برگزیده ها
واقعیت‌هایی از بازار کار و تحولات جمعیتی در ۱۲ سال گذشته

مازندمجلس: مرکز آمار ایران، گزارش شاخص‌های اصلی بازار کار در دوره زمانی ۱۳۸۴تا ۱۳۹۵ را منتشر کرد که در آن، به شاخص های مختلفی اشاره شده است.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی ایران، نتایج منتشر شده از سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ نشان می‌دهد که کل جمعیت کشور در این سال به ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر رسیده است که طبق گزارش مرکز آمار ایران، ۶۵ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۴۱۳ نفر از آنها در سن ۱۰ سال و بیشتر قرار دارند و بیش از ۶۰.۵ درصد از این جمعیت (۱۰ ساله و بیشتر) غیرفعال هستند. در گزارش مرکز آمار، تحصیل و بیکاری، مهم‌ترین دلایل غیرفعال بودن عنوان شده است.

تداوم چالش دهه شصتی‌ها

چینش هرم جمعیتی نشان می‌دهد که جمعیت متولد دهه ۶۰ به عنوان اصلی‌ترین نسل تشکیل دهنده شکم هرم جمعیتی، در حال عبور از ۳۵ سالگی هستند. از دیگر سودر پائین هرم جمعتی، جمعیت صفر تا ۴ ساله کشور رو به افزایش است؛ افزایش که به‌نظر یم رسد با تولید فرزندان جمعیت دهه ۶۰ اتفاق افتاده باشد!

نوسان نرخ بیکاری در کانال ۱۰.۴ تا ۱۳.۵ درصد

بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران از شاخص‌های اصلی بازار کار دوره ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ منتشر کرده، جمعیت فعال کشور بالغ بر ۲۵ میلیون و ۷۹۱هزار و ۴۵۰ نفر است که ۳میلیون و ۲۰۳هزار و ۳۹۸ نفر از این تعداد در جرگه بیکاران قرار گرفته‌اند. آمارها نشان می‌دهند که نرخ بیکاری از ۱۱.۵ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۱۲.۴ درصد در پایان سال ۹۵ رسیده ضمن اینکه در پایان سال ۹۵ نرخ بیکاری مردان ۱۰.۵ درصد و نرخ بیکاری زنان ۲۰.۷ درصد ثبت شده است. همچنین بررسی آمارهای مربوط به نرخ بیکاری در دوره ۸۴ تا ۹۵ حاکی از این است که در این دوره ۱۲ ساله، پایین‌ترین نرخ ۱۰.۴ درصد مربوط به سال‌های ۸۷ و ۹۲ بوده و رکورد افزایش نرخ بیکاری نیز به سال ۸۹ با نرخ بیکاری ۱۳.۵ درصد تعلق دارد.

زمستان؛ فصل بیکاری

گرچه نرخ بیکاری از سال ۸۴ تا ۹۵ در محدود ۱۰.۴ درصد و ۱۳.۵ درصد در نوسان بوده اما بنابر روایت نمودارها، همیشه نرخ بیکاری در فصل زمستان بالاتر از سایر فصول بوده اما در فصل بهار ۹۱ و فصل پائیز ۹۵، این روند به‌صورت موقتی تغییر کرده است.

کاهش ۱.۷درصدی سهم صنعت ساختمان از بازار کار

تفکیک جمعیت شاغل برحسب بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ نشان می‌دهد در طول این سال‌ها، همیشه اشتغال در بخش خدمات، رتبه اول بازار کار ایران را به خود اختصاص داده است. این سهم در سال ۸۴ حدود ۴۴.۹ درصد بوده که در سال ۹۵ به بیش از ۵۰.۱ درصد رسیده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، صنعت ساختمان در سال ۹۵ حدود ۸.۷ اشتغال کشور را در خود جای داده و این سهم در سال ۸۴ حدود ۱۰.۴ درصد بوده است.

بیکاری جمعیت گزارش بازار افزایش رسیده میلیون جمعیتی می‌دهد سال‌های همیشه اشتغال ساختمان مربوط غیرفعال منتشر بیشتر عنوان نوسان پایان