برگزیده ها
مازندمجلس: کارشناسان با نگرانی از افزایش تنش‌ها بین هند و پاکستان می‌گویند که این درگیری‌ها می‌تواند به جنگ تمام عیار اتمی دو کشور منجر شود و خطر دستیابی تروریست‌ها به تسلیحات هسته‌ای بسیار جدی است.

به گزارش تسنیم به نقل از «هافینگتون پست»، پاکستان هم اکنون قدرت اتمی بزرگی با بیش از 1000 کلاهک هسته‌ای و موشک‌های حمل کننده این کلاهک‌ها است.

از سوی دیگر، پاکستان در حال گسترش تسلیحات کوتاه برد خود برای بازدارندگی همسایه قدرتمند‌تر و دشمن خونی خود هند است. گفته می‌شود هند نیز حدود 100 کلاهک هسته‌ای دارد.

با این حال، این تعداد تسلیحات هند و پاکستان نیست که دیپلمات‌ها و تحلیلگران را نگران می‌کند؛ موضوع نگران‌کننده احتمال رویارویی هسته‌ای دو کشور و احتمال ارتکاب یک اشتباه، یک محاسبه غلط و یا حمله تروریستی است که می‌تواند منجر به جنگ هسته‌ای فاجعه‌باری شود.

دو کشور از سال 1947 درگیری‌های مرزی بی‌شماری با هم داشتند که تا امروز نیز ادامه دارد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که ادامه درگیری‌های مرزی احتمال  به یک بحران هسته‌ای تبدیل شود بسیار جدی است.

به نظر کارشناسان، احتمال اینکه یک گروه تروریستی مانند «لشکر طیبه»، همانطور که حمله تروریستی بمبئی را در سال 2008 انجام داد، حمله‌ای دیگر را نیز در هند انجام دهد، وجود دارد.

در سناریوی دیگری که بسیار محتمل است، تروریست‌های پاکستانی ممکن است برای دستیابی به سلاح اتمی تلاش کنند و در این حین نیز اعضای افراطی نیروهای مسلح پاکستان ممکن است به تروریست‌ها کمک کند.

این در حالی است که حمله‌های تروریستی گذشته در پایگاه‌های نظامی پاکستان با کمک نیروهای خودی انجام شده است. در سال 2011 تروریست‌ها وارد پایگاه هوایی نیروی دریایی مهران شدند که تحت حفاظت سنگین بود، هواپیمایی را منفجر کردند و کماندوها را به مدت 16 ساعت گروگان داشتند

در سال 2014 نیز تروریست‌ها تلاش کردند تا یک کشتی نظامی پاکستان را بربایند.

کارشناسان همچنین معتقدند تروریست‌های پاکستانی ممکن است با هدف تحریک دو کشور حمله تروریستی را در هند انجام دهند و زمانی که پاکستان تسلیحات هسته‌ای خود را از مکان امن خارج کند، به آنها حمله کرده و یک یا چند کلاهک هسته‌ای را تصاحب می‌کنند.

«متیو بان» تحلیلگر تسلیحات هسته‌ای از دانشگاه هاروارد در این باره اظهار داشت: تمام شبه قاره جنوب آسیا در حال تبدیل شدن به انبار مهمات هسته‌ای آماده انفجار است. به راحتی می‌توان تصور کرد تروریسم منجر به  تشدید غیر عمدی جنگ تمام عیار هسته‌ای شود.

«اسکات سیگن» دانشمند ارشد سیاسی در مرکز دانشگاه استنفورد در امور همکاری و امنیت بین‌المللی، خطر نبرد اتمی هند و پاکستان را بالاتر از رویارویی اتمی آمریکا و کره شمالی می‌داند.

این در حالی است که فشارهای منطقه‌ای برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای با استراتژی «شروع سرد» هند تشدید شده است. این استراتژی به این صورت است که هند در آغاز درگیری‌های دو کشور حملات رعدآسای خود را با استفاده از تانک و توپخانه در عمق خاک پاکستان شروع می‌کند.

این استراتژی بعد از حمله گروه تروریستی «لشکر طیبه» در سال 2001 به پارلمان هند و عدم توانایی نیروهای هندی برای مجازات آنها ایجاد شد. بعد از آن هند نیروهای واکنش سریع خود را نزدیک به مرز پاکستان مستقر کرد و هم اکنون نیز این نیروها در حال آماده باش هستند.

در پاسخ، پاکستان نیز موشک‌های کوتاه برد «نصر» را در نزدیک مرز هند مستقر کرده است. این موشک‌ها قابلیت به حمل کلاهک هسته‌ای تا برد بیش از 56 کیلومتر را دارد.

«ساجد فرید شاپو» تحلیلگر هندی گفت: اگر حالت خوشبینانه‌ای در این شرایط وجود داشته باشد، پاکستان سلاح‌های اتمی خود را، به جای مراکز غیرنظامی، به سمت نیروهای نظامی هندی نشانه خواهد رفت.

تحلیلگران به ویژه از نقش تروریست‌ها و سوء استفاده از دشمنی تاریخی دو کشور برای شروع جنگ هسته‌ای ناخواسته نگرانند. ترکیب تسلیحات هسته‌ای و استراتژی «شروع سرد» به تروریست‌ها این امکان را می‌دهد تا جرقه شروع جنگ هسته‌ای را بزنند.

یکی دیگر از مشکلات پاکستان، حفاظت تسلیحات اتمی خود از سرقت و سوء استفاده است.

با این حال پاکستان هنوز این تسلیحات را برای شرایط بحرانی آماده نگه داشته است. مسائل امنیتی به شدت سری است، گفته می‌شود که پاکستان تسلیحات اتمی خود را به صورت جدا و با فاصله از فرودگاه‌ها و سایت‌های موشکی آماده استفاده نگه می‌دارد.

متیو بان که اخیرا با افسران بخش برنامه‌های استراتژیک پاکستان که مسئول امنیت زرادخانه این کشور است گفت‌وگو کرده و معتقد است خطر سرقت کلاهک‌های اتمی توسط تروریست‌ها بسیار جدی است.

بان افزود: ما می‌دانیم بخشی از ارتش و نیروهای اطلاعاتی این کشور روابط نزدیکی با گروه‌های تروریستی مختلف داشته و پتانسیل افراطی شدن را دارند.

سیگن گفت: پاکستان از مشکلات تروریسم داخلی و نیروهای غیر قابل اعتماد داخلی آگاه است. با این وجود خطر دست یابی تروریست‌ها به تسلیحات هسته‌ای پاکستان مشکلی بسیار جدی است.
پاکستان هسته‌ای تسلیحات تروریست‌ها نیروهای تروریستی استفاده بسیار آماده کارشناسان کلاهک استراتژی درگیری‌های نظامی احتمال تحلیلگر تروریسم امنیت دانشگاه نزدیک مشکلات داخلی شرایط مستقر حفاظت سلاح‌های ادامه اکنون موشک‌های دستیابی می‌تواند بحران کوتاه تحلیلگران تروریست‌های پاکستانی تبدیل تشدید رویارویی افراطی