برگزیده ها
توضیحات گمرک در مورد قانونی بودن واردات اخیر یک محموله پوشاک توسط دختر یک مسئول
مازندمجلس: در پی اظهارات چندی پیش سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر کشف یک محموله پوشاک در خانه یکی از وزیران در تهران، شائبه قاچاق بودن این محموله با استفاده از رانت و نظایر آن که پیش از آن در برخی رسانه‌ها با حداکثر قوا بدان پرداخته شده بود قوت گرفت. البته به فاصله کمی بعد از آن وزیر دادگستری از کذب بودن قاچاق این محموله خبر داد و گفت: این البسه رسما از طریق گمرک وارد کشور شده و صاحبان آن نمایندگی یک شرکت خارجی را در اختیار دارند که مدارک مربوط به پرداخت سود بازرگانی و عوارض دولتی محموله را نیز ارائه داده‌اند.

در همین اوضاع حکم دادگاه بدوی تعزیرات حکومتی تهران در مورد این محموله نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان میداد محموله فوق از گمرک و به صورت قانونی با پرداخت عوارض وارد ایران شده است.

در همین رابطه گمرک ایران نیز با ارایه سند و مدرک به روشن شدن هرچه بیشتر این ماجرا پرداخت.

طبق اعلام گمرک، کالای مکشوفه که بنابر صورتجلسه تنظیمی فیمابین نمایندگان گمرک تهران، تعزیرات تهران و نیروی انتظامی منطقه لواسان تنظیم و تایید گردیده ۳۲۰۶ قلم انواع پوشاک و لوازم کودک به مارک پریناتال بوده است.

بر این اساس صاحب کالا در مقام دفاع  و اثبات حقانیت مبنی بر ورود قانونی کالا دو فقره سند گمرکی به کوتاژهای شماره ۲۱۲۰۰۰۰۹ و ۲۱۸۱۹۲۷۷ مربوط به گمرک تهران ارایه می‌کند. مرجع رسیدگی کننده(تعزیرات تهران) اسناد را در راستای ماده ۴۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به منظور بررسی و مطابقت کالا به حوزه معاونت حقوقی گمرک تهران ارسال می‌کند.

کارشناسان فنی و حقوقی گمرک مزبور نیز پس از بازدید  و ارزیابی کامل کالا و صورتجلسه امر و پس از اخذ کلیه اوراق اظهار نامه گمرکی که حکایت از ورود قانونی کالا به مارک مزبور بوده و مضافا اینکه صاحب کالا به صورت انحصاری نماینده محصولات پریناتال در ایران بوده که این مهم و به تنهایی می‌تواند ظن قاچاق را بنا بر دلایل متعدد منتفی سازد و مجوز آن توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت صادر شده  و از آنجایی که با ملاحظه سوابق حقوق و عوارض قانونی پرداخت شده ؛ مراتب انطباق را اعلام و بر همین اساس حکم برایت صادر شده است.
بیانیه گمرک می‌افزاید: اینکه عنوان شده نام اظهار نامه ثبت شده  در سامانه امور گمرکی با نام مندرج در رای دادگاه دارای مطابقت نبوده، لازم به  توضیح است  که در این خصوص  قرارداد فیمابین وارد کننده با دارنده نشان تجاری کالای مورد بحث وجود دارد و کالا صلح شده است و در واقع در واردات از کارت بازرگانی اظهار کننده استفاده شده است.

نکته دیگر اینکه در بررسی‌های گمرک به منظور احراز قاچاق و انطباق اسناد اینکه اسناد بنام چه کسی هست ملاک نبوده، بلکه ملاک این است که آیا کالای مکشوفه با اسناد مثبته ارائه شده دارای مطابقت می‌باشد یا خیر که در این مورد تمامی مشخصات کالای کشف شده از جمله تعداد، نشان (برند)، ارزش و کشور سازنده  با مشخصات مندرج در  اظهارنامه‌های اعلامی و صورت عدلبندی پیوست آن (مورد نظر قانونگذار در بند ژ ماده یک قانون مبارزه با قاچاق ) تطبیق می‌کند. لذا کالای کشف شده عینا کالای موضوع اظهارنامه ثبت شده در گمرک بوده و کالای کشف شده از طریق قانونی  و با پرداخت حقوق ورودی وارد کشور شده است. توضیحات تکمیلی عند اللزوم متعاقبا اعلام می‌شود.

بیانیه گمرک در پایان تاکید کرده که این پرونده با دقت بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفته و طرح چنین ادعاهایی خلاف مقررات، کذب محض و افترا محسوب می شود و سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران حق پیگیری را برای خود محفوظ می‌داند.


 
محموله کالای تهران قاچاق پرداخت قانونی اینکه اسناد تعزیرات اظهار اعلام گمرکی می‌کند مطابقت پوشاک کننده عوارض حقوقی مزبور بررسی انطباق نبوده مشخصات دارای مندرج منظور بیانیه ارزیابی فیمابین بازرگانی ارائه مربوط استفاده واردات دادگاه ارایه پریناتال قانون توضیحات صورتجلسه مکشوفه مبارزه