برگزیده ها

مازندمجلس: شاهرود - مدیرکل راه و ترابری استان سمنان گفت: طبق رایزنی صورت گرفته با سازمان محیط زیست مسیر پروژه یوز آسیایی فنس کشی می شود تا از لطمات بیشتر به این گنجینه ملی جلوگیری شود.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمجید نژاد صفوی در نشست خبری بعدازظهر پنج‌شنبه خود با حضور اصحاب رسانه به میزبانی اداره کل راه و ترابری استان سمنان در شاهرود، ضمن جواب به سؤال خبرنگار مهر برای تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در مقوله پروژه یوز آسیایی از سوی این اداره کل، بیان داشت: پیگیری‌های بسیاری برای این پروژه صورت گرفت که درنهایت به نصب دوربین در آن محدوده منجر شد اما درنهایت طرح اصلی فنس‌کشی مسیری است که بیشترین تلفات این جانور در آن‌ها رخ‌داده که این امر در آینده نزدیک صورت می‌گیرد.

وی افزود: دلیل تأخیر اجرای فنس‌کشی این بود که نهاد ذی‌ربط که قرار بود مسیر را برای اداره راه مشخص کند تا ما عملیات فنس‌کشی را آغاز کنیم، متأسفانه شش ماه سیر نامه‌نگاری و بررسی را به تأخیر انداخت تا اینکه درنهایت پاسخ استعلام ما از این نهاد، هفته گذشته ابلاغ شد و قرار بر اجرای ۲۷کیلومتر فنس‌کشی دو طرف مسیر شد که به دلیل کمبود اعتبارات بخشی از آن‌که بیشترین نیاز را برای حفظ این‌گونه نادر جانوری دارد از سوی اداره کل راه و ترابری استان سمنان در میاندشت اجرا می‌شود.

محکومیت‌ کیفری روسای ادارات راه استان سمنان در برخی تصادفات

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان گفت: طرح ابتدایی که ما با همراهی ناجا پیشنهاد کردیم، اجرای نمایشگاه صنایع‌دستی، استراحت گاه، نمایش گونه‌های جانوری خارتوران و ... در مسیر پرتردد یوزپلنگ آسیایی برای کاهش سرعت مسافران، توقف و همچنین آشنایی مردم با این جانور بود که متأسفانه عوامل ذی‌ربط این طرح را نپسندیدند چراکه همین تجمع مردمی را برای یوز خطرناک می‌دانستند لذا قرار بر فنس‌کشی شد که این امر نیز در آینده نزدیک تحقق می‌یابد.

نژاد صفوی در پاسخ به سؤال دیگری از سوی خبرنگار مهر درباره محکومیت‌های کیفری روسای ادارات راه استان سمنان در تصادفاتی که راه‌ها طبق نظریه کارشناسان مقصر می‌شوند، گفت: متأسفانه قانون در این موضوع باید اصلاح شود و این امر بارها نیز در سطح وزارتخانه مطرح‌شده اما هنوز به‌جایی نرسیده است.

وی افزود: در برخی تصادفاتی که راه مقصر شناخته می‌شود معمولاً دادگاه بر اساس نظریه پلیس صرفاً رأی صادر نمی‌کند و برای بررسی صحنه گروهی تشکیل می‌شود از سوی دیگر برای طرفیت حق اعتراض نیز قائل می‌شوند اما بعضاً پیش می‌آید که روسای ادارات درگیر پرونده کیفری تصادفاتی می‌شود که حتی پس از بازنشستگی نیز قرار آن‌ها لغو نمی‌شود در این موارد بعضاً دولت واردشده و دیه را پرداخت می‌کند اما در اصل این‌یک معضل قانونی است که باید رفع شود چراکه هیچ رئیس اداره‌ای نمی‌خواهد برای مردم اتفاقی رخ دهد.

نگهداری ۳۴۰۰ کیلومتر راه در استان سمنان

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان ضمن بیان اینکه امروز برای نگهداری سه هزار و ۴۰۰کیلومتر راه در استان، بر اساس چهار درصد نرم جهانی و کشوری، نیاز به ۲۱۹میلیارد تومان اعتبارات فقط و فقط برای نگهداری از مسیر است، گفت: برای مثال رفع شکستی تابلوها، گارد ریل‌ها، تعمیر علائم و ... و وقتی تنها پنج درصد از این اعتبار در سال به استان داده می‌شود به‌واقع نمی‌توان کار بیشتری را صورت داد که در این شرایط روسا، سرپرستان و کارکنان ادارات راه که تمام طول سال در گرما و سرما در نوروز و محرم و ماه رمضان و ... در سخت‌ترین نقاط کار می‌کنند، بعضاً با حوادث رانندگی مقصر شناخته می‌شوند که درنهایت امیدواریم این قانون اصلاح شود.

نژاد صفوی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه ۱۲۸ پروژه ملی و ۱۱۷ پروژه استانی بااعتبار ۲۸۵میلیارد تومان در استان سمنان در دست احداث است، گفت: برای پروژه‌های ملی اعتباری بالغ‌بر ۲۵۲میلیارد تومان و برای طرح‌های استانی ۳۳میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده که خوشبختانه در مقوله اعتبارات استانی با پیگیری‌های خوب مرکز استان، تخصیص ۹۳ درصدی را نیز شاهد بودیم که این امر صرف پروژه‌های مختلفی از یک کیلومتر جاده تا یک بزرگراه می‌شود.

وی افزود: اعتبارات اداره کل راه و ترابری استان سمنان در مدت مشابه سال ۹۲ در مقوله اعتبارات ملی ۵۶میلیارد تومان و استانی ۱۸میلیارد تومان بود که در حال حاضر این اعتبارات با رشدی ۴۴۳درصدی به ۲۸۵میلیارد تومان درمجموع استانی و ملی افزایش‌یافته است.

۴۳ نقطه حادثه‌خیز در استان سمنان شناسایی شد

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان دیگر بخش سخنان خود را به نقاط حادثه‌خیز استان اختصاص داد و گفت: در سال۹۴، ابلاغیه از سوی وزارتخانه اعلام شد که در آن ۳۳نقطه حادثه‌خیز مشخص‌شده بود لذا با اقدامات صورت گرفته این نقاط به ۱۸ نقطه تا پایان سال۹۴ کاهش یافت اما در انتهای همان سال بخش‌نامه‌ای جدید صادر شد که طی آن تعاریف مسیرهای پرخطر تفاوت می‌کرد و با این تفاسیر در ابتدای سال۹۵، ۴۳نقطه حادثه‌خیز در استان مورد شناسایی قرار گرفت که ۱۹ نقطه پر تصادف تا قبل از تعطیلات نوروزی آشکارسازی شد و خوشبختانه در ایام نوروز هیچ تصادف منجر به مرگ و جراحتی در این نقاط رخ نداد همچنین رفع تمامی آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

نژاد صفوی در پاسخ به سؤالی با موضوع پروژه ساختمان جدید اداره کل راه و ترابری استان سمنان نیز توضیح داد: اسکلت این بنا به اتمام رسیده و امیدواریم بتوانیم تا دهه فجر شاهد بهره‌برداری از بخش اول آن باشیم، امروز علی‌رغم تمام فشارهای مالی که بر مجموعه بود خوشبختانه شاهد ساخت این ساختمان هستیم که البته تأخیر آن دلیل دیگری داشت.

وی درباره دلیل تأخیر ساخت این بنا نیز افزود: این بنا اعتبارات خود را دارد اما مشکل مطروحه در این طرح نبود پروانه ساخت بود که خوشبختانه با رایزنی‌هایی که صورت گرفت و با برگزاری نشست‌هایی با حضور استاندار، این پروانه صادرشده و ساختمان فوق‌الذکر در سال جاری ساخته خواهد شد.

انجام بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان تعهد در حوزه طرح‌های ملی استان سمنان

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان درباره شائبه انتقال معاونت راه‌سازی این اداره کل از شاهرود، به سمنان هم توضیح داد: این امر شایعه است، زمانی در کشور صحبت ادغام راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و یا حمل‌ونقل و راهداری پیش آمد که این مخصوص سمنان نیز نبود و در تمام کشور مطرح شد و ما به دنبال منطقی‌ترین راه برای این موضوع بودیم که این امر دارای ریزه‌کاری‌هایی است که هنوز درباره آن تصمیمی گرفته نشده و تمام این موضوعات تا اعلام نظر قطعی شایعه است و پایه درستی ندارد.

نژاد صفوی تأکید کرد: تمام زوایای انتقال احتمالی و آسیب‌های اجتماعی پیرامون آن بر روی کاغذ آمده و خوشبختانه بهترین راه‌حل برای این موضوع نیز اخذشده که هیچ‌کس آسیب دراین‌باره نبینند نه مردم شاهرود که نگران این امر هستند و نه مردم سایر نقاط استان، لیکن بهترین راه و منطقی‌ترین آن‌ها پیش‌بینی‌شده که بعداً اعلام خواهد شد اما امروز قاطعانه بیان می‌شود که هر موردی درباره انتقال یا ادغام شایعه است.

وی افزود: اداره کل راه و ترابری استان سمنان باقدرت و در عین توسعه و اعتبارات متوازن به کار خود ادامه می‌دهد و در همین مدت دو ماه از سال جاری ۲۲مناقصه شامل مسیر میامی-جیلان، آسفالت جاجرم-میامی، آسفالت خان خودی و چندین طرح دیگر را اجرا کرده و همچنین در سال ۹۶، بالغ‌بر ۱۰۰میلیارد تومان تعهد تنها در حوزه طرح‌های ملی در سطح استان دارد که خوشبختانه در دست پیگیری و اجرا هستند.

اجرای ۲۹ پروژه اقتصاد مقاومتی در اداره کل راه و ترابری استان سمنان

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان درباره پروژه حرم تا حرم نیز گفت: بعضاً مطرح می‌شد که قرار است این طرح از شاهرود عبور نکند که این امر نیز صحت ندارد خوشبختانه این بزرگراه تا نزدیکی‌های سمنان نقشه‌برداری شده و حتی خاک‌برداری و میخ‌کوبی‌های آن نیز در کنار ساخت کارگاه‌ها صورت گرفته و درنهایت پس از شش ماه مذاکرات با شرکت پیمانکار این طرح، تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده و ما امیدواریم که به‌زودی شاهد کلنگ زنی این مسیر و همچنین فاز دوم یعنی سمنان-شاهرود باشیم درنهایت باید گفت هیچ نگرانی وجود ندارد.

نژاد صفوی درباره پروژه شاهرود- توکستان-گرگان نیز، توضیح داد: طبق نامه‌نگاری‌های متعدد اجرای این طرح در سه فاز، شامل بهسازی مسیر کنونی شامل خط‌کشی، روکش آسفالت، علائم و ...، تعمیرات اساسی و درنهایت زیرساخت جدید در دست پیگیری است که مطالعات کلی این طرح انجام‌شده و از طریق مشاور، این اقدامات در دست اجرا و پیگیری است اما درهرحال پروژه‌های راه‌سازی به دلیل اعتبارات سنگین و فصل کاری بسیار کم به دلیل شرایط جوی، زمان‌بر هستند برای مثال اجرای یک کیلومتر گارد ریل سه موجه امروز ۳۶۰میلیون تومان هزینه دارد یا برای یک کیلومتر نیوجرسی باید ۱۸۰میلیون تومان هزینه کرد لیکن این طرح‌ها با دشواری پیش می‌رود.

وی درباره پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز، توضیح داد: در سال قبل ۳۰پروژه اقتصاد مقاومتی در اداره کل راه و ترابری استان سمنان تعریف شد که ۲۹ پروژه انجام شد که این پروژه‌ها از روکش آسفالت به طول یک کیلومتر تا اجرای جاده به طول‌های مختلف بود همچنین در راستای کاهش خسارات تصادفات، ۴۷هزار نهال در نقاط مختلف استان کاشته شد تا در آینده بتوانیم شاهد ایجاد مکان‌هایی برای استراحت مسافران باشیم.

تعریف ۲۰ پروژه جدید اقتصاد مقاومتی در اداره کل راه و ترابری استان سمنان

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان همچنین گفت: در سال ۹۶ نیز ۲۰ پروژه اقتصاد مقاومتی برای این مجموعه تعریف‌شده که ما این طرح‌ها را مطالبه به‌حق مردم استان می‌دانیم و با توجه به محدودیت‌های اعتباری به دنبال اجرای آن‌ها با کمترین اعتبار هستیم تا بتوانیم در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش رویم.

نژاد صفوی تأکید کرد: خوشبختانه در راستای اقتصاد مقاومتی طی دو سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفت که نمونه دیگر آن عدم تعطیلی و توقف کار توسط پیمانکاران اداره کل راه و ترابری استان سمنان بود که حتی کار به افت ساعات کاری توسط برخی شرکت‌ها انجامید، اما هیچ شرکتی کار را تعطیل نکرد که به نظر بنده این نمود اقتصاد مقاومتی بود چراکه در شرکت‌هایی که بعضاً با ۸۰ نیروی بومی مشغول به کار هستند، بیکاری کارگران می‌تواند عواقب بدی داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق رخ نداده است.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات اداره کل راه و ترابری استان سمنان اصلاح شیب شیروانی در ۶۰۰کیلومتر از مجموع سه هزار و ۷۰۰کیلومتر راه بود که خوشبختانه با مجموعه این اقدامات شاهد کاهش ۱۰درصدی تلفات جانی در طرح نوروزی از ۲۵اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه بودیم، همچنین در این مدت مجموع تصادفات فوتی، جرحی، خسارتی و ... نیز ۲۵درصد کاهش داشت که همچنان یکی از مشکلات استان این است که ۷۳درصد تصادفات ما تنها از یک نوع اتومبیل است که بارها نیز به ناامن بودن آن اشاره‌شده اما همچنان تولید می‌شود.

ایجاد ۵۵ واحد پارکینگ بدون حتی یک ریال اعتبار دولتی درراه‌های استان سمنان

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان همچنین به ایجاد ۳۰سکوی نماز نیز درراه‌های استان اشاره کرد و گفت: ۳۵سکوی دیگر نماز نیز در سطح جاده‌های استان در دست احداث است که می‌تواند زمینه استراحت مسافران و همچنین اقامه فریضه نماز را مهیا سازد چراکه راه‌های استان به دلیل نداشتن جلوه‌های بصری مستعد خواب‌آلودگی  خطرات جاده‌ای هستند.

نژاد صفوی افزود: در سال گذشته همچنین ۵۵واحد پارکینگ بدون حتی یک ریال اعتبار دولتی در سطح استان ساخته شد که این امر نیز ازجمله اقدامات جهادی صورت گرفته در اداره کل راه و ترابری استان سمنان بود.

وی درباره مسیر دامغان، معلمان نیز ادامه داد: از سال۹۴اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت که درنهایت منجر به اجرای ۳۶کیلومتر راه به‌صورت امانی و با داشته‌های اداره کل راه و ترابری استان سمنان و بدون یک ریال اعتبارات دولتی شد که این امر نیز می‌تواند در اتصال کری دور شمال-جنوب در محدوده دامغان-معلمان و ایجاد اشتغال، توسعه گردشگری، کاهش مسافت و زمان مسافرت و ... مؤثر باشد.

استان سمنان ترابری اداره پروژه تومان اعتبارات خوشبختانه همچنین درباره اجرای درنهایت اقدامات اقتصاد مقاومتی شاهرود افزود فنس‌کشی گرفته استانی سمنانمدیرکل آن‌ها کیلومتر بعضاً موضوع اعتبار ادارات آسفالت پروژه‌های چراکه تأخیر حادثه‌خیز امروز پیگیری انتقال نگهداری مجموعه اعلام شایعه ساختمان توضیح ندارد بودیم بتوانیم بالغ‌بر طرح‌های باشیم امیدواریم می‌شوند متأسفانه ایجاد تصادفات راستای می‌تواند آینده خبرنگار مقوله دولتی روسای اینکه دیگری تصادفاتی مسافران استراحت اصلاح درراه‌های پارکینگ ادغام ساخته معلمان راه‌سازی طرح‌ها دنبال دامغان تعریف هزینه بهترین توسعه ادامه مختلف تأکید منطقی‌ترین میامی مجموع همچنان نوروز جانوری گذشته بررسی کیفری نظریه بارها قانون ذی‌ربط نزدیک پیگیری‌های آسیایی محدوده بیشترین جانور تلفات وزارتخانه شناخته تصادف سال۹۴ نوروزی دستور هستیم رسیده شناسایی بزرگراه شرایط علائم سخنان ۲۸۵میلیارد اعتباری احداث پروانه