برگزیده ها
حمایت ایران از اعتراض جمعی کشورهای غیرهسته‌ای به دارندگان سلاح هسته‌ای

مازندمجلس: ایران از اعتراض جمعی کشورهای غیرهسته‌ای به دارندگان سلاح هسته‌ای حمایت کرد.

مازندمجلس: ایران از اعتراض جمعی کشورهای غیرهسته‌ای به دارندگان سلاح هسته‌ای حمایت کرد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین دهقانی، مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس هیات جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای (ان پی تی)، تلاش جاری کشورهای غیرهسته ای برای مذاکره یک کنوانسیون درباره منع سلاح‌های هسته‌ای را اعتراض جمعی آنها به کشورهای دارنده این سلاح‌ها عنوان کرد.

او ابراز امیدواری کرد این اقدام کشورهای غیرهسته‌ای دارندگان این سلاح‌های غیرانسانی را به این نتیجه برساند که نمی‌توانند برای همیشه از پایبندی به تعهدات صریح حقوقی طبق ان پی تی خود برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای خویش شانه خالی کنند و این وضعیت هشدار دهنده نیز نمی‌تواند برای همیشه تداوم داشته باشد.

دهقانی در این نشست که با حضور نمایندگان کشورهای عضو ان پی تی به مدت دو هفته در وین در جریان است، از عدم پای‌بندی کشورهای هسته‌ای به تعهدات خلع سلاح هسته‌ای خود به شدت انتقاد کرد و گفت: طی ۴۷ سال گذشته این کشورها از اجرای تعهدات خود در زمینه خلع سلاح هسته‌ای سر باز زده اند و این اصلی ترین چالش اجرای ان پی تی است که باید به آن پایان داده شود.

در این راستا، او خواستار پای بندی این کشورها به تعهداتشان تحت ان پی تی شد.

او اظهار داشت: در آستانه پنجاهمین سالگرد لازم الاجرا شدن ان پی تی فرصت مناسبی بدست آمده است تا ضمن بررسی اجرای مفاد آن و ارزیابی علل عدم تحقق اهداف آن، چالشهای اجرای این معاهده را مشخص کرده و با غلبه بر این چالشها زمینه اجرای کامل آنرا فراهم آوریم. 

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه تصریح کرد کشورهای غیر هسته ای با این پیش فرض به عضویت این معاهده در آمده اند که با اجرای آن شاهد حذف کامل سلاح هسته ای در تمام دنیا باشند. 

او افزود: هدف معاهده فقط این نبوده که از دستیابی کشورهای غیر هسته ای به سلاح هسته ای جلوگیری کند، بلکه خلع سلاح کشورهای هسته ای نیز از اهداف ذاتی و چه بسا هدف مهمتر این معاهده بوده است. 

دهقانی با اشاره به اینکه الزام به خلع سلاح هسته ای در ماده ۶  ان پی تی تصریح شده و کلیه کشورها بایستی با حسن نیت آن را اجرا کنند، افزود: اجرای این تعهدات نه اختیاری است و نه مشروط به فراهم بودن « ثبات استراتژیک» و یا شرایط لازم در «محیط امنیت بین المللی»، آنگونه که بعضی عنوان می کنند.

رئیس هیات ایران هشدار داد که تداوم این وضعیت می تواند موجب بی اعتباری هرچه بیشتر این معاهده گردد.

دهقانی ضمن تأکید بر لزوم جهانشمولی این پیمان و انتقاد شدید از در اختیار داشتن سلاح هسته ای توسط رژیم صهیونیستی که تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و فراتر از آن است، خواستار اعمال فشار جامعه جهانی بر این رژیم برای پیوستن بدون قید و شرط به ان پی تی به عنوان یک عضو غیرهسته ای و قرار دادن کلیه فعالیت های هسته ای خود تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی گردید. 

او در خاتمه با اشاره به افزایش کاربرد انرژی هسته ای در جهان، ضرورت تحقق حق مسلم کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را مورد تاکید قرار داد و خواستار رفع کلیه محدودیت ها در این زمینه، بویژه در انتقال مواد، تجهیزات، دانش و تکنولوژی هسته ای به کشورهای در حال توسعه شد. 

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات برخی کشورها تاکید نمود که قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام هیچ ارتباطی با آزمایشات موشکی جمهوری اسلامی ایران که فعالیتی مشروع، دفاعی و متعارف می باشد ندارد و همه کشورها بویژه مذاکره کنندگان این توافق باید هانطور که ایران به تعهداتش در کمال شفافیت عمل نموده است به تعهداتشان تحت توافق پای بند باشند. 

لازم به ذکر است که طبق ان پی تی کنفرانس بازنگری این معاهده هر پنج سال یک بار برگزار می شود. قبل از آن نیز سالانه یک نشست کمیته مقدماتی آن کنفرانس تشکیل می گردد. کنفرانس بازنگری آتی ان پی تی در سال ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد.

 

 

 

کشورهای هسته‌ای معاهده اجرای کشورها امنیت کنفرانس بازنگری تعهدات دهقانی المللی عنوان سلاح‌های کمیته دارندگان مقدماتی غیرهسته‌ای انرژی زمینه خارجه وزارت سیاسی اعتراض خواستار تصریح مدیرکل بویژه توافق برگزار فراهم تاکید افزود اشاره باشند همیشه غیرهسته اسلامی جمهوری حمایت مذاکره وضعیت تعهداتشان انتقاد تداوم هشدار اهداف