برگزیده ها
تلاش وزارت خارجه در جهت جلب همکاری‌های بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه

مازندمجلس: معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه از روند اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه بازدید و از نزدیک در جریان پیشرفت این طرح‌ها قرار گرفت.

مازندمجلس: معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه از روند اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه بازدید و از نزدیک در جریان پیشرفت این طرح‌ها قرار گرفت.

به‌گزارش ایلنا، "سیدعباس عراقچی" که در این برنامه بازدید از سوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان و شماری از مسئولان استانی همراهی می‌شد با حضور در محل سد سیلوه و دیگر طرح‌های در دست اجرای احیای دریاچه ارومیه به بررسی روند این طرح‌ها پرداخت.

عراقچی در این بازدید و طی نشستی که در محل سد سیلوه واقع در شهرستان پیرانشهر انجام شد با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه درصدد کمک به حفظ ذخایر آبی کشور در کنار سایر وزارتخانه‌هاست، افزود: بحث هدر رفت آب در کشور ما موضوع بسیار مهمی بوده و وزارت امور خارجه با تاکید بر این موضوع مقوله دیپلماسی آب را مطرح نموده و در حوزه وسیعی به بررسی آن در حوزه درون مرزی و فرامرزی می‌پردازد.

عراقچی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های خوبی که در جهت احیای دریاچه ارومیه انجام گرفته اظهار کرد: وزارت امور خارجه نیز درصدد همکاری، کسب تجربه و جذب منابع مالی سازمان‌های بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه است و هدف سفر به آذربایجان غربی را نیز در جهت جلب همکاری‌های بین المللی دانست.

وی افزود: وزارت امور خارجه با همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های مشترکی برای احیای دریاچه با کشورهای ژاپن، ایتالیا و استرالیا کلید زده است و از این حیث ضروری است که مجموعه دیپلماسی کشور از نزدیک با مشخصات اقلیمی، ویژگی‌ها و ابعاد مشکلات دومین دریاچه شور دنیا آشنا شود.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: طرح‌های مشترک با سه کشور ژاپن، ایتالیا و استرالیا مراحل تحقیقاتی خود را سپری می‌کند و در آینده نزدیک اقدامات عملی در این خصوص آغاز می‌شود.

در ادامه مهندس "کیومرث دانشجو" مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ضمن ارائه گزارشی کامل از اهم اقدامات شرکت آب منطقه ای در احیای دریاچه ارومیه به فعالیت‌های این شرکت در خصوص اجرای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی در کنار طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی و اقدامات پیشگیرانه به منظور تقویت آبخوان‌ها و تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: فعالیت‌های مؤثر شرکت آب منطقه ای در قالب لایروبی 85 کیلومتر از رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه و رهاسازی بخشی از آب سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و همچنین طرح اتصال سیمینه رود به زرینه رود موجب افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه و کاهش اتلاف آب در مسیر شد.

وی همچنین اهداف این شرکت در خصوص احداث سد مخزنی سیلوه را تشریح نمود و افزود: این سد با حجم مخزن 84 میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی 203 میلیون متر مکعب طراحی و علاوه بر اینکه اهداف ارزشمندی را در منطقه دنبال می‌کند با تأمین و انتقال 95 میلیون متر مکعب آب از طریق کانال جلدیان در جهت احیای دریاچه ارومیه نقش بسزایی را ایفا خواهد نمود.

در ادامه حاضرین در نشست از بخش‌های مختلف سد سیلوه و سایر طرح‌های در دست اجرا در راستای احیای دریاچه ارومیه بازدید بعمل آوردند.

 

دریاچه ارومیه احیای خارجه وزارت طرح‌های بازدید افزود سیلوه منطقه اقدامات عراقچی آذربایجان اجرای حقوقی معاون میلیون فعالیت‌های نزدیک استرالیا ایتالیا المللی همچنین اهداف همکاری ادامه می‌کند بررسی منطقه‌ای طرح‌ها همکاری‌های وضعیت پرداخت تاکید موضوع درصدد اینکه دیپلماسی