برگزیده ها

مازندمجلس: رئیسی گفت: برجام یک توافقی است که بر اساس مذاکرات و بر اساس آنچه دولت و فرآیندی که طی شده با همه اشکالاتی که این قرارداد دارد تاکید می‌کنم با همه اشکالاتی که این قرداد دارد از رسانه‌های گروهی هم اشکالاتی که برجام دارد بارها تکرار شده اما چون به عنوان یک سند ملی مورد توافق قرار گرفته طبیعتا باید این تعهد از ناحیه ما و از ناحیه طرف های مقابل به رسمیت شمرده شود.

مازندمجلس: ابراهیم رئیسی، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان سومین نفر برای پاسخگویی به این سوال پشت تریبون قرار گرفت: چه راهکار موثری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای و رفع تحریم ها با توجه به برجام خواهید داشت و چگونه می توانید از نقض مکرر آن از سوی آمریکا و دیگر دولت‌ها جلوگیری کنید؟

رئیسی گفت: برجام یک توافقی است که بر اساس مذاکرات و بر اساس آنچه دولت و فرآیندی که طی شده با همه اشکالاتی که این قرارداد دارد تاکید می‌کنم با همه اشکالاتی که این قرداد دارد از رسانه‌های گروهی هم اشکالاتی که برجام دارد بارها تکرار شده اما چون به عنوان یک سند ملی مورد توافق قرار گرفته طبیعتا باید این تعهد از ناحیه ما و از ناحیه طرف های مقابل به رسمیت شمرده شود.

وی ادامه داد: لکن آن چه که در اصل این مذاکرات و این سند مورد اشکال است آنکه در حین مذاکره نکاتی مطرح شد قابل توجه اینکه گفته بشود از ناحیه دولت و جناب آقای روحانی که خزانه خالی است، این یک پیام بسیار بد از ناحیه جمهوری اسلامی است برای طرف مقابل، اینکه گفته شده باشد که اگر ما این توافق را نکنیم ممکن است طرف مقابل با یک اقدام تاسیسات ما را مورد هجوم قرار بدهد این یک پیام بسیار بد است برای مذاکره. و قضایای دیگر که اتفاق افتاد.

ابراهیم رئیسی افزود: مثل اینکه انسان بخواهد به عنوان افسری که در میدان است اعلام کند من نیروهایم از بین رفت یا نیرو ندارم بسیار پیام بدی است. یا توانایی من به لحاظ کار از بین رفت. این مسائلی بود که متاسفانه واقع شد ولی خوب یک سند است ما باید در این سند که متاسفانه در این سند ما در ا جرا هم پیشگام شدیم و هم به صورت تام اجرا کردیم.

انتقاد قالیباف از سخنان رئیسی

قالیباف گفت: تحریم و این قرارداد برجام موجود حتما یک سندی است که مورد احترام همه دولت ها خواهد بود و طبیعتا طرف مقابل هم مکلف است که به عهد خودش عمل کند. نکته ای که مهم است امروز در اجرای برجام چه کردید؟

وی ادامه داد: نکاتی را آقای رئیسی بیان کردند در اجرای برجام آثارش برای مردم ما چه بوده؟ امروز از مردم وقتی سوال می کنیم ایا روزی که برجام در دستور کار بود معنی اش این بود که گشایشی در کار اقتصادی صورت می گیرد ولی این اتفاق مردم ما احضارشان این است که به درستی این اتفاق نیفتاده است.

قالیباف تصریح کرد: من معتقدم اگر هم بخشی از اینها حل هم بشود باز مشکل مردم حل نمی شود چون اشکالات ما در سیستم اداره اجرایی دولت است این دولت با روش کاری که دارد با نگاهی که دارد که این نگاه را من توضیح دادم یعنی وقتی جلوگیری از قاچاق کالا و ارز می شود وقتی وارداتچی ها انجام می دهند وقتی به مردم ظلم می‌کنند باز دوباره این 4 درصدی ها بهره مند می شوند.

وی افزود: ما باید دو کار انجام می دهیم هم حق‌مان را از برجام بگیریم هم از 4 درصدی‌ها. برجام الان شده تا این تاریخش حداقل مرکز واردات اروپایی‌ها به ایران نگاه کنید چقدر کالا به ما فروخته‌اند، سودش برای 4 درصدی‌ها و زحمتش برای مردم مانده است.


انتقاد میرسلیم نسبت به سخنان رئیسی

میرسلیم گفت: آقای رئیسی نفرمودید این برجام در جان صدای مظلومیت ما را به جهانیان رساند این حسن را داشت. این حسن را داشت که مردم جهان فهمیدند ما به دنبال سلاح هسته ای نستیم ما همواره به دنبال دانش هسته‌ای هستیم و آن را رها نمی‌کنیم. به لحاظ مذاکرات و متنی که آماده شده است و به توافق شده است بین ایران و 6 کشور ابرقدرت جهان چطور می شود ما قبل از مذاکرات دانش هسته ای بالنده خود را داریم و تحریم ها هم برقرار است و در مذاکرات نیز متاسفانه تحریم ها تشدید می شود و محدودیت برای دانش هسته ای باقی می‌ماند؟

وی ادامه داد: نکته بعدی اینکه چطور ما می توانیم در آینده این حقوقی که داریم در دانش هسته ای حقوق ملت ایران است چگونه به نظر شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری می توان این حقوق ملت شریف را در چارچوب همین برجامی که امضا شده است.

انتقاد صریح حسن روحانی نسبت به سخنان رئیسی

حسن روحانی گفت :خیلی مهم است که مردم ما به این مسئله مهم توجه کنند که افرادی که امروز کاندیدا هستند باید به طور خیلی صریح به مردم بگویند با برجام می‌خواهند چکار کنند با دنیا چطور می خواهند تعامل کنند و برای اجرای برجام اگر برجام یک توافقی هست که مورد قبول است پس چرا این همه در خیابانهای تهران بیلبورد زدید و فحاشی کردید به مذاکره کننده، اگر می‌گویید میدان جنگ است که درست هم است وقتی دیپلماتهای ما در مذاکره بودند شما چه کردید؟

وی ادامه داد: چه حرف‌های نامربوطی بعضی ها زدید همانند مخالفین مردم ایران که صهونیست ها و وهابی ها و تندروهای آمریکا مخالف بودند یک عده ای همراه آنها شروع کردند به مخالفت کردند. مردم باید بدانند با زحمات فراوان برجام به دست آمده برجام یعنی تمام تحریم های هسته ای بردشته شده است اگر شما می گویید، برادشته شده است اگر شما می‌گویید تحریم‌ها مانند بگویید کدام است.

روحانی تصریح کرد: اگر برجام نبود نفت ما به جای یک میلیون بشکه می شد دویست هزار بشکه و شما این وعده و عیدها را امروز چطور برآورده می شد کما اینکه هیچ کدام برنامه و حساب و کتاب ندارد. به صراحت به مردم بگویید در برابر برجام چه می کنید همه شما مخالف بودید وقتی ترامپ آمد خوشحال بودید که برجام را پاره می کند. امروز مردم باید بدانند که دوباره تحریم بر می گردد تقابل بر می گردد یا نه؟ شما چقدر در مسائل خارجی و داخلی؟ آقای رئیسی در مسئله هسته‌ای چه اطلاعاتی دارید که دارید قضاوت می‌کنید؟ در فناوری وضع ما امروز بهتر شده از گذشته، اراک ما دارد به بهترین شکل بازسازی می شود.

واکنش هاشمی طبا به سخنان رئیسی

هاشمی طبا گفت: ما اگر می خواهیم یک مسئله ای را بررسی کنیم به سابقه تاریخی آن باید نگاه کنیم. ساختمان پلاسکو در سه ساعت فرو ریخت و در بیست روز آواربرداری شد. در حالیکه ما از طرف قدرت های بزرگ تحریم شده بودیم چون کبک بعضی ها سر خودشان را زیر برف بردند و گفتند که تحریم اثر ندارد. از همان کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند کالاها را گرانتر خریدند و 50 دستگاه اتومبیل سوپر لوکس با همان پول نفت که با واسطه می فروختند خریدند و وارد کشور کردند تا بگویند ما تحریم نیستیم. برجام مشکلاتی دارد که یقینا در هر معاهده ای مشکلاتی هست و هر دولتی در یک معاهده دو طرفه یا چند طرفه می خواهد به نفع خود بهره ببرد.

وی ادامه داد: همانند دولت جنگ دولت آن موقع با سهمیه بندی کالاها با کنترل قیمت کالاها با کنترل ارز، با 500 هزار بشکه فروش نفت و نفت 7 دلار توانست مملکت را اداره کند در زمان تحریم نیز باید چنین کاری را انجام می دادیم.

وی  افزود: وقتی برای پز دادن شروع به ولخرجی کردیم و خزانه مملکت را تهی کردیم بعضی از دوستان کف می زدند و تایید می کردند. ولی الان که تحریم ها برطرف شده است این شکل و حالت را بر خودشان می گیرند.

رئیسی در سخنان پایانی گفت: آقای روحانی شاید در ذهنشان باشد چون یک ملاقاتی بود بین ما و ایشان قبل از این قضایا. من در رابطه با مسائلی در خصوص ان پی تی گفتند که گزارشاتی شده شما در جریان هستید گفتند که الان فرصت نیست و بعدا صحبت می کنیم. من اطلاعاتم در خصوص برجام و موضوعات سیاست خارجی در جلساتی که شرکت کردم نمی گویم به اندازه دیپلمات ها اما بسیار زیاده بود و در جریان مسائل سیاست خارجی هستم.

نکته دوم برای سیاستمدارانی که برای برجام زحمت کشیدند ارزش قائلم. اما در این قضیه چه اتفاقی قرار بود بیفتد. قرا ببود هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم چرخ سانتیرفیوژها. واردات و صادرات الان این رکودی که جملگی وارد شده است تحریم های بانکی، از آقای سیف گفتیم چه می کنید در این خصوص گفتند تا الان هیچ. آقای طیب نیا وزیر اقتصاد گفتند که ما مسئله بانکی مان مسئله همچنان باقی است و فلج است مسائل اقتصادی. آقای ظریف گفتند که آمریکاییها نه به متن و نه به روح آن پایبند هستند.

الان تحریمی که در رابطه با حوزه بانکی است یک بانک دست چندم متوسط در ترکیه یک بانک متوسط در فلان کشور گفته اند ال سی ها بی اعتبار هستند. ما در رابطه با تحریم بانکی که اساس گردش مسائل بانکی کشور است، حوزه اقتصادی در مسائل بانکی است این تحریم ها باقی است خودشان می گویند بر نمی داریم. ما نمی توانیم از سوی آنها حرف بزنیم.

ما معقتدیم در مقابل دشمن به هیچ عنوان نباید ضعف نشان داد آنچه من بیان کردم به عنوان ضعف های حین مذاکره، اظهاراتی که نباید می‌شد، اگر آنها ببینند با یک دولت مقتدر طرف هستند، دولتی که حقوق ملت ایران گذشت ندارد این مسئله نمود پیدا می کند در بازار.

مثلا در مسئله منا، جریانی که اتفاق افتاد، 500 خانواده ما کسانشان در منا جان دادند و جان باختند به شهادت رسیدند چند روز دولت شما ببینید روزها گذشت و همچنان اینها جنازه ها نمی دادند اگر رهبری با اقتدار آن اظهارات را نمی گفتند بعد از یک ساعت ورق برگشت. نگاه ملتمسانه با نگاه اقتدار متفاوت است. ما معتقدیم آن چیزی که الان اتفاق می افتد، برجام، هر دولتی سر کار بیاید باید نسبت به آن تعهد داشته باشد. اگر مجلس شورای اسلامی تعهد را رد نکند و مورد توافق جمهوری اسلامی باشد باید به آن متعهد باشیم. ما به تعهدات وفداریم اما باید بدانیم نسبت به گره و مشکلات اقتصادی مردم چه کنیم؟


برجام تحریم رئیسی روحانی گفتند امروز مسئله عنوان بانکی ادامه مقابل سخنان مذاکرات اتفاق مذاکره مسائل اینکه ناحیه جمهوری اقتصادی توافق بسیار ندارد اسلامی دولتی افزود کردیم کالاها انتقاد خودشان اجرای رابطه متاسفانه اشکالاتی داریم خارجی دارید بودید اقتدار همانند مخالف بدانند هاشمی بگویید دادند همچنان معاهده سیاست جریان کنترل می‌گویید مشکلاتی متوسط مملکت خریدند اقتصاد نباید کردید؟وی آمریکا چگونه جلوگیری توافقی طبیعتا قرارداد ریاست نامزد دویست صادرات عیدها برآورده ابراهیم نکاتی خزانه درصدی‌ها دوباره واردات دنبال توانیم هسته‌ای اداره اینها میدان افتاد مسائلی قالیباف تصریح بگویند