برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - نامه‌نیوز نوشت: عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید که جامعتین سعی دارد تا نقش مشورتی خود را ایفا کند و قصد ندارد تا نظراتش را به مردم دیکته کند.

مازندمجلس:حجت‌السلام محمدتقی رهبر با اشاره به صف بندی های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، گفت: خوشبختانه از طيف‌ها و گروه‌های مختلفی در عرصه انتخابات حضور دارند و تاكنون نیز مناظره‌ها و تبليغات به خوبي صورت گرفته است.

وي با بيان اينكه اصول اخلاقى بايد در مناظره‌ها و تبليغات رعايت شود، خاطرنشان كرد: مردم يادشان نرفته است كه در انتخابات اخير آمريكا، مردم چقدر به حضور ترامپ و هيلاري انتقاد داشتند، مردم يادشان نرفته است كه در انتخابات و مناظره های خودمان چه مباحث و بی اخلاقی های مطرح شد. در كشور ما أخلاق بايد بر سياست حكومت كند نه سياست بر اخلاق، زيرا در نظام اسلامی ميان اخلاق و سياست يک پيوند ناگسستنی وجود دارد كه همواره بايد رعايت شود.

عضو جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: رعايت اخلاق برای شان كانديداها حائز اهمیت است. زماني كه مردم ببينند نامزدهای انتخاباتی با دلائل محكم و مستدل و بدون تهمت و تخريب ديگران به ارائه برنامه‌های خود مي‌پردازند به آن‌ها اعتماد می‌کنند و می‌توانند به راحتی دست به انتخاب بزنند.

وي ادامه داد: توصیه می‌کنم افرادی كه در فضای مجازی حضور دارند سعی كنند از تهمت و افترا به ساير كانديداها پرهيز كنند و ذهن مردم را درگير نكنند.

رهبر با بيان اينكه جامعه روحانيت نظر مثبتي نسبت به آقاي رئيسي دارد خاطر نشان كرد: ممكن است برخي از افراد جامعه چنين نظري را نداشته باشند اما ملاك اكثريت است؛ اكنون نيز در خصوص آقای رئيسی اکثریت است و نه اجماع. د رکل نظرمان نسبت به وی مثبت است و در خصوص سایر کاندیداها از کلمات منفی استفاده نمی‌کنیم.

نماينده اسبق مجلس شوراي إسلامی با بيان اينكه تعامل معنايی و مفهومی ميان جامعتين وجود دارد،تصريح كرد: جامعه مدرسين و روحانيت مبارز در عمل با يكديگر همسويی دارند.

رهبر ادامه داد: در اين دوره جمنا و مردمي بودن آن بيشتر مدنظر جامعتين بود، معتقديم نبايد براي مردم تعيين تكليف شود بلکه باید اجازه دهيم خودشان تصميم‌گيری كنند. جامعتين قصد ديكته كردن نظراتش را به مردم ندارد و سعی می‌کند تا در همان مسیر و وظیفه مشورتی که داشت حرکت کند.

عضو جامعه روحانيت‌مبارز با اشاره به اينكه جامعتين نمي‌خواهد نقش آقا بالاسری را ایفا کند،گفت: جامعتين سعی دارد پدری كند و نه فرماندهی!. طبع انتخابات در هر دوره ای "رقابت" است و از اين ٦نفر يك نَفَر قرار است براي اداره كشور انتخاب شود؛ که قطعا ميزان رضايت‌مندی مردم در تعيين رئيس‌جمهور نقش تعیین کننده‌ای دارد؛ به همين دليل احتمال شكست و پيروزی براي هر گروهی وجود دارد.

امام جمعه موقت اصفهان با بيان اينكه كنار رفتن دو نامزد اصولگرا به نفع یكديگر بستگی به حال درونی خودشان دارد، تصريح كرد: در جبهه إصلاح‌طلبان قطعا اين عمل صورت خواهد گرفت و یکی به نفع دیگری کنار خواهد رفت، اما در ميان اصولگرايان نيز از همان ابتدا مباحث بر این اساس بود كه اگر همه روی يك کاندیدا به اجماع رسيدند کاندیدای دیگر بايد از صحنه انتخابات كنار برود! اما در عمل باید ببینيم آیا چنين اتفاقی رخ خواهد داد يا خير.

وي ادامه داد: البته تجربه همواره نشان داده است كه تعدد به معنای عدم موفقيت است؛ زمانی كه كانديداهای متعددی از یک طیف در صحنه انتخابات حضور داشته باشند آرا در ميانشان تقسيم مي‌شود.

رهبر با بيان اينكه در انتخابات و فرآيند آن هر احتمالی داده مي‌شود، خاطرنشان كرد: بله ممكن است هر دو گزينه اصولگرا در صحنه بمانند تا انتخابات را به مرحله دوم بكشانند! اما اينكه در دور دوم چه اتفاقی رخ خواهد داد مشخص نيست. ولی به نظر مي‌رسد سخت باشد كه در همان مرحله اول موفقيت حاصل شود؛ البته ما با آقايان رئيسی و قاليباف از نزديك صحبت نكرده‌ايم كه ببينم آیا حاضر هستند به نفع ديگری كنار بروند يا نه!

29212

انتخابات جامعه اينكه جامعتين ادامه رعايت روحانيت سياست اخلاق اجماع دارند تعيين تصريح مرحله روحانیت خودشان اصولگرا موفقيت البته اتفاقی رئيسی مي‌شود كانديداها نرفته يادشان خاطرنشان مناظره‌ها مباحث اشاره تبليغات مبارز ندارد همواره باشند