برگزیده ها
مرکز پاسخ‌گویی به سوالات دینی و نهاد‌کتاب‌‌خانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب
مازندمجلس: مرکز پاسخ‌گویی به سوالات دینی و نهاد‌کتاب‌‌خانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حجت‌الاسلام حمید نوروزنژاد مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه‌ی قم درباره‌ی این نهاد گفت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه‌ قم تنها نهاد حوزوی است که با فرمان حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد و در قم قرار دارد. البته شعبه‌های مختلفی هم در اصفهان، مشهد، اهواز و تهران دایر است. وی ادامه داد: این دفتر دارای بخش‌های مختلفی از جمله دانشگاه باقرالعلوم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که دارای اساتید مختلف در حوزه‌های مختلف و هیئت‌های علمی است. به گفته‌ مقام معظم رهبری «دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم نماد روشنفکری حوزه به حساب می‌آید.» حجت‌الاسلام نوروزنژاد اضافه کرد: علاوه بر آن معاونت فرهنگی و تبلیغی نهاد دیگری است که در این مجموعه قرار دارد و در ماه‌های رمضان و محرم، از طریق این معاونت چند هزار طلبه به سراسر کشور اعزام می‌شود. وی افزود: یکی دیگر از بخش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه قم، نشر موسسه‌ی بوستان کتاب است که هر سال ناشر برگزیده‌ی کشور شناخته می‌شود. وی در تشریح دیگر بخش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه قم گفت: مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی یکی دیگر از بخش‌های دفتر تبلیغات است که به سئوالات مختلف از راه‌های مختلف پاسخ می‌دهد. ما روزانه از سراسر کشور در حدود شش هزار تماس تلفنی با شماره تلفن 096400 داریم اما تنها می‌توانیم به 25 تا 30 درصد تماس‌ها پاسخ بدهیم. مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه قم ادامه داد: مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی دارای سه بخش تلفنی، فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام و بخش مکتوب است. کارشناسان ما در تمام این بخش‌ها به صورت تخصصی پاسخگوی تماس‌گیرندگان هستند. حجت‌الاسلام نوروزنژاد بیان کرد: در این مرکز شش گروه تخصصی پاسخگو هستند. این گروه‌ها شامل قرآن و حدیث، اخلاق، تاریخ، احکام شرعی، فلسفه و کلام و مشاوره می‌شود و هر روز از ساعت 8 صبح تا 8 شب پاسخگوی کاربران هستند. بعد از این زمان پرسش‌ها به صندوق صوتی می‌رود و تا 24 ساعت بعد جواب‌ها داده می‌شود. این در حالیست که بخش پیامک با شماره تلفن 30009640 هم پاسخگوی احکام شرعی با ذکر مرجع تقلید است و پاسخ‌ها معمولا طی پنج ساعت و نهایتا تا 24 ساعت داده می‌شود. وی با بیان اینکه استقبال از این مرکز هر روز بیشتر می‌شود، گفت: همه‌ی این پاسخ‌ها توسط افراد و کارشناسان متخصص داده می‌شود. این کارشناسان در نمایشگاه کتاب و نمایشگاه قرآن به صورت حضوری پاسخگو هستند اما هنوز اهمیت حضور این افراد برای پاسخگویی محرز نشده است. وی با اشاره به حضور کارشناسان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: هشت کارشناس در نمایشگاه از ابتدای برگزاری تا آخرین روز از ساعت 8 صبح تا ساعت 20 حاضر هستند و در شش بخشی که ذکر شد آماده‌ی پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان می‌باشند. البته بیشتر این مراجعات در حوزه‌ی مشاوره و جوابگویی به سئوالات احکام شرعی می‌شود. حجت‌الاسلام نوروزنژاد در پایان یادآور شد: ما در طول سال به جز نمایشگاه کتاب و نمایشگاه قرآن، به صورت حضوری پاسخگو نخواهیم بود و این دو رویداد بهترین فرصت برای کاربران ما است که تقاضای دیدار حضوری دارند.
همچنین اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با در اختیار داشتن غرفه‌ای به نشانی: سالن A1-جنب سالن ملل_راهرو 4_غرفه شماره 28 در نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور دارد و کارکنان با حضور فعال در غرفه اداره کل کتابخانه‌ها ضمن راه اندازی آن، امکان عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی کل کشور را برای بازدیدکنندگان در این غرفه فراهم کرده اند و  مراجعه کنندگان می توانند با حضور در غرفه ضمن آشنایی با کتابخانه های عمومی سطح استان تهران با دریافت معرفی نامه برای عضویت رایگان در نزدیک ترین کتابخانه عمومی محل زندگی خود اقدام کنند.

معرفی و تبلیغ هفتمین جشنواره رضوی از دیگر برنامه های غرفه اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران است که کارکنان غرفه  با  پاسخگویی به مراجعه کنندگان به تشویق و هدایت آنان برای شرکت در مسابقه می پردازند.

علاقمندان جهت عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کل کشور و  شرکت در مسابقه بزرگ جشنواره رضوی می‌توانند همه روزه از ساعت 10 الی 20 با حضور در غرفه اداره کل کتابخانه‌های عمومی ضمن دریافت اقلام تبلیغاتی و دریافت لوح فشرده کتاب‌های جشنواره با شرکت در مسابقه از جوایز ویژه آن برخوردار شوند.

اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران پذیرای همه دانش آموزان، دانشجویان، اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور و عموم مردم در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است .
 


 سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
عمومی نمایشگاه تهران تبلیغات حوزه‌ی اسلامی بین‌المللی کتابخانه پاسخگویی علمیه سئوالات مختلف استان اداره کتابخانه‌های کارشناسان بخش‌های نوروزنژاد حضوری احکام عضویت دریافت مسابقه جشنواره پاسخگو رایگان بیشتر  حجت‌الاسلام شماره پاسخگوی دارای مراجعه کنندگان سراسر آفتاب مجموعه‌ی معاونت ادامه معرفی روابط پاسخ‌ها کاربران مشاوره تخصصی مختلفی افراد کارکنان خمینی البته تلفنی