برگزیده ها
بی‌توجهی وزیر راه‌ به «ریل ملی» صدای نمایندگان مجلس را هم در آورد

مازندمجلس: با وجود نیاز شدید کشور به ریل برای ایجاد خطوط جدید ریلی و همچنین توانایی شرکت‌های داخلی برای تولید ریل واردات در بی توجهی وزیر راه به این موضوع ادامه دارد و همین امر موجب اعتراض برخی از نمایندگان مجلس شده است.

مازندمجلس: در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ 20 فروردین ماه، سه سؤال ملی سیدناصرموسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان از عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، از سوی هیات رئیسه اعلام وصول شد.

یکی از این سوال های ملی از وزیر راه و شهرسازی درباره علت عدم حمایت از طرح تولید ریل ملی و اقدام به واردات ریل با توجه به وجود توان داخلی است.‌

بومی سازیِ تولید ریل به عنوان یک کالای استراتژیک و مهمترین گام برای خودکفایی کامل در توسعه و نگهداری شبکه ریلی کشور طبیعتا باید در صدر توجهات به صنایع ریلی باشد، با این حال حدود یک سال از وعده تحویل ریل ملی می‌گذرد و همچنان خبری از تحقق این وعده نیست، این در حالی است که حدود 500 کیلومتر از شبکه ریلی کشور سالانه نیاز به جایگزینی ریل نو با ریل فرسوده دارد، همچنین احداث حدود 3000 کیلومتر خط جدید در کشور نیز تنها معطل تحویل ریل جدید است.

بیش از دو دهه از آغاز مذاکرات بر سر بومی‌سازی تولید ریل می‌گذرد. مذاکراتی که در نهایت به وارد کردن یک خط تولید ریل از آلمان توسط شرکت ذوب آهن اصفهان انجامید که می‌تواند نیاز کشور به ریل برای توسعه و نگهداری از شبکه ریلی را به طور کامل پاسخگو باشد.

پس از استقرار این خط تولید مقرر شد اوایل سال 95 اولین محموله های ریل ملی تحویل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی شود، اتفاقی که به دلایل نامشخص هنوز محقق نگشته است.

حدود 48 درصد از ریل دنیا، توسط چین تولید می‌شود، کشوری که هم هزینه بالایی برای سوخت خط تولید ریل صرف می‌کند و هم بخش زیادی از نیاز خود به سنگ آهن را از ایران تامین می کند در صورتی که هم سوخت و هم ماده اولیه به فراوانی و با قیمت ارزان، در کشور‌ وجود دارد، مسأله‌ای که موجب شد مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها اعلام کند که ذوب‌آهن می تواند با قیمت کمتر از قیمت تمام شده مشابه خارجی، حتی در شرایطی که تحریم وجود دارد ریل تولید کند.

با این اوصاف مشخص نیست عدم توجه کافی به بومی سازی ریل و دیگر صنایع ریلی که وارداتشان با سیاست های اقتصاد مقاومتی در تضاد آشکار است تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟‌ مسأله ای که اعتراض نمایندگان مجلس را نیز در پی داشته است.

پیش از این شهرام کوسه غراوی، عضو کمیسیون عمران مجلس هم در این‌باره گفته بود:‌ این کمیسیون با واردات ریل و واگن مخالف بوده و این مهم را به وزیر راه و شهرسازی نیز ابلاغ کرده است...واردات ریل و واگن با سیاست های اقتصاد مقاومتی در تضاد آشکار است و درصورتی که دولت نسبت به این نوع واردات اصرار کند کمیسیون عمران مجلس با دعوت از مسئولان مربوطه مانع از این اقدام خواهد شد».‌

به هر حال ضروری است در راستای توجه به تولید داخل و افزایش اشتغال، موضوع تأمین ریل از داخل و استفاده از ریل ملی هر چه زودتر در دستور کار دولت قرار گیرد.

م

تولید واردات تحویل شهرسازی کمیسیون اصفهان ذوب‌آهن سیاست مقاومتی عمران آشکار کیلومتر اقتصاد صنایع اعلام اسلامی نمایندگان اقدام توسعه گزارش نگهداری می‌گذرد