برگزیده ها
«میرسلیم» از نخست‌وزیری بنی‌صدر تا ریاست فدراسیون غریق نجات

مازندمجلس: شاید این روزهای حزب موتلفه اسلامی، روزهای یکه‌تازی این حزب نباشد، اما می‌تواند یکی از طلایی‌ترین دوران‌هایش باشد

مازندمجلس:سیدصادقروحانی: حزب موتلفه اسلامی، یکی از قدیمی‌تریناحزاب سیاسی در کشور است. گروهی که با ادغام سه هیات مذهبی در تهران برای مبارزه بارژیم پهلوي آغاز به کار کرد و پس از پیروزی انقلاب به یکی از جریان‌های اصلی قدرت دردهه اول انقلاب بدل شد که نمایندگان متعددی در مجلس و دولت داشت. اکنون نیز تنها نامزدحزبی موجود میان شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از اعضاي شوراي مرکزيآن‌هاست. ورود موتلفه با نامزد حزبي به عرصه انتخابات، این دوره فعالیت آن‌ها را بهیکی از طلایی‌ترین دوره‌ها بدل کرده است.

نامزدیکه موتور گازسوز را ساخت

مصطفیمیرسلیم را همه با دوران تصدی‌اش بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم آيت اللهاکبر هاشمی رفسنجاني به یاد دارند؛ اما اگر به رزومه کاری او دقت کنیم عناوین و پست‌هایبالا و پایین زیادی را در آن خواهیم یافت. او پیش از انقلاب، مدتی مدیریت  بهره‌برداری شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه رابر عهده داشت. پس از انقلاب نيز به عضویت شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی در آمد و حتیدر دوره‌ای از جانب بنی صدر به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی شد.

عضویتدر هیات اجرایی همه پرسی جمهوری اسلامی و ریاست بر ستاد نظارت بر انتخابات خبرگان قانوناساسی از دیگر عناوین او در روزهای نخستین انقلاب اسلامی است. سرپرستی شهربانی، معاونسیاسی وزارت کشور و قائم مقامی وزیر کشور از دیگر مسئولیت‌های میرسلیم به شمار مي‎رود. او همچنین در سال 61 و پس از انتخاب آیت‎اللهخامنه‌ای به مقام ریاست جمهوری، به عنوان سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی رئیسجمهور برگزیده شد و تا سال 68 در این مقام باقی ماند. در دولت دوم ریاست جمهوری آیتالله هاشمی رفسنجانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و حد فاصل سال‌های 72 تا 75 دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بود. عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یکی دیگر ازمشاغل حکومتی اوست.

با اینوجود در بیوگرافی او، غیر از مشاغل دولتی کارهای دیگری نیز به چشم می‌خورد. او مؤسسو رئیس اولین مرکز تحقیقات موتور ایران و ناظر عالی طراحی و ساخت اولین موتور پایهگازسوز (موتور ملی ایران) است. او ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی و عنوان «حامیفدراسیون نجات غریق جهانی ایران» را نیز در کارنامه خود دارد.

مردتحزب‌گرای جناح راست

اماآنچه که مصطفی میرسلیم را از سایر نامزدهای انتخاباتی اين دوره متمایز می‌کند، رزومه‌یکاری او نیست. بلکه فعالیت‌های حزبی اوست. او پس از انحلال حزب جمهوری اسلامی، فعالیت‌هایحزبی‌اش را در چهارچوب حزب موتلفه اسلامی پی گرفت. او از سال 72 عضو شورای مرکزی اینحزب است و اکنون هم به نمایندگی از این حزب در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است.اين در حالي است که ديگر نامزدهاي دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري، فاقد وجهه حزبيهستند. اگرچه حجج اسلام حسن روحاني و ابراهيم رئيسي عضو جامعه روحانيت مبارز هستنداما اولا اين تشکل روحاني مجوز فعاليت حزبي ندارد و ثانيا از هيچ يک از اين دو نفراعلام حمايت حزبي نکرده است. سيدمصطفي هاشمي‎طباو اسحاق جهانگيري نيز اگرچه از اعضاي کارگزاران هستند اما نامزد حزبي آن‌ها به شمارنمي‎روند و اين حزب در شاکله شوراي سياست گذارياصلاح طلبان از نامزدي حسن روحاني حمايت مي‎کند.محمدباقر قاليباف هم که فاقد وجهه حزبي است و حتي از سوي جمنا نيز که تشکل انتخاباتياين دوره اصولگرايان است به عنوان نامزد نهايي مورد حمايت قرار نگرفته است.

نه تنهاورود ميرسليم با حمايت حزبي مشخص به عرصه انتخابات؛ پديده اين دوره رقابت‏‎ها به شمار مي‎رودبلکه حزب موتلفه اسلامي نيز در جايگاه حزبي واقعي خود ظاهر شده است. همواره فقدان تحزبو ريشه نگرفتن فعاليت‎هايحزبي در ايران مورد انتقاد فعالان اين عرصه بوده است. حزب موتلفه تنها حزبي است کهعلاوه بر همنوايي با انتقادهايي از اين دست، کوشيده است تا رفتار حزبي مشخصي داشتهباشد و خودش مصداق چنين نقدي نباشد. کما اينکه در تمامي ادوار گذشته انتخابات رياستجمهوري و مجلس، نامزد حزبي مشخص داشته و يا از نامزدي و يا ليست انتخاباتي معيني اعلامحمايت کرده است. البته گاهي نيز نامزد حزبي اين تشکل به نفع ديگر نامزدها انصراف دادهاست. همچنانکه در انتخابات رياست جمهوري گذشته نیز که یحیی آل‎اسحاق به عنوان نامزد این حزب ثبت نام کرد، اما از پیش از انتخابات بناداشت که انصراف بدهد ( ایـــنــــجـــا را بخوانید). این دوره اما حزب موتلفه به نفع هیچ جریانی کنار نرفت و حتي درجرگه جمنا نيز قرار نگرفت.

اشتباهی که موتلفهمرتکب نشد

نمایندگانحزب موتلفه اسلامی اگرچه در اجلاسيه‎هايجمنا شرکت کردند اما در نهایت از نامزد مستقل خود که در رای گیری جمنا نتوانسته بودپیروز شود، حمایت کردند. آنها از بدو ورود اعلام کرده بودند که نامزد حزبي خودشان راخواهند داشت. ديگر نامزدهاي اصولگرايان نيز به نظر جمنا پايبند نبودند. کما اينکه بيشاز 5 نفر نامزد منتخب آن‌ها، در انتخابات ثبت نام کردند. از ميان آن پنج نفر تنها صلاحيترئيسي و قاليباف تاييد شد. در شرايطي که به نظر نمي‎رسدهيچ يک از آنها به نفع ديگري قصد کناره گيري داشته باشد؛ جمنا نيز ناگزير شد شکستشرا پذيرفته و اعلام کند که از هر دو نفر حمايت مي‎کند.به اين ترتيب پيش بيني‎هايحزب موتلفه درست از آب درآمد و درستي تصميمشان در جدا کردن خط رقابت‎هاي انتخاباتي از اين تشکل نوظهور، بر همگان اثبات شد. چرا که جمنا باوجود سر و صداهای فراوانش نتوانست نقش تعیین کننده ای در انتخابات بازی کند.

هویتی میان بی هویت‌ها

در شرایطیکه اعضای جمنا سعی می‌کنند خود را به ابراهیم رئیسی و بعضا به محمدباقر قالیباف نزدیککنند و همچنین در حالی که جبهه پایداری به حمایت تمام قد ازابراهیم رئیسی پرداخته است،حزب موتلفه اسلامی با حمایت از نامزد حزبی خود، گام بلندی را در جریان اصولگرایی برداشتهاست. شاید به گواه نظرسنجی‌ها بخت میرسلیم برای پیروزی در انتخابات پایین باشد، امانکته حائز اهمیت تاکید او بر هویت حزبی اش است. حزبی که با سابقه‌ترین تشکل سیاسی جناحراست به شمار می‌رود، هویت حزبی را جانشین فرصت‌طلبی سیاسی کرده و خود را تابع قواعدمردمسالاری و تحزب نشان می‌دهد. چیزی که کمتر در میان سایر گروه‌های اصولگرا شاهد آنبوده‌ایم. نگاهی به جریان‌های سیاسی اصولگرا نشان می‌دهد حضور میرسلیم ولو اینکهپیروز انتخابات هم نشود، خود نوعی پیروزی برای حزب موتلفه اسلامی است، چرا کههویتی مشخص را میان انبوه جماعت بی هویتی که خود را اصولگرا می دانند، به معرض رایعمومی گذاشته‌اند.

موتلفه در ادوارانتخابات ریاست جمهوری

 نگاهی به ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهورینشان می‌دهد که نگاه هویتی و حزبی در موتلفه اسلامی نگاهی ریشه‌دار است که به سال‌هایدهه نخست انقلاب باز می‌گردد. در دهه اول انقلاب موتلفه یک پای ثابت انتخاباتریاست جمهوری بود. چیزی که پس از جنگ کمرنگ شده بود و در این دوره یک بار دیگر بهمنصه ظهور رسید:

دوره انتخابات

نامزد مورد حمایت موتلفه

توضیحات

1358

جلال الدین فارسی

 

مرداد 1360

محمدعلی رجایی

سید اکبر پرورش و حبیب الله عسگراولادی در این دوره نامزد بودند اما حزب رسما از محمد علی رجایی حمایت کرد

مهر 1360

سید اکبر پرورش

در این دوره علاوه برپرورش، حسن غفوری فرد هم از حزب موتلفه نامزد ریاست جمهوری بودند.

1364

حبیب الله عسگراولادی

 

1368

اکبرهاشمی رفسنجانی

 

1372

احمد توکلی

 

1376

علی اکبر ناطق نوری

 

1380

احمد توکلی

 

1384

علی لاریجانی

 

1388

محمود احمدی نژاد

 

1392

علی اکبر ولایتی

در این دوره یحیی آل اسحاق از سوی حزب موتلفه ثبت نام کرد اما صلاحیتش تایید نشد.

1396

مصطفی میرسلیم

موتلفه نامزد انتخابات اسلامی جمهوری ریاست انقلاب میرسلیم حمایت عنوان حمايت موتور سیاسی می‌دهد هویتی روحاني گذشته اگرچه اصولگرا آن‌ها پیروزی قاليباف اصولگرايان عسگراولادی محمدباقر مي‎کند توکلی اينکه مصطفی میرسلیم ادوار نگاهی اعلام رئیسی انصراف انتخاباتي پرورش رجایی نامزدي اولین وزارت فرهنگ ارشاد هاشمی شوراي اعضاي فدراسیون تهران جریان‌های اکنون عناوین پایین مصطفی نامزدهاي رياست جمهوري رفسنجانی همچنین عضویت شورای مرکزی اسحاق