برگزیده ها

مازندمجلس: قالیباف می‌گوید آموزش و پرورش می‌تواند مهمترین اساسی ترین بخش باشد که در این بخش تاثیرگذار باشد اگر درست عمل کند آثار مثبتی دارد منفی عمل کند آثار بیشتری دارد امروز هم مشکلات ما در حوزه اقتصادی واقعا ریشه آن بر می‌گردد به حوزه فرهنگ و تربیت

مازندمجلس: مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری  با موضوع سیاست و فرهنگ شروع شد و محمدباقر قالیباف برای پرسش به سوالی در خصوص چگونه می‌توان بر شتاب رشد علمی و آموزش و جایگاه علمی کشور را سریعتر ارتقاء بخشید؟ پشت تریبون قرار گرفت.

قالیباف گفت: موضوع فرهنگ یکی از موضوعات مهم جوامع است بدون شک و دو نگاه در حوزه مسائل فرهنگی می‌تواند وجود داشته باشد، یک نگاه بدبینانه به جامعه و یک نگاه خوشبینانه. در نگاه بدبینانه اینکه یک نگاه قیم مابانه و بسته و کنترل و نظارت شدید بر موضوعات فرهنگی و یک نگاه هم خوشبینانه است؛ نگاه خوشبینانه بر این مبناست که ما اصل را بر آگاهی بخشی برای مردم‌مان در نظر بگیریم که آنها بتوانند با توانمندسازی و با خود مردم  و نهادهای مردمی در این زمینه بتوانند ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش می‌تواند مهمترین اساسی ترین بخش باشد که در این بخش تاثیرگذار باشد اگر درست عمل کند آثار مثبتی دارد منفی عمل کند آثار بیشتری دارد امروز هم مشکلات ما در حوزه اقتصادی واقعا ریشه آن بر می‌گردد به حوزه فرهنگ و تربیت.

وی خاطر نشان کرد: اجازه می‌خواهم به حادثه ای این هفته اتفاق افتاد. یک محموله کشف شد که قوه قضائیه اعلام کرد که چند تُن پوشاک بود در یک ویلایی کشف شد که متعلق به یکی از وزرا بود؛ این پرونده بررسی شد ظرف دو روز و به صورت فشرده. سوال این است که در یک وزارتخانه‌ای که آموزش و پرورش است و مسئولیت دارد وقتی می‌بینیم این رفتار به گونه‌ای است که دارد واردات غیرضروری انجام می‌شود.

نامزد دوزادهمین دوره انتخابات افزود: این بحث پیش می‌آید یک وزارتخانه صنعتی نیست وزارتخانه آموزش و پرورش است این هم این واردات این باعث نگرانی مردم نمی‌شود؟ مردم احساس کنند در یک وزارتخانه آموزش و پرورش راس آن این حرکت انجام شود؟ چگونه قشر فرهیخته به اینها اعتماد کنند؟ در حوزه حق التدرسی باقی مانده آند به اینها اعتماد کنند؟ در اقتصاد که مشکل اصلی ما در بیکاری است و 5 میلیون شغل ایجاد کنیم، یارانه طبقه محرومین را بخواهیم تقویت کنیم نیازمند این هستیم که یک نظامی در اصلاحات پولی، مالی و گمرکی انجام بدهیم در حقیقت ما می بینیم. این یک نمونه است که دراین هفته اتفاق افتاد. ما سال‌های متوالی همیشه از این اتفاقات داریم و این مشکلات بوجود می‌آید.

واکنش میرسلیم به سخنان قالیباف

میرسلیم با بیان اینکه آقای قالیباف شما پاسخ دقیق ندادید، گفت:  معلمان ما در شرایط بسیارناهنجاری به سر می‌برند ناچارند دو سه نوبت در روز کار کنند تا روزگار بگذرانند این شرایط غیرقابل قبول است. درباره شرایط علمی نفرمودید؛ ما مواجه هستیم با مقالاتی که در مجلات خارجی پخش می شود.

وی ادامه داد: کار علمی که برای ما باشد این است که ما مسائل کشور مان را به همت دانشجویان و اساتیدمان بشناسیم. اما پژوهش را اشاره نکردید. مسائل رکودی در کشور را جز با مسائل پژوهشی نمی توان به آن پرداخت.

میرسلیم افزود: خوشحال می‌شویم هوایپما وارد می‌کنیم و جشن می‌گیریم و کار ایجاد می‌کنیم برای جوانان دیگر کشورها، اقلا ما همین هواپیما وارد کردیم می‌توانستیم خودمان تولید کنیم مگر ما کمتر از کشور ترکیه هستیم؟ دارند قطعات خودرویی می‌سازند و صادر می‌کنند.

انتقاد روحانی از سخنان قالیباف

روحانی گفت: ما اگر می‌خواهیم مسئله فرهنگ جامعه را و آموزش را بالا ببریم باید به زیربناهای آن توجه کنیم. اولین زیربنا اخلاق است. اخلاق از اینجا منشا می‌گیرد که حق الناس را مراعات کنیم. حقوق مردم را نباید زیر پا بگذاریم. فرض کنیم فردی تخلف کرده آن کسی که باید بگوییم که متخلف است کیست؟ آیا در نهایت محکمه است یا خیر؟ اگر بناست که محکه بگوید چطور آقای قالیباف در مصاحبه قبل از محکمه به وزیر اتهام می‌زند ناروا. اگر می‌خواهیم در جامعه تحقیق و علم جلو برود باید آزادی باشد.

وی ادامه داد: اگر آزادی نباشد، چطور جوانان  ما می‌توانند به پیشرفت اساسی برسند. وقتی در شیراز یک نماینده مجلس را دعوت می‌کنند و دوستان خود شما مانع می‌شوند و در خیابان با آجر حمله‌ور می‌شوند. کسی که فرزند آیت الله مطهری است آیا در چنین جامعه‌ای می توانیم تعالی و دانشگاه آزاد داشته باشیم.

حسن روحانی افزود: باید در جامعه شرایطی بوجود بیاید که شکوفایی ایجاد شود. الان می‌گذاریم افرادی که صاحب فرهنگ هستیم از استعدادشان استفاده شود. ما الان یک هنرمند داریم از دعای ربنایش ممانعت می کنیم و چطور می توانیم از تعالی و پیشرفت داشته باشیم.

انتقاد هاشمی طبا از سخنان قالیباف

من به خودم تذکر می دهم اگر سوالی از من بشود همان سوال را پاسخ بدهم و احیانا از حاشیه رفتن از سوال خویشتنداری کنم. در مورد آموزش و پرورش فکر می‌کنم سندی به نام آموزش و پرورش و سند 14.4 چنانچه به آن عمل شود آموزش و پرورش ما و آموزش عالی ما متحول می‌شود.

ما در آموزش و پرورش به امر تربیت کمتر توجه داریم یعنی عمل به جوارح و تربیت در کنار آموزش و این نقصی است که همواره در آموزش و پرورش ما وجود دارد. یک نقص در قانون داریم و آن اینکه اعضای علمی دانشگاه‌های می توانند شغل دوم داشته باشند.

در حالی که اعضای علمی دانشگاه‌ها باید فقط کارشان دانش، پژوهش و راهنمایی دانشجویان باشد. اگر دانشگاه‌های ما دقت بیشتری بکنند و دانش آموختگان ما مدارج تحصیلی را با مراتب عالی بگذرانند نتیجه بهتر می‌شود. چطور ممکن است یک نفر پزشک شود مثلا با نمره 12 قبول شود یک نفر مهندس سازه شود با نمره 12 قبول شود. دانشگاه تربیت ما مرکز تربیت کاردهای کشور است که در این مورد باید دقت شود.


انتقاد جهانگیری نسبت به سخنان قالیباف

فکر می‌کنم این سوال از جهات مختلفی مهم بود به آن پرداخته نشد. توسعه علمی کشور دو کانون اصلی دارد آموزش و پرورش که به آن باید صورت جدی توجه شود هم سند تحول و معیشت فرهنگیان معلمان تاثیرگذارترین قشر هستند در دولت یازدهم دریافتی حقوق فرهنگیان به 2 میلیون و 850 هزار تومان رساندیم اما وضع معیشتی آنها مناسب نیست باید جدی کار کرد.

دانشگاه باید محیط امن باشد. باید به دانشجویان توجه شود توسعه علم و فناوری توسعه اصلی آنها دانشگاه‌ها است ما دانشگاه‌ها را به مراکز صنعتی کشور وصل کردیم و اما در مورد مسئله‌ای که قالیباف گفتند چون علاقه نداشتم این موضوع مطرح شود من تا روز چهارشنبه فکر می‌کردم وزیر دیگری این مسئله برایش اتفاق افتاده، در چهارشنبه مشخص شد وزیر آموزش و پرورش است.

یک دختری این وزیر دارد فوق لیسانس داشته، بیکار بوده و کار واردات انجام داده است؛ فقط 200 میلیون تومان کل ارزش این لباس‌های بوده که وارد کرده است. یک باره کلانتری می‌رود و می‌گیرد و این می‌شود موضوع مصاحبه معاون قوه قضائیه و کاندیدای ریاست جمهوری.

واکنش ابراهیم رئیسی نسبت به سخنان قالیباف

ما 6 کاندیدا اینجا حضور پیدا کردیم برای تضارب برنامه‌های‌مان تا مردم به نتیجه برسند. این حق مردم است به نتیجه برسند در مورد برنامه‌ها. بحث‌های دیگری که حق مردم را در این رابطه ضایع کند ما به هیچ عنوان قبول نداریم. نکته‌ای که الان مورد بحث است مسئله رشد علمی در کشور است رشد علمی در کشور متاسفانه شتاب علمی در این چند سال به شدت کم شده است.

شورای عطف تشکیل نمی‌شود برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو استاد برنامه درسی به نحوی که کاملا متناسب با اقلیم‌های مختلف باشد وجود ندارد یک میلیون حداقل دانشجویی است که امروز مدرک تحصیلی دستش است کار ندارد تحریم علمی بیش از تحریم اقتصادی بر دانشگاه‌های ما اثر گذاشته است. فرهنگیان ما مشکل دارد.

وقتی خبری می‌شنویم صندوق فرهنگیان به یغما برده شده از سوی متخلفان 8 هزار میلیارد به نحوی که هر فرهنگی 8 میلیون سهم دارد این به شدت عذاب دارد؛ چگونه است که فرهنگیان مشکل داشته باشند در زندگی اما عده ای به یغما ببرند این صندوق را. امروز بیکاری دانشجو مهمترین مشکل ماست، عدم رشد علمی مشکل اصلی ما. آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور مستقر 4 ساله این سوالات را پاسخ دهد.

قالیباف در پایان سخنان خود گفت: نکات خوبی را عزیزان مطرح کردند. بله پژوهش در کشور دچار مشکل است. حتماً تجهیزات دچار مشکل است، وسایل کمک آموزشی دچار مشکل هستند. معیشت معلمان دچار مشکل هستند. بازنشستگان معلمان دچار مشکل هستند. حق‌التدریسی‌ها وقتی که سال می‌گذرد پول حق‌التدریسی‌شان را نمی‌گیرند. من این‌ها را قبول دارم.

وی گفت: اما من متعجبم جناب آقای روحانی! من درد مردم را می‌گویم اخلاق را رعایت نمی‌کنم، جنابعالی یک کسی را می‌گویید که پاسخگوی همین مشکلات است.

وی افزود: دولت ۴ درصدی‌ها، ویژه‌خواری‌ها برای همین است. دلال‌چی‌ها مشکلات گرانی را درست می‌کنند. قاچاق کالا و ارز بیشترین مشکل را ایجاد کرده است.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش ما می‌رود لباس بچه از کشور ایتالیا می‌آورد! شما فکر کردید اقتصاد ما درست می‌شود؟

قالیباف تصریح کرد: چون آقای جهانگیری این را گفت می‌گویم؛ درد اینجاست که دختر وزیر بیکار است، مظلوم است و برود این کار را انجام دهد. تکلیف بقیه مردم چیست؟ بقیه مردم هم می‌توانند این کار را کنند؟

وی افزود: معیشتی معلمان و اساتیدشان باشد که خانواده‌ای خواهش می‌کند که دخترم را شیفتش را عوض کنید چون چادر نداریم.

به گفته قالیباف علتی که به محرومان رسیدگی نمی‌شود همین است، علت اینکه در صندوق ذخیره این اتفاق می‌افتد همین است. چگونه می‌خواهند اینها مشکلات را حل کنند؟

وی گفت: ما حقوق بگیر ۵۷ ، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلویونی را می‌گوییم ذخیره انقلابند، واردات‌چی را می‌گویند مظلوم‌اند و وقتی که اینها را می‌گوییم می‌گویند قالیباف بداخلاق است.

قالیباف افزود: امیدوارم مردم ما به گونه‌ای عمل کنند که همه رویه‌ها را به آن آرمان‌های بلند امام مهربانی‌ها برگردانیم.
آموزش قالیباف پرورش افزود سخنان اینها تربیت مشکلات فرهنگ میلیون فرهنگیان روحانی معلمان مسائل جامعه اتفاق ایجاد چگونه اینکه داریم موضوع واردات ذخیره شرایط دانشجویان هستیم دانشگاه توسعه می‌شوند دانشگاه‌ها نتیجه دانشگاه‌های امروز وزارتخانه پژوهش فرهنگی خوشبینانه صندوق اخلاق مسئله کردیم انتقاد برسند ادامه پیشرفت می‌توانند آزادی باشند باشیم تعالی توانیم می‌کنم اعضای معیشت دانشجو نمی‌شود نداریم ندارد تحریم می‌گویند می‌گوییم کنند؟وی عنوان می‌رود مناظره مصاحبه جهانگیری تومان معیشتی بیکار دیگری چهارشنبه تحصیلی می‌کنیم اقتصادی مظلوم بیشتری افتاد قضائیه گویید گونه‌ای اساسی مهمترین بدبینانه می‌تواند موضوعات ریاست انتخابات بداخلاق بتوانند می‌آید صنعتی بگذرانند دوستان خیابان سوالی می‌خواهیم می‌گیرد اینجا میرسلیم واکنش اقتصاد کنند؟ اعتماد بیکاری حمله‌ور بوجود نماینده محکمه