برگزیده ها

مازندمجلس: عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات می گوید: روش ورود آقای قالیباف در مناظره به آقای رئیسی هم ضربه زد و در ریزش پایگاه رأی آقای رئیسی موثر بود.

مازندمجلس:

امید کرمانی‌ها: ه شرایط در جریان اصولگرا یکدست و هماهنگ پیش نمی رود، گرچه به نظر می رسید قالیباف به نفع رئیسی کنار برود تا شاید سمت معاون اولی به او برسد اما نحوه ورود قالیباف به انتخابات خصوصا در اولین مناظره حکایت از آن دارد که آقای شهردار آمده که رئیسی را کنار بزند.

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب اما تحلیلی یک گام به پیشدارد و می گوید قالیباف نیامده که ببرد بلکه نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد تا باتوجیه عملکرد نامطلوبش در شهرداری، خود را به یک فضای جدید پرتاب کند.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با این چهره سیاسی را در ادامه بخوانید؛

گفته می شود قالیباف با رفتاری که در مناظره نخست تلویزیونی از خود نشان داد، عرصه را برای آقای رئیسیتنگ کرد، حتی به او از عمد ضربه زد، نظر شما چیست؟

بله، آقای قالیباف به کل جامعه اصولگرایی ضربهزد. بخش اعظم جامعه اصولگرایی اخلاقی هستند و چنین روند گفتگویی را نمی پسندند.علاوه بر آن روش ورود آقای قالیباف به آقای رئیسی هم ضربه زد و در ریزش پایگاه رأیآقای رئیسی موثر بود. به عبارت دیگر همان گونه که نزد افکارعمومی آقای جهانگیری وآقای روحانی یکی دیده می شوند، آقایان رئیسی و قالیباف چنین وضعیتی ندارند بنابرایناگر حواس آقای قالیباف فقط به دفاع از خودش و توجیه عملکرد گذشته با استفاده ازمقابله با دولت باشد، آن وقت فضا برای آقای رئیسی سخت تر می شود. در مجموع معتقدمخیلی به نفع آقای قالیباف بود که اصلا وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری نمی شد چوندوبار در سال های 84 و 92 بازنده بازنده انتخابات ریاست جمهوری لقب گرفت و سومینبار نیز باخت او پیش بینی می شود. به نظر همان تجربه ای که آقای محسن رضایی کرد ودیگر وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری نشد به نفع آقای قالیباف خواهد بود که همینامروز از حضور در میدان انتخابات ریاست جمهوری کنار برود و حتی در مناظره دوم شرکتنکند.

شما معتقدید آقای قالیباف می خواهد عملکرد گذشتهاش را توجیه کند و می داند در نهایت می بازد، پس چرا آمد؟

آقای قالیباف نیامده پیروز انتخابات ریاستجمهوری شود بلکه آمده انتقام رقابت و مناظره انتخاباتی سال 92 را از آقای روحانی بگیردو مسائل مدیریت شهری خود را مخصوصا بعد از فروریختن ساختمان پلاسکو تحت الشعاع قراردهد و به نوعی خودش را به یک فضای جدیدی پرتاب کند. به عنوان مثال وقتی می گویدمجوز بلندمرتبه سازی را در تهران چه کسی می دهد؟ آقای قالیباف هم اصرار دارد کهناصواب و غیرصادقانه اعلام کند شورای عالی معماری و شهرسازی این کار را می کند.شورای عالی معماری و شهرسازی سال هاست که بلندمرتبه سازی را ممنوع اعلام کرده استهمانطور که وزیر و معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کردند و گفتند این مصوبه دردولت گذشته بود اما آقای قالیباف بی توجه به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازیبلندمرتبه سازی را دنبال می کند.

به نظر شما آقای قالیباف در مناظره دوم چه طورظاهر می شود؟

در مناظره دوم نیز آقای قالیباف همین حالتتهاجمی و حرف های غیرواقع بینانه را خواهد زد که با توجه به وقت های بسیار محدودیکه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در زمان مناظره دارند پاسخگو به این حرف های اوشرایط سختی را اقتضا می کند. در چنین شرایطی فقط باید مراقبت های ویژه ای صورتبگیرد که حالت های آداب گفتگو و مناظره به طور جدی در مناظره نوبت دوم و سوم آنطور که مطلوب جامعه است رعایت شود و هم حقایق وقایع گفته شود. در این حالت تشویقیکه از طرف جامعه صورت می گیرد متوجه سیاست ها و گفتمان دولت مستقر می شود.

در کل توصیه می کنید که آقای قالیباف از ادامهحضور در صحنه انتخابات منصرف شود؟

بله، عملکرد آقای قالیباف در دستگاه های مختلفبه ویژه شهرداری تهران روشن است و سبقه نظامی اش بر سبقه غیرنظامی او غلبه دارد وشرایط کشور، منطقه و بین المللی به گونه ای است که جامعه به هیچ وجه به یک چهرهنظامی در انتخابات ریاست جمهوری اقبال نمی کند چون رئیس جمهور شدن یک کسی با سابقهنظامی در ایران پیام خوبی را به جهان و منطقه نمی دهد.

خیلی از اصلاح طلبان با شور و شوق امروز از آقایجهانگیری حمایت و استقبال کردند و معتقدند آقای جهانگیری در مناظره به نوعی از زیرسایه آقای روحانی بیرون آمد، امکان دارد با تشویق این دسته از اصلاح طلبان آقایجهانگیری تا آخر در صحنه انتخابات ریاست جمهوری باقی بماند؟

تشویق آقای جهانگیری یعنی تشویق دولت. آقایجهانگیری معاون اول آقای روحانی است. تمام پارادایم هایی که آقای جهانگیری درمناظره ها و برنامه های تبلیغاتی دنبال می کند، منطبق بر گفتمان آقای روحانی است.بنابراین در مناظره دوم و سوم هم بماند همان جهت گیری آقای روحانی را دنبال خواهدکرد. استقبال جامعه از آقای جهانگیری بیشتر از این جهت است که در مقابله باکاندیدایی که بی پروا صحبت می کند، بسیار بسیار خوب ظاهر شده است بنابراین خیلیانفکاکی را در بیان و گفتمان تبلیغاتی آقایان جهانگیری و روحانی در ایام مناظراتنمی بینم.

در مجموع پیش بینی شما از نتیجه انتخابات ریاستجمهوری چیست؟

من در مجموع ارزیابی کلی ام این است که جامعه باتوجه به شرایط حساس و تبلیغات بسیار سویی که آدم را به یاد تبلیغات سوء و جهت دارعلیه آقای خاتمی در سال 80 می اندازد چون در آن سال یک فضای بسیار تندی علیه آقایخاتمی بود و جواب جامعه به این جهت گیری سوء علیه آقای خاتمی با آن رای چشمگیرانجام شد، این اتفاق در سال 96 روز 29 اردیبهشت می تواند برای آقای روحانی رخ دهد.

قالیباف انتخابات مناظره جامعه جمهوری ریاست روحانی رئیسی جهانگیری بسیار عملکرد اصلاح تهران مجموع گفتمان دنبال آقایجهانگیری اعلام شورای معاون معماری شهرسازی مصوبه خاتمی تبلیغات تبلیغاتی تشویق استقبال بنابراین طلبان منطقه آقایان نیامده شهرداری سیاسی شرایط شهردار انتقام پرتاب اصولگرایی بازنده ریاستجمهوری گذشته توجیه توصیه بلندمرتبه