برگزیده ها
اقتصاد ایران پس از انقلاب بیشتر به ‌سوی توسعه بنگاه‌ های دولتی پیش رفت

مازندمجلس: خرم آباد - ایرنا - رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: اقتصاد ایران پس از انقلاب بیشتر به ‌سوی توسعه بنگاه‌ های دولتی پیش رفته و لازم است به بنگاه های متوسط و کوچک توجه بیشتری شود.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا ابوالفضل روغنی گلپایگانی روز پنجشنبه در اختتامیه پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد ارتقا و بهره وری در اتاق بازرگانی لرستان افزود: مشکل کشور در بخش صنعت قیمت تمام‌ شده تولیدات است و نمی ‌توان نقش بهره ‌های بانکی و مالی را در کاهش بهره ‌وری نادیده گرفت چراکه ایران از جهت بهره ‌های بانکی در جایگاه نخست دنیا قرار دارد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم صنعت ما توانایی رقابت داشته باشد و در دنیای امروز با تعاملات بازار گسترش یابد باید روی قیمت تمام ‌شده محصولات توجه کنیم.
وی محدودیت منابع اقتصادی در کشور و گستره نیازمندی ‌ها را راهکار تأمین این نیازها در توسعه نظام بهره‌ وری دانست و گفت: پس از انقلاب به ‌جای اینکه به بنگاه ‌های کوچک و متوسط پرداخته شود که بتوانند هدفمند و هوشمند بخش‌ های عظیمی از اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار دهند به توسعه بنگاه ‌های دولتی پرداخته شد.
وی عنوان کرد: رشد توسعه اقتصادی کشور در برنامه ششم حدود هشت درصد پیش‌بینی‌ شد و قرار بود 2.6 درصد از این میزان از محل رشد بهره‌ وری به وجود آید اما این اتفاق نیفتاد.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران افزود: دلیل بهره ‌وری امروز در کشور بازده فروش نفتی است که وارد اقتصاد کشور شده است.
وی گفت: در بیشتر کشورهای پیشرفته سهم بهره ‌وری بالای 50 درصد اما در کشور ما زیر 25 درصد است و نشان می‌ دهد صنعت کشور ما صنعتی فعال و رقابت ‌پذیر نیست و اگر بخواهیم صنعتی بهره ‌ور داشته باشیم و به رشد هشت درصدی برسیم باید به بنگاه ‌های کوچک و متوسط توجه بیشتری کنیم.
وی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور اظهار کرد: در کشور ما متأسفانه قبل از اینکه کاری انجام شود شعار آن داده می‌ شود اما اگر بخواهیم رشد بهره ‌وری به وجود آوریم باید نظام پایه آموزش از مدارس ابتدایی اصلاح شود.
روغنی گلپایگانی افزود: قانون کار ما نه تنها قانونی بهره ‌ور و در خدمت صنعت ارزش ‌آفرین کشور نیست بلکه پر از مشکل است و از سویی تأمین اجتماعی ضمن اینکه خدمات خوبی ارائه می‌ دهد اما یکی از معضلات و عوامل قیمت تمام ‌شده نامناسب برای صنعت کشور است.
وی گفت: باید سهم آن‌ ها را در اشتغال گسترش دهیم و امروز سهم این بنگاه ‌ها در اشتغال زیر 50 درصد است.
وی با اشاره به شعار امسال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بیان کرد: تولید و اشتغال با اصلاح زیرساخت‌ ها و قوانین و حذف قوانین زائد محقق می ‌شود به این معنی که نظامی بهره ‌ور به وجود آید.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با انتقاد از در دسترس نبودن آماری دقیق در حوزه‌ های مختلف گفت: دستگاه‌ های دولتی وظایف ذاتی خود را نمی‌ توانند به‌ خوبی انجام دهند و هیچ آمار مشخص و واحدی در کشور ما وجود ندارد حال ‌آنکه اصلاح زیرساخت‌ ها با داشتن آمار دقیق و درست امکان ‌پذیر است.
تفاهم ‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌ آباد و گروه پارسیان هوشمند درزمینه طراحی، راه‌ اندازی و راهبری مرکز توسعه رقابت ‌پذیری کسب‌ وکار استان لرستان نیز در پایان این همایش به امضا رسید.
همچنین در این همایش سه مقاله برگزیده معرفی و از کریم کیا و مهرداد مدهوشی به دلیل کسب رتبه نخست، سید محمد حسینی کسب رتبه دوم و از فرهاد امیری و غلام علی حاجی به دلیل کسب مقام سوم تجلیل شد.
مقالات تحقیقاتی مسعود عبدالملکی، سمانه درخشیده، لادن بازگیر و الهام کشور نیز برگزیده اعلام و مورد تجلیل قرار گرفتند.
پنجمین همایش علمی تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد بهره وری روز چهارشنبه با حضور مسئولان ملی و استانی و پژوهشگران در سالن همایش های اتاق بازرگانی استان لرستان آغاز شد.
چهار همایش ملی قبل در اتاق ‌های بازرگانی یزد، کرمان، البرز و خراسان رضوی برگزار شده اند.
تعامل صنعت و دانشگاه، لازمه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌ بنیان و بیان تجربیات صاحبان صنایع و دانشگاهیان از تعاملات مؤثر منجر به افزایش بهره‌وری از جمله محورهای پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه می باشند.
تبیین مدل تعامل صنعت و دانشگاه با توجه به صنایع بومی و دانشگاه‌ های لرستان، تجربیات کشورهای موفق، دانشگاه‌ های نسل سوم و چهارم در زمینه‌ ارتقای بهره ‌وری، شیوه ‌های ارتقای فرهنگ تعامل بین صنعت و دانشگاه با توجه به ویژگی ‌های استان با هدف افزایش بهره‌ وری از دیگر محورهای این همایش است.
3210/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی ** انتشاردهنده: احسان کردی

همایش دانشگاه صنایع اقتصاد تعامل توسعه بازرگانی لرستان بنگاه اشتغال رقابت استان امروز بهره‌ اصلاح اینکه بخواهیم کمیسیون افزود پنجمین دولتی زیرساخت‌ تولید مقاومتی ارتقای دانشگاه‌ افزایش برگزیده ‌پذیر تجربیات قوانین تجلیل محورهای اقتصادی رویکرد بانکی گلپایگانی روغنی انقلاب بیشتر تعاملات گسترش هوشمند کشورهای پرداخته متوسط تأمین صنعتی