برگزیده ها
گرانی ۶برابری بنزین نتیجه رشد غیرمعقولانه یارانه نقدی/افزایش یارانه نیازمند تایید مجلس

مازندمجلس: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر گونه افزایش یارانه نقدی مشروط به تصویب مجلس است، گفت: افزایش یارانه نقدی، با استفاده از راهکارهای رشد قیمت حامل های انرژی یا چاپ پول بدون پشتوانه به تضعیف قدرت خرید خانوارها منتهی می شود.

مازندمجلس: سید فرید موسوی درخصوص شعارهای انتخاباتی مبنی بر افزایش یارانه های نقدی گفت: یکی از مولفه های سیاستمداران دلسوز برای کشور این است که با مردم صادق باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: کسانی که قول افزایش یارانه های نقدی را در شرایط فعلی اقتصاد کشور می دهند موضوع را به صورت شفاف برای مردم تشریح نمی کنند و به نظر بنده با مردم کشور صادق نیستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان منابع مالی کشور مشخص است، بنابراین افزایش میزان یارانه نقدی در شرایط فعلی بیانگر این است که قیمت حامل های انرژی مانند بنزین، گازوئیل، برق، آب و... تا 6 برابر گران شود. به طور مثال قیمت هر لیتر بنزین در صورت افزایش یارانه نقدی به 5 الی 6 هزار تومان خواهد رسید.

موسوی ادامه داد: البته ممکن است برخی ها بخواهند منابع مالی برای افزایش یارانه های نقدی را از راهکار غیرصحیح چاپ پول بی پشتوانه به دست بیاورند که باید عنوان کرد با این راهکار، اقتصاد کشور با ویرانی روبرو می شود.

وی گفت: افزایش یارانه نقدی خانوارها با استفاده از راهکارهای گرانی حامل های انرژی یا چاپ پول بی پشتوانه باعث کاهش قدرت خرید مردم می شود. به طور مثال امکان دارد شخصی یارانه 250 هزار تومانی دریافت کند، اما به مراتب باید هزینه های بسیار سنگین تر و بیشتر پرداخت کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ممکن است برخی ها بخواهند با حذف یارانه برخی از اقشار، میزان یارانه برخی دهک های دیگر جامعه را با رشد روبرو کنند که متاسفانه، در این خصوص به صورت شفاف توضیح داده نمی شود.

موسوی بیان کرد: در حال حاضر میزان علیرغم محدودیت های بودجه ای میزان مستمری اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی با افزایش روبرو شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید کسانی که شعار افزایش یارانه نقدی را می دهند این را نیز به مردم بگویند که افزایش یارانه ها باید تحت هر شرایطی با مجوز مجلس صورت بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سیدفریدموسوی