برگزیده ها
افزایش غرفه‌های سالن کودک در سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران
مازندمجلس: افزایش غرفه‌های سالن کودک در سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری و امور رسانه‌ای سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نادر قدیانی با بیان اینکه در سالن کودکان و نوجوانان سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران حدود 400 ناشر ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: مطابق بندهای آیین‌نامه‌ی ناشران مستقل می‌بایست شرایط خاصی داشته باشند تا امتیاز دریافت غرفه‌ی مستقل را دریافت کنند.
 
قدیانی ادامه داد: در نمایشگاه امسال 290 غرفه‌ی مستقل برپا شد که این تعداد باتوجه به نمایندگی‌هایی که برخی از ناشران دریافت کرده‌اند، به 340 غرفه می‌رسد.
 
وی افزود: همچنین 60 ناشر به دلیل تعداد کم کتاب‌هایشان شرایط دریافت غرفه‌ مستقل را نداشتند که برای آنها یک غرفه جمعی به وسعت 100 متر مربع ساماندهی شد. از این ناشران کوچکترین وجهی دریافت نشده و مقرر شد پس از پایان کار نمایشگاه با آنان تسویه‌حساب صورت گیرد.
 
رییس هیأ مدیره‌ انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان ضمن اشاره به پژوهش‌هایی که برای ساماندهی بهتر نمایشگاه انجام گرفته است، بیان کرد: امسال حدود 100 غرفه‌ کودک به ناشران کم‌کتاب اختصاص دادیم و بنابراین نمایشگاه سال جاری در مقایسه با نمایشگاه بیست و نهم از 100 غرفه‌ بیشتر برخوردار است.
 
به گفته‌ قدیانی در نمایشگاه سی‌اُم بالغ بر 30 هزار عنوان کتاب در حوزه‌ کودک و نوجوان عرضه شده است.
 
نادر قدیانی با بیان اینکه در حال حاضر سالن کودک دارای 10 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی و 6 هزار متر مربع غرفه است، تصریح کرد: موقعیت سالن در نمایشگاه امسال مناسب است اما همچنان قابل بهبود است. ما امیدوار هستیم در سال‌های آینده بتوانیم هزار متر مربع به مساحت سالن‌های کودک اضافه کنیم.
 
وی درباره واگذاری سالن کودک به بخش خصوصی گفت: چند سال است که واگذاری نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی از طریق کمیته‌های نمایشگاه آغاز شده و امسال برای اولین بار شاهد واگذاری بیشتر در این زمینه هستیم. امیدوار هستیم موارد مثبت و منفی این موضوع بررسی شده و در نمایشگاه سی‌ویکم مورد توجه قرار گیرد.
 
سرای اهل قلم بین‌الملل میزبان 4 نشست با موضوع ایتالیا
 
جمعه (15 اردیبهشت) چهار نشست درباره آثار ایتالیا در محل سرای اهل قلم بین الملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود.
 
نشست اول سرای اهل قلم بین‌الملل جمعه (15 اردیبهشت) ساعت 10:30 با موضوع آسیب شناسی ترجمه مشترکات ادبی فرهنگی برگزار می شود و ابوالحسن حاتمی به عنوان یکی از سخرانان در این مراسم حضور خواهد داشت.
 
در نشست دوم سرای اهل قلم بین‌الملل در این روز که از ساعت 14 برگزار می‌شود، موضوع اعزام دانشجویان ایرانی به ایتالیا توضیحاتی بررسی می‌شود.  
 
نشست سوم سرای اهل قلم بین‌الملل ساعت 15:30 درباره روابط فرهنگی ایران و ایتالیا تشکیل می‌شود و آنتونیو شرکا و ابوالحسن حاتمی در آن به سخنرانی خواهند پرداخت.
 
همچنین چهارمین نشست این سرا ساعت 17 با سخنرانی محمدعلی بیگدلی سفیر و کاردار فرهنگی و حبیب‌الهی مدیر نشر کتاب فرهنگ فارسی ایتالیایی تشکیل می‌شود و طی آن از کتاب «redroos cotton adventure» رونمایی می‌شود.  
 
سی‌اُمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
نمایشگاه ناشران دریافت تهران امسال فرهنگی برگزار مستقل موضوع بین‌الملل اردیبهشت بیشتر سی‌اُمین درباره واگذاری ایتالیا قدیانی هستیم غرفه‌ حاتمی مجموعه آفتاب سخنرانی تشکیل بررسی ابوالحسن عنوان غرفه‌ی شرایط کرده‌اند اینکه تعداد ساماندهی امیدوار نمایشگاهی نوجوان خصوصی