برگزیده ها
آموزش، پژوهش و ارائه خدمات تلفیق یافته در حوزه سلامت از مأموریت¬های دانشگاه¬های علوم پزشکی کشورند

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- محمد باقر لاریجانی گفت:در کنار توجه به گسترش های آموزش عالی باید به الزامات جهانی و نیازهای ملی برای برنامه ریزی های آموزش توجه شود.

مازندمجلس:  به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری میزان، معاون آموزشی وزارت بهداشت در دومین همایش ملی آموزش عالی ایران که در روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۶ برگزار شد گفت: آموزش علوم پزشکی کشور طی چند دهه گذشته با پیشرفت‌های چشمگیری مواجه بوده؛ به طوری که تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ۴ برابر شده و تحصیلات تکمیلی در علوم پزشکی ۳ برابر رشد کرده است.
لاریجانی از دیگر گسترش‌های آموزش عالی سلامت سخن گفت و اظهار داشت: در کنار توجه به گسترش‌های آموزش عالی باید به الزامات جهانی و نیازهای ملی برای برنامه ریزی‌های آموزش توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با ارتقای کیفی حوزه آموزش علوم پزشکی و با ظرفیت هایی که در این حوزه ایجاد شده امروز حدود ۲۰۰۰ دانشجوی خارجی در علوم پزشکی کشور ما تحصیل می‌کنند که صد این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.

 معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اهمیت سلامت در نظام‌های حاکمیتی گفت: تأمین منابع انسانی حوزه سلامت به اعتبار نقش به سزایی که در ارتقای سلامت دارد، همواره از دغدغه‌های اصلی و مهم هر دولت است و این مهم بر عهده حوزه آموزش علوم پزشکی در کشور‌ها است.

 لاریجانی با تاکید بر اینکه در نظام سلامت تمامی کشورهای دنیا به این نکته پی برده شده که تحول در ارائه خدمات سلامت مستلزم تحول در آموزش علوم پزشکی است، اظهار داشت: مطالعات متعددی نیز در این زمینه صورت گرفته و در هریک از این مطالعات بر جنبه‌های مختلف تحول در آموزش علوم پزشکی تاکید شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت آموزش مداوم جامعه پزشکی به منظور ارتقای حرفه‌مندان نظام سلامت و لزوم تربیت مدرسین با مهارت‌های آموزشی را از جنبه هایی برشمرد که در یکی از این مطالعات بدان اشاره شده و خاطرنشان کرد: ارزیابی دانشجویان برای ورود به رشته‌های علوم پزشکی، آموزش مدیریت و اقتصاد سلامت به دانشجویان پزشکی و تقویت مهارت‌های رهبری از دیگر جنبه هایی است که در آموزش علوم پزشکی در جهان بدان توجه می‌شود.

 

وی تربیت متخصصین علوم پزشکی متناسب نیازهای واقعی جامعه و ورود به عرصه‌های جهانی را از دیگر ابعاد مورد توجه برشمرد و افزود: در تمامی نظام‌های آموزشی پیشرفته به این موضوع پی برده اند که دانشجویان علوم پزشکی باید در فیلدهای عملی و بستر جامعه تربیت شوند و ارائه دروس نظری و تربیت این دانشجویان در محیط‌های علمی کافی نیست.

 

 لاریجانی اقبال به آموزش‌های آنلاین در آموزش علوم پزشکی را از دیگر جنبه‌های آموزش سلامت در دنیا ذکر کرد و اظهار داشت: این امر تا جایی پیش رفته که به عنوان مثال در یکی از موسسات معتبر جهانی ۱۸۰ دانشکده به حدود ۴۰ هزار دانشجوی پزشکی آموزش آنلاین ارائه می‌دهند. مجازی سازی در کشور ما با این وسعتی که دارد از ضرورت‌های کشور ما است و باید تلاش کنیم تا آموزش‌های علوم پزشکی به صورت ترکیبی و باتوجه به آموزش‌های آنلاین ارائه شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت مهارتهای ارتباطی، قدرت حل مسأله و نوآوری سه مزیت اول دانش آموختگان علوم پزشکی برای اشتغال در نظام‌های سلامت پیشرفته برشمرد و گفت: گسترش تعاملات بین المللی در آموزش علوم پزشکی از فاکتورهای مهمی است که در برنامه ریزی برای ارتقای منابع انسانی حوزه سلامت باید مورد توجه قرار گیرد و باید در کوریکولوم‌های آموزشی به این امر توجه شود و در آینده نزدیک دوره‌ای در این خصوص برای دانش آموختگان برگزار می‌شود.

 

وی افزود: گسترش دپارتمان‌های آموزش پزشکی یکی از ضروریات ارتقای آموزش است و در حال حاضر با برگزاری دوره مجازی آموزش پزشکی حدود ۹۰۰ نفر از اعضای هیات علمی در این دوره در حال تحصیل هستند.

 لاریجانی با اشاره به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی، اظهار داشت: تعداد دانشگاههای علوم پزشکی خصوصی در کشورهای EMRO از سال ۲۰۰۰ به بعد مجموعاً دو برابر شده و در برنامه ریزی حوزه آموزش باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی از تغییرات نظام سلامت طی سالهای اخیر سخن گفت و اضافه کرد: در برنامه ریزی برای آموزش نیروی انسانی نظام سلامت باید این تغییرات و نیازهای جدیدی که ایجاد کرده مدنظر قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیماری‌های غیرواگیر را یکی از دغدغه‌های نظام سلامت ذکر کرد و گفت: سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر تدوین شده و تربیت نیروی انسانی متناسب با نیاز‌ها یکی از زیرساخت‌های لازم برای اجرای این سند است.

 

وی خاطرنشان کرد: با این ملاحظات و باتوجه به نیازهای حال و آینده علوم پزشکی کشور برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در قالب ۱۱ بسته و یک برنامه پایش و ارزیابی تدوین شد و با گذشت ۳ سال از اجرای این بسته ها، نشانه‌های تحول و تغییر در آموزش پزشکی در حال نمایان شدن است.

 

 لاریجانی گفت: بحث آمایش سرزمینی سالهاست که در کشور ما مطرح است و حوزه آموزش وزارت بهداشت مفتخر است که به عنوان اولین نهاد در کشور آمایش سرزمینی را اجرا کرده است.

وی با بیان اینکه الگوی اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در قالب مناطق آمایشی طراحی شده، اظهار داشت: ماموریت گرا شدن دانشگاههای علوم پزشکی موضوعی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در این راستا حدود ۶۵ ماموریت برمبنای نیازهای کشور در قالب بسته‌های تحول و نوآوری لستخراج شد و به صورت ماموریت‌های مشترک و ویژه به مناطق آمایشی سپرده شده است.

 لاریجانی خاطرنشان کرد: الگوی ماموریت گرایی به خوبی در حوزه آموزش علوم پزشکی نهادینه شده و ماموریت‌ها و بسته‌های تحول و نوآوری با همکاری تمامی دانشگاههای کشور در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: در این فرایند بدنه هیات علمی دانشگاه‌ها در اجرای این برنامه‌ها مشارکت داده شدند و در همین مدت زمان اندک دستاوردهای چشمگیری در سطح کشور ایجاد آموزش، پژوهش و ارائه خدمات در حوزه سلامت آن­چنان عجین شده است که هرگونه تغییر ساختار می­تواند هزینه­ای وسیع به کشور تحمیل نماید. 
پزشکی آموزش سلامت آموزشی وزارت بهداشت معاون ارائه اظهار نوآوری تربیت دانشجویان نیازهای ارتقای برنامه خاطرنشان اجرای تاکید انسانی  لاریجانی تمامی آموزش‌های بسته‌های ماموریت دانشگاههای آنلاین برشمرد افزود جامعه مطالعات خدمات ایجاد جهانی تحصیل برابر نظام‌های چشمگیری تغییرات نیروی خصوصی مشارکت گسترش بیماری‌های آموختگان آینده تغییر الگوی مناطق آمایشی پژوهش سرزمینی آمایش تدوین برگزار تعداد غیرواگیر دانشگاه‌ها گرفته جنبه‌های گسترش‌های مهارت‌های کشورهای دانشجوی دغدغه‌های اهمیت اینکه تکمیلی اشاره   لاریجانی منابع عنوان مجازی پیشرفته تحصیلات ارزیابی رهبری متناسب باتوجه