برگزیده ها

مازندمجلس: وی ادامه داد: این بحث سیاست و فرهنگ با قدرت دفاعی کشور، اگر بتوانم این مسائل را خوب توضیح بدهم. چند نکته لازم می دانم که عرض کنم یکی از مهمترین مهارتهای رئیس جمهور این است که باید چم و خم سیاست ورزی و دیپلماسی در عرصه متلاطم بین المللی به طور کامل آگاه باشد لازمه آن صداقت با مردم است و داشتن تجربه عملی در حل مسائل ملی و دشوار بین المللی.

مازندمجلس: اسحاق جهانگیری، برای پاسخ به این سوال کشور عزیز ما ایران امن ترین و قدرتمندترین کشور منطقه است؛ برنامه و راهکار جنابعالی برای استمرار استحکام و توسعه قدرت دفاعی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ پشت تریبون قرار گرفت.

جهانگیری گفت: تسلیت عرض می‌کنم به خانواده های عزیزی که فرزندانشان و اعضای خانواده را در حادثه تلخ و دردناک معدن در استان گلستان جان خودشان را از دست دادند. به عنوان کسی که در زندگی معدن کارها بوده است پدرم کارگر معدن بود. درک می کنم خانواده را وقتی فرزند خانواده و پدر خانواده وقتی داخل تونل معدن می رفت دلهره داشتند خداوندد به آنها صبر عنایت کند.

وی ادامه داد:  این بحث سیاست و فرهنگ با قدرت دفاعی کشور، اگر بتوانم این مسائل را خوب توضیح بدهم. چند نکته لازم می دانم که عرض کنم یکی از مهمترین مهارتهای رئیس جمهور این است که باید چم و خم سیاست ورزی و دیپلماسی در عرصه متلاطم بین المللی به طور کامل آگاه باشد لازمه آن صداقت با مردم است و داشتن تجربه عملی در حل مسائل ملی و دشوار بین المللی.

خیلی خوشحالیم که با تدبیر مقام معظم رهبری با خون شهدای ما اعم از شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، این اقتدار ملی ما و امنیت ملی ما از لحاظ مرزی حفظ شده است و بدون تردید ما اگر وارث خون شهدا هستیم باید همه ملت در این راه حرکت کنند و گدا صفت خواندن آنها توزیع پول به آنها به جای آنکه آنها را با شهدا پیوند بدهیم کاری نمی کنیم.

پیش بینی می کنیم در آینده 10 میلیون مهاجر به سمت شهرهای بزرگ بیایند. و نزاع بین قبایل مختلف در بگیرد. سه بار لوله آب اصفهان به یزد توسط مردم اصفهان شکسته شده و در لرستان هم درگیریها هست. ما تهدید شدید امنیت داخلیمان از طریق تهدید سرزمینی ماست من شخصا عقیده دارم که برنامه ششم ما تمام هم خودش را به رفع انی تهدید انجام بدهد.

جهانگیری تصریح کرد: من اصلاح طلبم  در دولت بوده ام در مجلس هم بوده ام بحث های کلان کشور یا در دولت انجام می شود یا در مجلس دغدغه اهم همیشه توسعه ایران بوده و با این نگاه و تجربه است که می گویم قدرت فرهنگی ایران باید با قدرت فرهنگی ایران ما اکنون باید قدرت اول منطقه می بودیم چرا نیستیم؟ در ادامه بحث به این خواهم پرداخت که ماشین اقتصاد و فرهنگ از ته دره بیرون آمده و در مسیر توسعه قرار گرفته مانیاز داریم که فرهنگ ایران و اسلامی را بر پایه گفتگو و صلح و آرامش بنا کنیم. فرهنگ غنی ما می توانیم حتی قدرت‌های مهاجم مثل اسکندر را مغلوب کند.

وی افزود: متاسفانه ما از این قدرت آنطور باید استفاده نکردم. نگاه نادرست فرهنگ را به حاشیه برد. بی تجرگی و تخصص ناکافی فرهنگ را به عقب برد. ما باید بر اساس فرهنگ غنی صلح طلب ایرانی به مردم دنیا نشان داد اگر چنین کاری کردیم اقتصاد و قدرت دفاعی و سیاست خارجی ما خوب می شود و اگر نکنیم ما در داخل به جان هم می‌افتیم برخوردهای محدود کننده و امنیتی و ضربتی و اقتصادی ایرانیان را پژمرده می کند من به عنوان یک ایرانی مسلمان و ایرانی و انقلابی به فرهنگ خودمان افتخار می کنم احساس قدرت می کنم باید جلوی ماجراجویی را در این کشور گرفت جلوی خامی را گرفت جایگاه ریاست جمهوری محل کارآموزی نیست اقتصاد این مملکت و مردم این کشور تحمل و حوصله تنش و دعوا و کارآمونزی سیاستمداران تازه کار را ندارند. مردم عزیز شما الان دارید مناظره را با خانواده و دوستانتان مشاهده می کنید هوشیار باشید باشید که آینده شما چطور باشد توسعه می خواهید یا اشتفگی، عزت می خواهید یا انزوای بین المللی، یک لحظه رای می دهید آینده کشور را رقم می زنید.

واکنش رئیسی به سخنان جهانگیری

چون موضوع در خصوص امنیت ملی بود، شاخصه ها و مولفه های آن چیست؟ مولفه های امنیت ملی در نظامات مختلف ممکن است اختلاف داشته باشد اما در کشور ما مهمترین مولفه آن حضور مردم در صحنه هستند. و همواره مردم با دلدادگی به خدا در صحنه بوده و اثبات کرده اند مهمترین مولفه امنیت ملی هستند در کشور.

اگر ما از نیروهای مسلح نام می بریم اگر از بسیج نام می بریم اگر از مدافعان حرم نام می بریم اینها مزیت و امنیت سخت برای کشور هستند اما در کنار این امنیت، امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی، امنیت فرهنگی، تمام این امنیت‌ها در کنار آن امنیت می تواند جامع را امن کند.

اگر توجه نشود به مشکلات اجتماعی اگر شاهد باشیم در کشور فقر، بیکاری را، اگر در کشور شاهد باشیم دانشجویان مدرک به دست که امروز آماده کار و کسب هستند و فاقد کار و کسب هستند اینها می تواند زمینه های بحرانها و مشکلات امنیتی را در جامعه ما فراهم کند اینها شاخص های امنیتی هستند چون بالاخره شاخص امنیت مردم عزیز هستند و باید به اینها کامل توجه شود. ابعاد مختلف امنیت را ببینیم اینها همه شاخص امنیت در کشور هستند.

قالیباف در نقد سخنان جهانگیری

بحث قدرت دفاعی همانطور که در بحث قبلی اشاره کردم در حقیقت دیپلماسی قدرت بسیار مهم است. اگر این موضوع نبود، اگر رشد علمی در حوزه دفاعی نبود، اگر شهدای مدافع حرم، شهدای دفاع مقدس هرگز امکان در برقراری مذاکره و دیپلماسی نبود.

آقای جهانگیری باید با مردم در این بخش با صداقت بیشتری سخن گفت. شما طوری حرف می زنید که یک طایفه خاصی هستند که فقط ظاهرا آنها درس خوانده، تخصص دارند، سیاست متوجه هستند.، بقیه تندخو هستند، کار بلند نیستند و اگر بیایند شما را ته جاده می روید. شما بهتر می دانید که من منتقد جدی دولت‌های نهم و دهم بودم گفتم با تمام انتقاد.

دولت‌های نهم و دهم به محرومین رسید. امروز هم می‌گویم که به جوانها اعتماد کرد جوانهایی آورد که توانستند کارهای بزرگی در رشد علمی انجام بدهند. امروز روندی که در دولت شماست که نه شرایط جسمی افراد و نه شرایط فکری آنها دنبال تجارت خودشان هستند. فرصت را به دیگران بدهیم مطمئن باشید که بهتر از شما اداره خواهند کرد انشاءالله.

واکنش میرسلیم به سخنان جهانگیری

آقای دکتر جهانگیری شعارهای زیبایی دادید انصافا. سوال درباره اقتدار بود. اقتدار ما مستلزم تجهیزات، اطلاعات، برتری علمی است باید به اینها توجه کرد. ما در نوآوری چطور جلو برویم؟ چه برنامه ای باید داشت که این اقتدار را حفظ کرد؟ صنایع دفاعی ما باید تقویت بشود.

آقای جهانگیری اگر می بینید که امروز حرفی برای گفتن داریم در صنایع موشکی و نگرانی آمریکا هم از این اقتدار ماست، این به پشتوانه 30 سال کار تحقیقاتی است که در کشور انجام شده است مجانی به دست نیامده است.

در دولت شما اعتبارات تحقیقات دفاعی را زیر نیم درصد رساندند باید 4 درصد می رساندید. اینها پشتیبانی می خواهد، آنهایی که دارای دانش هستند در زمینه پیشرانه، سوخت هسته ای اینها باید تقویت شوند. شما اگر می خواهید اقتدار خودتان را حفظ کنید باید اینها را تقویت کنید. صرف شعار دادن که کفایت نمی کنید بفرمایید چه کار کرده اید؟ فرصت های بسیار مهمی را از دست داده اید شما متاسفانه بر این اساس نمی شود به شما اعتماد کرد.

واکنش حسن روحانی نسبت به سخنان جهانگیری

روحانی گفت: قدرت یک کشور از مولفه های مختلف تشکیل می شود باید ببینیم امروز قدرت ما از3، 4 و 5 سال پیش چگونه است؟ در زمینه سیاست داخلی و خارجی و چه مسائل فرهنگی. امروز ما در شرایطی هستیم که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید همه جهانیان مطرح است. این نکته کوچکی نیست که مهمترین معضل منطقه یعنی دولت سوریه الان در دنیا دارد مذاکره می شود ایران ترکیه و روسیه الان دارند بار را بر دوش می کشند کی بوده تا حالا؟

کی بوده که ایران در مذاکرات بین المللی نقش چنین تاثیرگذاری داشته باشد؟ من در طول این مدت 3 سال و نیم که با 120 نفر از سران کشورهای جهان ملاقات داشته ام در تمام این ملاقات ها کاملا روشن بوده که جایگاه ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است این ادعا که جوانان ما در دولت های قبل وضعشان بهتر بوده چرا اشتغال وضعش آنگونه بود؟ چرا جوان های ما نیامدند و در زمینه مسائل شرکت‌های دانش بنیان با اینکه قانونش تصویب شده بود هیچ اقدامی نشد امروز ما می بینیم 3 هزار شرکت دانش بنیان در کشور ما فعال شده است اینها قدرت تکنولوژیکی است.

امروز 100 هزار شغل در زمینه دانش بنیان تولید شده است. امروز صادرات ما در بخش های مختلف بیشتر شده است.

واکنش هاشمی طبا به سخنان جهانگیری

خیلی خوشحالیم که با تدبیر مقام معظم رهبری با خون شهدای ما اعم از شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، این اقتدار ملی ما و امنیت ملی ما از لحاظ مرزی حفظ شده است و بدون تردید ما اگر وارث خون شهدا هستیم باید همه ملت در این راه حرکت کنند و گدا صفت خواندن آنها توزیع پول به آنها به جای آنکه آنها را با شهدا پیوند بدهیم کاری نمی کنیم.

پیش بینی می کنیم در آینده 10 میلیون مهاجر به سمت شهرهای بزرگ بیایند. و نزاع بین قبایل مختلف در بگیرد. سه بار لوله آب اصفهان به یزد توسط مردم اصفهان شکسته شده و در لرستان هم درگیریها هست. ما تهدید شدید امنیت داخلیمان از طریق تهدید سرزمینی ماست من شخصا عقیده دارم که برنامه ششم ما تمام هم خودش را به رفع انی تهدید انجام بدهد.

فراموش نکنیم حرف هایی مثل اینکه یک دختر 16 ساله در زیر زمین خانه شان با دیگ زودپز انرژی هسته ای تولید می کند شایسته یک ملت نیست باید حساب حرفها  بر اساس منطق و عقل پیش ببریم و این نوع رفتار صدمات شدیدی هم به نسل جوان و هم به ملت ما زد و عاقبتی نداشت. امیدوارم آنچه در مورد اقتدار ما توسط محققین نظامی  علمی و دانشگاهی ما باید شکل عملی به خود بگیرد عملی شود و در همیه این زمینه ها بتوانیم موفق باشیم.

جهانگیری در سخنان پایانی گفت: اقتدار کشور مولفه های مخلتفی دارد از جمله تقویت بنیه دفاعی، حضور مردم، مسائل سیاسی و فرهنگی است من چون در این جلسه امروز بحث فرهنگ و سیاست است از این مولفه بیشتر صحبت می کنیم. قدرت ایران در فرهنگش است اما چرخ فرهنگ با دستور و چکشی اداره نمی شود و نمی چرخد. مردم مهمترین سرمایه کشور هستند. در دفاع مقدس آمدند مشکلات راحل کردند، در 92 آمدند مشکلات را حل کردند.

مردم عزیز ما یادتان می آید وضع اقتصادی ما چطور بود دارو پیدا نمی شد بیماران خاص چه عذابی می کشیدند؟ کره و شیرخشک پیدا نمی شد؟ مردم شب ها در صف می خوابیدند تا چند سکه بخرند. تهدیدات بزرگی علیه کشور بود همانطور که رهبری فرمودند شما به صحنه آمدید و مشکلات را حل کردید و تهدیدات را رفع کردید.

در دوره اصلاحات خاتمی با گفتگوی تمدنها به ایران بعد داد. من می دانم دو قطبی کردن جامعه و به جان انداختن مردم به بلایی سر کشور می اورد. وعده های توخالی سبب می شود که مردم به کارآمدی نظام بدبین شوند به جایی رسید که رئیس مجلس فریاد زد.

این وعده ها عملی نمی شود. امروز دو تفکر برای اداره مملکت مقابل هم قرار گرفته است در یک طرف جریانی سعی داشت با جنجال آفرینی بگم بگم های دروغین، ناپختگی و بی تجرگی خود را در سیاست داخلی و خارجی پنهان کند. امروز ممکن است با چهره دیگر به صحنه بیاید. عملکردها را ببینیم، برخوردها چگونه بوده است؟ مگر در همین بیلبوردهای خیابانهای تهران برای خالی کردن دل ظریف و یارانش چه تهمت هایی زده نشد؟ ولی امروز عکس یادگاری با برجام می گیرند.

من به عنوان مدیری که سال‌های گرم و سرد کار در حوزه اقتصاد را چشیده ام اعتراف می کنم هر چند تلاش بسیاری شده اما هنوز راه درازی مانده است ما توانستیم ماشین اقتصاد را از دره بیرون بیاوریم ولی هنوز به سرعت خودش نرسانیدم.

ما به اتحاد همه برای توسعه ایران نیاز داریم. ما از مردان، زنان و جوانان بازنشستگان و همه نیروها و سرمایه های انقلاب باید استفاده کنیم. من مطمئن هستم که با محوریت رهبری و مشارکت مردم بزرگترین چالشهای سیاسی و پیش روی کشور را حل کنیم.

من یک مدیر جهادی هستم؛ من جهادگر هستم که این حرف را می زنم. رهبری در جلسه سران سه قوه فرمودند این اقای جهانگیری چپ بود حالا اصلاح طلب است من از روز اول ایشان را با صداقت می شناسم.
امنیت امروز جهانگیری اینها فرهنگ اقتدار شهدای دفاعی سیاست مولفه تهدید خانواده زمینه مختلف سخنان اقتصاد مسائل مهمترین مشکلات توسعه رهبری فرهنگی واکنش آینده تقویت اصفهان المللی منطقه عنوان برنامه بیایند باشیم امنیتی دارند قالیباف خواهید باشید بگیرد اقتصادی صداقت بدهیم خارجی ببینیم داریم مدافع دیپلماسی اداره بنیان ایرانی هستیم اجتماعی جامعه موضوع تواند صنایع سیاسی بیشتر تولید اینکه سرمایه آمدند کردید فرمودند تهدیدات جوانان ملاقات اعتماد دولت‌های مذاکره بسیار بزرگی شرایط داخلی چگونه مطمئن همانطور عقیده تجربه ادامه خودشان خوشحالیم تدبیر توزیع خواندن تردید چیست؟ اسلامی طایفه انصافا میرسلیم ظاهرا خوانده جمهوری جهادی پیوند میلیون گرفته بیرون ماشین متاسفانه استفاده جایگاه نکنیم تجرگی اصلاح سرزمینی قبایل شهرهای مهاجر شکسته لرستان داخلیمان درگیریها مملکت