برگزیده ها

مازندمجلس: عضو جامعه مدرسین می‌گوید قالیباف و رئیسی همانند بازوی یکدیگر هستند و در صورت پیروزی هرکدام از آن‌ها در انتخابات دیگری معاون می‌شود.

مازندمجلس: امید کرمانی‌ها؛ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گرچه تا پیش از این می گفت در انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی خاص حمایت نخواهد کرد و تنها مشوق و دعوت کننده مردم برای حضور در پای صندوق های رأی می شود اما نامزد اصلح مدنظر خود را حجت الاسلام رئیسی اعلام کرد.
آیت الله حسن ممدوحی می گوید: این اعلام نظر یک ضمیمه هم داشت که پخش نشد و آن این بود که قالیباف تأیید است و نباید تضعیف شود. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر نکته دیگری هم تأکید داشت و آن اینکه جامعه مدرسین در رسیدن به این تصمیم همفکری با جامعه روحانیت نداشته است. 
مشروح گفتگوی نامه نیوز با آیت الله ممدوحی را در ادامه بخوانید؛

به عنوان کسی که آگاه بر صحنه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستید، فضای رقابت میان نامزدها را چه طور می بینید و به نظر شما معادلات سیاسی چه شکل و قالبی پیدا کرده است؟

پیش بینی قدری مشکل است و بستگی به نوع آگاهی دادن به مردم دارد. آگاهی دهی به مردم کار رسانه ها، روزنامه ها، گویندگان، اصحاب قدرت، میز و بلندگو است. آنها باید با مردم حرف بزنند و به مردم آگاهی دهند. کما اینکه دشمنان ما دارند این کار را به شدت می کنند.

به نظر شما نامزد اصلح عرصه انتخابات ریاست جمهوری الان مشخص است یا منتظر ماند و بعد از مناظره ها اعلام کرد، کدامیک اصلح است؟

به نظر ما آقای رئیسی و آقای قالیباف هر دو بازوی همدیگر هستند و بسیار مقتدرانه کار می کنند.  هر دو باید تأیید شوند. حالا تا بعد ببنیم چه از آب در می آید؟ حتما یکی معاون دیگری خواهد شد.

شما گفتید «به نظر ما آقای رئیسی و آقای قالیباف هر دو بازوی همدیگر هستند»، دقیق می فرمایید چه کسانی این اعتقاد را دارند؟

ما کم کسی نیستیم.

منظورم این است که این صحبت شما نظر شخصی خودتان است یا برآمده از محفل یا تشکل خاصی است؟

من تشکلی نیستم، آنچه را که می دانم این است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم اعلام کرد در جلسه روز جمعه مورخ 8 اردیبهشت با اکثریت قاطع آراء آقای سید ابراهیم رئیسی «دامت توفیقاته» را به عنوان نامزد اصلح شناخته است.

یک ضمیمه هم دارند البته در نامه آنها نیامد اما یک چنین چیزی در کار است.

بیشتر توضیح می دهید؟

گرچه نامزد اصلح را آقای رئیسی اعلام کردند اما در عین حال بیشتر اعضای جامعه مدرسین معتقدند آقای قالیباف نباید تضیعف شود بلکه باید تأیید شود.

یعنی معتقدند باید هوای آقای قالیباف را هم داشت؟

بله.

سال 92 شاهد بودیم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آقای ولایتی حمایت کرد ...

من درباره آن دوره حرفی ندارم. سمت صحبت را به آن طرف نبرید.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با جامعه روحانیت مبارز همفکری هم داشته تا آقای رئیسی را اصلح اعلام کند؟

ما این کار را کردیم، آنها هم این کار را کردند اما همفکری و مشارکتی با هم نداشتیم.

به نظر شما تا آخر انتخابات ریاست جمهوری باید هر دو آقایان رئیسی و قالیباف در صحنه بمانند یا فقط آقای رئیسی به عنوان اصلح فقط باید در میدان رقابت باشد و صالح به نفع او کنار برود؟

باید صبر کنیم ببنیم چه خواهد شد. بالاخره اینها حرف هاشان را بزنند و مردم توجه کنند.

برخی معتقدند نامزد صالح باید به نفع نامزد اصلح کنار برود وگرنه خیانت به اصلح کرده است، نظر شما چیست، آیا چنین توصیفی را قبول دارید؟

هر کس خودش را اصلح نداند و دیگری را اصلح بداند اما خودش را در میان اعداد بیاورد چنین حرفی درباره او صدق می کند. حالا آمدیم هر دو خود را اصلح دانستند، این دیگر عیب ندارد.

تاکنون خیلی از نامزدها به شهر قم آمدند و با علما و مراجع رایزنی کردند، آیا نگاه علما، فضلا، مراجع و اساتید حوزه علمیه قم روی حمایت از نامزد خاصی است؟

من در اینجا مرکز و مجتمع آرا نیستم بلکه برداشتم را از جامعه می گویم.

در همین ارتباطاتی که داشتید نظر اکثریت علما، فضلا، مراجع و اساتید حوزه علمیه قم روی حمایت از چه نامزدی بود؟

غالب کسانی که دارای شخصیت دانا، متعادل، آگاه، نظر صائب، عاقلانه، با تجربه و اهل سیاست هستند و با آنها برخورد داشتم، بیشتر همین حرف من را زدند و آن نظر این است که آقای رئیسی مقدم است ولی آقای قالیباف نیز نباید تضعیف شود بلکه باید تأیید شود.

آیا همه اعضای جامعه مدرسین همین نظر را دارند؟

من گفتم غالبا همین طور است.


جامعه رئیسی مدرسین قالیباف علمیه نامزد اعلام حمایت تأیید ریاست جمهوری انتخابات دیگری عنوان همفکری بیشتر درباره معتقدند نباید ضمیمه آگاهی مراجع است؟من ببنیم کسانی اعضای اساتید همدیگر اکثریت نیستم اینکه تضعیف ممدوحی نامزدی ابراهیم روحانیت رقابت دارند بزنند نامزدها بازوی