برگزیده ها
نمایشگاه کتاب باشگاه سیاسی و انتخاباتی نشود !
مازندمجلس: نمایشگاه کتاب باشگاه سیاسی و انتخاباتی نشود ! به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدرضا صالحی امیری پس از بازدید از غرفه ناشران عمومی در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در جمع خبرنگاران درباره موضوع قاچاق کتاب گفت: در مجموعه وزارت ارشاد کار پیشگیری درباره قاچاق کتاب به صورت جدی انجام شد و الان که با شما صحبت می‌کنم قاچاق کتاب نسبت به گذشته کاهش بسیار چشمگیری داشته است. خوشبختانه امروز با اطلاعاتی که اتحادیه ارائه می‌کند، با حمایت‌های وزارت ارشاد و برخورد سریع و قاطع نیروی انتظامی و قوه قضائیه با جریان قاچاق در حوزه کتاب به شدت برخورد می‌کنیم.

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران که در این بازدید صالحی امیری را همراهی می‌کرد، درباره برخی تخلفات رخ داده از سوی تعدادی از ناشران حاضر در نمایشگاه در حوزه قاچاق کتاب، گفت: این موضوع یکی از تخلفات جدی نمایشگاه کتاب است و امروز هم کمیته تخلفات برگزار می‌شود. آیتم‌هایی که به عنوان تخلف در کمیته این مطرح است بحث نقدی کردن بن کتاب و به خصوص قاچاق کتاب است که امروز به طور جدی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شورای سیاست‌گذاری برای پخش مناظرات تصمیم می‌گیرد
صالحی امیری در ادامه درباره سوالی مبنی بر مصادف شدن ایام انتخابات ریاست جمهوری با برپایی نمایشگاه کتاب، کاهش حضور مردم در روز مناظره و امکان پخش مناظرات در نمایشگاه توضیح داد: شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه مرجع اصلی تصمیم‌گیری برای فعالیت‌های نمایشگاه کتاب است. این شورا متشکل از سه جریانِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوم اتحادیه‌های نشر و سوم شخصیت‌های شناخته شده در حوزه کتاب و نشر است. این شورا تصویب کرد که نمایشگاه کتاب به عنوان یک مرکز اصلسی فرهنگی از فعالیت‌های سیاسی به دور باشد. این به این معنا نیست که کاندیداها نمی‌توانند حاضر شوند، اما برنامه نمایشگاه کتاب یک کار تخصصی و حرفه‌ای برای ارائه کتاب به علاقه‌مندان به کتاب هستند.

وی تصریح کرد: اینکه مناظرات در نمایشگاه پخش شود یا خیر، بستگی به نظر این شورا دارند و ما هم مخالفتی با تصمیمات این شورا نخواهیم داشت. اما شورای سیاست‌گذاری تصریح کرده که نمایشگاه کتاب به باشگاه سیاسی تبدیل نشود و فضای نمایشگاه فضای تخصصی نشر و کتاب باشد.

مردم دلسوزتر از همگان برای امر فرهنگی هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری  که پرسید «آیا در صورت تغییر دولت آیا باز هم نمایشگاه به فعالان این حوزه واگذار خواهد شد یا خیر؟» گفت: من پیش از دوران وزارت، عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب بوده‌ام و دوستان من در شورا و خبرنگاران شهادت می‌دهند که از ابتدا سیاست ما این بود که وزارت ارشاد  سه مسئولیت اصلی را باید دنبال کند؛ «سیاست‌گذاری»، «حمایت» و «نظارت» و کل فعالیت‌های تصدی‌گری در حوزه فرهنگ، از جمله کتاب را به اتحادیه و صنوف تخصصی خودش واگذار کنیم.

وی افزود: در این خصوص معاونت فرهنگی ما و موسسه نمایشگاه‌ها قدم موثری برداشته‌اند و امسال مسئولیت‌های اجرایی به اتحادیه واگذار شد و طی برنامه‌ای تعریف کردیم که در سال آینده کل مسئولیت‌های اجرایی را به اتحادیه‌ها واگذار کنیم و امر سیاست‌گذاری را به جناب آقای دکتر صالحی و معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد واگذار کنیم. این واگذاری به نفع مردم، به نفع کشور و به نفع دستگاه فرهنگی است و هر کسی در این کشور بخواهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هدایت کند، باید به این اصل اساسی باور داشته باشند که مردم دلسوزتر از همه‌گان برای امر فرهنگی هستند و دولت باید بپذیرد که در سیاست‌گذاری و نظارت دخالت داشته باشد.

آرزومند حضور رهبر در نمایشگاه کتاب هستیم
صالحی‌امیری همچنین در توضیح برخی اقداماتی که برای حل مشکلات حوزه نشر صورت گرفته، یادآور شد: صنعت چاپ و نشر ما یعنی ناشران و چاپخانه‌داران در حوزه‌های مثل مالیات، بیمه و... مشکلاتی داشتند که وزارت ارشاد حل آنها را پیگیری کرد. به عنوان مثال با گفتگو و امضای تفاهم‌نامه با وزارت اقتصاد معافیت مالیاتی ناشران و چاپخانه‌داران را نهایی کردیم و برای حل مشکلات بیمه نیز با مسئولان سازمان تامین اجتماعی و آقای نوربخش پیگیر هستیم. با این حال قبول دارم که مشکلاتی همچنان بر سر راه ناشران و چاپخانه‌داران وجود دارد که باید پشت گوش نیندازیم. 

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دعوتی از مقام معظم رهبری برای حضور در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب صورت گرفته، گفت: آرزوی ما و جامعه بزرگ فرهنگی ناشران، مولفان، مترجمان و... این است که مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب دیدار داشته باشند و این تقاضا را هم به صورت کتبی و شفاهی اعلام کرده‌ایم. امیدواریم امسال نمایشگاه کتاب شاهد حضور پربرکت مقام معظم رهبری باشد.
نمایشگاه ارشاد وزارت فرهنگی سیاست‌گذاری ناشران قاچاق واگذار فرهنگ درباره شورای صالحی اسلامی تخلفات مناظرات تخصصی فعالیت‌های عنوان امروز سیاسی رهبری امیری چاپخانه‌داران اتحادیه نظارت امسال معاونت کردیم مسئولیت‌های اجرایی مشکلات گرفته باشند مشکلاتی همچنین کمیته تهران خبرنگاران بین‌المللی بازدید باشگاه موضوع ارائه تصریح توضیح ادامه برخورد دلسوزتر