برگزیده ها
مازندمجلس: دادگاه تجدیدنظر عربستان در حکمی پرونده قضایی سقوط جرثقیل در مسجد الحرام را برای بررسی مجدد به دادگاه کیفری عربستان عودت داد.

به نوشته روزنامه عکاظ عربستان، دادگاه تجدیدنظر عربستان با ابطال حکم پیشین دادگاه جنایی عربستان که عدم صلاحیت قضایی این دادگاه در رسیدگی به این پرونده عنوان شده بود، دستور بررسی مجدد این پرونده را صادر کرد.

دادگاه جنایی عربستان در ماه ژانویه ( دی ماه 95) در حکمی 13 متهم این پرونده را که از زیرمجموعه شرکت های بن لادن بودند با استناد به اینکه این دادگاه صلاحیت قضایی رسیدگی به این پرونده را ندارد تبرئه و پرونده را بسته بود.

دادگاه عربستان در حکمی اعلام کرده بود که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به جرایم مربوط به صدمات جانی را ندارد.

13 نفر از متهمان این پرونده به اتهام سهل‌انگاری، آسیب‌رساندن به اموال عمومی و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های ایمنی در دادگاه جنایی عربستان حضور یافته بودند که دادگاه جنایی اتهامات وارده به این افراد را رد کرده بود.

براثر سقوط جرثقیل در مسجد الحرام که روز 20 شهریور سال 94 رخ داد، بیش از 100 نفر جان خود را دست دادند. 8 نفر از کشته شدگان ایرانی بودند.

پادشاه عربستان پس از این فاجعه قول داد یک میلیون ریال سعودی (حدود 266 هزار و 607 دلار) برای جبران خسارت هر قربانی که کشته شده و یا غیرفعال شده بپردازد و کسانی نیز که زخمی شده اند 500 هزار ریال (133 هزار و 303 دلار) خسارت دریافت کنند.
منبع: ایرنا
دادگاه عربستان پرونده جنایی صلاحیت جرثقیل رسیدگی قضایی بررسی الحرام خسارت ندارد تجدیدنظر