برگزیده ها

مازندمجلس: روحانی گفت: مسئله فرهنگ و سبک زندگی جامعه ما یک مسئله بنیادین است و در این زمینه تلاشهای بسیار خوبی شده است و ما امروز شاهد آن هستیم که مردم احساس آزادی بیشتری می کنند. این جلسه جلسه فرهنگی و سیاسیت داخلی و خارجی است. باید بدانیم چگونه میخواهیم با مردم رفتار کنیم.

مازندمجلس: حسن روحانی به عنوان آخرین نفر پشت تریبون قرار گرفت و به این سوال پاسخ داد.وجه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی از سبک زندگی غربی چیست؟  و چه برنامه ای برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی دارید؟

روحانی گفت: مسئله فرهنگ و سبک زندگی جامعه ما یک مسئله بنیادین است و در این زمینه تلاشهای بسیار خوبی شده است و ما امروز شاهد آن هستیم که مردم احساس آزادی بیشتری می کنند. این جلسه جلسه فرهنگی و سیاسیت داخلی و خارجی است. باید بدانیم چگونه میخواهیم با مردم رفتار کنیم.

وی ادامه داد: آیا می‌خواهیم آنها را در همه زمینه ها توانمندتر کنیم یا میخواهیم در زندگی مردم بیشتر مداخله کنیم؟ این چیزی است که پیش روی مردم است و باید انتخاب کنند. دولتی که اتکایش به مردم است و همه چیز را از طریق کمک به مردم میخواهد حل کند و از طریق انحصار و مداخله میخواهد حل و فصل کند. آمار و ارقامی که این روزها داده می شود برای مردم ما بسیار جالب است و یادآور آن روزهایی است که افرادی به مردم وعده و وعید می‌دادند و دیدیم پایان آن دولت‌ها مردم به چه روزی افتادند و تورم و بهداشت چگونه شد و مردم وقتی به بیمارستان یم رفتند حتی ملافه و دمپایی هم باید از بیرون میخریدند. عزت مردم زیر پا گذاشته شد. اطمینان ندشاتند از صبح تا بعد از ظهر قیمت‌ها چه می شود.

روحانی تصریح کرد: نمی‌دانسنتند شرایط فردا چگونه است. ذخیره می کردند. امروز آرایشی به وجود آمده است. سبک زندگی از اخلاق و ایمان آغاز می شود. اگر ما معتقد باشیم به انقلاب و نظام و اسلاممان، مردم فریبی نمیکنیم و. صداقت رفتار می‌کنیم. انشقاق ایجاد نمی‌کنیم. درصد ایجاد نمی‌کنیم.

وی افزود: رئیس جمهور 100 درصد مردم است. امام فرمود همه با هم تقسیم بندی های بیخود نکنیم. کپی پردازی های ناشیانه نکنیم. یه جایی جنبش 99 درصدی شده حالا چون سال 96 است بکنیم 96 درصدی؟ نکنیم. انشقاق جامعه امنیت را از بین می برد. هر جا موفق شدیم آنجا بود که موفق شدیم. آنجایی از برجام توانستیم استفاده کنیم که متحد بودیم.

روحانی خاطرنشان کرد: آنجا که میخواستیم برجام را به هم بزنند، روی موشک شعار نوشتند، شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را به هم بزنند. اخلاق و اسلام را قاطبه جامعه ما دنبال می کند.

واکنش هاشمی طبا به سخنان روحانی

سبک زندگی ما از همین تریبونها شکل می‌گیرد، سبک زندگی عالمانه یا پرحرارت مصنوعی و بدون واقع بینی و بناکردن یک عمارت بر روی آب؟ در عین حال خب ما مسائل مختلفی در زندگی جامعه داریم. سنت ها را با اسلام بعضی وقتها خلط کرده ایم. بعضی چیزها که در سنتهای گذشته ما و حتی ناپسند بوده سعی میکنیم به عنوان امر مستحسن به مردم بگوییم. در عین حال علمای ما و مسئولان فرهنگی ما هستند که میتوانند سبک زندگی را تدوین و به مردم بگویند. این که بگوییم فقط سبک زندگی اسلامی این کفایت نمی‌گوید.

خانه بزرگ و مرکب راهوار مستحب است برخی میگویند برخی دنبالش میروند و این ایجاد شکاف طبقاتی میکند. ما از نظر فرهنگی کم گذاشتیم. اگر واقعا بخواهیم بجایی برسیم درستی و صداقت و همه درستها را گفتن باعث ایجاد سبک زندگی مناسب می شود

ما قراردادی در کشور به نام کرسنت داشتیم که به خاطر آن 14.5 میلیارد دلار جریمه شدیم. کرسنت بد اما ما بخاطر عدم اجرایش در دولتهای نهم و دهم جریمه شدیم. همه راست‌ها را بگوییم.

انتقاد جهانگیری نسبت به سخنان حسن روحانی

سبک زندگی از موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری فرمودند و در دستور کار نهادهیا فرهنگی قرار گرفته. ما وقتی به چالشها نگاه میکنیم می بینیم به دلیل اینکه در منطقه خشک قرار داریم و از نظر منابع آبی در شرایط سخت قرار داریم در مصرف آب سرانه ما از کشورهای پرآب هم بیشتر است. در مصرف کالاهای مصرفی و منابع طبیعی هم زیاده روی می کنیم.

مهم این است که بتوانیم از سبک زندگی و عوارضی که وجود دارد به صورت جدی پرهیز کنیم. در کشوری هستیم که به صورت زندگی تنوع قومی وجود دارد. باید بپذیریم که تنوع قومی در ایران تهدید نیست بلکه فرصت است. فرهنگها و زبانهای مختلف کشور ما را رنگارنگ کرده است. لر و بلوچ و ترک و آذری و فارس هستند. هیچ قومی در ایران ایرانی تر نیست. هر قومی باید زبان مادری اش را حفظ کند. این برای آذری حفظ شد امیدواریم در همه بخش ها برای همبستگی ملی اقداماتی انجام دهیم.

واکنش رئیسی به سخنان حسن روحانی

مصرف منابع حداکثری،‌تولید سودآور، گسستهای اجتماعی بویژه در حوزه خانواده از ویژگی های غربی است. در اسلامی مصرف بهینه و وحدت و انسجام و ایثار و فداکاری و گذشت هست.

اقدام در این رابطه یک باور جدی میخواد. انهم یک دولت انقلابی میخواهد که با نگاه به مردم این سبک زندگی را شکل دهد. آقای جهانگیری من خواهش می‌کنم قبل از فضای انتخابات روزنامه هایی که ایشان می فرمایند اصلاح طلب، چقدر عملکرد این دولت را مورد نقد قرار دادند؟

بیاید دنبال جلب توجه و شعار انتخاباتی نباشیم. آیا وعده های دولت در اول کارش عمل شده یا نه؟ کرمانشاه و کردستان رفتم، مردم کردستان اشک ریختند. در همدان و ... هم همینطور. ما مدتها یک پشتوانه علمی دانشگاه های معتبر علمی را داریم، یک برنامه برای دولت برای کار و کرامت. تمام بخش‌های کشور تمام وعده هایش را داریم. اگر آقایان که گفتید از ما سوال می کردند منابعش را می گفتیم چون در کار ما محرمانگی نیست.

انتقاد قالیباف نسبت به سخنان حسن روحانی

فرهنگ حتما دستوری نیست. قیم مابانه نیست. باید به مردم اعتماد کرد و فرهنگ را به دست خودشان سپرد و اولین تکریم اهالی فرهنگ واگذاری امور فرهنگ به خودشان است نه اینکه کسی را به کار بگیریم که نه او اهل فرهنگ را بشناسد نه او فرهنگ را. اگر نام می‌بریم از یک اهل موسیقی خوب نیست. بگوییم برای موسیقی چه کردید؟ خانه موسیقی را در شهر تهران همه مجموعه را دهها میلیارد کمک شد.

در سینما امروز اقتصاد سینما را در شهر تهران اثرش کشوری بوده در شهرداری این اتفاق افتاد. برای تئاتر همینطور. ده ها سالن تئاتر. چندین هزار صندلی سینما. خانه هنرمندان و خانه سینما و خانه تئاتر و موسیقی را 12 سال است توفیق خدمت داریم. شعار ندهیم که برایمان مهم اند ولی کاری نکنیم. چرا مردم را از جنگ می‌ترسانیم؟ اگر کسی قدر صلح را بدانید بنده و امثال بنده ایم.

انقدر که آسیب دیدیم و بهترین یاران خود را از دست دادیم برادرمان را از دست دادیم قدر صلح را میدانیم ولی از آن طرف هم می‌دانیم که اگر قدربت نداشته باشیم عزت ما را زیر پا می‌گذارند و ذلت را تحریم می‌کنند. مردم را از جنگ نترسانیم این زیبنده نیست. آن کسی هم که وعده می‌دهد، سابقه من روشن است اگر برنامه گفتم برای 5 میلیون شغل حتما متعهدم و انجام می‌دهم. اگر وعده‌ای دادید و نتوانستید عمل کنید به دیگران نسبت ندهید.

واکنش میرسلیم به سخنان روحانی

آقای روحانی سبک زندگی ایرانی اسلامی خیلی مسئله  مهمی است. اما در دوران شما شاهد رشد دنیاطلبی هستیم. رشد حقوق های نجومی هستیم. شاهد اختلاس‌ها و مفاسد هستیم به صورت سرسام آور. به یاس آورنده مردم. این سازگار است با سبک زندگی ایرانس اسلامی.

این است سبک زندگی اسلامی ایرانی؟ وقتی شاهدیم خانواده تضعیف می‌شود که سوال مجری بود و شما پاسخ ندادید، طلاق رشد و ازدواج کاهش، آیا این سبک زندگی ایرانی اسلامی است؟ با اسراف سازگار است؟ خود دولت نمونه بد این اسراف است.

آیا اصالت را به اشتغال و فعالیت نمیدهد؟ در دوران شما که رکود سراسر کشور را فراگرفته. آیا با سبک زندگی اسلامی ایرانی نباید شاهد رشد فضائل اخلاقی باشیم؟ برعکس شاهد دروغگویی و عدم صداقت و عدم پاسخگویی در دولت رشد می‌کند. آیا در سبک زندگی اسلامی ایرانی باید شاهد خودباوری و افتخار ملی باشیم یا جوانان ما دچار بحران هویت می شوند؟

روحانی در سخنان پایانی گفت: یک نکته درباره کرسنت بگویم چون گفتند 14 میلیارد چون ممکن است ذهن مردم مشوش شود این نیست هنوز به داوری نرسیده و باید در داوری به نتیجه برسیم و رقمها این رقم ها نیست که در شایعات گفته می شود.
زندگی اسلامی روحانی ایرانی فرهنگ داریم سخنان هستیم نکنیم جامعه سینما موسیقی فرهنگی ایجاد بگوییم کرسنت منابع باشیم میلیارد برجام میخواهد واکنش صداقت چگونه برنامه جریمه امروز تئاتر دوران انتقاد برسیم سازگار داوری اسراف دادیم خانواده کشوری اینکه تهران همینطور جهانگیری کردستان خودشان انشقاق عنوان مسئله زمینه بسیار هاشمی قالیباف عملکرد پایان فریبی میخواهیم رفتار نمی‌کنیم بزنند اسلام دنبال اخلاق شرایط بیشتر مداخله دیدیم میکنیم