موضوع حاکی از عدم اعتماد ترامپ به بدنه کارشناسی و وزارت خارجه است. ضعف وزیر خارجه آمریکا نیز در این مورد مشهود است. با این‌ حال اگر رئیس‌جمهور جدید آمریکا به دنبال تحرک بیشتر دستگاه دیپلماسی این کشور بود، می‌توانست فردی شایسته به‌ عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کند.

در مجموع می‌توان گفت که کارنامه 100 روزه دونالد ترامپ حکایت از ناکامی‌های پی‌درپی وی در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی دارد. بی‌شک تداوم چنین روندی تأثیرات مخربی بر منافع ملی آمریکا خواهد داشت. گرچه برای ارزیابی سیاست داخلی و خارجی دولت ترامپ نیاز به زمان بیشتری وجود دارد؛ اما تداوم روند موجود، سرنوشت سیاسی دونالد ترامپ را پر ابهام خواهد ساخت.
آمریکا سیاست ترامپ خارجی دونالد گذشته داخلی خارجه کارنامه نظامی سیاسی ابهام وزارت تأثیر تداوم دیپلماسی ناکامی‌های متحدان نمی‌تواند افزایش می‌توان نظامیان تصمیم‌گیری‌های سرنوشت موضوع مخربی شتاب‌زده مشهود می‌تواند دستگاه اقدام ایالات‌ متحده منازعات تنش‌آفرینی موفقیت‌آمیز میان‌مدت بلندمدت قابل‌ توجهی ارزیابی ایالات‌متحده موضوعی می‌رسد شمالی مشاهده تهدیداتی ناهماهنگی