برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - دومین مناظره شش کاندیدای انتخاباتی با موضوع فرهنگ و سیاست برگزار شد اما به اندازه مناظره اول داغ نبود و کنایه‌ کاندیداها به یکدیگر در آرامش بیشتری نسبت به هفته گذشته بیان شد.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، دومینمناظره نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور شش نامزد در استودیو صداوسیمابا موضوع سیاست و فرهنگ برگزار شد. بر اساس قرعه کشی انجام شده پیش از این مراسم؛ آقایانجهانگیری، رئیسی، قالیباف، میرسلیم، روحانی و هاشمی طبا، به ترتیب شماره های یک تاشش را کسب کرده و با این ترتیب کنار یکدیگر در استودیو مناظره حضور یافته اند.

قالیباف با توپ پر آمد

در زمان ورود کاندیداها بهساختمان صداوسیما، چند خبرنگار در ورودی ایستاده بودند و سوال یکسانی داشتند.اینکه آیا تاکتیک کاندیدا در مناظره دوم نسبت به مناظره اول متفاوت خواهد بود؟پاسخ ها اما چندان مرتبط نبود. تنها مصطفی هاشمی طبا پاسخی مرتبط اما متفاوت داد.او گفت: تاکتیکی ندارم.

جهانگیری بر اخلاق و ادب و صداقت تاکید کرد، راستی و صداقت مورد تاکیدابراهیم رئیسی نیز بود. قالیباف اما با توپ پر وارد شد. او گفت: در مناظره قبلی همرئیس جمهور و هم معاون اول با هم شرکت کردند. آنها دو فرصت دارند و دوبار می توانندبرای دفاع از عملکرد خود استفاده کنند و شاید از عدالت به دور باشد. در مناظره اول هم دیدیم که وقت بیشتری هم داده شد. البته کمیته نظارت بهآن رسیدگی کرد و قرار است امروز لحاظ شود. البته در اجرا نیز ضعف هایی بود.

میرسلیم به این نکته کههر موضوعی شأن خود را دارد، بسنده کرد و روحانی نیز گفت: در مناظره باید نقل قول ها دقیق باشد و افترا نباشد، تخریب وسیاهنمایی نباشد (اینجا).

حمله قالیباف به وزیر دولتیازدهم

مرتضی حیدری بار دیگر مجریاین مناظره بود. این در حالی است که قالیباف به "اجرای او و ناعادل بودنش"اعتراض کرده بود. روند برگزاری مناظره مانند هفته گذشته بود.

محمدباقر قالیباف نخستین کسیبود که به قید قرعه باید به سوالات پاسخ می‎داد. از او پرسیدهشد: چگونه می توان بر شتاب رشد علمی افزود و جایگاه علمی کشور را در عرصه جهانی ارتقابخشید؟

شهردار تهران اما در پاسخبه این سوال به موضوع نپرداخت و موضع کشف محموله لباسی در خانه دختر یکی وزرا -وزیر آموزش و پرورش- را پیش کشید.

این فرم پاسخگویی بااعتراض سایر کاندیداها ازجمله مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا مواجه شد. کاندیدایحزب موتلفه از قالیباف خواست که در موضوع حرف بزند.

حسن روحانی هم در واکنش بهسخنان قالیباف گفت: وقتی به یک نماینده مجلس که برای سخنرانی دعوت شده حمله می کنند،می توانیم دانشگاه آزاد و متعالی داشته باشیم؟ آن هم نماینده ای که فرزند شهید عالیقدرمطهری است! باید در جامعه شرایطی فراهم شود که شکوفایی به وجود بیاید. دعای ربنای یکهنرمند را در ماه رمضان پخش نمی کنیم؛ آنوقت چطور می خواهیم دنبال تعالی آموزش و پرورشباشیم؟

جهانگیری اما پاسخ صریح ترینسبت به موضوع مطرح شده داشت و گفت:‌ بنده تا روز چهارشنبه که جلسه هیات دولت بود فکرمی کردم این اتفاق برای وزیر دیگری رخ داده است. ای مردم مظلومیت دولت را ببینید. میگویند وزیر قاچاق کرده است! در حالیکه دختر وزیر که بنده خدا بیکار بوده، قانونی لباسوارد کرده است. محموله ای که ارزش آن 200 میلیون تومان بود و هزینه واردات و گمرک آنکاملا پرداخته شده است. چطور این موضوع می شود موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضاییه وکاندیدای ریاست جمهوری!! (اینجا).

هماهنگی میرسلیم و رئیسی درانتقاد از دولت

مصطفی میرسلیم،‌ دومین نفریبود که در مناظره انتخاباتی امروز برای پاسخ به سوال پشت تریبون رفت. سوال او درباره،برنامه برای رابطه با احزاب به دلیل ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی بود. عضو حزب موتلفه اسلامی از زمانی سخن گفت که طرحی رابه دولت اصلاحات ارائه داده و آن تنها باری بوده که طرحش اجرایی شده است. اما مثلا به روحانی و جهانگیری طرح هایی داده است که بی نتیجهمانده است.

میرسلیم از دولت حسن روحانیانتقاد کرد و گفت: متاسفانه این انتقادپذیری در دولت یازدهم به شکل بسیار کمی وجودداشته است. آنها در مقابل انتقادکنندگان از صفت های "غیر انسان، تخریب‌گر، بزدل،ترسو، ‌به جهنم، متوهم، عصر هجری،‌ هوچی باز، متحجر و کم سواد" استفاده کردند.

در نقد این سخنان حسن روحانیاظهار کرد:‌ ما باید ابتدا افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم. در کشور ما برخی افکاربه رسمیت شناخته نمی شود، در حالی که احزاب باید به صورت مساوی از امکانات بهره ببرند.در همین انتخابات ببینید که چه کسانی در فضای مجازی آزاد هستند و چه کسانی مرتب احضارمی شوند؟

مصطفی هاشمی طبا، در نقد صحبتهای میرسلیم به دفاع از دولت پرداخت و با تاکید بر اینکه بعد از چهار سال روحانیرا می بیند گفت:‌ گواهی می‌دهم که بزرگترین هجمه‌ها و تخریب‌ها در روزنامه‌ها و سایت‌هاعلیه این دولت اتفاق افتاده است.

پس از او نوبت به اسحاق جهانگیریرسید، او نیز تأکید کرد: از آزادی مطبوعات دفاع کردیم، از فضای مجازی با تمام قدرتدفاع کردیم، جلوی تمام قدرت هایی که می خواستند شبکه های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیمو هزینه اش را پرداخت کردیم. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در این دولت اجرایی شد،ما به عنوان دولت از هر نقدی استفاده کردیم. ولی آقای میرسلیم مشکلی که وجود دارد بخشیاز جامعه با رئیس جمهوری که با رای مردم به روی کار آمده است؛ مخالفند. آنها این مخالفترا با رسانه‌ هایشان با تمام توان علیه دولت بکار بستند.

ابراهیم رئیسی کاندیدای دیگریبود که در نقد صحبت های میرسلیم گفت: جناب آقای روحانی در اوایل مسئولیت گفتند به خداپناه ببرم از بستن دهان کسانی که انتقاد می کنند، این الفاظی که آقای میرسلیم بیانکردند بیش از 50 مورد از اهانت هایی است که به منتقدین شده است، گفتن این عبارات ازسوی رئیس دولت صحیح نیست. (اینجا).

بحث داغ برجام

سومین سوال دومین مناظره انتخاباتی،از ابراهیم رئیسی پرسیده شد و موضوع سوال درباره برجام بود. رئیسی برجام را یک سندملی خواند اما به آن اشکالاتی وارد کرد و گفت: در حین مذاکره نکاتی مطرح شد اینکه مثلااز ناحیه روحانی گفته شود که خزانه خالی است این یک پیام بد از ناحیه جمهوری اسلامیاست. اینکه گفته شود اگر ما این توافق را نکنیم ممکن است طرف مقابل با یک اقدام تاسیساتما را مورد حمله قرار دهد اینها پیام بدی است. رئیسی تاکید کرد که با برجام مشکلی حل نشده است.

قالیباف در نقد سخنانرئیسی، با ادبیاتی دیگر سخنان او را تکرار کرد و در پایان باز هم به موضوعچهاردرصدی ها اشاره کرد و گفت: ما هم باید حق مان را از این برجام بگیریم هم حق مانرا از این 4 درصدی ها بگیریم.

میرسلیم اما معتقد بود کهبرجام در جهان ندای مظلومیت ما را به جهانیان رساند، چراکه مردم جهان فهمیدند که مابه دنبال سلاح هسته ای نیسیتم و به دنبال دانش هسته ای بودیم و آن را رها نخواهی کرد.

این بخش اما بخش روحانیبود که از دستاورد اصلی دولتش دفاع کند. او از سایر کاندیداها خواست که در برابراین موضوع صراحت داشته باشند و آنها را کسانی خواند که از آمدن ترامپ خوشحال شدندچراکه فکر می کردند برجام را پاره خواهد کرد. او گفت: اگر برجام یک توافقی است که موردقبول است چرا انقدر در تهران بیلبورد زدید و فحاشی کردید؟ اگر میگویید میدان جنگ بودهکه درست هم هست وقتی دیپلمات ها در میدان بودند پشت پرده چه کردید؟ چه حرف های نامربوطیزده شد؟ همانند مخالفان ایران مثل اسرائیل و وهابیون و تندروهای امریکا مخالفت کردید.... آقای رئیسی در مساله هسته ای شما چه اطلاعاتی دارید که قضاوت میکنید. آقای میرسلیم وضع ما از هر روز بهتر است هیچ دانشمند ما بیکار نشده اراک به بهترینشکل بازسازی می شود که در فناوری پایین بود (اینجا).

حل یک‌جای مسائل چراغ جادومی‎خواهد

مصطفی هاشمی طبا چهارمین نفریبود که در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پشت تریبون قرار گرفت.  از او پرسیده شد: مهمترین اولویت های سیاست خارجیدولت شما چیست؟ چه سیاستی برای جریان مقاومت و تروریسم دارید؟

او در پاسخ گفت که بایدبا همه کشورهایی که به رسمت شناخته شده اند تعامل داشت و تاکید کرد: باید از هرزه گوییو دشنام گویی و کلمات و حرکاتی که فقط دل خودمان را خنک می کند؛ اجتناب کنیم.

هاشمی طبا درباره کمک بهکشورهای منطقه نیز کمک ها را به فرهنگی و مستشاری محدود کرد و گفت:‌ باید نیروهای دفاعیخود و عناصر فرهنگی در کشورهای دیگر را تقویت کنیم.

جهانگیری اما موضوع را بهدیپلماسی عمومی گره زد و از هنرمندانی مانند اصغر فرهادی نام برد که می توانند باهنرشن ایران را به دنیا معرفی کنند.

رویکرد رئیسی اقتصادیبود. او گفت: باید دیپلماسی کشور متاثر از وضعیت اقتصادی کشور باشد و بازار صادراترا فراهم آورد. سهم ما از صادرات در منطقه چقدر است؟ روابط ما با همسایگان باید خوبباشد. رابطه ما با عراق خوب است اما سهم مبادلات ما با عراق چقدر است؟ الان که بیکاریو فقر مساله اصلی کشور ماست، دیپلماسی ما هم باید در این راستا قرار بگیرد.

قالیباف هم سیاست خارجی راارکان جدی هر حکومتی خواند و گفت: دولت ها با توجه به شرایط بین المللی، بدون هماهنگیو گفت وگو با دیگر ملل و دول نمی توانند پیش بروند. باید به دیپلماسی قدرت، مذاکرهو عمومی و اقتصادی توجه کنیم. دولت مردم در سیاست خارجی خود اولویت را به دیپلماسیاقتصادی داده است.

میرسلیم هم از هاشمی طبا پرسیدکه چطور می خواهید از خون شهدا دفاع کنید؟ چطور می خواهید با کشورهایی که مرزبانانما را مورد حمله قرار می دهند، مذاکره کنید؟ چطور می خواهید جلوی برداشت از آب هایمشترک را بگیرید؟ چطور می خواهید با قطری ها مذاکره کنید درباره مخازن مشترک؟ با تفلیسیها چطور می خواهید مذاکره کنید که زن ایرانی را لخت می کنید؟ هاشمی‎طبا در دفاع دوباره از سخن گفت: حل دفعی همه مسائلچراغ جادو می‎خواهد (اینجا).

بغض جهانگیری برای معدن کاران

نوبت به اسحاق جهانگیریرسید. او که از منظر برخی پدیده دوره قبلی مناظره بود، امروز برخی سخنانش را از رومی خواند و دیگر آنقدر جنجالی نبود. اما بغض او در ابتدای سخنانش مورد توجه قرارگرفت. او به خانواده معدنچیان تسلیت گفت و با تاکید اینکه پدرش کارگر معدن بوده،اظهار کرد: درک می کنم وقتی پدر خانواده تا وقتی داخل تونل می رود و برمی‌گشت چقدردلهره دارد.

سوال او درباره توسعه و استحکامقدرت دفاعی و امنیت ملی ایران بود.  جهانگیریگفت: یکی از مهمترین مهارت های رئیس جمهور این است که باید چم و خم دیپلماسی را بلدباشد، لازمه آن صداقت با مردم است. او گفت: تجربه برجام نشان داد قدرت فرهنگی ما قویاست، از این قدرت انطور که باید استفاده نکردیم. ما باید با فرهنگ مدارای ایرانی وفرهنگ غنی صلح طلب به مردم دنیا نشان دهیم اگر چنین کاری کردیم قدرت دفاعی و اقتصادو سیاست خارجی هم خوب می شویم والا در داخل به جان هم می افتیم برخوردهای امنیتی وضربتی ایرانیان را تجربه می کردند و نتیجه ای نداشته است.

ابراهیم رئیسی اولین کاندیداییبود که در نقد سخنان جهانگیری سخن گفت: اگر ما نیروهای مسلح نام می بریم اگر از بسیجنام می بریم اگر از نیروهای مدافع حرم نام می بریم اینها حوزه امنیت برای کشور هستندو آن بخش امنیت سخت هستند. اما در کنار این امنیت، امنیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگیمی تواند جامعه را امن کند.

قالیباف نیز در نقد سخنانجهانگیری گفت: آقای جهانگیری باید با مردم در این بخش با صداقت بیشتری سخن گفت. شماطوری حرف می زنید که یک طایفه خاصی هستند که فقط ظاهرا آنها درس خوانده، تخصص دارند،سیاست متوجه هستند.، بقیه تندخو هستند، کار بلند نیستند و اگر بیایند شما به ته جادهمی روید.

میرسلیم نیز اظهار کرد: آقایجهانگیری شعارهای زیبایی داد اما سئوال درباره اقتدار بود. اقتدار به تجیهزات و برتریعلمی است.

روحانی اما به دفاع ازدولتش پرداخت: در تمام ملاقات‌هایم با سران کشورها شاهدم تغییر نگاه آنها به ایراندر دوره دولت یازدهم هستم که این نگاه بهتر شده است.

هاشمی طبا نیز اظهار کرد:گداصفت خواندن مردم و توزیع پول بین آنها مشکلی را حل نمی کند. الان نسبت به آلودهشدن آب ها و مهاجرت میلیونی به حاشیه شهرها پیش بینی هایی می شود. در اصفهان و یزدیا لرستان و کهکیلویه درگیری هایی درباره آب است. البته برای حل اینه باید تلاش و کوشششود. حرف هایی مثل اینکه دختر 16 سال در زیرزمین خودشان با دیگ زودپز انرژی هسته ایتولید می کند درست نیست باید صحبت هایمان با عقل و تدبیر بیان کنیم این حرف ها ضربهبه کشور و ملت زد و آخر و عاقبتی نداشت (اینجا).

کنایه روحانی به قالیباف:درصد درست نمی‎کنیم!

حسن روحانی نفر آخر دوراول مناظره دوم بود. از او پرسیده شد: وجه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی از سبک غربیچیست و چه برنامه ای برای تحکیم سبک زندگی ایرانی اسلامی دارید؟

روحانی در بخشی از پاسخش بیآنکه نامی از قالیباف ببرد به نقد شعار 4درصدی و 96 درصدی او پرداخت و گفت: رئیس جمهورنماینده 100 درصد مردم است! کپی برداری های اشتباه نکنیم! یک جایی یک حرکت 99 درصدیشده، کپی نکنیم و چون سال 96 است نگوییم جنبش 96 درصدی!

سیدمصطفی هاشمی طبا در نقدسخنان روحانی گفت: سبک زندگی از همین تریبونها شکل می گیرد. سبک زندگی عالمانه یا سبکزندگی مصنوعی و بنای یک امارت بر روی آب! او با تاکید بر اینکه همه درست ها را گفتنباعث ایجاد سبک زندگی مناسب می شود؛ ادامه داد: ما قراردادی به عنوان کرسنت داشتیمکه به خاطر آن 14 میلیارد دلار جریمه شدیم. اگر کرسنت بد است؛ اما باید بدانیم برایعدم اجرایش در دولت نهم و دهم جریمه شدیم. همه راست را به مردم بگویید.

اسحاق جهانگیری نیز بهفرهنگی مصرف آب و تدریس زبان مادری اشاره کرد و گفت: ما در کشوری هستیم که تنوع قومیداریم، باید بپذیریم که تنوع قومی تهدید نیست یک فرصت است. لر و بلوچ و ترک فارس درکنار هم هستند. در ایران هیچ قومی از قوم دیگری ایرانی تر نیست. زبان مادری باید تدریسشود و این اتفاق درباره زبان ترکی و کردی در این دولت افتاده است.

حجت الاسلام ابراهیم رییسیهم در پاسخ به اظهارات حسن روحانی گفت: آیا دولت به وعده هایش عمل کرده است؟ من بهکرمانشاه و کردستان رفتم و آن ها اشک می ریختند و می گفتند به وعده ها عمل نشده است.ما برنامه جامع کار و کرامت داریم و باید منابع اقدامات را اعلام کنیم. امر محرمانهدر دولت ما وجود ندارد.

قالیباف هم در پاسخ به حسنروحانی گفت: فرهنگ حتما دستور نیست، قیم مابانه هم نیست. باید به مردم اعتماد کرد.اولین تکریم این است که فرهنگ را به دست مردم بدهیم. اگر اینجا ابزاری از شخصیتی درحوزه موسیقی نام می بریم؛ خوب نیست. باید بگوییم برای موسیقی چه کردیم؟ در حالی کهدر این 12 سال گذشته ما در حوزه موسیقی، سینما و تئاتر میلیاردی هزینه کرده ایم. او به سخنان ابتدایی روحانی دربارخ ربنای شجریان اشاره داشت. جالباست که در حین سخنان رئیس جمهور دوربین صداوسیما تصویر قالیباف را نشان می داد که بالبخند به او می نگریست (اینجا).

راند دوم و سوالات کوتاه

در بخش دوم این مناظره بهقید قرعه نوبت کاندیداها مشخص شده و باز هم به قید قرعه، سوالی از گلدان روبه رویمجری بیرون آورده شده و پرسیده می شد. اولین نامزدی که به سوال مجری مناظره پاسخ داد،اسحاق جهانگیری بود. وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت جنابعالی در استفاده ازظرفیت های فرهنگی، هنری و سینمایی برای تداوم گفتمان انقلاب و حفظ آرمان های انقلابگفت: هنرمندان ما نباید نسبت به کارهای هنری در چارچوب قوانین انجام می دهند محدودیتداشته باشند. پذیرفته نیست که هنرمندی تمام مراحلی برای اجرای کنسرت را طی کند ولیمقامی با هر شرایطی جلوی آن را بگیرد و لغو کند. در کشور باید قانون مبنای کار باشد.دولت به طور جدی خودش را مقید به این می داند که تمام ظرفیت خودش را به کار بگیرندکه صاحبان اندیشه و فرهنگ فعالیت خودشان را انجام دهند.

دومین نامزدی که نامش از گلدانقرعه کشی بیرون آمد محمدباقر قالیباف بود. وی در پاسخ به این سوال که برنامه عملی شمابرای تقویت بعد پرورشی نظام آموزشی کشور چیست؟ گفت: این چهارسالی که گذشت بس است همبرای شعار هم برای حرف. یک تفکر هم تفکر دولت مردم است که معتقد است ما به اندازه کافیمنابع مالی و انسانی داریم. روش های مناسب و خوب با جوانان عزیز و تکنولوژی داریم وهم می توانیم 5 میلیون شغل را ایجاد کنیم و سامانه ملی کارانه را سازمان دهیم و یارانهقشر محروم را افزایش دهیم و رونق و تحرک اقتصادی را به جامعه بیاوریم .

مصطفی آقا میرسلیم هم در پاسخبه سوالی درباره اینکه سیاست و رویکرد شما در ایجاد تعامل و اتحاد بین قوا چیست؟ گفت:اهمیتقوه مجریه بسیار بسیار زیاد است، قابل مقایسه با سایر قوا نیست.قوه مجریه باید در درجهاول مجری قانون باشد. قانون را معطل نکند. اگر ایرادی از سوی قوی مقننه گرفته شد بایدسریعا ایراد برطرف شود... محور اتحاد و هماهنگی بین قوا رهبری است.

هاشمی طبا در پاسخ به اینسئوال که با توجه به ضرروت بهره مندی از کارکردهای مثبت و مفید فضای مجازی، برنامهدولت شما برای مدیریت و کاهش آسیب های اخلاقی و اجتماعی فضای مجازی چیست؟ گفت: فضایمجازی هم فرصت و هم تهدید است. در شرایط فعلی نوعی تهدید است چون یک حرص و ولعی درمیان دارندگان موبایل های هوشمند است اما بعد از مدتی این حرص و ولع فرو می‌نشیند وبعداً سعی می کنند در مواقعی که واقعا نیاز است از فضای مجازی استفاده کنند. دولت همباید کنترل کند. هم اکنون موبایل های کودکان در ژاپن و آمریکا مشخص است.

روحانی در پاسخ به این سئوالکه با عنایت به ضرورت گسترش فرهنگ ساده زیستی در جامعه، اگر رئیس جمهور شوید تا چهاندازه سطح زندگی اعضای کابینه شما در طراز اقشار متوسط جامعه خواهد بود؟ گفت: سادهزیستی را باید با مقررات و آیین نامه ها تنطیم کرد وگرنه با شعار این طور می شود کهکسی لباس ساده می پوشد و بگوید ساده زیستم اما دیدیم چه کار کردند. میلیاردها دلاراز اموال مردم از دست رفت، 2 میلیارد دلار اموال مردم ایران را آمریکایی ها بلوکه کردند،در حالیکه 2 ماه فرصت بود که این اموال منتقل شود.

رئیسی در پاسخ به این سئوالکه برای ارتقا شأن و منزلت فرهنگیان و معلمان عزیز کشورمان و نیز بهبود سطح معیشتیو علمی آنها چه برنامه ای دارید؟ گفت: معلمان آینده سازان کشور را تربیت می کنند. درحقیقت باید در کشور جایگاه شان محترم شمرده شود اما این کار با سخنرانی و شعار کافینیست. مسئله ارتقا کیفی معلمان باید زمینه اش فراهم شود، به هنگام و به روزتر شوند.مسئله دوم معیشت معلمان است درست نیست که معلم به مشاغل دیگر برود تا کسب معیشت کند(اینجا).

جمع بندی در زمان باقیمانده

در بخش جمع بندی مناظره امروزنامزدهای ریاست جمهوری، بار دیگر نامزدها به نقد یکدیگر پرداخته و نسبت‎هایی به رقیب دادند.

اسحاق جهانگیری نخسیتن کسیبود که سخن گفت. او سخنان قالیباف درباره زباله وشورایاری را کذب خواند و گفت: هنوزبه آن میزان که گفتند از زباله برق تولید نمی شود. امروز حدود ۸ هزار تن زباله جمع‌آوریمی‌‌کنیم اما فقط ۲۰۰ تن برق تولید می‌شود. شورایاری هم مصوبه در این باره داده است.

ابراهیم رئیسی هم در جمع بندیخود گفت: موضوعی که لازم است خدمت هموطنان عرض کنم اینکه نه بازگشت به گذشته و نه تحملوضع موجود؛ راهگشاست. بلکه تغییر به نفع مردم لازم است تا مشکلاتتان حل شود. دولت مستقردو راه دارد اول اینکه بگوید چه کارهایی کرده و می خواهد آن را ادامه دهد. شما مردمهم پاسخ دهید که به وعده ها عمل شده است یا نه؟ (اینجا)

محمدباقر قالیباف نیز در آخرینبخش مناظره انتخاباتی امروز در جمع بندی مواضع خود با بیان اینکه ما در دولت مردم براین اعتقاد هستیم که اگر شفافیت و هوشمندی در دولت شکل بگیرد ... بیاید تا در هفتهآینده همه ما به مردم لیست دارایی خودمان را اعلام کنیم تا مردم بدانند با چه کسی طرفهستند. اگر اینگونه شد فساد از بین خواهد رفت. با هوشمندی سیستم ها، فساد را می توانیماز بین ببریم. باید دست 4 درصدی‎ها را از بیت المال  و دور زدن قانون کوتاه کنیم. اینگونه دغدغه های96 درصدی‌ها رفع خواهد شد.

مصطفی میرسلیم هم در جمع بندیپایانی خود گفت: هموطنان عزیز اداره کشور میسر نخواهد نشد مگر با مشارکت شما. مشارکتیکه صرف نظر از وابستگی های سیاسی و طایفه ای باشد. مدیران شایسته باید از بین خود مردمبا تکیه بر وجدان اخلاقی انتخاب شوند. ما باید به اهل فرهنگ و هنر بها بدهیم. بسیاریاز تحلیل های آن ها با دقت‎تر از تحلیل ها مااست. وی افزود: ما باید به موضوع صداقت اهتمام بورزیم. فازهای پارس جنوبی ربطی به برجامندارد و این عدم صداقت است. 6 درصد از موضوع 8 درصد رشد اقتصادی مربوط به فروش نفتخام است. رییس جمهور باید بگوید که این 8 درصد را به دست آورده ایم اما با فروش نفتبوده است باید صداقت داشته باشیم (اینجا).

حسن روحانی نیز در جمعبندی گفت:‌ گفته شد که ما به دنبال صداقت و بیان واقعیت هستیم. من از مردم ایران میپرسم که کاندیداهایی عزیزی که در این دو هفته مداوم علیه دولت حرف می زنند که حق شانهست، آیا دولت در این مدت سال هیچ کار خوبی انجام نداده است؟ آیا تحریم را رفع نکرده؟آیا حقوق مردم را احقاق نکرده است؟ آیا طرح تحول سلامت برای مردم راحتی نیاورده است؟

روحانی گفت: بهره برداری ازپارس جنوبی که آقای میرسلیم اظهار کردند. اگر برجام نبود،‌کمپرسورها نمی رسید. اگربرجام نبود، ستاره خلیج تا دو سال دیگر هم افتتاح نمی شد چون کمپرسور ها توقیف بود.ما به دقت اینها را بدانیم و به مردم اعلام کنیم.

آخرین کاندیدایی که در مناظرهامروز سخن گفت، مصطفی هاشمی طبا بود. او سخنانش را با شعر شروع کرد: قلندران حقیقتبه نیم جو نخرند/ قبای اطلس آن کس که از هنر عاری است.

او ادامه داد: هنر چشمه ایاست زاینده و دولتی است پاینده. هنرمند هرجا که رود، قدر بیند و در صدر نشیند و بیهنر لقمه چیند و خواری بیند. هنر خوب زیستن، مهارتی است که همه مردم ما باید داشتهباشند. شهیدان هنر خوب زیستن و هنر خوب مردم را خوب به یاد داشتند و مردم ایران میراثدارآن هنرمندان والاتبار هستند. مردم ایران باید به فرهنگی برسند که ادامه دهنده و میراثخوار آن هنرمندان بزرگ باشند (اینجا).

29213

 

 

قالیباف مناظره میرسلیم روحانی اینجا رئیسی درباره هاشمی موضوع اینکه جهانگیری برجام مصطفی فرهنگ سیاست صداقت سخنان استفاده زندگی جمهوری برنامه جامعه ایرانی امروز خواند اسحاق قانون کردیم تاکید خواهید ابراهیم اقتصادی امنیت فرهنگی اسحاق جهانگیری دومین جمهور مجازی دنبال پرداخت پرسیده ریاست ادامه معلمان کاندیداها اجتماعی دیپلماسی مذاکره اظهار کسانی چیست؟ نیروهای بسیار گفتند مشکلی انتخاباتی سخنانش اسلامی ایجاد اولین هزینه هنرمندان خارجی گذشته محمدباقر اتفاق بگوید اموال دارید؟ زباله البته بگیرد باشند درصدی داریم فراهم تهدید هستیم اعلام موسیقی کنید؟ اشاره اینها سوالی نکنیم عمومی تقویت توانند شرایط خانواده رویکرد مادری سئوالکه ارتقا مسئله موبایل اخلاقی اتحاد مجریه معیشت تولید جنوبی زیستن تحلیل اینگونه هموطنان هوشمندی نامزدی آورده خودشان برداری تغییر اقتدار تجربه طایفه مناسب کرسنت کوتاه بیرون بدهیم بدانیم میلیارد جریمه دفاعی جهانگیریرسید تهران پاسخبه محموله جایگاه افزود کسیبود سوالات آموزش موتلفه شرایطی بیاید توانیم سخنرانی خواست نماینده مانند اجرای صداوسیما داشتند یکدیگر ترتیب اعتراض استودیو متفاوت مرتبط موضوعی نباشد بیشتری دیدیم معاون دارند ربنای دیگری ناحیه بگیریم معتقد عنوان افتاده شناخته انتخابات کردید؟ میدان تعامل خودمان کشورهایی اولویت مساله مهمترین رسمیت مقابل میلیون پرداخته بیکار حالیکه مظلومیت ببینید هماهنگی نفریبود اجرایی یازدهم ضرورت احزاب تریبون رابطه منطقه