برگزیده ها
نمایشگاه کتاب راهی‌ست برای گسترش دیپلماسی فرهنگی
مازندمجلس: نمایشگاه کتاب راهی‌ست برای گسترش دیپلماسی فرهنگی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدرضا صالحی امیری در دومین روز از برگزاری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور در سالن ناشران عمومی، از برخی غرفه‌های این سالن همچون آگه، امیرکبیر، آسیم، اسرا، صدرا، علم، علمی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، روزگار، سایان، ستاره‌ها ، سازمان انتشارات پيوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انقلاب اسلامی، مرسل و ... دیدن کرد و با مسئولان این غرفه‌ها به گفت‌وگو پرداخت که مهم‌ترین مسائل مطرح شده از سوی ناشران در این دیدار، موضوع مالیات، بیمه و ممیزی بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی این بازدید در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر «تهمیدات اقدامات وزارت ارشاد برای استفاده حداکثری از ظرفیت نمایشگاه کتاب برای گسترش دیپلماسی فرهنگی» گفت: در حوزه دیپلماسی فرهنگی، چند حوزه به صورت همزمان در حال فعالیت هستند. سازمان رسمی دیپلماسی فرهنگی ما سازمان فرهنگ و ارتباطات است و بخشی از فعالیت‌های معاونت فرهنگی ما دیپلماسی فرهنگی است که با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی حاصل می‌شود.

وی با اشاره به حضور ناشران ایرانی در اکثر نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر دنیا، افزود: بخشی از دیپلماسی فرهنگی ما از طریق هنر، گروه‌های هنری مانند ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی اتفاق می‌افتد و بخشی نیز از طریق سینما و سایر حوزه‌های فرهنگی هنری. اما موضوع کتاب همواره یکی از موضوعات مورد توجه ما در دیپلماسی فرهنگی بود و در سفر اخیری که به کشور الجزایر و تونس داشتم، تفاهم‌نامه‌‌هایی با مقامات فرهنگی این دو کشور در حوزه کتاب و سایر حوزه‌های هنری به امضا رساندیم.

صالحی امیری یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را توسعه و گسترش دیپلماسی فرهنگی عنوان کرد و گفت: امروز در این نمایشگاه بیش از 200 ناشر خارجی از بیش از 42 کشور حضور دارند  و همین دیشب با یکصد تن از میهمانان خارجی نمایشگاه دیدار داشتم. شخصیت‌هایی چون وزیر فرهنگ صربستان، معاون وزیر فرهنگ ایتالیا، روسای اتحادیه‌های نشر در نیا، روسای نمایشگاه‌های کتاب در دنیا. به نظر میرسد که می‌توانیم سال 96 را سال توسعه و جهش به سمت دیپلماسی فرهنگی از مجرای کتاب بنامیم. 
فرهنگی دیپلماسی فرهنگ نمایشگاه ارشاد اسلامی گسترش نمایشگاه‌های ناشران ایبنا بین‌المللی حوزه‌های روسای داشتم توسعه ارکستر خارجی موضوع صالحی امیری دیدار خبرنگار وزارت