برگزیده ها
مازندمجلس: یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به آزمایش های موشکی اخیر در ایران نوشت: افزایش توان موشکی ایران نشان دهنده پیشرفت درست ایران در زمینه صنایع نظامی بومی است.

اندیشکده امریکن اینتر پرایز گزارش داد: ایران در جریان مذاکرات هسته ای که به حصول برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منجر شد و سپس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در تایید آن به تصویب رسید تغییر لحن در قبال برنامه موشکی بالستیکش را به دست آورد. در قطعنامه 1929 شورای امنیت آمده بود که شورای امنیت سازمان ملل حکم می دهد که ایران نباید هیچگونه فعالیتی مرتبط با موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته ای انجام دهد اما در قطعنامه 2231 آمده است از ایران خواسته می شود فعالیتی مرتبط با موشک های بالستیک که برای قابلیت حمل تسلیحات هسته ای طراحی شده اند، نداشته باشد. مقامات ایران می گویند که قطعنامه 2231 به این معنی نیست که ایران نمی تواند از لحاظ فنی فعالیت مربوط به موشک های بالستیک را انجام دهد. آنها به علاوه تاکید می کنند که این موشک ها برای حمل تسلیحات هسته ای طراحی نشده اند و هدف از برنامه موشکی بالستیک ایران تنها دفاع از خود است.

ایران از زمان برنامه جامع اقدام مشترک تاکنون 10 آزمایش موشکی بالستیک انجام داده است. اغلب اخباری که برای پوشش این آزمایش ها منتشر می شود روی افزایش برد این موشکها متمرکز است. در حالیکه گزارشات دقیق نشان می دهد ایران از زمانی که برنامه موشکی اش روی اسکادها (SCUD) ساخت اتحاد جماهیر شوروی در جریان جنگ جهانی دوم بنا نهاده شده بود، گام های بلندی در دقت و درستی موشک های بالستیک برداشته است. ادعاهای ایران درباره افزایش دقت موشک هایش اغراق نیست؛ ایران در مارس 2016 دو نوع متفاوت موشک بالستیک را از کوه های البرز در نزدیکی دریای خزر آزمایش کرد که توانست با موفقیت اهدافی را در سواحل مکران در اقیانوس هند مورد اصابت قرار دهد. هر چند افزایش توان موشکی می تواند به یک رقابت تسلیحاتی و موشکی در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) بینجامد. در این میان ممکن است اسرائیل نیز نگران این تحولات شود. اما آنچه مشخص است این است که افزایش دقت موشک های ایران بازتاب دهنده افزایش توانایی ایران در زمینه صنایع نظامی بومی است و به علاوه نشان می دهد که تلاش غرب برای تحریم کالاها با تکنولوژی بالا و با استفاده های دوگانه به جایی نرسیده است.
موشکی افزایش بالستیک برنامه قطعنامه آزمایش گزارش اندیشکده امنیت شورای طراحی علاوه تواند مرتبط تسلیحات قابلیت اقدام زمینه دهنده صنایع نظامی مشترک جریان فعالیتی