برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - دومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری هنوز به پایان نرسیده بود که کلیه دستگاه‌های اجرایی به اتهامات و ابهامات مطرح شده در آن پاسخ دادند.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین،دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع سیاست و فرهنگ، با حضور محمدباقر قالیباف، حجت الاسلام رئیسی، اسحاقجهانگیری، حجت الاسلام حسن روحانی، مصطفی هاشمی طباء، مصطفی میرسلیم؛ 6 کاندیداییکه سودای حضور در پاستور را دارند، برگزار شد. 

در طول این مناظره، از مصطفی هاشمی طباکه بگذریم، سه کاندیدای دیگر که در دسته اصولگرایی جای می‌گیرند، بیشتر به نقدهایتند و تیز از دولت پرداختند تا بیان راه حل‌هایشان برای حل مشکل.

اما حاشیه سازی‌هایاین مناظره تنها به استودیو شماره 11 صدا و سیما و جواب های تند و تیزکاندیداها محدود نشد، چه آنکه هنوز مناظره تمام نشده بود، که از سوی نهادها ومسئولان مختلف، واکنش‌های متعددی بر خروجی رسانه‌ها  و کانال‌های تلگرامی مسئولان قرار گرفت. پاسخگویی در کمترین زمان به ابهامات مطرح شده گویای دقت دولتمردان به اظهارات رقبا از یکسو و اشراف آنان به حوزه مسئولیتشان است. علاوه بر این هماهنگی مجموعه دستگاه‎های اجرایی در ارائه این پاسخ‎ها نیز مثال زدنی است.

در ادامه اشاره کوتاهی به این واکنش ها داریم:

 

روابط عمومی وزارت اقتصاد

نچه وزیر اقتصاد در موضع گیری های متعدد بر آن تاکید کرده اند برقراری روابط کارگزاری و بانکی با بانک های سایر کشور ها از جمله مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است لکن در این مواضع بیان شده که روابط بانکی ایران با برخی بانک های بزرگ هنوز دچار مشکلاتی است که در حال رایزنی برای حل آنها هستیم .

بر این اساس ضمن احترام به همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادعای عدم ارتباط با بانک های سایر کشورها به نقل از وزیر اقتصاد را به صراحت تکذیب می کنیم.

وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات رئیسی

وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعاهای غلط و یک سویه درخصوص برجام که در مناظره انتخاباتی امروز بیان گردید، موارد زیر را به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند؛

1- کلیه تحریم هایی که بر اساس برجام باید برداشته می شدند همگی لغو و متوقف شده اند. برخی موانع و مشکلاتی که در حوزه بانکی هنوز وجود دارند ناشی از تحریم ها و مشکلاتی هستند که در خارج از برجام قرار دارند.

۲-کلیه درآمدهای نفتی و منابع مالی کشور که در اثر تحریم های هسته ای مسدود شده بودند،آزاد شده و در دسترس بانک مرکزی قرار دارند. درآمدهای حاصل از فروش نفت به صورت کامل در اختیار کشور است و به نحو مقتضی از آن استفاده می شود.

3-  برنامه هسته ای کشور از جمله غنی سازی طبق برنامه عظیمی از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه دارد. راکتور آب سنگین اراک با امضای قرارداد میان ایران و چین در حال مدرن سازی است. بار دیگر تکرار می کند بتون ریزی که مربوط به مخزن قدیمی اراک است ، فقط فضاسازی تبلیغاتی آمریکا بوده است که متاسفانه توسط برخی تکرار می شود.

4-  وزارت امور خارجه در طول بیش از یک سال گذشته با تمام بدعهدی ها و تعلل های آمریکا در اجرای برجام مقابله کره و منافع کشور را تامین کرده است. از کاندیداهای عزیز درخواست می شود از نبرد رسانه ای جاری با طرف آمریکایی که جریان دارد در جهت حمله به وزارت امور خارجه و سیاست خارجی سواستفاده نکنند.

 

روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در پاسخ به اظهارات میرسلیم

جمهوری اسلامی ایران از نظر رشد شتاب علمی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت تولید علم در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم در جهان رتبه اول را داراست.

تعداد طرح های کلان ملی ۴۷ طرح بوده که از این تعداد ۳۵ طرح ساماندهی و مدیریت شده و ۲۲ طرح به تائید نهایی رسیده و ۱۳ طرح نیز در حال نهایی شدن است و تنها ۱۲ طرح به دلیل نداشتن متقاضی در بخش صنعت و و عدم تامین اعتبار و در نتیجه عدم توان پاسخگویی به نیازهای ملی در حال حاضر اجرایی نشده است.

شورای عالی در این دولت چهار بار تشکیل جلسه داده وتمام جلسات کمیسیون های دائمی شورای عتف نیز در طی سه و نیم سال گذشته برگزار شده و از مهم ترین مصوبات این شورا می توان به اولویت گذاری طرح‌های تحقیقاتی، تصویب شرح تفصیلی وظایف شورای عتف، تصویب مناطق ویژه علم و فناوری، داوری طرح های کلان ملی و... اشاره کرد. 

در جوابیه دوم این وزارتخانه نیز آمده بود:

- رتبه نوآوری جمهوری اسلامی ایران در ابتدای دولت یازدهم ۱۱۳ بود، در حال حاضر دارای رتبه ۷۸ هستیم.

- تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در ابتدای دولت یازدهم ۱۱ شرکت بوده که این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۱۱۲۶ شرکت رسیده است.

-  میزان صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان در ابتدای دولت یازدهم ۱۴/۱ میلیون دلار بوده که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۲۳۱/۴ میلیون دلار رسیده است.

حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی در واکنش به سخنان میرسلیم

« قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ تصویب شد اما تا استقرار دولت یازدهم هیچ اقدامی برای اجرای آن نشد. در این دولت ۳ آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب رسید و ابلاغ شد؛ با فرمان رئیس جمهور، کمیسیون ماده ۱۸ این قانون تشکیل شد و مقررات‌گذاری‌های لازم توسط این کمیسیون صورت گرفت.

در ۹۰ درصد دستگاه‌های دولتی، مدیر مربوط منصوب شده  البته برای جلوگیری از ساختارجدید، این مدیران با حفظ سمت، منصوب شدهاند. با وجود پیگیریهای متعدد متأسفانه سایر دستگاه‌ها غیر از دولت، هنوز همکاری لازم را شروع نکرده‌اند.

سایت‌های دستگاه‌های دولتی بر این اساس، تغییر کردند و اطلاعات را منتشر میکنند.انتشار جداول اطلاعاتی و فرایندهای الکترونیک از این جنس است.علاوه بر سایت‌های دستگاه، سایت عمومی درخواست اطلاعات نیز توسط وزارت ارتباطات طراحی شده است.

کمیسیون ماده ۱۸ به اعتراضات متقاضیانی که دستگاه‌ها، در ارائه اطلاعات درخواستی آنها تعلل میکنند،رسیدگی  و احقاق حق می‌کند.»

سازمان انرژی اتمی در پاسخ به میرسلیم

«با شناخت از آقای میرسلیم به عنوان فردی متدین و باسابقه از اعلام نظر در خصوص موضوعات هسته‌ای به شکلی که ایشان در مناظره مطرح کردند تعجب می‌شود. ایشان به توقف صنعت هسته‌ای اشاره کردند در حالی که آمار و دلایلی برای این موضوع ارایه نکردند. لازم به یادآوری است که در حال حاضر هزاران سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی هستند،‌چیزی که هیأت حاکمه ‌آمریکا به خصوص شخص اوباما انتظار آن را نداشت.

حتماً به خاطر می‌آوریم که آقای اوباما اعلام کرد اگر می‌توانستم پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را باز می‌کردم. در کنار غنی‌سازی، تولید آب سنگین به میزان بیش از گذشته ادامه دارد. در حالی که ده‌ها تن محصولات آب سنگین خود را به همان کشوری که به دنبال تعطیلی کارخانه آب سنگین بود صادر کردیم. توجه شما را به گفته‌های دیوید آلبرایت جلب می‌کنم که چگونه دولت آمریکا را به خاطر تسلیم شدن به ایران در نتیجه خرید آب سنگین مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید با این خرید، هم ترس کشورهای دنیا را از خرید آب سنگین از ایران ریختید و هم باعث تبلیغ تجاری آب سنگین ایران شدید.

جناب آقای میرسلیم حتماً شنیده‌اید که گاز UF6 به ماشین پیشرفته IR-8 با حداقل 20 برابر قدرت IR-1 تزریق شد؛ ماشینی که دولت آمریکا به دنبال از بین بردن آن بود. ارایه ده‌ها دستاورد بزرگ در روز 20 فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای نمونه دیگری از حرکت پرشتاب و رو به جلو صنعت هسته‌ای کشورمان است که حتماً اخبار آن را شنیده‌اید.

جنابعالی به اخراج دانشمندان هسته‌ای اشاره کرده‌اید در حالی که هیچ دلیل و مدرکی هم ارایه ننمودید. این موضوع آخر متأسفانه ترفند عده‌ای بود که به دنبال بحران آفرینی برای صنعت هسته‌ای کشور بودند که در کمیسیون‌های مختلف مجلس دوره گذشته مورد بررسی دقیق واقع گردید نادرستی آن مشخص شد.

به اطلاع جنابعالی می‌رساند سازمان انرژی اتمی ایران دارای بیش از 14 هزار نیرو به شکل رسمی، قراردادی،‌ پروژه‌ای و شرکتی می‌باشد. جهت استحضار جنابعالی هیچ دانشمندی و یا کارمند رسمی حتی یک نفر در طول دولت یازدهم اخراج نشده است. بدیهی است که در غالب شرکت‌ها و پروژه‌ها هنگامی که کار پروژه‌ای به انتها می‌رسد افراد درگیر در آن پروژه ممکن است در پروژه دیگری مشغول شده و یا به کار آنان خاتمه داده شود. این رویه جدیدی نبوده و در طول عمر صنعت هسته‌ای کشورمان به صورت یک روند طبیعی ادامه داشته است.

در پایان از جنابعالی به عنوان فردی متدین انتظار دارد با بررسی دقیق شنیده‌های خود از طرح موضوعاتی که می‌تواند باعث ایجاد شبهه در بین مردم گردد خودداری فرمایید. ضمن اینکه سازمان انرژی اتمی آمادگی دارد چنانچه مدارک و مستنداتی ارایه فرمایید آن را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را به ملت شریف ایران اعلام نماید.»

علی حشمتیان رئیس خانه احزاب در تشکر از جهانگیری

مردم عزیز ایران اسلامی استحضار دارند که خانه احزاب،‌صنفی است و حق جانبداری از کاندیداها را نداشته و ندارد و این خود احزاب عضو هستندکه موضع‌گیری سیاسی در رابطه با مسائل سیاسی کشور به ویژه انتخابات را داشته و دارند.

چون خانه احزاب ایران که در دولت‌های نهم و دهم تعطیل شده بود توسط وزیر کشور دولت یازدهم احیا شد و علی رغم اینکه مکاتبات ما برای دیدار و گفت‌وگو با رییس دولت نتیجه نداد،‌دور از انصاف است که از تلاش وزیر محترم کشور و معاون اول محترم رئیس جمهوری در باره احیای خانه احزاب تقدیر نشود.

باید عرض کنم جناب آقای جهانگیری از اینکه تا آخرین روزهای عمر دولت یازدهم مدافع خانه احزاب هستید تشکر می‌کنم.

دبيرخانه شوراى هماهنگى بانك ها در واکنش به قالیباف

به نمایندگی از طرف کارکنان شریف نظام بانکی ایشان را به رعایت اخلاق اسلامی و انصاف دعوت می کنیم.آقاى قاليباف در مناظره دوم بطور ناروا و غيرمنصفانه عليه كاركنان شريف نظام بانكى تهمت زد و بند را مى زند در حالى كه اين قشر زحمتكش روزانه به ميليون ها هموطن عزيز در اقصى نقاط كشور خدمت رسانى مى كنند و در حد توان خود مشكلات آنان را رفع مى كنند .

امروزه بر كسى پوشيده نيست كه نظام بانكى در توليد و سازندگى كشور چه نقش بى بديلى دارد . طرح و پروژه اى در كشور وجود ندارد كه يكى از بانك ها در آن مشاركت نداشته باشند .

شهردارى تهران به مديريت جناب آقاى قاليباف خود سهامدار اصلي يكى از بانك هاى كشور است و نمي تواند كاركنان آن بانك را از دامنه تهمت نارواي مذكور خارج بداند.

شوراي هماهنگي بانك ها به نمايندگي از طرف كاركنان شريف نظام بانكى ضمن رد تهمت هاى آقاى قاليباف ، ايشان را به رعايت اخلاق اسلامى و انصاف دعوت كرده و البته حق طرح دعوى در دادگاه هاى صالحه را بر خود محفوظ مى داند .

بیژن زنگنه در واکنش به اظهارات مصطفی هاشمی‌طبا  در مورد جریمه 14.5 میلیارد دلاری ایران در قرارداد کرسنت

«ما در مورد کرسنت هیچ جریمه‌ای نشده‌ایم و قاطعانه و قدرتمندانه در حال دفاع‌ایم. البته به دلیل ضعف دولت گذشته ما به عدم اجرای قرارداد محکوم شدیم».

عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اظهارات مصطفی میرسلیم

شما با توجه به تمام سوابق خودتان آیا نمی‌توانید بین یک جنگ تمام‌عیار روانی بر علیه دولت و نقد منتقدان تفاوت قائل شوید؟ آیا واقعا شما به عنوان یک سیاستمدار نمی‌دانید که این دولت نه با نقد و نه با رقابت که با یک جنگ تمام عیار روبرو است و هر روز با کمینی مواجه است؟

‎پاسخ شما در باره مطلبی که پیرامون من گفتید را به گفته روایت سایر خبرنگاران از صحنه ارجاع می‌دهم. هر چند، در متنی که به همین مناسبت انتشار دادم به خودم تذکر دادم که باید صبورتر باشم ولی یک سؤال از شما دارم. آیا این‌گونه می‌خواهید از آزادی شهروندان دفاع کنید؟ و این‌گونه می‌خواهید حقوق شهروندی مردم را تامین کنید؟

‎آقای میرسلیم؛ همان جلسه‌ای که نشسته‌اید، روبروی دیدگان شما و میلیون‌ها نفر حیثیت یک خانم محترم ایرانی توسط یکی از نامزدها مورد تاخت‌وتاز قرار ‌گرفت. از وی و آقای رئیسی انتظاری نیست، رویه آنها همین ‌است ولی شما چه کردید؟ جز اینکه به‌طور ضمنی با وی همراهی کردید؟ مگر قانون حقوق‌شهروندان را تعریف و تضمین نمی‌کند؟ این نامزد با چه حقی یک شهروندی را که شرافتمندانه و مطابق قانون عمل کرده و تمام حقوق قانونی را پرداخت کرده، مورد تهمت قرار می‌دهد؟

‎شما که خود را آماده پذیرفتن سمت ریاست‌جمهوری کرده‌اید و می‌خواهید سوگند یاد کنید، آیا این‌گونه می‌خواهید حقوق شهروندان را تامین کنید؟ در آن جلسه تصویری ارائه شد که تمام تجار خائن هستند؟ آیا شما این‌گونه می‌خواهید از تجارت قانونی دفاع کنید؟ از شهرداری که حقوق مردم را  تجارت می‌کند، انتظاری نیست، لیکن شما چرا سکوت کردید و از حقوق شهروندی و ازادی شهروندان دفاع نکردید؟

شما دیدید که چگونه ایشان ناجوانمردانه تلاش می‌کند پای پدر را به یک موضوع کاملا  غیر مرتبط به میان بکشد؟ آیا شما به عنوان یک سیاستمدار تشخیص نمی‌دادید که وی بدون هیچ مستندی، پدر را متهم می‌کند؟ در حالیکه به گواهی تعزیرات دختر نیز مرتکب هیچ امری خلافی نشده‌است؟ آیا این اخلاق است؟ مگر آموزه دینی ما نیست که می‌گوید هر وقت می‌بینید حقی ضایع می‌شود باید فریاد برآورید؟

‎شما نه تنها این‌کار را نکردید که در جهت تضییع حقوق شهروندان عمل کردید. البته امیدوارم که هیات نظارت و ستاد اجرایی انتخابات به این تضییع حق شهروندی رسیدگی کند.

ستادکل نيروهاي مسلح در پاسخ به اظهارات  روحانی

نامزدهاي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري از ورود مناقشه‌آميز به مسائل نظامي و دادن آدرس‌هاي نادرست به مردم اجتناب ورزند.

ارتقاء توان موشکي جمهوري اسلامي در راستاي سياست‌ها و تدابير کلان نظام در حال انجام است و بنا بر اعترافات صريح استراتژيست‌ها و کارشناسان نظامي و سياسي داخلي و خارجي، وجود پايگاه‌هاي زيرزميني و موشکي يک عامل مهم بازدارندگي دفاعي برابر تهاجمات دشمن قسم‌خورده انقلاب اسلامي و ملت ايران محسوب مي‌شود.

ما مجدداً به نامزدهاي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري تأکيد و توصيه مي‌کنيم که از ورود مناقشه‌آميز به مسائل مهم و حساس نظامي و دفاعي کشور و دادن آدرس‌هاي غيرصحيح و نادرست به مردم اجتناب ورزند.

در دولت یازدهمتا پایان سال 95 تامین اعتبارهای دفاعی تا دو و نیم برابر نسبت به دولت قبل افزایشداشته و این رقم در سال۹۶ به چهار برابر نسبت به دولت قبل می رسد.دوره دولت یازدهم شکوهمند ترین دوره در توسعه کمی و کیفیبرنامه های موشکی و دفاعی کشور بوده است.

27217

هسته‌ای یازدهم مناظره وزارت سنگین میرسلیم دارند اظهارات احزاب انتخابات مصطفی واکنش تامین گذشته جمهوری می‌خواهید اجرایی کمیسیون تصویب ارایه نتیجه عنوان برجام خارجه انرژی آمریکا برابر قانون اطلاعات فناوری اسلامی تعداد جنابعالی ادامه بانکی شهروندان موضوع این‌گونه اشاره روابط شهروندی کنید؟ اینکه میزان بانكى البته ابتدای نظامي جمهوري كاركنان محترم پروژه اعلام شورای حتماً دنبال می‌کند مسائل اخلاق پاسخگویی انصاف رسیدگی قاليباف انتشار مشکلاتی رئیسی کشورمان عمومی تحریم اجرای قرارداد ارائه رسیده تولید اقتصاد قالیباف سیاستمدار مجموعه سیاسی ندارد ریاست سیاست جهانگیری کرسنت برگزار نامزدهای مختلف میرسلیم؛ هاشمی الاسلام نداشته علاوه کردید؟ اجتناب نادرست آدرس‌هاي دستگاه‎های ورزند موشکي دفاعی دفاعي اسلامي مناقشه‌آميز ابهامات تجارت قانونی انتظاری کردید تضییع رياست دوازدهمين نامزدهاي انتخاباتی پروژه‌ای دستگاه‌ها متأسفانه منصوب دولتی سایت‌های میکنند متدین درآمدهای برنامه دستگاه‌های تکرار دارای درخواست نهایی بنیان محصولات مربوط معاون میلیون اطلاع گردید اخراج متعدد دیگری کرده‌اید بررسی پایان استحضار تشکیل کشورهای شنیده‌اید انتظار اوباما غنی‌سازی هستیم ده‌ها می‌گوید چگونه می‌کنم فرمایید