برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- یک روانشناس کودک گفت: برخورد ناصحیح با کودکان لجباز سبب می شود که شدت لجبازی کودکان افزایش پیدا کند.

مازندمجلس:

کودک مریم روستایی در گفت و گو با خبرنگار گروهجامعه خبرگزاری میزان گفت: گاهی اوقات مشاهده می شود که یک کودک بسیار بهانه گیریکرده و همین موضوع مشکلاتی را برای خانواده او ایجاد می کند.

وی افزود: در رفتار با این نوع کودکانباید به کوچکترین مسائل نیز توجه شود تا میزان بهانه گیری کودکان افزایش پیدانکند.

این روانشناس کودک با اشاره به دلایلمتعدد بهانه گیری کودکان اظهارکرد: یکی از مهم ترین دلایلی که می تواند منجر بهبهانه گیری کودکان شود، درک اشتباه والدین از درخواست های کودکان است. در بسیاریاز مواقع دیده شده که یک کودک پیش از آنکه بتواند صحبت کند، درخواست هیا خود ازوالدینش را با اشاره مطرح کرده و زمانی که والدین متوجه آنها نمی شوند کودک شروعبه کشیدن جیغ می کند.

روستایی ادامه داد: در بسیاری از مواقعدیده شده که والدین از فرزند کوچک خود توقع دارند که همانند یک بزرگسال رفتار کردهو زمانی که شاهد این رفتار نیستند شروع به برخورد با کودک خود کرده و همین موضوعنیز سبب لجبازی بیشتر کودکان می شود.

وی با بیان اینکه " قول دادن بهکودکان در زمان لجبازی، رفتار آنها را بد تر می کند" خاطرنشان کرد: زمانی کهیک کودک شروع به لجبازی می کند، والدین نباید به او قول خرید یک خوراکی و یا اسباببازی را دهند. این قول سبب می شود کودک رفتار خود را بار دیگر تکرار کرده و نتیجهای خلاف دلخواه والدین را در پی دارد.

این روانشناس کودک در خصوص واکنش های برخیاز کودکان در مقابل دعوت آنها به سکوت در زمان لجبازی اذعان کرد: زمانی که یک کودکشروع به لجبازی کرده و والدین از آنها درخواست می کنند که رفتارشان را تغییر دهند،مشاهده شده که کودک علاوه بر جیغ زدن شروع به زدن والدین خود و یا پرتاب کردنوسایل و شکستن آنها می کند.

روستایی تصریح کرد: در این شرایط توصیه میشود والدین کودک خود را به محیط امنی نظیر اتاق کودک هدایت کرده و خودشان نیز بااو همراهی کنند. اگر این رفتار در مکانی عمومی رخ دهد نیز والدین باید در کمترینزمان ممکن و برای دقایقی محیط را ترک کنند.

والدین کودکان رفتار لجبازی بهانه زمانی روستایی درخواست روانشناس میزان مشاهده برخورد اشاره