برگزیده ها
برنامه‌‌‌ سالن پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب در نمایشگاه
مازندمجلس: برنامه‌‌‌ سالن پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب در نمایشگاه ابراهیم حیدری، معاون اجرایی پایتخت کتاب ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، موضوع کتاب و کتابخوانی و ترویج آن در سطح کشور یکی از راهبردهای اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: بدیهی است یکی از مهمترین اقدامات تشویقی برای گسترش کتابخوانی توجه به برنامه‌های فرهنگی در میان شهرها، روستاها و عشایر و حمایت از طرح‌های ترویج کتابخوانی است.
­
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این حوزه، افزود: در سه سال گذشته با برگزاری سه دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب به حمایت از برنامه‌های انجام شده در شهرها، روستاها و عشایر در عرصه کتاب و کتابخوانی و حمایت از پیشنهادهای ابتکاری آنها اقدام شد.
 
حیدری درباره حضور نیشابور و بوشهر به عنوان شهرهای منتخب پایتخت کتاب ایران و 10 روستاها و عشایر برگزیده در نمایشگاه کتاب تهران گفت: تصمیم بر ان شد تا همزمان با برگزاری سی‌امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهرانف ایین شهر و روستاها با به نمایش گذاشتن ظرفیت‌ها و توانایی‌های فرهنگی خود، ضمن معرفی طرح‌ها و اقداماتی که موجب برگزیده شدن آنها شده، جامعه فرهنگی کشور را نیز با فعالیت‌های متنوع فرهنگی خود در حوزه کتاب و کتابخوانی آشنا کنند.
 
برنامه‌های دومین و سومین پایتخت‌ کتاب ایران
معاون اجرایی پایتخت کتاب ایران درباره برنامه‌ غرفه نیشابور، دومین پایتخت کتاب ایران گفت: نیشابور غرفه خود را با استفاده از نمادهای فرهنگی شهر خود مانند آرامگاه حکیم عمرخیام، شیخ عطار نیشابوری یا کمال‌الملک آراسته و نمایشگاهی از برنامه‌ها و فعالیت‌های کتاب‌خوانی نیشابور در قالب عکس، پوستر و پخش فیلم ارائه می‌کند. برپایی نمایشگاهی از آثار نویسندگان و شاعران نیشابور و ارائه بروشور برنامه‌های کتاب‌خوانی این شهر به همراه معرفی جاذبه‌های گردشگری آن دیگر برنامه‌های این شهر است.
 
وی همچنین درباره مهم‌ترین برنامه‌های غرفه بوشهر به عنوان سومین پایتخت کتاب ایران نیز گفت: برگزاری نشست «بوشهر؛ سومین پایتخت کتاب ایران» و  برگزاری نشست شعر و ادب بوشهر در سرای اهل قلم،  برگزاری نشست‌های ادبی با حضور شاعران، نویسندگان، پژوهشگران، اساتید دانشگاه و شخصیت‌های فرهنگی با موضوع فرهنگ و ادب بوشهر در غرفه بوشهر،  برگزار روزهای شعر و قصه بوشهر،  معرفی جوایز علمی و ادبی بوشهر و تقدیر از نویسندگان بوشهری یا نویسندگان کتاب‌های مرتبط با بوشهر، برخی از برنامه‌های این غرفه خواهند بود.
 
حیدری همچنین اجرای موسیقی، رونمایی از کتاب ویژه نویسندگان استان بوشهر، مسابقه کتابخوانی با موضوع خلیج‌فارس، نقد و بررسی کتاب، نشست ارائه یافته‌های پژوهشی با موضوع کتاب و کتابخوانی، نشست ادبی با حضور نویسندگان و شاعران استان، قصه‌گویی ویژه کودکان، شاهنامه‌خوانی و نقالی، نشست هم‌اندیشی ناشران و چاپخانه‌داران استان بوشهر، نشست با اعضای روستاهای برتر دوستدار کتاب و ... را از دیگر برنامه‌های بوشهر در نمایشگاه کتاب عنوان کرد.
 
 
برنامه غرفه روستاها و عشایر دوستدار کتاب
معاون اجرایی پایتخت کتاب ایران در ادامه درباره برنامه غرفه روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: در غرفه روستاها و عشایر دوستدار کتاب در پنج روز نخست منطقه عشایری تمندرکوه (فرسش و 4 روستای شمسی، لایزنگان، درب کلات و فولاد لوقویی حضور خواند یافت و از روز ششم روستاهای چهارروستایی، شاهنجرین، داشخانه، قلعه‌خان و سفتجان حضور می‌یابند.
 
وی درباره طراحی فضای این غرفه‌ها توضیح داد: طراحی این غرفه‌ها با استفاده از سیاه چادر انجام می‌شود و غرفه‌داران با پوشش محلی حاضر خواهند بود. همچنین نمایشگاهی از از برنامه‌ها و فعالیت‌های کتاب‌خوانی در قالب عکس، پوستر، پخش فیلم دایر خواهد بود و محصولات فرهنگی هر منطقه شامل محصولات صوتی و تصویری و هنرهای دستی به‌صورت محدود معرفی و عرضه خواهد شد.

حیدری افزود: در حوزه نشست‌های فرهنگیما شاهد برگزاری نشست‌های ادبی با حضور شاعران، نویسندگان و شخصیت‌های فرهنگی روستاهای برگزید و همچنین اجرای برنامه شب‌نشینی با کتاب از طریق برپایی نمادین یک کرسی و اجرای برنامه شاهنامه‌خوانی خواهیم بود. در بخش جنبی نیز حضور چهره‌های شاخص ادبی روستایی در محل غرفه و اجرای برنامه کتاب‌خوانی، رونمایی از کتاب و جشن امضا، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی و اهدای بن کتاب به برگزیدگان، قصه‌گویی برای دانش‌آموزان مدارس با استفاده از قصه‌ها و مثل‌های قدیمی را خواهیم داشت.
 
سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.
بوشهر پایتخت روستاها کتابخوانی فرهنگی نویسندگان برنامه‌های عشایر دوستدار برگزاری نمایشگاه نیشابور کتاب‌خوانی درباره نمایشگاهی اجرایی شاعران روستاهای موضوع برنامه همچنین اجرای استفاده سومین ارائه استان نشست‌های فعالیت‌های عنوان حمایت معرفی قصه‌گویی مسابقه ترویج فرهنگ رونمایی شاهنامه‌خوانی منطقه محصولات خواهیم غرفه‌ها طراحی خواهند حیدری اقدامات برنامه‌ها پوستر برگزیده تهران دومین  حیدری برپایی معاون  برگزاری شهرها افزود شخصیت‌های