برگزیده ها
مشروح تمام اظهارات وعده‌مردان در برابر دولت‌مردان

مازندمجلس: نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره به سوالاتی در موضوع سیاست و فرهنگ پاسخ دادند.

مازندمجلس: نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره به سوالاتی در موضوع سیاست و فرهنگ پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری، حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی، سیدمصطفی هاشمی‌طبا، محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی آقا میرسلیم و حجت‌الاسلام حسن روحانی زمانی که وارد صداوسیما شدند و مورد استقبال حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی مقدم قائم مقام سازمان قرار گرفتند.

رییسی در جمع خبرنگاران در ارزیابی از مناظره اول گفت: اصل قضیه این است که مردم احساس راستی و صداقت در لسان و نگاه کاندیداها داشته باشند.

هاشمی‌طبا نیز درباره اولویت‌های خود در سیاست داخلی و خارجی گفت: اولویت‌ام در سیاست داخلی این است که اطلاعات کافی و به درستی به مردم ارائه شود و در سیاست خارجی نیز عاقلانه، با انعطاف و استقامت عمل شود.

قالیباف نیز در پاسخ به این پرسش که آیا روش شما در این مناظره متفاوت‌تر از مناظره قبل خواهد بود، گفت:‌ به هر حال مناظره‌ها این دوره متفاوت است از این جهت که در مناظره قبل دیدیم که رییس جمهور و معاون اول باهم شرکت کردند تا دوبار از عملکرد دولت دفاع کنند و این از عدالت به دور است.

او ادامه داد: در مناظره گذشته وقت بیشتری داده شد که کمیته نظارت به آن رسیدگی کرد و در اجرا هم شاهد ناعدالتی بودیم که امیدوارم این اشکالات برطرف شود و مناظره خوبی هم داشته‌ باشیم. مناظره باید جنبه ایجابی داشته باشد و مردم با برنامهَ‌ها و تعهدات نامزدها آشنا شوند .

حجت‌الاسلام روحانی نیز در بدو ورود به ساختمان معاونت سیما در جمع خبرنگاران گفت:‌ اصل مناظره برای آشنایی مردم به افکار و برنامه‌های کاندیدا است و باید تلاش کنیم به این هدف کمک کنیم. اگر در این مناظره نقل قول دقیق باشد افترا و تخریب نباشد، مناظره واقعی است و می‌تواند به مردم کمک کند.

برخی از اعضای کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از جمله علی‌عسگری رییس سازمان صداوسیما، قاضی‌زاده هاشمی، پورعلی‌مطلق و میرباقری معاونت سیما در اتاقی که برای نامزدهای انتخابات درنظر گرفته شده حضور دارند.

قالیباف: برای تقویت محرومان نیازمند اصلاحات پولی و گمرک هستیم

محمدباقر قالیباف در دومین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره چگونه می‌توان بر رشد علمی و کیفیت آموزش و نوآوری در نظام آموزش کشور و آموزش عالی افزود و جایگاه علمی را در جهان ارتقا بخشید، با تسلیت به بازماندگان حادثه معدن ذغال سنگ آزاد شهر عنوان کرد: موضوع فرهنگ از مهمترین موضوعات جوامع است که دو نگاه به آن می‌شود. یک نگاه بدبینانه که قیم مآبانه و بسته و کنترل و نظارت شدید است و دیگری نگاه خوش بینانه که اصل را برآگاهی بخشی به مردم در نظر می گیرند.

او با بیان اینکه با توانمندسازی نهادهای مردمی می‌توان این نقش را ایجاد کرد، گفت: من معتقدم آموزش و پروش  می تواند مهم ترین وزارتخانه باشد ، اگر درست عمل کند می‌تواند بسیاری از مشکلات ما در حوزه‌های اقتصادی و دیکر حوزه ها بر طرف کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز مشکلات اساسی ما در اقتصاد بر می‌گردد به این که نتوانسته‌ایم در وزارتی مانند آموزش و پروش خوب عمل کنیم. اتفاقی در هفته گذشته بین این دو مناظره اتفاق افتاد و آن کشف محموله چند تنی کالای قاچاق است. به هر حال محموله مشکوک که چند تن پوشاک بود، کشف شد و در دو روز کارش انجام شد. سوال این است که در یک وزارت خانه‌ای که آموزش و پروش است و مسولیت آموزشی بر دوش دارد، این رفتار به گونه‌ای است که واردات غیرقانونی و غیرضروری انجام می‌دهد.

 او گفت: این بحث پیش می‌آید وزارتخانه صنعتی و تجاری نیست، وزارت آموزش و پروش است این واردات غیر قانونی باعث نگرانی قشر مردم، فرهیخته، بازنشستگان،‌حق‌التدریس‌ها می‌شود. اگر ما بخواهیم در حوزه اقتصاد طبقه محرومی را تقویت کنیم که با یارانه‌ها زندگی می‌کنند روزگار بگذرانند نیازمند یک نظام مالی درست هستیم.

قالیباف ادامه داد: در اقتصاد که مشکل اصلی ما در بیکاری است و پنج میلیون شغل ایجاد کنیم، یارانه طبقه محرومین را بخواهیم تقویت کنیم نیازمند این هستیم که یک نظامی در اصلاحات پولی، مالی و گمرکی انجام بدهیم. این یک نمونه است که در این هفته اتفاق افتاد. ما سال‌های متوالی همیشه از این اتفاقات داریم و این مشکلات بوجود می‌آید.

میرسلیم: قالیباف اشاره‌‌ای به مشکل معلمان نکرد/ بدون پژوهش نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد

سیدمصطفی میرسلیم در پاسخ به صحبت‌های قالیباف گفت:‌ شما پاسخ دقیقی به این سوال ندادید. در بحث آموزش ما با مشکل معلمان روبرو هستیم. آنها از جایگاه رفیعی برخوردار نیستند. زمانی که معلم مجبور می‌شود برای گذران زندگی در ۲ الی ۳ جا کار کند چگونه می‌توان کیفیت آموزش را ارتقا داد و جایگاه آموزش را به مکان واقعی خود رساند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شاید در دانشگاه‌ها کارهای پژوهشی خوبی انجام شود اما مقالات منتشر شده اغلب در مجلات علمی خارجی منتشر شده و کارهای علمی به مسائل کشور کمکی نمی‌کند. شما اصلا به نقش پژوهش اشاره نکردید. این در حالی است که در کشور ما به علت شرایط بحران رکود تورمی جز با پژوهش نمی‌توان مشکلات پیش رو را حل کرد.

او افزود: در زمان دولت یازدهم ۵۰ طرح پژوهشی پیش بیینی شده بود که یکی از آنها طرح هواپیمای ملی بود اما جز ۷طرح بقیه این طرح‌ها تعطیل شدند. آیا می‌خواهیم بدین صورت روی پژوهش کار کنیم؟ آن وقت از وارد کردن هواپیما خوشحال می‌شویم. در حالی که وارد کردن هواپیما برای ایجاد کار برای جوانتان خارجی است ما حداقل می‌توانستیم ۱۰ الی ۲۰ درصد قطعات در کشور خود تولید کنیم همانند ترکیه همان طور که ایرباس و بوئینگ این کار را می‌کنند.

روحانی: در جامعه‌ای که در دانشگاه با آجر از نماینده مجلس استقبال می‌شود نمی‌توان امید تعالی داشت

حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به اظهارات محمدباقر قالیباف گفت: ما اگر می‌خواهیم مسئله فرهنگ جامعه و آموزش را بالا ببریم باید به زیربناها توجه شود.

او ادامه داد: اولین زیربنا اخلاق است و اخلاق از اینجا ناشی می‌شود که حق‌الناس را رعایت کنیم و حقوق مردم را زیر پا نگذاریم. اگر کسی تخلف کرده است، چه کسی باید بگوید؟ در نهایت محکمه است یا نه؟ و اگر قرار است محکمه آن را بگوید بگوید چطور آقای قالیباف در یک برنامه زنده تلویزیونی به یک وزیر اتهام ناروا می‌زند.

او با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در جامعه آموزش و پرورش تحقیق و پژوهش جلو برود، باید آزادی باشد، اظهار داشت: اگر آزادی نباشد چطور جوانان ما می‌توانند به پیشرفت اساسی برسد؟ وقتی یک دانشگاه در شیراز نماینده‌ای را دعوت می‌کند و دوستان شما مانع می‌شود و با آجر جلوگیری می‌کنند، درچنین جامعه‌ای، آیا می‌توانیم تعالی داشته باشیم؟

روحانی با بیان اینکه در جامعه باید شرایطی فراهم شود که شکوفایی ایجاد شود، تصریح کرد: آیا ما می‌گذاریم صاحبان فرهنگ در جامعه ما دعوت شودند. ما هنرمندی داریم که از در ماه رمضان از پخش دعای او امتناع و ربنای او جلوگیری می‌کنیم.

او تاکید کرد: در ماه رمضان "ربنایی" که مردم علاقه‌مند هستند ما پخش نمی‌کنیم چگونه می توانیم به دنبال توسعه اخلاق و فرهنگ باشیم.

جهانگیری: اقرار می‌کنم وضعیت فرهنگیان مناسب نیست/ ملت مظلومیت دولت را ببنید

جهانگیری در واکنش به سخنان قالیباف گفت: فکر می‌کنم این سوال از جهات مختلفی مهم بود این موضوع دو کانون اصلی دارد باید به مسائل  آموزش و پرورش و آموزش عالی به طور جدی توجه شود. معلمین امروز تاثیرگذارترین قشر جامعه ما هستند. در دولت یازدهم دریافتی معلمان از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به  ۲ میلیون ۸۵۰ هزار تومان رسیدیم اما اقرار می‌کنم وضعیت معیشت فرهنگیان مناسب نیست و باید به آن توجه شود.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: دانشگاه ها بسیار مهم هستند، دانشگاه باید محیط امن باشد و کانون توسعه علم و فناوری دانشگاه است. نشاط و امید باید در دانشگاه ایجاد شود. استاد بباید با فراغ بال کار کند و ما دانشگاه ها را به مراکز صنعتی وصل کردیم.

او به اظهارات قالیباف  درباره قاچاق توسط یکی از وزرا واکنش نشان داد و گفت: مساله‌ای که آقای قالیباف مطرح کردند را  علاقه نداشتم به آن بپردازم. اما من تا روز چهارشنبه فکر می‌کردم این مساله برای وزیر دیگری اتفاق افتاده اما روز چهارشنبه فهمیدم که این مساله مربوط به وزیر آموزش و پرورش است. ملت ایران مظلومیت دولت را ببینید.  

جهانگیری اضافه کرد: دختر وزیر با فوق لیسانس بیکار بوده و کار شرافتمندانه‌ای را آغاز کرده است. کل ارزش کالایی که دختر وزیر آموزش و پروش وارد کرده است ۲۰۰ میلیون تومان بود که تمام هزینه های گمرکی آن پرداخت شد اما ناگهان کلانتری به خانه او ریخت و حالا تبدیل به موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضائیه و نامزد ریاست جمهوری شد.

هاشمی‌طبا:دانشگاه‌ها مرکز تربیت کادر آینده ما هستند

هاشمی طبا در نقد پاسخ محمدباقر قالیباف گفت: من به خودم تذکر می‌دهم و می‌گویم اگر سوالی از من بشود به همان سوال پاسخ دهم و حاشیه نروم. در مورد آموزش و پرورش باید گفت که اگر به سند پیشرفت آموزش و پرورش و اهداف ۱۴۰۲ و سند یونیسکو ۲۰۳۰ عمل شود آموزش و پرورش و آموزش عالی ما متحول می‌شود .

او افزود: ما در آموزش و پرورش موضوعی که کمتر به آن توجه داریم عمل به جوارح در کنار تربیت است و این نقص در آموزش و پرورش وجود داشت. البته ما یک نقص قانونی همه داریم و آن این است که اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها می‌توانند همزمان شغل دوم هم داشته باشند.

هاشمی طبا ادامه داد:‌ این در حالی است که باید اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها توجه شان به آموزش باشد و اگر دانشگاه‌ها به این موضوع توجه کنند ما می‌توانیم پیشرفت کنیم. چطور ممکن است که یک نفر پزشک شود ولی با معدل ۱۲ قبول شود. دانشگاه‌ها مرکز تربیت کادر آینده ما هستند.

رییسی: بیکاری دانشجو و عدم رشد علمی بزرگترین مشکل کشور است

رییسی در پاسخ به اظهارات قالیباف گفت:  ما شش کاندیدا اینجا حضور داریم برای مطرح کردن برنامه‌ها خود تا مردم با شنیدن سخنان ما به نتیجه برسند. رشد علمی در کشور در این چند سال کم شده و ما برنامه ریزی برای جذب دانشجو نداریم. اکنون ۱ میلیون دانشجوی بیکار داریم و تحریم ملی بر فضای دانشگاهی ما تاثیر گذاشته است.

او با بیان اینکه بیاییم مشکلات را بررسی کنیم، ادامه داد:  وقتی ۸ هزار میلیارد از صندوق فرهنگیان برداشت می شود و این موضوع فرهنگیان را عذاب می‌دهد امروز بیکاری دانشجو و عدم رشد علمی بزرگترین مشکل کشور است و دولت روحانی باید پاسخگوی این موارد باشند. ۱ میلیون دانشجوی کشور باید معلوم شود که چرا بیکار هستند؟

محمدباقر قالیباف پس از اظهارات پنج نامزد دیگر، در جمع‌بندی این سوال گفت: نکات خوبی را عزیزان مطرح کردند، پژوهش در کشور دچار مشکل است، تجهیرات آموزشی در کشور دچار مشکل است، دانشگاه‌های ما از نبود وسایل کمک آموزشی رنج می برند، مدارس، معلمان و بازنشستگان ما دچار مشکل هستند، حق التدریسی های ما نگران پول خودشان هستند آن وقت وزارت آموزش و پروش واردات غیر قانونی انجام می‌دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: وزارت آموزش و پروش جایی است که بچه‌های ما در کلاس‌های درس آتش می‌گیرند.  این ها درد مردم است ولی من واقعا متعجب هستم ؛جناب آقای  روحانی من دارم درد مردم را می‌گویم اخلاق را رعایت نمی کنم؟ واردات‌چی‌ها به طور غیرقانونی واردات را انجام می‌دهند و سود می‌برند اما فرهنگیان ما دچار مشکل هستند.

او با اشاره به 4 درصد از افرادی که از مزایای غیرقانونی بهره مند هستند گفت: مردم عزیز دولت 4 درصدی که نام می بریم همین ها است، مال همین ما قاچاق کالا را با ارز وارد کشور می کنند، بیشترین مشکل را ایجاد کرده، ولی شما نگاه کنید وزیر آموز ش و پوش ما لباس بچه از ایتالیا می آورد، آقای جهانگری  دختر وزیر بیکار و مظلوم این کار را انجام می دهد بقیه مردم چه کار کنند؟ از کجا بیاورند که زندگی کنند؟ اصل این واردات خطاست. نتیجه‌اش می‌شود آموزش و پروشی که کار خلاف انجام می دهد.

او در ادامه افزود : این شرم آور برای یک جامعه فرهنگی که وضع معلمان این  است ،  خانواده‌ای می خواهد نوبت صبح و بعداز ظهر دخترش را عوض کند، می گویم چرا؟ می گوید ما چادر نداریم کفش پا نداریم با هم عوض می کنیم ، علت این که ۵ ملیون شغل ایجاد نمی‌شود همین است، علت این که بیکاری ریشه کن می‌شود همین است، کسانی که حقوق‌های ۵۰ میلیونی می بینند ذخیره نظام و انقلاب می نامیم وارداتچی را می گویم مظلوم است ،اگر حرفی بزنم می‌گویند  قالیباف بد اخلاق است. مردم من متاسفم که این گونه رفتار می‌شود. ما باید بازگردیم به آنچه که امام مهربانی می‌خواست.

میرسلیم:  بدون نقد هیچ پیشرفتی میسر نمی‌شود

سید مصطفی آقا میرسلیم در دومین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باتوجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام ملی چه نوع تعاملی را با احزاب و جریانات مختلف مخالف قائل هستید و تاچه اندازه دولت شما از نقد‌پذیری و تضارب آراء در جامعه برخوردار خواهد بود، عنوان کرد: همه دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب برای خدمت به کشور کوشش کردند و در حد توان موفقیت‌هایی داشتند.

او افزود: نامزدهایی که امروز تشریف دارند هر یک در چارچوب مسئولیت‌های خود موفقیت‌هایی داشتند بحث ما انتقاد از فعالیت‌ها و پذیرش نقد دیگران است. هیچ دولتی موفق نمی‌شود مگر اینکه انتقاد اقلیت و احزاب و سازمان‌های مردم‌نهاد را بپذیرد. بدون نقد هیچ پیشرفتی میسر نمی‌شود.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم را در زمینه انتقادپذیری ناموفق دانست و گفت: دولت یازدهم در مقابل منتقدانش از صفاتی همچون غیرانسانی، تخریب‌گر، بزدل، به جهنم، عصر حجری، هوچی‌باز، بی‌شناسنامه و بی‌سواد یاد می‌کنند. با گفتن چنین عباراتی منتقد جرات سخن گفتن نخواهد داشت و کشور پیشرفت نمی‌کند.

میرسلیم ادامه داد:  تنها راه آن است که دولت امکان انتقاد سازنده را فراهم کند ما به کرات از طرف حزب به دولت روحانی پیشنهادات دلسوزانه‌ای داده‌آیم و چندین بار به روحانی و جهانگیری مسائل انتقادی را با لحنی دلسوزانه مطرح کردیم که بی‌توجه کنار گذاشته شد. باید پرسید چرا از این پیشنهادات سازنده و دلسوزانه کمه از طرف رسانه‌ها، احزاب، نهادهای مردمی مطرح می‌شود استفاده نمی‌کنند.

او افزود: در زمان دولت خاتمی از طرف دانشگاه امیرکبیر یک پیشنهاد علمی به معاون اول دولت خاتمی، عارف مطرح گردید عارف مساله را بررسی کرده و به یاد دارم برای اولین بار پیشنهاد ما تصویب شد. اگر انتقادها به کار بسته نشود مردم احساس مسئولیت نکرده و در امور کشور مشارکت نمی‌کنند و در پیشرفت کشور خود را سهیم نمی‌دهند من اعتقاد دارم اگر به مساله برسیم باید فضا را برای انتقاد باز کنیم.

 

روحانی: بروید ببینید چه کسانی امروز به بهانه‌های مختلف احضار می‌شوند،

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پاسخ به اظهارات سیدمصطفی میرسلیم گفت: ما اگر می‌خواهیم در مسائل سیاسی و اجتماعی به اهداف‌مان برسیم نخست باید افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم.

او با بیان اینکه وقتی در کشور ما برخی از افکار به رسمیت شناخته نمی‌شوند و نمی‌گذاریم احزاب عادلانه فعالیت کنند، اظهار داشت: در این انتخابات چه کسانی در فضای مجازی آزادانه عمل می‌کنند و چه کسانی به بهانه‌های مختلف احضار می‌شوند، این گونه می‌خواهیم در جامعه عدالت‌گستری کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به شرایط سیاسی مطلوبی برسیم همه گروه‌ها باید از حقوق مساوی برخودار باشند، تصریح کرد: آیا همه اقوام و اقلیت‌ها از حقوق مساوی برخودار هستند، آیا در کشور ما همه اقوام و اقلیت‌ها دارای حقوق مساوی هستند؟

روحانی افزود: وقتی ما فرمانداری خانم از اهل سنت را منصوب می‌کنیم از دو طرف به ما فشار وارد می‌شود. یک طرف این است که چرا یک خانم را منصوب کردیم و از سوی دیگر چرا اهل سنت را به سمت‌های بالادستی گذاشتیم.

او با بیان اینکه حقوق شهروندی برای انشا نیست، خاطرنشان کرد: حقوق شهروندی برای این است که حساب کنیم که چگونه به حقوق شهروندان عمل می‌شود. ما یک ایران داریم و ایرانی‌ها باید از این حقوق برخودار باشند.

هاشمی‌طبا: بیشترین تخریب‌ها علیه دولت یازدهم است

هاشمی طبا در نقد پاسخ مصطفی میرسلیم گفت: بنده بدون اینکه کوچکترین وابستگی به دولت یازدهم داشته باشم و آقای روحانی را در این چهار سال برای اولین بار همین جا زیارت کردم و تقریبا هیچ کدام از وزرای ایشان را به جز یکی دو مورد ندیدم اما گواهی می‌دهم بیشترین تخریب‌ها علیه این دولت بوده است.

او افزود: دولت نمی‌تواند به بسیاری از پیشنهادات توجه بکند و علت آن بزرگ شدن دولت است که با توجه به مشخص بودن درآمد و هزینه‌کردها باعث بروز مشکلات شده است.

هاشمی طبا ادامه داد: ما همه چیز را برای همگان می‌خواهیم اما با توجه به بودجه و شرایط این ممکن نیست وعده‌هایی که امروز می‌دهیم باید متناسب با بودجه باشد و اگر بخواهیم دو برابر آن هزینه بکنیم در وسط کار می‌مانیم باید همه شرایط را در نظر بگیریم.

او تاکید کرد: اگر بعضی کلماتی که از جانب دولت به کار رفته است را دستاویز قرار دهیم باید در مقابل کلمات که در روزنامه‌ها علیه دولت به کار رفته است را به کار ببریم و تعادل را برقرار بکنیم و دشنام و هرزه‌گویی‌هایی که علیه دولت گفته شده است را ببینیم چند کلمه بوده است و دولت چگونه جواب داده است.

جهانگیری: جلوی تمام قدرت‌هایی که می‌خواستند شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیم

جهانگیری در نقد سخنان میرسلیم گفت: فکر می‌کنم انتقاد یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند به مسئولان مختلف می‌دهد و هر کس درب انتقاد را ببندد معنایش این است که از یک نعمت بزرگ خود را بی‌بهره کرده است لذا همه مکلف به استقبال از انتقاد سازنده هستیم.

او خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در این زمینه کار بزرگی انجام داده است و ما خانه احزاب را احیا کردیم اگر احزاب یکی از مراکزی است که منتقد دولت است ما آن را احیا کردیم.

او با اشاره به سازمان‌های مردم نهاد تصریح کرد: در دولت یازدهم ۸ هزار سازمان مردم نهاد راه افتاد و ما از آزادی مطبوعات استقبال کردیم از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم و جلوی تمام قدرت‌هایی که می‌خواستند شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیم و هزینه آن را پرداختیم. همچنین قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که در سال ۸۸ تصویب شده در این دولت اجرایی شد ما به عنوان دولت از هر نقدی استقبال کردیم  اما متاسفانه بخشی از جامعه با دولتی که با رای مردم سر کار آمده مخالفند و ما تمام توان در فضای مجازی علیه آن اقدام می کنند و احدی هم به آنها معترض نمی‌شود

رییسی: باید به ۸۰ میلیونی که کارت ملی دارند اجازه نقد بدهیم

رییسی در پاسخ به اظهارات میر سلیم، گفت: انتقاد رمز سلامت دولت‌ها است، «بهترین دوست من کسی است که عیب‌های مرا بازگو کند» آقای روحانی در ابتدای رسیدن به ریاست جمهوری گفتند از بستن دهان مخالفان به خدا پناه می‌برم و از دست کسانی که انتقاد می‌کنند، مگر انسان باید به انتقادها اعتراض کند و  از دست کسی که انتقاد می‌کند به خدا پناه ببرد؟ حق شهروندی این است که انتقاد کنیم و بگذاریم انتقاد در بین مردم و دانشجویان وجود داشته باشد. حق شهروندی آن نیست که از سندی رونمایی کنیم حق شهروندی حق کار کردن و امرار معاش مردم است. من در جایی شنیدم که با خبرنگاری  که به وزیری انتقاد کرده بود برخورد شد، ما باید به ۸۰ میلیونی که کارت ملی دارند اجازه نقد بدهیم.

قالیباف: اگر مدیریت را به مردم واگذار کنیم می‌توانیم پیشرفت کنیم

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اظهارات میرسلیم گفت: همان‌طور که عزیزان اشاره کردند نقد سیستماتیک درست است و جوامعی پیروز هستند و پیشرفت می‌کنند که به خرد جمعی توجه می‌کنند ما به گونه‌ای صحبت نکنیم که فکر کنیم امروز انقلاب مانع حقوق شهروندان است. آزادی اقوام و مذاهب باید از حقوق اولیه شهروندی باشد مگر امروز این آزادی وجود ندارد من نمی‌دانم منظور رئیس جمهور چه بوده است آن زمانی که من در نیروی انتظامی بودم چندین فرمانده از اهل سنت منصوب کردم و حتی در کردستان فرماندهان عالی از اهل سنت بودند و تا سطح نیرو پیشرفت کردند. در شهرداری نیز همین طور است و اقوام مختلف در آن مشغول هستند و بیشس از ۱۳ درصد از مدیران شهرداری از بانوان است.

او افزود: آقای روحانی امروز در دولت شما دانشگاه‌های ما سیاسی نشده است ما اگر تمرکززدایی کنیم و بگذاریم مردم هر استان خودشان تصمیم بگیرند و مدیریت به آنها واگذار کنیم می‌توانیم پیشرفت کنیم.

میرسلیم: باید صادقانه پاسخگوی عملکرد خود باشیم

میرسلیم در جمع‌بندی صحبت‌های خود ادامه داد: از روحانی به خاطر آنکه به حقوق شهروندی اشاره کرد تشکر می‌کنم با این حال وقتی وزیر شما وسیله ضبط یک خبرنگار را از دست او می‌گیرد آیا این حقوق شهروندی است؟ یا وقتی وزیر در یک جلسه به یک نماینده می‌گوید بی‌شعور آیا این حقوق شهروندی است؟ از نظر ما در یک حکومت مردمسالار دینی انتقاد سازنده باید آزادانه صورت بگیرد.

این نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: بر اساس اصل هشت قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر از وظایف اصلی دولت است به چه حقی دولت به این اصل توجه نکرده و آن را اجرا نمی‌کند. ما باید صادقانه پاسخگوی عملکرد خود باشیم چگونه آینده ایران را ترسیم می‌کنیم و این آینده بر چه مبنایی است و بر اساس چه گذشته‌ای است؟

میرسلیم با اشاره به اینکه اعتماد مردم نباید نعل وارونه زد افزود: مردم قول و قرار دولت و ما را شنیده‌اند و عملکرد دولت را در عمل شاهد بودند و نتیجه‌اش را در حق‌کشی نتایج دردآور، تخلفات، رشوه‌ها و زیرمیزی‌ها لمس کرده‌اند در نتیجه نباید مردم را با لفاظی فریب دهیم و اگر انتقاد داریم باید به واقع عمل کنیم. پذیرش انتقاد وظیفه اصلی هر دولتی است.

او ادامه داد: دولت وظیفه دارد اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار دهد در دولت یازدهم شاهد بودیم قانون دسترسی به اطلاعات که در دولت گذشته تصویب شده بود به هیچ کجا نرسید و فقط در این زمینه آیین‌نامه‌ای را تصویب شد و آن را اجرا نکردیم.

در اینجا جهانگیری گفت: قانون اجرا شد. سلیمی پاسخ داد: اگر هم اجرا شده پس کم اجرا شده است در هر صورت وظیفه اصلی دولت این است که اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد با این حال وزرای شما از این اطلاعات به نفع کاسبی‌های خود استفاده می‌کنند آقای روحانی و جهانگیری همه وزیرهای شما کاسب هستند چطور اجازه چنین کاری را داده‌اید هر کس وارد دولت می‌شود باید کاسبی خود را کنار بگذارند نه آنکه از اطلاعات برای پیشبرد کسب و کارخودش استفاده کنند.

او ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که یکی از دانشجویان من حتی جرات ثبت اختراع خود را نداشت چرا که می‌ترسید اطلاعاتش دزدیده شود شما باید شرایط را اصلاح می‌کردید اما این کار را نکردید و دیگر دیر شده است. باید به تمام این مسائل پرداخت و با تعارف کردن چیزی حل نمی‌شود.

برجام یک سندملی است که همه باید به آن احترام بگذارند

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در دومین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه راهکاری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها با توجه به توافق برجام خواهید داشت و چگونه از نقض حقوق ملت ایران توسط آمریکا و دولت‌های آمریکایی جلوگیری خواهید کرد؟ گفت:  برجام یک توافقی است که بر اساس مذاکرات به وجود آمده است و آنچه دولت در فرایندی که طی شده با تمام  اشکلاتی که دارد و رسانه‌های گروهی هم بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند به وجود آمد ولی این یک سند ملی است و باید به آن احترام بگذاریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آنچه در اصل این مذاکرات مشکل دارد این است که در حین مذاکرات از سوی دولت گفته شد که خزانه ملی خالی است و این یک نظر بد است و همچنین گفته شده که ما اگر این توافق را نکنیم به ما حمله خواهد شد و موارد دیگر به وجود خواهد آمد.

او یادآور شد:  این موضوع مثل این است که یک فرمانده بگویید در میدان جنگ توانایی ندارم. حالا برجام یک سند است. متاسفانه در اجرا همتنها ما اجرا کردیم و جمهوری اسلامی به عنوان یک طرف کار تنها مسائل را اجرا کرد.

رییسی برجام را به چکی تشبیه کرد که باید نقد شود، اظهار کرد: به نظر ما دولت توانایی نقد کردن این چک را ندارد زیرا در  این کار می‌توانستتیم از خود ضعف نشان ندهیم . ما می‌خواهیم بدانیم بعد از این سند چه شد؟ دولت گفته بود همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد ولی هیچ اتفاقی در سفره مردم رخ نداد و از مردم می‌پرسم که چه تغییری در زندگی شما رخ داده است؟

میرسلیم: برجام ندای مظلومیت ما را به گوش جهانیان رساند

میرسلیم درباره توضیحات رییسی و این سوال گفت: برجام بالاخره توانست ندای مظلومیت ما را به گوش جهانیان برساند و مردم فهمیدند ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم در حقیقت فقط به دنبال دانش هسته‌ای بودیم با این حال شما باید به این نکته اشاره می‌کردید که قبل از این توافقی که بین ایران و شش کشور صورت گرفت دانش هسته‌ای پیشرفت می‌کرد و تحریم‌ها نیز وجود داشت اما بعد از مذاکرات تحریم‌ها تشدید شده دانش هسته‌ای نیز تعطیل شد پس در این صورت برجام چه حسنی برای مردم داشت؟

او ادامه داد: باید از شما پرسید چگونه می‌توانید بعد از برجام و با توجه به اینکه هیچ کدام از طرفین نسبت به تعهدات خود وفا نکردند دوباره چگونه حقوق ملت ایران را زنده کرد. در شرایط کنونی بسیاری از علما و دانشجویان هسته‌ای را اخراج کرده و تجهیزات هسته‌ای را بتن ریخته‌ایم با این حال هنوز تحریم‌ها برقرار است و مشکلات بانکی ادامه دارد.

قالیباف: باید حق‌مان را از ۴ درصدی‌ها و برجام بگیریم

قالیباف نیز در رابطه با برجام و حفط دستاوردهای هسته‌ای گفت: تحریم و این قرارداد برجام موجود حتما یک سندی است که مورد احترام همه دولت‌ها خواهد بود و طبیعتا طرف مقابل هم مکلف است که به عهد خودش عمل کند. نکته ای که مهم است امروز در اجرای برجام چه کردید؟

او ادامه داد: نکاتی را آقای رییسی بیان کردند در اجرای برجام آثارش برای مردم ما چه بوده؟ امروز از مردم وقتی سوال می‌کنیم آیا روزی که برجام در دستور کار بود معنی‌اش این بود که گشایشی در کار اقتصادی صورت می‌گیرد ولی این اتفاق نیفتاده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من معتقدم اگر هم بخشی از اینها حل هم بشود باز مشکل مردم حل نمی شود چون اشکالات ما در سیستم اداره اجرایی دولت است. وقتی جلوگیری از قاچاق کالا و ارز  نمی‌شود، وقتی وارداتچی‌ها این کارها را انجام می‌هند، وقتی به مردم ظلم می‌کنند باز دوباره این ۴ درصدی‌ها بهره مند می شوند.

قالیباف خاطر نشان کرد: ما باید دو کار انجام می دهیم هم حق‌مان را از برجام بگیریم هم از ۴ درصدی‌ها. برجام الان شده مرکز واردات اروپایی‌ها. به ایران نگاه کنید چقدر کالا به ما فروخته‌اند، سودش برای ۴ درصدی‌ها و زحمتش برای مردم مانده است.

جهانگیری: برجام ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کرد

جهانگیری در نقد سخنان رییسی درباره برجام گفت: فکر می‌کنم مردم ایران به طور کامل در جریان هستند . وقتی دولت یازدهم روی کار آمد همه می‌دانند که کشور چه وضعی داشت؛ مردم برای تهیه دارو چه کار می کردند. برای تهیه شیر خشک بچه‌ها چه وضعیتی داشتیم؟ وضع سیلوها چگونه بود؟ دولت در همه زمینه ها موفق بود. قبول داریم ممکن است نواقصی هم داشته باشیم.

او افزود: یکی از مهمترین موفقیت‌ها در تاریخ ایران برجام است چرا که ما به همه اهدافی که در برجام وجود داشت، دسترسی یافتیم و حق هسته‌ای را به رسمیت شناختیم. ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کردیم؛ چرا فراموش کردیم؟ اگر برجام به توافق نمی‌رسید و قدرت های استکباری به رویه قبلی ادامه می‌داد،  صادرات نفت ما متوقف می‌شد.

جهانگیری ادامه داد: مردم ایران می‌دانید چه می‌شد اگر برجام اتفاق نمی‌افتاد؟ به گونه‌ای می‌شد که تمام مردم از نابسامانی اقتصادی رنج می‌بردند. توفیق برجام باعث شد ما بگویم کشور امروز آماده توسعه است. صادرات نفت از یک و نیم میلیون بشکه به ۲ و نیم میلیون بشکه رسید و ۳۰ درصد بیمه کالاهای ما افزایش پیدا کرده. بنادر ما در زمانی تحریم بودند اما امروز کشتی‌های خارجی از ایران کالا می‌برند. امروز ده‌ها میلیارد دلار صادرات صورت می‌گیرد برجام توفیق بزرگی است که بدست آوردیم اما به بد عهدی آمریکا باور داریم و جلوی آن می‌ایستیم.

هاشمی‌طبا:‌ عده‌ای چون کبک سر در برف کرده بودند و می‌گفتند تحریم اثر ندارد

مصطفی هاشمی طبا در نقد اظهارات حجت الاسلام رییسی گفت: ما اگر می‌خواهیم مساله‌ای را بررسی کنیم باید به سابقه تاریخی آن توجه کنیم .ساختمان پلاسکو ظرف سه ساعت فرو ریخت اما ۲۰ روز طول کشید تا آواربرداری صورت گیرد . در حالی که ما توسط قدرت‌های بزرگ تحریم بودیم عده‌ای چون کبک سر در برف کرده بودند و می‌گفتند که تحریم اثر ندارد.

او افزود: در حالی که از همان کشورهای تحریم‌کننده کالاهای تولیدی آنها را گران‌تر با واسطه خرید می‌کردیم. در آن زمان با پولی که از فروش نفت به دست می‌آوردیم ۵۰ درصد تولید یک کارخانه اتومبیل سازی سوپر لوکس آلمانی را وارد کشور کردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: یک چنین میراثی به دولت رسیده است. برجام ممکن است مشکلاتی داشته مانند هر معاهده بین المللی دیگر داشته باشد چراکه هر طرف قصد دارد آن را به نفع خود تفسیر کند.

هاشمی‌طبا ادامه داد: اگر در دوره تحریم مانند دوره ایستادگی در دوران جنگ کالاها سهمیه‌بندی و مدیریت می‌شد می‌توانستیم مانند زمان جنگ که با نفت بشکه‌ای ۷ دلار تحمل کردیم کشور را اداره کنیم اما آن موقع با ولخرجی‌هایی به منظور پز دادن بودجه کشور را صرف کردیم و برخی از این دوستان هم آن موقع این قسم کارها را تایید می‌کردند و برای آنها کف می‌زدند و الان که تحریم برداشته شده است این حرف‌ها و حرکات را در نقد برجام و وجود تحریم‌ها می‌گویند.

روحانی: اگر برجام را قبول دارید چرا در تهران بیلبورد زده و به مذاکره کنندگان فحاشی کردید

حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز در پاسخ به اظهارات سیدابراهیم رییسی گفت: مهم است مردم ما به این مسئله توجه کنند که افرادی که کاندیدا شده‌اند، باید صریح به مردم بگویند با برجام چه می‌خواهند بکنند و با دنیا چگونه می‌خواهند تعامل بکنند؟

او با بیان اینکه اگر برجام توافقی مورد قبول است چرا در سراسر تهران بیلبورد زدید و به مذاکره‌کنندگان ما فحاشی کردید، اظهار داشت: همانطور که گفتید مذاکرات همانند جنگ بود، در پشت این چنگ چه کردید؟ به مردم بگویید چرا به مذاکره‌کنندگان توهین کردید و چه حرف‌هایی نامربوطی زدید و همانند دشمنان ایران مانند وهابیون سعودی، صیهونیست‌ها و تندروهای امریکایی حرف می‌زدید. امروز مردم باید بدانند که این توافق با زحمت فراوان به دست آمده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه با برجام تمام تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است، تصریح کرد: اگر تحریمی باقی مانده است، به مردم بگویید چه تحریمی باقی مانده است. ما تحریم‌های متنوعی داریم. اگر برجام نبود، نفت ما به جای ۲ میلیون بشکه صادرات، به ۲۰۰ هزار بشکه می‌رسید و تمام وعده‌هایی را که امروز می‌دادید و برنامه‌هایی هم برای آن وجود ندارد، چگونه اجرایی می‌کردید؟  

روحانی افزود: باید به مردم به صراحت بگویید در برابر برجام چه می‌کنید. وقتی ترامپ رئیس جمهور شد عده‌ای خوشحال شدند چون او می‌خواست توافق هسته‌ای را پاره کند. آیا دوباره تقابل و تحریم برمی‌گردد یا نه؟

او خطاب به رئیسی و میرسلیم خاطرنشان کرد: آقای رئیسی در مساله هسته‌ای چه اطلاعاتی دارید که درباره این مسئله قضاوت می‌کنید؟ آقای میرسلیم در فناوری هسته‌ای ما وضعیت‌مان نه تنها کند نشده بلکه هر روز هم بهتر شده است و راکتور اراک بهتر از دیروز بهسازی می‌شود.

رییسی: به تعهدات دولت در برجام پایبند هستیم

رییسی در جمع‌بندی این سوال و پاسخ به اظهارات نامزدهای دیگر گفت:  آقای روحانی باید در ذهنشان باشد در ملاقاتی که داشتیم البته زمانی که ایشان دبیر شورای امنیت ملی بودند در خصوص تهدید‌ها که وجود داشت، ایشان گفتند که بعدا در این خصوص صحبت خواهیم کرد. شاید در خصوص جریانات به میزان دیپلمات‌ها اطلاع ندارم ولی در جریان همه موضوعات هستم و از همه دیپلمات‌ها برای تلاششان تشکر می‌کنیم.

او ادامه داد: قرار بود بعد از برجام هم چرخ سانتریفیوژها و هم چرخ اقتصاد بچرخد. آیا چرخ بازار و واردات و صادرات اکنون می چرخد ؟ از آقای سیف سوال کردند نتیجه وام ها چیست؟ همچنین آقای طیب‌نیا و همچنین آقای ظریف که گفتند امریکایی‌ها متعهد نبودند. تحریم‌ها همچنان باقی است و خودشان هم می‌دانند.

رییسی در پایان گفت: ما نباید در مقابله با دشمن ضعف از خودمان نشان دهیم اگر آنها ببیند با یک دولت مقتدر روبه رو هستند موضوع فرق می‌کند. حادثه منا اتفاق افتاد و گفتند که با دختری چگونه رفتار شد، ۵۰۰ خانواده ما در منا با شهادت خانواده خود درگیر بودند و چند روز اجساد آنها در عربستان ماند. اگر رهبری آن اظهارات را در دانشگاه افسری نمی‌کرد که وضعیت مشخص بود. هر دولتی که می‌آید باید به تعهدات احترام بگذاریم و ما به تعهدات دولت پابرجا هستیم  ما در دولت کار و کرامت و اقتداری که نظام دارد از حقوق ملت دفاع کنیم.

هاشمی‌طبا : نباید سرمایه‌داران را زالوصفت خطاب کنیم

سید مصطفی هاشمی طبا در دومین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت شما چیست بویژه چه سیاستی درباره جریان مقاومت و مقابله با جریان تروریسم دارید، عنوان کرد: طبیعی است که نگهداری شان جمهوری اسلامی در همه دنیا از یک سو و ارتباطات حسنه و تعامل فی مابین دولت جمهوری اسلامی با دیگر دولت‌ها که به رسمیت شناخته شدند در تمام زمینه‌ها مورد نظر است.

او ادامه داد: البته این بستگی به عملکرد طرف مقابل هم دارد. اما تدبیر در زمان‌های مختلف باید متفاوت باشد همسایگانی داریم که باید با حفظ عزت و اقتدار خود با آنها در تعامل باشیم فرهنگ ارتباطی باید طبق آموزه‌های اسلامی باشد حسب آیه قرآن از هرزه‌گویی دشنام‌گویی و حرکاتی که دل خودمان را خنک می‌کند باید اجتناب کرده و خویشتن داری کنیم  وبرابر عناصری که از صهیونیست و استکبار دستور می‌گیرند باید ایستادگی کنیم.

هاشمی‌طبا خاطرنشان کرد: در مورد کشورهایی که در منطقه تهدید می‌شوند و تهدید آنها به ما هم بر می‌گردد در وهله اول خود مردم کشورها باید به آینده خود فکر کنند و ما از طریق کمک‌های فرهنگی و مستشاری برای ارتقای توان استقامتی آنها تلاش می‌کنیم و با دیپلماسی مثبت با عناصری که از ترورییسم حمایت می‌کنند تعامل می‌کنیم.

او ادامه داد: اگر بخواهیم موضوع را به سادگی بنگریم و دقت کافی نداشته باشیم قطعا ضربه می‌خوریم باید با استراتژی صحیح که مورد تایید نظام است کارهای لازم را بکنیم و نیروهای دفاعی خود و عناصر فرهنگی خود در کشورهای مختلف را ارتقا دهیم.

جهانگیری: اسکار فرهادی او را به نمادی از فرهنگ ایران تبدیل کرد

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی‌طباء گفت: فکر می‌کنم ما در زمینه سیاست خارجی نیازمند این هستیم از تمام ظرفیت کشور استفاده کنیم و هم وزارت خارجی به عنوان مرکز اصلی که مسئولیت روابط خارجی کشور را برعهده دراد باید این جهت‌گیری‌ها را مرتبط با امنیت و منافع ملی در سیاست خارجی عمل کند اما در کنار دیپلماسی رسمی باید به دیپلماسی عمومی نیز توجه کنیم. در اقشار مختلف جامعه افرادی هستند که قادرند در دیپلماسی عمومی شرکت کنند.  هنرمندان ما باید در صحنه بین‌المللی بدرخشند و ما باید به هنرمندانی که در صحنه بین‌المللی می‌درخشند افتخار کنیم. فرهادی یک فرد است که در اسکار جایزه می‌گیرد اما همین جایزه او را تبدیل می‌‌کند به یک نمادی از فرهنگ ایران.

جهانگیری افزود: ورزشکاران در عرصه بین‌المللی باید جایگاه کسب کنند. توریسم یکی از مهترین عرصه‌های دیپلماسی عمومی است. باید قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را همراه با قدرت سخت آن تقویت کنیم. مهمترین قدرت نرم ایران، اقتدار اقتصادی و انسجام ملی آن است. به طور مشروح درباره مباحث اقتصادی کشور در جلسه آینده به صورت مشروح صحبت خواهم کرد.

رییسی: هویت ایرانی نباید مورد بی‌احترامی قرار گیرد

رییسی در واکنش به اظهارات هاشمی‌طبا درباره «اولویت‌های سیاست خارجی، گفت: دیپلماسی ما باید با توجه به اولویت‌های کشور تنظیم شود. اگر امروز اقتصاد مقاومتی است باید دیپلماسی اقتصادی را در جهان دنبال کنیم. امروز  در منطقه ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار تجارت داریم سهم جمهوری اسلامی چقدر است؟ در ارتباط با ترانزیت کالا رقم، رقم بسیار بالایی است و نقش ایران ارزشمند است

او افزود: ما با همسایه‌های خود باید روابط بسیار خوبی داشته باشیم. با عراق رابطه خوبی داریم اما سهم ما از تجارت با عراق چقدر است؟ایا نقشی که باید با عراق  به عنوان یک دوست داشته باشیم داریم یا نه؟

رییسی ادامه داد: وقتی مساله اقتصادی مساله ماست؛ باید سیاست خارجی و دیپلماسی ما در کنار آن قرار گیرد؛ شان جمهوری اسلامی و شان هر شهروند ایرانی مهم است و ما نمی‌توانیم به آن بی اعتنا باشیم. هویت ایرانی نباید مورد بی‌احترامی قرار گیرد. دولت نباید اجازه دهد پاسپورت ایرانی مورد بی‌توجهی قرار گیرد که البته موارد عدیده ای را در این رابطه شاهد بودیم که مورد بی توجهی قرار گرفت.

میرسلیم : مرزبانان بی هیچ دفاعی شهید شدند

میرسلیم در ادامه از هاشمی طبا پرسید شما نگفتید چگونه می‌خواهید از حقوق شهدای ما دفاع کنید شهدایی که دنیا و امنیت جهان مدیون آنها هستند. دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی بسیار ناموفق بود و نتوانست در مذاکره سیاسی با افغانستان حق ما را از رودخانه هیرمند بگیرد که در نتیجه‌اش سیستان و زابل خشک شده و اکثر ساکنان آن مهاجرت کردند و مرزبانان بی هیچ دفاعی شهید شدند.

میرسلیم افزود: چطور می‌خواهید با مساله ترکیه برخورد کنید آن هم در حالی که آنها با سدسازی در سرچشمه فرات کاری کردند که ریزگرد به زودی گریبان همه ما را خواهد کرد این چه طور سیاست خارجی است که دولت یازدهم دارد ما هنوز نتوانست‌ایم با قطر به توافق برسیم و هنوز داریم سر میدان مشترک باهم مسابقه می‌دهیم و اموال کشور ما را به تاراج می‌برند این چه سیاست خارجی است.

قالیباف: انسجامی در حوزه تجارت بین‌الملل نداریم

قالیباف در پاسخ به اظهارات هاشمی‌طبا تصریح کرد: دیپلمات‌های ایرانی را در ترکیه کتک می‌زنند در تفلیس زن ایرانی را لخت کردند این چطور سیاست خارجی است دولت یازدهم ۴ سال وقت کشور را تلف کرد و نتوانست حقوق اساسی ما از همسایگان را بگیرد چگونه می‌توانید در این باره عمل کنید شما به این سوالات پاسخ ندادید.

این نامزد انتخابات با اشاره به این سیاست خارجی یکی از مهمترین موضوع هر حکومتی است گفت:  دولت‌ها همانطور که به مسائل  داخلی توجه دارند باید به مسائل خارجی هم توجه داشته باشند با توجه به اتفاقاتی که در جهان می‌افتد یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است .

او ادامه داد: باید به قدرت و دیپلماسی توجه کنیم، باید به دیپلماسی مذاکره و عمومی توجه کنیم ، باید به دیپلماسی اقتصادی توجه کنیم. دولت مردم در سیاست خارجی خود در این شرایط موجود اولویت را به دیپلماسی اقتصادی داده است.

او خاطر نشان کرد: اگر دولت یازدهم امروز به حق می گوید من در دیپلماسی مذاکره موفق بوده‌ام دلیلش این بوده که ما در دیپلماسی قدرت در گذشته موفق بودیم اقتدار داشته‌ایم که آنها در دیپلماسی مذاکره پای میز  مذاکره آمده اند.

قالیباف یادآور شد: یکی از اشکالات امروز ما در دولت این است که انسجامی در حوزه تجارت بین‌الملل نداریم این کار در وزارتخانه‌های مختلف توزیع شده است. ان‌شاءالله ما در برنامه مدون خود وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل خواهیم داشت .

او افزود: اولویت دیپلماسی خارجی به دست گرفتن بازار منطقه است، همسایگان و کشورهای منطقه ما دارای  ۴۰۰ میلیون نفر بازار کار است که باید به آن توجه کنیم و رویکردمان را نیز عوض کنیم.

او تاکید کرد: کشور ما از ابتدا قبل و بعد از انقلاب رویکردش واردات است ما باید این را تغییر بدهیم به صادرات و همه سفارتخانه‌های ما در خدمت تجار و صنعتگران و کارافرینان ما و هر کدام از آنها نماینده فروش کالای ایرانی برای اشتغال و تولید برای جوانان عزیزمان باشند ان‌شاءالله.

روحانی:‌ در این دولت از اهرم سیاست خارحی مجددا استفاده شد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پاسخ به اظهارات سیدمصطفی هاشمی‌طبا گفت: ما باید بتوانیم از قدرت دپیلماسی هم برای امنیت و ثبات کشور و منطقه استفاده کنیم و هم قدرت سیاسی و اقتصادی‌مان را افزایش دهیم.

او با بیان اینکه در این دولت از اهرم سیاست خارحی مجددا استفاده شد، اظهار داشت: سال‌ها از این اهرم استفاده نمی‌شد و از آن بهره‌برداری نمی‌شد. در مذاکرات هسته‌ای توانستیم حق‌مان را به کرسی بنشانیم. کسی باور نمی‌کرد که این مسئله محقق شود. همه می‌گفتند اگر توافق به ثمر برسد، پی ام دی را چه می‌خواهیم بکنیم. ما متهم هستیم اما دیدیم این مسائل حل شد و آژانس اعلام کرد همه مسئله‌های گذشته حل شده و پرونده بسته شده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه فکر نکنیم قدرت دیپلماسی‌مان کم است، تصریح کرد: با همین قدرت توانستیم برای سوریه مذاکره کنیم. در سوریه عزیزانی به عنوان مستشار نظامی شرکت کرده و شهید دادیم ولی باید با این توانایی‌ها و ظرفیتدر میز مذاکره نقد بکنیم.

روحانی افزود: من هم در جنگ مسئولیت‌هایی داشتم و هم در مذاکرات سیاسی برای پایان جنگ بودم. جنگ تمام شد. آیا همه حقوق ما استیفا شد؟ این کار باید توسط دیپلمات‌های ما استیفا می‌شد. امروز در منطقه هم اینچنین است. در دیپلماسی مسلئه امنیت منطقه و سوریه را به بحث می‌گذاریم و باید این قدرت را بهتر استفاده کنیم.

هاشمی‌طبا: نباید سرمایه‌داران را زالو صفت خطاب کنیم

هاشمی طبا در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: از دوستان تشکر می‌کنم که تذکراتی دادند و موضوع را بسط دادند یک جنبه مساله این است که ما می‌توانیم ارتباطات خوبی با همسایه‌های خود داشته باشیم و به جای تضاد به تفاهم برسیم یکی از بحث‌هایی که می‌توانیم در آن به تفاهم برسیم مبحث انرژی است و باید از آنچه که داریم و بین ما و کشورهای همسایه است دفاع کنیم مانند ذخایر مشترکمان با قطر که بعد از سالها برای اولین بار به طور مساوی در حال برداشت از آن هستیم.

او خاطرنشان کرد: باید یادمان باشد اگر بخواهیم همه مشکلات را یک باره حل کنیم به یک چراغ جادویی احتیاج خواهیم داشت کما اینکه شعار اکثر دوستان در رابطه با حل همه مشکلات است و می‌خواهند با یک جرقه آنها را حل کنند در حالی که اعتبارات بودجه کفاف کار امروز دولت را نمی‌دهد و می‌خواهند خرج‌تراشی‌هایی برای آینده بکنند در سیاست خارجی اگر ادعا کنیم با قدرت سرپنجه خود می‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم به اشتباه رفته‌ایم.

هاشمی طبا ادامه داد: وجود ما به عنوان یک نیروی پر استقامت در منطقه معنا دارد اگر زمانی که تحریم می‌شدیم استقامت می‌کردیم و منابع خود را کم مصرف می‌کردیم دچار ضعف نمی‌شدیم دشمنان متوجه شدند که ما هر چه داشتیم را خرج کردیم این نیست که ما به آنها گفته باشیم که ما ضعیف هستیم آنها خودشان از طریق اطلاعاتی که به دست می‌آورند متوجه می‌شوند که ما دچار ضعف شدیم.

او تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یکی از ارکانش صادرات است برای صادرات احتیاج داریم که به تجار اعتماد داشته باشیم و این کار دولت نیست نباید سرمایه‌داران را زالو صفت خطاب کنیم باید سرمایه‌گذار خارجی را بپذیریم در حال حاضر ظرفیت پذیرش سرمایه‌گذار خارجی را نداریم باید به سرمایه‌گذاری خارجی تضمینی بدهیم تا در کشور سرمایه‌گذاری کند تا ما به رشد اقتصادی برسیم اگر یک ماشین آلات ایرانی ساخته شود و صادر شود مردم کشورهای دیگر آن را به عنوان محصول انقلاب می‌بینند.

جهانگیری: ریاست جمهوری محل کار آموزی سیاستمداران ناکارآمد نیست

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری در دومین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره اینکه کشور ایران امن‌ترین و قدرتمندترین کشور منطقه است برنامه و راهکار شما برای استمرار و استحکام و توسعه قدرت دفاعی و امنیت کشور اسلامی ایران چیست، با تسلیت گفتن به خانواده‌های جانباختگان معدن آزاد شهر گفت:‌به عنوان کسی که در زندگی کارگران معدن بزرگ شدم چرا که پدرم کارگر معدن بود، وضعیت آنها را درک می کنم. زمانی که فرزند یا پدر خانواده به داخل تونل می‌رفت تا برگردد اعضای خانواده دلهره داشتند و من آرزوی صبر برای این مصیبت دیدگاه دارم.

او ادامه داد: ملت ایران این دومین باری است که در حضور شما صحبت می‌کنم. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های رییس‌جمهور این است که خم و چم دیپلماسی را بداند و لازمه آن تجربه و صداقت با مردم است. من اصلاح طلب‌ هستم و در دولت و مجلس بودم. دغدغه‌ام توسعه ایران بوده است و با این نگاه می گویم که ایران با این قدرت فرهنگی، اکنون باید قدرت اول منظقه می‌بودیم.

این کاندیدای داوزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ماشین اقتصاد و فرهنگ از ته دره ببرون آمده و در مسیر پیشرفت قرار گرفته. ما نیازمند این هستیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی را بر پابه گفتگو مداری،صلح و آرامش بنا نهیم. فرهنگ غنی ما می‌تواند قدرت‌‌های مهاجم مانند اسکندر را نیز مغلوب کند.

او با اشاره به برجام ادامه داد: متاسفانه توجه به برجام نشد. برجام قدرت فرهنگی قوی ماست که از آن استفاده نکردیم.  متاسفانه نا پختگی و بی‌تجربگی و تخصص ناکافی باعث شد این مسائل آن طور که لازم بود پیش نرود. باید از طریق فرهنگ نشان دهیم که اگر به برجام توجه شود قدرت اقتصادی و قدرت دفاعی و فرهنگی ما خوب می‌شود. باید بدانیم که برخوردهای محدود کننده ایران را پژمرده می‌کند.

جهانگیری با بیان اینکه به عنوان یک ایرانی به فرهنگ خود افتخار می‌کنم ،‌گفت: باید جلوی ماجراجویی دوباره را گرفت. جایگاه ریاست جمهوری محل کار آموزی سیاستمداران ناکارآمد نیست اقتصاد مردم باید حفظ شود و مردم دیگر تحمل تنش و دعوا را ندارد مردم عزیز این مناظره را با خانواده ملاحظه می کنید می‌خواهید فردای فرزندان شما چگونه باشد محدویت می‌خواهید یا آزادی تنش می‌خواهید یا آرامش یک لخظه رای می‌دهید آینده کشورتان رقم می‌خورد.

رییسی: بیکاری جوانان می‌تواند مشکلات امنیتی ایجاد کند/ امنیت کشور مرهون حضور همیشه مردم در صحنه است

رییسی در نقد اظهارات اسحاق جهانگیری گفت: مولفه‌های امنیتی ملی در نظامات مختلف تفاوت دارد ولی در کشور ما امنیت ملی مربوط به مردم همیشه در صحنه است و آنها همواره با حضور در صحنه بزرگترین مولفه امنیت را به خود اختصاص می‌دهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر از نیروهای مسلح، بسیج و مدافعان حرم صحبت می کنیم  جای خود را دارند ولی در کنار اینها امنیت اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی می‌تواند جامعه را امن کند. اگر شاهد باشیم در کشور فقر و بیکاری وجود دارد و دانشجویانی که آماده ورود به کسب و کار هستند ولی کاری ندارند می‌تواند مشکلات امنیتی برای ما به وجود آورد و باید یک بسته داشته باشیم برای امنیت ملی.

قالیباف: اگر شهدا نبودند هرگز امکان برقراری دیپلماسی نبود

محمدباقر قالیباف نیز در پاسخ به اظهارات اسحاق جهانگیری گفت: بحث قدرت دفاعی بسیار مهم است. در حقیقت بحث دیپلماسی قدرت، بسیار اساسی است. اگر شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس و عزیزان شهید ما در نیروهای نظامی نبودند هرگز امکان برقراری دیپلماسی مذاکره نبود .

او ادامه داد:‌جناب جهانگیری باید در این بخش با مردم با صداقت بیشتری حرف می‌زدند. سخنان شما طوری است که انگار طایفه خاصی هستند که فقط سیاست را بلدند و می‌دانند چگونه کشور را اداره کنند و یا چطور با جهان ارتباط برقرار کنند و بقیه تندخود هستند یا کار ندارند یا بلند نیستند چگونه کشورداری کنند و اگر آنها بیایند کشور به ته دره خواهد رفت.

قالیباف ادامه داد: شما بهتر از هر کسی می‌دانید که من منتقد دولت‌های نهم و دهم بودم اما معتقد هستم این دولت به مستضعفین رسیدگی کرد. ویژگی دیگر آن دولت اعتماد کردن به جوان‌ها بود جوان‌های متدین، متعهد و خلاق و کسانی که توانستند رشد علمی کشور را بهبود ببخشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: همان طور که برادر عزیزم آقای میرسلیم گفتند دیگر شما شرایط جسمی افراد را در نظر نمی‌گیرد و همچنین شرایط فرصت آنها که من نمونه آن را بیان کردم. اجازه بدهیم فرصت را به نسل بعدی بدهیم و بگذاریم آنها امور را بچرخانند.

میرسلیم: پیشرفت‌های به دست آمده در فناوری موشکی آمریکا را ترسانده است

میرسلیم در نقد اظهارات اسحاق جهانگیری گفت: اقتدار کشور مستلزم وجود تجهیزات، اطلاعات و برتری علمی است. در این شرایط در صحنه نوآوری و فناوری چطور جلو می‌رویم. این صنایع دفاعی هستند که اقتدار کشور ما را تعریف می‌کنند. پیشرفتی که امروز در زمینه فناوری موشکی به دست آورده‌ایم که آمریکا را ترسانده نتیجه سی سال کار و تلاش است.

او ادامه داد: با شعار کار انجام نمی‌شود برای اقتدار کشور باید سوخت موشکی سازه و هدایت الکتریکی تقویت شود. برای رسیدن به اقتدار باید به این مسائل پرداخت و با شعار کار صورت نمی‌گیرد. بگویید چه کار کرده‌اید نه اینکه چه کار می‌خواهید بکنید. شما فرصت را از دست داده‌اید و با توجه به فرصت‌های زیادی که از دست رفته دیگر نمی‌توان به دولت شما اطمینان کرد.

روحانی: اگر وضعیت دولت قبل برای جوانان خوب بود پس چرا اشتغال صفر بود

حجت‌الاسلام حسن روحانی درباره اظهارات اسحاق جهانگیری گفت: قدرت یک کشور از مولفه‌های مختلفی تشکیل می‌شود و امروز باید ببینیم قدرت ما از ۵ سال پیش بیشتر شده است یا کمتر؟ چه در عرصه سیاست داخلی و چه در عرصه دیپلماسی و چه در اقتصادی و فرهنگی.

او با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید همگان شناخته می‌شود، اظهار داشت: این مسئله کوچکی نیست که درخصوص بحران سوریه، ایران و روسیه و ترکیه بار را بر دوش دارند. چه زمانی در یک مذاکرات مهم بین‌المللی، ایران چنین نقشی را برعهده داشته است؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ملاقات‌های خود در دوران ریاست جمهوری تصریح کرد: من در سه سال و نیم گذشته با ۴۲۰ نفر از سران و مسئولان ارشد کشورهای مختلف ملاقات داشتم و در تمامی این ملاقات‌ها آشکار بود که نگاه‌ها تغییر کرده است.

روحانی ادامه داد: این ادعا که وضعیت جوانان ما در دولت قبل بهتر بود، پس چرا اشتغال صفر بود و چرا در ده سال اشتغال‌مان صفر بود و چرا در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامی نشد. امروز سه هزار شرکت دانش‌بنیان فعال شدند و این قدرت تکنولوژیک ماست. صد هزار شغل در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد و صادرات ما در زمینه‌های مختلف بیشتر شده است.

هاشمی‌طبا: گفتن اینکه دختر بچه‌ای در زیرزمین با زودپر انرژی اتمی درست کرده شایسته ملت نیست

هاشمی طبا در نقد سخنان اسحاق جهانگیری گفت: خیلی خوشحالیم که با تدبیر رهبری و خون شهدای دفاع مقدس و دفاع از حرم اقتدار و امنیت ملی ما حفظ شد. بدون تردید اگر اعتقاد داشته باشیم که ما وارث خون شهدا هستیم همه ملت باید در این زمینه تلاش کنند. با توزیع پول بین مردم کاری از پیش نمی‌رود ما تهدید شدید سرزمینی داریم. پیش بینی می‌شود در آینده  ۱۰ میلیون مهاجر به سمت شهرهای بزرگ داشته باشیم. منابع آبی ما آلوده شده است و نزاع‌هایی بین قبایل در همین رابطه به وجود آمده است سه بار خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد توسط مردم اصفهان شکسته شده. ما تهدید شدید امنیت داخلی داریم که از طریق تهدید سرزمینی است.

او افزود: برنامه ششم باید با تمام هم خود این مسائل و مشکلات را حل کند حرف‌هایی مانند اینکه بگوییم دختری ۱۶ ساله در زیرزمین خانه خود با زودپز انرژی اتمی درست کرد شایسته ملت نیست.

هاشمی طبا خاطرنشان کرد: کارها باید بر حسب عقل و منطق پیش برود نباید حرف‌هایی زد که نتیجه‌ای ندارد و عاقبتی هم برای ما در برنخواهد. امیدوارم هر آنچه که توسط محققان ما باید شکل عملی بگیرد عملی شود.

جهانگیری: کسانی که ظریف را تضعیف می‌کردند امروز با برجام عکس یادگاری می‌گیرند

جهانگیری در جمع بندی سخنان خود گفت: اقتدار موئلفه‌های زیادی دارد؛ قدرت ایران در فرهنگ است. اما چرخ فرهنگ با دستور و به صورت چکشی راه نمی‌افتد. فرهنگ باید به مردم واگذار شود. مردم هر وقت به صحنه آمدند مشکلات  را حل کردند. حضور مردم در دفاع مقدس و مشارکت آن ها در سال ۹۲ را دیدید.  یادتان می آید وضعیت اقتصادی چه بود؟ بیماران سرطانی و خاص از بی‌دارویی رنج می بردند و در کشور کره و شیر پیدا نمی‌شد؟

او افزود: مردم عزیز یادتان می آید  که مردم شب‌ها در صف بانک می‌خوابیدند تا صبح سکه بخرند. در دوره خاتمی ایشان با گفت‌و‌گوی تمدنش به سیاست کشور روح داد. من این روزها  دوباره احساس خطر می کنم. می‌دانم که دو قطبی کردن جامعه و به جان انداختن مردم چه بلایی به سر کشور می آورد. سوریه و عراق و پاکستان را ببینید.

جهانگیری اضافه کرد: وعده های تو خالی باعث می شود که مردم به کارآمدی نظام بدبین شوند. شاهد بودیم که رییس مجلس هم فریاد زد و گفت که این وعده‌ها عملیاتی نمی‌شود. امروز دو نگاه و دو تفکر برای ممکت داری برابر هم قرار گرفتند.در یک طرف جریانی که با بگم بگم‌ها ناپختگی‌های خود را در سیاست خارجی دنبال می‌کند، امروز ممکن است با رویکرد دیگری به صحنه بیاید.

جهانگیری خاطرنشان کرد: امروز ممکن است این گروه با رویکرد دیگری به صحنه بیاید فرار به جلو فایده ندارد کمی به عقب برگردیم سوابق را ببنیم روزی در همین بلیبورد ها برای تضعیف آقای ظریف و همراهانش تهمت می‌زدند. اما امروز با برجام عکس یادگاری می‌گیرند. سیاست‌های گذشته باعث مهاجرت نخبگان شد.

او با بیان اینکه مدیر سرد و گرم چشیده اقتصاد است گفت: من سال‌های گرم و سرد کار در حوزه اقتصاد را چشیده‌ام. اعتراف‌ می کنم تلاش شده اما راه زیادی مانده و ما با اتحاد همه گروه‌ها، قوم‌ها و تفکرات سیاسی باید این مسیر را اصلاح کنیم .من از نگاه اصلاح طلبانه می‌گویم که باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ما فرزندان انقلاب هستیم و پیگیر آرمان‌های رهبر هستیم که همان آرمان‌های امام است.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با رهبری مقام معظم رهبری و مشارکت مردم بزرگترین چالش‌ها را برطرف کنیم. من مدیر جهادی هستم . من جهادگر هستم. رهبر انقلاب در دیدار با وزرا و اهالی دولت گفتند این آقای جهانگیری روزی چپ بود حالا اصلاح طلب است و من از روز اول ایشان را به صداقت می‌شناسم. من با صداقت با شما صحبت می‌کنم. با استفاده از همه ظرفیت‌ها مدلی را طراحی کنیم که همه مسائل پیچیده را یک به یک حل کنیم برای حل بحران اعتماد سازی بین بزرگان نظام لازم است.

روحانی: درصد درست نمی‌کنیم و رییس‌جمهور صددرصد مردم هستیم

حسن روحانی در دومین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی در مورد سبک زندگی ایرانی و اسلامی عنوان کرد: مساله فرهنگ و سبک زندگی جامعه ما یک مساله بنیادین است و در این زمینه تلاش های بسیار خوبی شده و امروز شاهدیم مردم احساس آزادی بیشتری می‌کنند.

او افزود: این مناظره سیاسی و فرهنگی است باید ببینیم چگونه می‌خواهیم با مردم رفتار کنیم. آیا می‌خواهیم آنها را در همه زمینه‌ها توانمندتر کنیم یا در زندگی آنها بیشتر مداخله کنیم مردم باید انتخاب کنند دولتی که اتکایش به مردم است یا دولتی که با مداخله و انحصار  در زندگی آنها می‌خواهد مسائل را حل کنند.

روحانی تاکید کرد: برخی آمارها جالب است برای مردم و یادآور روزهایی که وعده و وعید می‌دادند و دیدیم پایان آن دولت‌ها وضع مردم به چه شکل شد. دیدیم مردم در چه وضعی افتادند؟ دیدیم وضع تورم چگونه شد؟ و دیدیم وقتی مردم به بیمارستان می‌رفتند باید حتی ملافه و دمپایی را هم از بیرون خریداری می‌کردند و دیدیم عزت آنها زیر پا گذاشته می‌شد.

روحانی با اشاره به خریدهای مردم در دوران قبل از دولت یازدهم خاطرنشان کرد: در آن دوران، سبک زندگی شده بود که مردم صبح به فروشگاه می‌رفتند و کالا را برای فردایشان خریداری و ذخیره می‌کرددن چون نمی‌دانستند شرایط فردا چگونه می‌شود.

او با بیان اینکه امروز آرامش در کشور ایجاد شده و در سایه آن مشاهده می کنیم زندگی مردم در مسیر درست قرار گرفته است، ابراز داشت: ‌سبک زندگی از اخلاق و ایمان آغاز می‌شود. اگر انقلاب، نظام و قدرت مردم را باور داشته باشیم، مردم‌فریبی نمی‌کنیم و با صداقت با مردم رفتار می‌کنیم و انشقاق و درصد درست نمی‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه رئیس جمهور، رئیس جمهور همه مردم است، عنوان کرد: ما نباید تقسیم‌بندی کنیم و کپی‌برداری‌های ناشیانه نکنیم. یک زمانی در یک کشوری یک جنبشی چند درصدی ایجاد شده است و هم‌اینک نیز با کپی‌برداری همان کار را می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه انشقاق جامعه، امنیت جامعه را از بین می‌برد، یادآور شد: هر کجا متحد بودیم، موفق شدیم. هر کجا در برجام متحد بودیم موافق بودیم و هرکجا در برجام ناکام بودیم، بخاطر انشقاق بوده است. دیدیم شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را برهم بزنند. روی موشک شعار نوشتند تا برجام را برهم بزنند. از این مسئله جامعه عبور کرده است چون اخلاق را انتخاب کرده بود.

جهانگیری: در ایران هیچ قومی از قوم دیگر ایرانی‌تر نیست

جهانگیری درمورد سخنان روحانی گفت: سبک زندگی از موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری مطرح کردند و در دستور کار دستگاه‌های فرهنگی قرار گرفت. ما در بخش ‌های اقتصادی وقتی به چالش‌های پیش روی کشور نگاه می‌کنیم می‌بینیم به دلیل اینکه در منطقه خشک هستیم و باکم آبی روبرو هستیم اما در مصرف آب سرانه ما از کشورهای پر آب نیز بیشتر است.

او ادامه داد: متاسفانه ما هم در مصرف کالاهای مصرفی و هم  مصرف منابع طبیعی زیاده روی می‌کنیم .مهم این است که با استفاده از سبک زندگی از این عوارض به طور جدی پرهیز کنیم ما در کشوری هستم که تنوع قومی در ایران وجود دارد این تنوع قومی تهدید نیست یک فرصت است زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف کشور ما را رنگارنگ کرده است.

جهانگیری در واکنش به سخنان روحانی گفت: لر و بلوچ و آذری و فارس کنار هم هستند؛ در ایران هیچ قومی از قوم دیگر ایرانی‌تر نیست. دولت معتقد است هر قومی زبان مادری ای را باید حفظ کند؛ دولت برای زبان کردی و اذری این رویه را اجرا کرد و امیدواریم برای تقویت همبستگی هر چه بیشتر، اقداماتی که لازم  است صورت گیرد.

هاشمی‌طبا: بدون صداقت حرف زدن سبک زندگی درستی نیست

هاشمی‌طبا در واکنش به اظهارات روحانی گفت:‌ من فکر می‌کنم سبک زندگی ما از همین تریبون‌ها است که شکل می‌گیرد سبک صادقانه یا سبک پرحرارت یا مصنوعی یا بدون واقعی و بنا کردن یک عمارت بر روی آب. ما مسائل مختلفی از لحاظ فکری داریم که در سنت ما بوده و آن را با اسلام خلط کردیم بعضی سنت‌هایی داشتیم که به عنوان امر پسندیده به مردم گفتیم علمای ما باید سبک زندگی اسلامی را برای ما بگویند.

او تاکید کرد: اینکه فقط بگوییم سبک زندگی اسلامی کفایت نمی‌کند مثلا در سبک زندگی اسلامی گفته شده است که داشتن خانه بزرگ و مکتب بزرگ مستحب است بسیاری از افراد به دنبال این رفتند که باعث به وجود آمدن شکاف طبقاتی در بین مردم شد.

او خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به جای درستی، صداقت و گفتن همه مطلب درست کار دیگری بکنیم سبک زندگی درستی نیست ما قرارداد کرسنت داشتیم و می‌گوییم به خاطر این قرارداد ما ۱۴.۵ میلیارد دلار جریمه شدیم اما ما خاطر اجرا نشدن آن در دولت نهم و دهم ۱۴.۵ میلیارد دلار جریمه شدیم که باید به مردم تمام حقیقت را بگوییم.

رییسی: اگر دولت انقلابی نباشد نمی‌تواند سبک زندگی را ایجاد کند

رییسی در نقد سخنان روحانی گفت: چون سوال در خصوص سبک زندگی است نخست باید سبک زندگی غربی را نقد کرد آنها تولید سودآور و گسست‌هایی در خانواده دارند اما در زندگی اسلامی عمران و آبادانی طبیعت، مصرف درست و  ایثار و گذشت وجود دارد. اقدام در این رابطه یک دولت انقلابی می‌خواهد.

او افزود: اگر دولت انقلابی نباشد نمی‌تواند سبک زندگی را ایجاد کند. در روزنامه‌ها قبل از انتخابات چقدر  اصلاح‌طلبان شما را نقد کردند؟ من در سفرهای استانی دیدیم مردم کردستان و کرمانشاه می‌گفتند چرا مشکلات ما با توجه به وعده‌های دولت روحانی حل نشد است. ما با تلاش و با امکانات دانشگاهی در دولت کار و کرامت می‌گوییم و نظر می‌دهیم. ما می گوییم این منابع از کجاست اگر بخواهند.

قالیباف: ما قدر صلح را می‌دانیم

قالیباف در پاسخ به سخنان روحانی گفت:  همین طور در ابتدای صحبت کردم فرهنگ دستوری نیست، فرهنگ نباید قیم داشته باشد ، باید به مردم اعتماد کرد و فرهنگ را به دست خود آنان بسپاریم، باید از اهالی فرهنگ تکیریم به جای آورد.

او افزود: باید اهل فرهنگ را بشناسیم نه این که در حوزه موسیقی از آن‌ها استفاده ابزاری کنیم این خوب نیست برای موسیقی چه کردیم ؟

این نامزد انتخاباتی به اقدانات شهرداری تهران در زمینه فرهنگ اشاره و عنوان کرد: ده میلیارد تومان خرج موسیقی در شهر تهران شده، اقتصاد سینما در شهر تهران تاثیر کشوری داشته است،‌ در حوزه تئاتر ده‌ها سالن افتتاح شد و چندین هزار صندلی به صندلی‌های سینما و سالن های تاتر اضافه شد.

او افزود:  ۱۲ سال توفیق خدمت به اهالی فرهنگ را داشته‌ایم و این برای ما مهم است .

قالیباف با بیان این که مردم را از جنگ نترسانیم اظهار کرد: امروز مردم را از جنگ می‌ترسانیم ، چرا ما مردم را از جنگ  می‌ترسانید ، کسی از جنگ آسیب دیده است ما هستیم ، بهترین دوستان و برادران ما در کنارمان جان دادند.

قالیباف تاکید کرد: ما قدر صلح را می‌دانیم اگر قدرت نداشته عزت و کرامت ما را  زیر پا می‌گذراند مردم را از جنگ نترسانید آن کسی که  وعده می‌دهد باید عمل کند ، من به برنامه ۵ میلیون  شغل متعهد  هستم اگر عده‌ای وعده می‌دهند جناب عالی نگویید نمی‌تواند.

میرسلیم: جوانان ما اکنون دچار از خود باختگی شده‌اند

میرسلیم در واکنش به اظهارات روحانی گفت: سبک زندگی ایرانی اسلامی مساله خیلی مهمی است که در دوران شما به آن اهمیت داده نشده است.در دوران شما با رشد دنیاطلبی، حقوق‌های نجومی و اختلاس‌های سرسام‌آور روبرو بودیم. این افسرده کننده بوده و آیا با فرهنگ ایرانی و اسلامی مطابقت دارد؟

او ادامه داد: در کشور برخی در کاخ زندگی کرده و برخی از مردم در زباله‌ها به دنبال نان خود می‌گردند. در کشور خانواده تضعیف شده طلاق افزایش یافته و ازدواج‌ها کاهش یافته است آیا این به معنای رشد فرهنگ ایرانی اسلامی است؟ آیا فرهنگ ایرانی و اسلامی با اسراف سازگاری دارد؟ در حالی که خود دولت نمونه بدی از اسراف است. این فرهنگ  اصالت را به اشتغال ، فعالیت و کار می‌دهد در حالی که در دوران شما رکود سراسری کشور را فرا گرفته بود.

این نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: در فرهنگ ایرانی و اسلامی آیا باید شاهد باشیم دروغگویی و عدم پاسخگویی حتی در دولت هم رشد کند ؟ در یک فرهنگ ایرانی و اسلامی باید شاهد خودباوری و افتخار جوانان به ایرانی بودن خود باشیم، با این حال جوانان ما اکنون دچار از خود باختگی شده‌اند.

روحانی: باید مردم‌فریبی را کنار گذاشته و واقعیات را به مردم بگوییم

حسن روحانی در ادامه این نشست‌ در پاسخ به انتقادات گفت: چون به مسئله کرسنت اشاره شد، من باید به نکته‌ای اشاره کنم. پرونده کرسنت هنوز در داوری است و هنوز داوری به پایان نرسیده و در این زمینه باید موفق شویم و این رقم‌ها هم درست نیست.

او ادامه داد: ما امروز می‌خواهیم چه کنیم؟ می‌خواهیم به قبل از سال ۹۲ برگردیم یا آنکه راهی که ملت ایران در این سه و نیم سال گذشته با همه دشواری‌ها رفته و پیموده را ادامه بدهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما وسط راه هستیم، اظهار داشت: آنچه گفته می‌شود و شعار داده می‌شود، وعده‌ای است که با واقعیت منطبق نیست. به هرحال یک برنامه پنج سال نوشته شده و در مجلس به تصویب رسیده است. اگر ما خوب و درست عمل کنیم، می‌توانیم در کشور رشد هشت درصدی داشته باشیم و رهبری نیز همین خواسته را داشتند.

روحانی افزود: آنهایی که شعار رشد ۲۶ درصدی داده‌اند، مگر این مسئله شدنی است؟ مگر می‌شود رشد ملی را در چند سال ۲.۵ برابر کرد. این شعارها واقعی است یا توخالی؟ کجای دنیا این اتفاق شده است که ما هم آن کار را بکنیم.

او با بیان اینکه چرا دقیق سخن نمی‌گوییم، تصریح کرد: در سال ۹۱، رکود و رشد ما چقدر بود؟ رشد کشور به منهای شش و هشت دهم درصد رسیده بود. اینک که رشد کشور به بالای هشت درصد رسیده است، شعار رکود می‌دهیم؟ بله در بخشی‌هایی خلا وجود دارد و باید تلاش شود.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه باید مردم‌فریبی را کنار گذاشته و واقعیات را به مردم بگوییم، خاطرنشان کرد: چه دولتی برای موسیقی اقدام کرد. ارکستر ملی و سنفونیک را چه دولتی انجام داد و کدام دولت آن را راه‌اندازی کرد؟ کدام دولت خانه سینما را راه‌اندازی کرد؟ کدام دولت هنرمندان را امیدوار کرد.

روحانی با بیان اینکه باید راه امیدوار را ادامه بدهیم و بذر یاس پاشیده نشود، ابراز داشت: ما وعده دادیم که هم سرمایه خارجی بیاوریم، هم فناوری را آورده و هم مدیریت لازم را کسب کرده و هم صادرات را افزایش دهیم. من چند روز قبل پروژه‌ای را افتتاح کردم که نمونه عینی همین مسئله بود.

او در جمع‌بندی اظهارات خود گفت: یک اتومبیل فرانسوی را قرار است در کشور بسازیم در چند ماه پیش این کار شروع شده است امروز قرارداد ما ۶۰ – ۴۰ است و به مروز تا ۷۰ -۳۰ به نفع ما می‌رود و از میزان تولید این خودرو ۳۰ درصد آن را صادر می‌کنیم برای این کار ۲۷۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده این وعده ماست که عمل کرده‌ایم ما وعده نمی‌دهیم بلکه عمل می‌کنیم و به مردم گزارش می‌دهیم.

او افزود: شرایطی که امروز در آن قرار داریم دو راهی است که یک سوی آن شعار و وعده و یک سوی آن عمل و اجرا است به عبارتی بین دولتی آمرانه یا دولتی مردمسالار قرار داریم.

جهانگیری: یک مقام مسئول نباید در هر شرایطی مانع برگزاری کنسرت شود 

اسحاق جهانگیری در دومین مرحله از دومین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به این سوال که برنامه دولت شما دراستفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و سینمایی برای تحقق گفتمان امام و انقلاب چیست، گفت: همانطور که اشاره کردید فرهنگ ایرانی و اسلامی سهم بسیار مهمی در اقتدار کشور دارد و ما با قدرت فرهنگی قادریم بسیاری از مسائل را حل کنیم هم در مسائل بین‌المللی و هم در مسائل داخلی کشور خوشبختانه هنرمندان کشور در تولیداتی که منطبق با مسائل ایرانی اسلامی باشد گام‌های بلندی برداشتند باید به آنها آزادی عملی بیشتری بدهیم.

او افزود: نباید با محدودیت روبرو شوند و نباید هنرمندی برای انجام کنسرت تمام مراحل قانونی را طی کند اما یک مقام با هر شرایطی مانع او شود در کشور باید قانون مبنای کشور باشد هنرمندی برای اجرای فیلمش با مشکل روبرو شود دولت به طور جدی خود را مقید به این می‌داند که تمام ظرفیت خود را بکار گیرد که هنرمندان نویسندگان فعالیت خود را انجام دهند.

جهانگیری ادامه داد: ما در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را  اجرایی می‌کنیم همچنین دانشگاه ‌ها باید توان و تولید فناوری را بیاموزند چراکه آنها مدیران آینده کشور هستند و باید از آزادی عمل و امنیت کامل برخوردار باشند.

قالیباف: می‌توانیم با سامانه ملی کار ۵ میلیون شغل ایجاد کنیم

محمدباقر قالیباف در بخش دوم مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای پرورش نظام آموزشی کشور چیست و برای اشتغال فارغ التحصیلان و استخدام آنها و برخورداری از شرایط مناسب آنها چه برنامه‌ای دارید، گفت: برای اجرای هر برنامه‌ای من جمله همین برنامه که چالش بین حوزه‌های دانشگاهی با حوزه‌ای مربوط به صنعت و کارگاه های است، قبل از آن باید بدانیم که رویکرد ما چیست؟ در همین جلسه صحبت‌ها نشان می دهد که دو تفکر اینجا وجود دارد. یک تفکر این است که معتقد است نداریم. یعنی به منابع داخلی، نیروهای داخلی ومنابع انسانی اتکا نداریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برخی یشتر به دنبال سرمایه خارجی هستند ما هم به آن معتقد هستیم که سرمایه خارجی لازم است ولی اساس داخل است. آنها در این مدت فقط گفته‌اند که یا نمی‌توانیم و یا شعار داده‌اند. فکر می‌کنم این چهار سال گذشته دیگر برای شعار و حرف بس است.

قالیباف اظهار کرد: یک تفکر هم تفکر دولت مردم است که این تفکر معتقد است که ما به اندازه کافی سرمایه‌های مادی و انسانی داریم. روش‌های مناسب و خوب را با جوانان عزیزمان و تکنولوژی داریم و می‌توانیم با سامانه ملی کار،  ۵ میلیون شغل را ایجاد کنیم.

هاشمی‌طبا: فضای مجازی در شرایط فعلی نوعی تهدید است

سیدمصطفی هاشمی‌طبا در بخش دوم مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که باتوجه به ضرورت‌های بهره مندی از کارکردهای مثبت و مفید فضای مجازی، برنامه دولت شما برای استفاده از فضای مجازی چیست، اظهار کرد: همان طور که اشاره شد فضای مجازی می‌تواند هم فرصت باشد هم تهدید. در شرایط فعلی نوعی تهدید محسوب می‌شود به دلیل اینکه یک حرصی در دارندگان موبایل‌های هوشمند وجود دارد که هر چه بیشتر اطلاعاتی را کسب کنند بعد از مدتی این حرص کم می‌شود و مردم در موارد ضرروی از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند.

او افزود: ‌دولت باید فضای مجازی را کنترل کند. به طور مثال روی گوشی‌هایی که کودکان از آن استفاده می‌کنند باید کنترل باشد و بدون پرده‌پوشی، کانال‌هایی که مشکل آفرین هستند را کنترل و نظارت کنند این موضوع با آزادی مغایرت ندارد. دولت موظف است آنچه که به صلاح مردم است در اختیار آنها بگذارد و آزادی‌های مختلف را به آنها بدهد اما در مواردی که باعث انحراف است کنترل کند. این استفاده مکرر مردم را خسته خواهد کرد و در آینده به صورت گزینشی از این فضا استفاده می‌کنند.

میرسلیم: قوه مجریه نباید خود را با آیین نامه‌ها معطل کند

سید مصطفی میرسلیم در مرحله دوم از دومین مناظره زنده انتخاباتی در پاسخ به این سوال که سیاست و رویکرد شما برای ایجاد همکاری در میان قوا چیست و در صورت اختلاف تا چه اندازه خود را ملزم به پایبندی به قانون می‌دانید، گفت: اهمیت قوه مجریه در بحث‌های اجرایی بسیار زیاد بوده و با سایر قوا از این نظر قابل مقایسه نیست. در نتیجه قوه مجریه باید پایبند به قانون بوده و به آن سریعا عمل کند و نباید خودرا با آیین نامه‌ها معطل کند. اگر قوه قضائیه ایرادی به قانون وارد کرد باید سریع حلش کنند.

این نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در دولت‌های گذشته شاهد بودیم که قوه مجریه  قانون را در نظر نگرفته و اعتراضات مجلس را نادیده گرفته است. همکاری مستمر میان قوه قضائیه و قوه مجریه در همین راستا دارای اهمیت فراوانی است یکی از مهمترین فصل اشتراک همکاری میان دو قوه پیشگیری از جرائم است چرا که سرمنشا جرائم قوه مجریه است.

او ادامه داد: در راستای پیشگیری از جرائم قوه مجریه باید چگونگی پدیدار شدن تخلفات را مشخص کرده و با همکاری قوه قضائیه بسیاری از موانع را حل کنند با چنین هماهنگی‌‌ و با توجه به ضرورت مراعات قوانین در دولت است که مسائل حل می‌شود.

میرسلیم در انتهای سخنان محور اصلی اتحاد و هماهنگی میان قوه را رهبری دانسته و گفت: فصل الخطاب همواره مقام معظم رهبری است و در این شرایط هیچ مشکلی پدید نخواهد آمد.

روحانی: عده‌ای با لباس ساده‌زیستی مسبب بزرگترین فسادها بودند

حسن روحانی در دومین مرحله از دومین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به این سوال که با عنایت به ضرورت گسترش فرهنگ ساده زیستی، اگر رییس جمهور  شدید، تا چه اندازه سطح کابینه شما در سطح اقشار متوسط جامعه خواهد بود، گفت: مسئله ساده‌زیستی در مقام عمل این است که آن را با مقررات، قوانین و آیین‌نامه تنظیم کنیم.

او با بیان اینکه عده‌ای در گذشته در شعار و لباس ساده‌زیستی پوشیدند و بعد مشاهده کردیم بزرگترین فسادها رخ داد، اظهار داشت: در گذشته دیدیم که چه فسادهایی صورت گرفت. عده‌ای خود را ساده‌زیست معرفی کردند و گفتند می‌خواهیم از اموال ملت ایران حراست کنیم ولی به دلیل بی‌توجهی ۲ میلیارد از اموال این ملت از بین رفت در حالی که برای خارج کردن آن پول ۱۰ ماه وقت داشتیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: این دو میلیارد تا چه اندازه می‌توانست به زندگی مردم کمک کند؟ این دو میلیارد و چهار میلیاردی که به عنوان دور زدن تحریم استفاده می‌شد و اموال ملت ایران را غارت می‌کردند و ما نفهمیدیم چه شد؟ شنیدیم احکامی صادر شده ولی متوجه نشدیم این پول کجاست و چه شد؟ دستگاه قضایی باید پاسخگوی این سوالات باشد.

روحانی با بیان اینکه باید شبکه‌ای ایجاد کنیم که همه چیز شفاف باشد، خاطرنشان کرد: دولت به دنبال شفافیت است و آیین‌نامه‌ها تهیه شده و اجرا می‌شود. همه چیز باید شفاف شود و اگر این گونه شد، اطمینان و ساده‌زیستی هم ایجاد می‌شود.

جهانگیری: پروژه توسعه ایران را نیمه کاره نگذاریم/انتخاب بین راه و بیراهه است

اسحاق جهانگیری در پایان دومین مناظره زنده تلویزیونی گفت: من درباره دو مطلب که در جلسه قبل آقای قالیباف درباره زباله و شورایاری گفتند باید عرض کنم که خلاف است ما امروز حدود ۸ هزار تن زباله جمع‌آوری می‌‌کنیم اما فقط ۲۰۰ تن برق تولید می‌شود شورای عالی هم مصوبه در این باره داده است.

او ادامه داد: مردم ایران آزمودنی‌ها را نمی‌توان بار دیگر آزمود باید به آینده نگاه کرد عرصه انتخاب بین بد و بدتر نیست بلکه بین راه و بیراهه است مردم پروژه توسعه ایران را نیمه کاره نگذاریم من نگرانی‌هایم را گفتم. ایران فرصت‌های زیادی دارد شما مردم و جوانانی که برای اولین بار رای می‌دهید شما معلمان بزرگوار، عشایر و هنرمندان، شما بازنشستگان و زنان و مردان و همه اقوام ایران به پای صندوق رای بیایید و سرنوشت انتخابات ایران را تعیین نمایید.

رییسی: منزلت و کرامت فرهنگیان باید سخنرانی و بخشنامه ایجاد نمی‌شود

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی در بخش دوم مناظره در پاسخ به این پرسش که برای ارتقا فرهنگیان و معلمان و بهبود سطح معیشتی آنان چه برنامه‌ای دارید؟، گفت:  معلمان شغل ممتازی دارند چرا که آینده سازان را تربیت می کنند. حقیقتا باید جایگاه و منزلت این افراد در کشور محترم شمرده شود. البته با بخشنامه و سخنرانی و برگزاری روز و هفته معلم نمی‌شود منزلت و کرامت آنها را گرامی شمرد و برگزاری این مراسم‌ها کافی نیست.

او افزود: در مساله ارتقا علمی معلمان، باید زمینه فراهم شود تا معلمان بتوانند دانش افزایی کنند و به روز شوند. در شان معلم نیست که در مشاغل دیگر بخاطر رفع مشکل، کار کند. دولت باید مساله معلمان را مورد توجه قرار دهد و تا زمانی که یادم هست همیشه این قشر مشکل داشته‌اند و یک روزی باید این امر تمام شود. به نحوی که به معلمان به صورت واقعی توجه شود نه صرفا شعاری. واقعا باید به فرهنگیان در اقصی نقاط کشور توجه جدی شود. در دولت من مساله فرهنگیان در اولویت توجه است.

رییسی اضافه کرد: معلمان صاحب نظر هستند و باید در امور فرهنگی به آن ها نقش داده شود و به حساب آورده شوند. نمی‌شود که در مسائل مختلف، در برنامه‌های درسی و استاندارد سازی آموزش و عدالت آموزشی این ها را به حساب نیاورد. منزلت این قشر باید حفظ شود و نکته مهم به حساب آوردن معلمان است.

میرسلیم: باید به اهل فرهنگ و هنر بها دهیم 

سید مصطفی میرسلیم در پایان دومین مناظره زنده تلویزیونی عنوان کرد: از شما هموطنان عزیز درخواست می‌کنم که در اداره کشور مشارکت کرده و صرف نظر از گرایش‌های سیاسی مسائل قومی ، طایفه‌ای به مدیرانی که به نظام معتقدند و بر اساس دانش و تجربه مفید آنها پای صندوق‌هیا رای حاضر شوند.

او ادامه داد: باید به اهل فرهنگ و هنر بها دهیم چرا که تحلیل آنها در برخی موارد از ما نیز دقیق‌تر است. برای مثال سعید روستایی در فیلم ابد و یک روز که جایزه بهترین فیلم سال ۹۴ را به خود اختصاص داد. به خوبی توانست از هنر به بحث اعتیاد، فقر و بیکاری بپردازد. با این حال دولت همچنان اصرار می‌کند که جامعه با نشاط است.

میرسلیم افزود: رضا میرخانی نیز در کتاب نفحات نفت به خوبی به بحث خام فروشی اشاره کرده. دولت افتخار می‌کند که دو و نیم میلیون بشکه فروخته است این در حالی است که درآمدهای نفتی به کشور باز نمی‌گردد و به جای نفت کالاهای بنجلی که روی دستشان مانده تحویل کشور می‌دهند. خام فروشی مانع از اشتغال شده و با یک تیر دو نشان منفی را می‌زنند.

این دواطلب انتخابات ریاست جمهوری همچنین خاطرنشان کرد: دولت باید به انتقادات تشکل‌های حزبی برای بهبود جایگاه کشور بها دهد از سوی دیگر باید به اصل صداقت بیش از این اهتمام بگذارند برای مثال امروز شاهد هستیم توسعه فازهای پارس جنوبی را به برجام ربط می‌دهند در حالی که هیچ ربطی به برجام ندارد و ۵۰ درصد در دولت گذشته و ۵۰ درصد در این دولت انجام شد.

میرسلیم به اهمیت صداقت تاکید کرده و گفت: زمانی که دولت از رشد اقتصادی ۸ درصد صحبت می‌کند باید به این مساله نیز اشاره کند که شش درصد از این رشد حاصل فروش نفت خام و دو درصد حاصل رشد فعالیت‌های اقتصادی است.

او ادامه داد: ما همواره در دنیا به دنبال صلح بوده نه به دنبال تجاوز و اگر به ما تجاوز شده است فقط از خود دفاع کرده‌ایم با این حال بنا بر اصول قانون اساسی همواره مدافع حقوق محرومان هستیم و خواهیم بود و مردم شریف ما نیز شاهد این استمرار خواهند بود.

رییسی: بازگشت به گذشته و تحمل وضع کنونی امکان‌پذیر نیست

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در جمع بندی سخنان خود در مناظره عصر امروز گفت: موضوعی که لازم است خدمت مردم عرض کنم این است که نه بازگشت به گذشته امکان پذیر است و نه تحمل وضع کنونی. ما خواهان تغییر در امور و برنامه‌هایی هستیم که باید از مشکلات کشور گره گشایی کند .

او ادامه داد: دولت کنونی باید دو کار را انجام دهد یکی اینکه کارهایی کرده و باید ادامه دهد و دیگر اینکه چرا دولت همچنان رقیب هراسی می‌کند. ما برنامه و سخنانی برگرفته از منابع داریم .ما می‌گوییم  برنامه را می‌توانیم انجام دهیم. اگر دولت می‌گوید می‌توانیم بیکاری را از بین ببریم باید از بین ببرد. باید از جوانان کمک گرفت و جوانان می‌توانند گره گشایی کنند. آنچه باید انجام دهیم با آنچه می‌گویند یکسان باشد و در همه نقاط کشور باید شعارها را عملیاتی کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من خطاب به آقای جهانگیری می‌گویم بدهی‌های دولت به نظام بانکی حتما دو برابر شده است و هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری چقدر شده است؟

روحانی: اگر برجام نبود، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا دو سال دیگر هم تاسیس نمی‌شد

حسن روحانی در صحبت‌های پایانی خود در دومین مناظره انتخاباتی عنوان کرد:  گفته شد ما به دنبال صداقت هستیم و بیان واقعیت. کاملا درست است. من از مردم می‌پرسم کاندیداهایی عزیزی که در این دو هفته حرف می‌زنند و مدام از دولت انتقاد می‌کنند – حق‌شان هم است -، آیا دولت کار خوبی نداشته است؟ آیا دولت تحریم را رفع نکرده است؟ دولت احقاق حقوقی از مردم نکرده است؟ آیا طرح تحول سلامت برای مردم راحتی نیاورده است؟

او افزود: آیا بیمه همگانی در یک مسیر درست نبوده است؟ خودکفایی در گندم، گازوئیل، بنزین به وجود نیامده است؟ آیا زندگی کشاورزان بهتر از گذشته نشده و ۱۵ هزار میلیاردی که پول آنها را پرداخت کرده است، انجام نشده است؟ دولت گندم آنها را به دو برابر قیمت جهانی خدریدای می‌کند؟ آیا راه‌های روستایی ایجاد نشده؟ هم‌اینک روستاهای زیر ۱۰ خانوار بدون برق نیستند. آیا گازرسانی روستاها انجام نشده است؟ در گذشته به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شدهبود ولی این دولت ۹ هزار روستا را گازرسانی کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اظهارات میرسلیم درباره برجام اظهار داشت: ما در این مدت شاهد افزایش صادرات غیر نفتی و بهره برداری از پارس جنوبی بودیم. آقای میرسلیم اگر برجام نبود، کمپرسورها هم نمی‌آمد. در مورد پالایشگاه ستاره خلیخ فارس نیز اگر برجام نبود، آن پالایشگاه تا دو سال دیگر تاسیس نمی‌شد.

قالیباف: نامزدهای ریاست جمهوری هفته‌آینده لیست اموال خود و بستگانشان را اعلام کنند

محمدباقر قالیباف در جمع‌بندی سخنانش در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در دولت مردم بر این اعتقاد هستیم که اگر شفافیت و هوشمندی در دولت شکل بگیرد و سیستم‌های هوشمند برای اصلاح ساختار از شفافیت استفاده شود جلوی فساد گرفته خواهد شد. اصل هشتم قانون اساسی تصریح می‌کند که مردم بر مدیران و مسئولان باید نظارت داشته باشند یعنی بدانند وزرا کجا زندگی می‌کنند و اموال آنها چقدر است.

او ادامه داد:‌ من پیشنهاد می‌کنم هفته آینده همه نامزدها لیست اموال خود و بستگان درجه یک را اعلام کنند. همچنین اعلام کنند که ثروت کابینه آنها چقدر است. اگر این شفافیت باشد فساد از بین می‌رود.

کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به خاطر اینکه دست چهاردرصدی‌ها از دور زدن قانون کوتاه کنیم باید شفافیت را اعمال کنیم. آن وقت ۹۶ درصدی‌ها که توده مردم هستند به اقتصاد باز خواهند گشت و ما از بحران اقتصادی رها خواهیم شد و آن زمان می‌توانیم شغل ایجاد کنیم. اعتماد مردم بزرگترین سرمایه اجتماعی برای ما است که اگر آن را داشته باشیم دیگر شاهد افزایش اعتیاد، طلاق و مهاجرت به شهرها نخواهیم بود.

هاشمی‌طبا: همه مردم باید از هنر خوب زیستن برخوردار باشند

سیدمصطفی هاشمی‌طبا در جمع‌بندی از مناظره امروز خود گفت: خوب زیستن هنری است که همه مردم ایران باید از آن برخوردار باشند. شهدا هم هنر خوب زیستن را داشتند هم هنر خوب مردن. اگر این هنر را داشته باشید و میراث خور شهیدان باشید به مرحله ای میرسیم که می‌توانیم ایران را بسازیم و با هنر صادق صریح بود و آینده نکویی داشت

 

برجام ادامه روحانی اینکه امروز جهانگیری جمهوری قالیباف افزود میرسلیم فرهنگ مناظره انتخابات ریاست زندگی خارجی آموزش رییسی داریم هستیم سیاست اظهارات اسلامی باشیم دیپلماسی نامزد چگونه ایجاد استفاده اشاره ایرانی مسائل عنوان هاشمی‌طبا اقتصادی دومین جامعه گذشته نباید انتقاد شرایط کردیم مشکلات امنیت مختلف یازدهم مساله درباره می‌توانیم می‌کنم می‌خواهیم میلیون سخنان هسته‌ای می‌کنیم بودیم موضوع آینده خاطرنشان زمینه اظهار فرهنگی معلمان برنامه دنبال قانون هاشمی نمی‌شود اقتصاد حجت‌الاسلام تحریم جوانان پرورش باشند منطقه صادرات تلویزیونی می‌کند صداقت زمانی پیشرفت اقتدار دولتی سیاسی دیدیم اسحاق مسئله دانشگاه اسحاق جهانگیری آزادی تاکید ندارد بدهیم شهروندی محمدباقر میلیارد جمهور تهدید انقلاب بسیار تصریح فرهنگیان دارند مذاکره رهبری واردات گفتند توسعه داخلی نداریم مذاکرات بیکاری همچنین اطلاعات مجازی مانند بکنیم سیدمصطفی سوالی تولید کسانی کشورهای دوران فناوری جمع‌بندی توافق می‌تواند تحریم‌ها وضعیت اتفاق بزرگترین دفاعی جایگاه برابر برسیم اخلاق می‌شد اموال خانواده عده‌ای اساسی پایان دانشگاه‌ها افزایش رابطه بسیاری می‌خواهید اشتغال گرفته دوازدهمین بخواهیم احزاب واکنش می‌دهد وزارت مهمترین مجریه مصطفی اعتماد پژوهش اصلاح منابع تقویت بیشتر تبدیل کرامت دادند داشتیم تهران می‌گیرد بگذاریم دولت‌ها متاسفانه اجازه بگیرد یادآور درصدی‌ها مانده دوباره معتقد بگویید اجرایی بگوییم می‌دهند خواهیم موارد اکنون نتیجه اندازه داشتند اجتماعی اقوام سوریه تصویب نامزدهای البته گذاشته تجارت تعهدات ارتقا اولین هنرمندان روبرو استقبال برخوردار واقعی نیازمند بین‌المللی رفتار آموزشی عملکرد نظارت دوستان شفافیت شرایطی نمی‌توان دیگری کنترل سرمایه می‌شوند نمی‌تواند ساده‌زیستی بودجه مساوی تعامل رویکرد اعلام دولت‌های گونه‌ای قانونی ضرورت نمی‌شد همکاری مقابل امکان مشارکت نیروهای نکرده می‌خواهند سازنده قاچاق افتاد اولویت‌های کنونی قرارداد رسیده همواره افتخار درستی اجرای دستور کالاهای معاون جریان می‌گفتند اداره بیشتری آمریکا نباشد مدیریت نکنیم نمونه منزلت احساس کردید عمومی دارید گزارش احترام می‌کردند اعضای زیادی می‌دهیم رسمیت بحران می‌گویم تربیت قضائیه نمی‌کند اهمیت می‌گیرند خودشان پاسخگوی ترکیه پرداخت مناسب نمی‌کنیم جلوگیری مظلومیت اینجا بیکار اضافه تومان درصدی مرحله موسیقی صحبت‌های همیشه دانشجو وظیفه می‌زدند مشروح هزینه بازنشستگان اختیار موشکی تغییر کاندیدا مربوط افراد بگذارند ببینید می‌زنند نداشته همانند شورای واگذار دانشجویان متوجه برگزاری دانش‌بنیان می‌توان بهبود نتیجه‌اش صادقانه مدیران شهدای شهرداری بهترین افکار کارها هراسی سرمایه‌داران آرامش نگذاریم می‌کردیم نظامی می‌توانند می‌دانند میلیونی هنرمندی پیشرفتی توفیق گازرسانی می‌دانید پالایشگاه حق‌مان کرسنت استقامت اولویت جایزه مهاجرت نماینده بدانیم برداشته مختلفی امنیتی اشکالات ببریم خبرنگار حقیقت توافقی می‌آید فراهم شناخته فعالیت نیستند عزیزان سینما اعتقاد رمضان اهالی همانطور منصوب حرف‌هایی زیستن بازار اقدام کاندیدای بیشترین پیشنهادات چندین می‌برند افرادی منتقد کشوری انشقاق پرسید جرائم اطلاعاتی پیشنهاد خاتمی انتخاباتی مردم‌فریبی کارهای برخودار بزرگی مسئولان همچنان شده‌اند بگیریم ابراهیم ایلنا ببینیم برقرار تضعیف دانشگاهی پذیرش ظرفیت غیرقانونی انرژی بررسی برنامه‌ای نبودند موضوعات دسترسی انقلابی مجددا سرمایه‌گذار دیپلمات‌های بی‌توجهی توانستیم همسایگان نتوانست توزیع داشته‌ایم پرونده سرمایه‌گذاری استیفا ماشین سوالات ان‌شاءالله تفاهم استمرار نمی‌توانیم داشتم انسجامی بین‌الملل احتیاج ناکارآمد خارحی دادیم آموزی سیاستمداران عزیزمان مرزبانان می‌دانیم می‌رود بسازیم آورده امیدوار کرده‌ایم کنسرت هوشمند انسانی سامانه راه‌اندازی شعارها واقعیات اسراف یافته دارد؟ انتقادات داوری داده‌اند منطبق واقعیت نامه‌ها پیشگیری خواهند تجاوز جنوبی فروشی گشایی ستاره باشید روستا تاسیس اعتیاد روستایی میلیاردی کابینه فسادها قوانین پروژه بیراهه بخشنامه سخنرانی زباله باختگی افتتاح زیرزمین شرکت‌های اطمینان فرصت‌های شایسته سرزمینی یادگاری اصفهان شهرهای ترسانده نمی‌گیرد می‌دهید فرزندان کننده تجربه مولفه‌های اختصاص مدافع برقراری ندارند یادتان عملیاتی بزنند بخاطر هم‌اینک ابراز ایرانی‌تر می‌گوییم همسایه‌های کجاست جریمه مشاهده خریداری ظرفیت‌ها اتحاد برگردیم بیاید آرمان‌های بنیادین می‌رفتند می‌خواهد مداخله رییس‌جمهور می‌خواستند تاثیر دانشجوی موضوعی می‌دهم صندوق برداشت واقعا دانشگاه‌های هستند؟ چهارشنبه مساله‌ای محکمه رعایت تعالی بگوید می‌گذاریم مسائل  کانون اقرار مظلوم کنند؟ مسئولیت انتقادها نمی‌کنند دلسوزانه بهانه‌های احضار آزادانه بشناسیم والمسلمین نخواهد ناموفق می‌خواست ذخیره حقوق‌های باتوجه انسجام سازمان‌های موفقیت‌هایی جریانات جامعه‌ای می‌توانستیم محرومان برنامه‌های معاونت ساختمان اصلاحات کیفیت حادثه تسلیت نوآوری نامزدها برطرف گرفتند صداوسیما ریاست‌جمهوری خبرنگاران متفاوت امیدوارم رسیدگی عدالت نهادهای مردمی منتشر پژوهشی رساند ندادید نکردید تعطیل خوشحال هواپیما کنیم؟ سال‌های گمرکی حوزه‌های وزارتخانه معتقدم می‌گردد اتفاقی صنعتی کالای محموله گروه‌ها اقلیت‌ها تحریمی تحریم‌های بدانند دشمنان برنامه‌هایی رئیسی دیپلمات‌ها میزان پایبند مذاکره‌کنندگان بکنند تایید ایستادگی چراکه می‌گویند بیلبورد بگویند سیدابراهیم فحاشی چیست؟ متعهد روابط نمادی فرهادی اسکار برعهده اقشار مقاومتی تنظیم بی‌احترامی عناصری کنیم  دختری خودمان مقابله نمی‌کرد طبیعی تدبیر زمینه‌ها ارتباطات اتومبیل ده‌ها برخورد ابتدای سلامت ایستادیم منظور نیروی می‌گوید کردستان فرمانده فیلتر شبکه‌های تخریب‌ها شهروندان دارای وزرای همگان قدرت‌هایی روزنامه‌ها وعده‌هایی مردمسالار تخلفات بانکی تجهیزات می‌توانید توانست موجود کردید؟ آماده دوستی اینها جهانیان می‌پرسم داده‌اید نکردیم کرده‌اند می‌کردید خواهید ندارم توانایی میدان ارتباط