برگزیده ها
دنیا تحمل شروع دور جدیدی از مسابقه تسلیحات هسته‌ای را ندارد

مازندمجلس: مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه تاکید کرد: و دنیای کنونی تحمل شروع دور جدیدی از مسابقه تسلیحات هسته‌ای را ندارد و به همین خاطر هرگونه تلاش برای مسابقه تسلیحاتی باید پایان پذیرد.

مازندمجلس: مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه تاکید کرد: و دنیای کنونی تحمل شروع دور جدیدی از مسابقه تسلیحات هسته‌ای را ندارد و به همین خاطر هرگونه تلاش برای مسابقه تسلیحاتی باید پایان پذیرد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین دهقانی در اولین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های‌ هسته‌ای (ان‌پی‌تی) که به مدت دو هفته در وین جریان دارد، نبود پیشرفت واقعی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای در نزدیک به ۵۰ سال گذشته را بزرگترین چالش اجرای این پیمان عنوان کرد.

تمامیت و اعتبار ان‌پی‌تی با چالش جدی مواجه است

او با نگران‌کننده خواندن تداوم این وضعیت اظهار داشت: اگر برای حل آن تلاش فوری صورت نگیرد، تمامیت و اعتبار این معاهده با چالش جدی مواجه خواهد شد.

رئیس هیات ایرانی در همین راستا تصریح کرد: کنفرانس بازنگری دولت‌های عضو پیمان باید تأخیر طولانی در اجرای تعهدات خلع سلاحی تحت آن را بررسی کرده و تصمیمات اساسی برای رفع آن اتخاذ کنند.

نابودی سلاح‌های هسته‌ای باید به‌طور کامل و فوری اجرا گردد

دهقانی با اشاره به اینکه تعهد دولت‌های دارنده سلاح هسته‌ای به نابودی زرادخانه اتمی خود به صراحت در ماده شش ان‌پی‌تی آمده است، خاطرنشان کرد: این تعهد حقوقی باید با حسن نیت اجرا گردد.

او با انتقاد از ادعای دولت‌های هسته‌ای که اجرای این تعهدات را به مواردی نظیر فراهم بودن «ثبات راهبردی» یا شرایط لازم در «محیط امنیت بین‌المللی» مشروط می‌سازند، ابراز داشت: اجرای این الزامات نه اختیاری است و نه مشروط به سایر شرایط و از همین‌رو باید به طور کامل، فوری و بدون هیچگونه قید و شرطی اجرا گردد.

بیش از ۱۵ هزار سلاح هسته‌ای در دنیا وجود دارد

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: پنهان‌کاری بیش از حد باعث شده افکارعمومی جهان از میزان واقعی سلاح‌های هسته‌ای موجود در دنیا بی‌خبر بماند. با این حال، بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، تخمین زده می‌شود در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار سلاح هسته‌ای در دنیا وجود داشته باشد که تهدید بزرگی برای بقای بشریت بشمار می‌رود.

قدرت تخریب سلاح‌های هسته‌ای کنونی بیشتر است

دهقانی با انتقاد از استدلال کشورهای هسته‌ای که اعلام می‌کنند تعداد سلاح هسته‌ای خود را به میزان زیادی کاهش داده‌اند، بیان کرد: اگرچه در نتیجه اینگونه اقدامات، تعداد کنونی این سلاح‌ها ۷۹ درصد کمتر از دوران جنگ سرد است، اما قدرت تخریب سلاح‌های هسته‌ای کنونی به مراتب در مقایسه با سلاح‌های هسته‌ای نسل گذشته، بیشتر است و به همین خاطر نمی‌توان اثبات کرد که تهدید سلاح‌های هسته‌ای موجود برای بشر لزوماً کمتر از گذشته شده است.

شاهد مسابقه تسلیحات بین قدرت‌های هسته‌ای هستیم

او افزود: این در حالی است که متأسفانه دنیا اخیراً شاهد مسابقه تسلیحات بین قدرت‌های هسته‌ای است.

رئیس هیات ایرانی به عنوان نمونه به سخنان رئیس جمهور أمریکا اشاره کرد که اعلام کرده درصدد توسعه کمی و کیفی زرادخانه‌های هسته ای خود است تا اطمینان حاصل کند دارای برترین زرادخانه هسته‌ای جهان است.

امریکا بجای بهانه‌جویی باید به انجام تعهداتش تحت برجام بپردازد

دهقانی با انتقاد از این سیاست تحریک‌آمیز امریکا یادآور شد: اینگونه برنامه‌ها دعوتی آشکار به یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای توسط این کشور بوده و قطعاً مغایر تعهدات ماده شش ان‌پی‌تی و اهداف و مقاصد آن است.

او در پاسخ به اظهارات نماینده امریکا که ایران را متهم به دنبال کردن سیاست تولید سلاح هسته‌اَی و حمایت از تروریسم کرده بود، عنوان کرد: امریکا بجای بهانه‌جویی و طرح اتهامات بی‌اساس باید به انجام تعهداتش تحت برجام بپردازد.

هرگونه تلاش برای مسابقه تسلیحاتی باید پایان پذیرد

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: سلاح‌های هسته‌ای موجود به اندازه کافی صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر انداخته‌اند و دنیای کنونی تحمل شروع دور جدیدی از مسابقه تسلیحات هسته‌ای را ندارد و به همین خاطر هرگونه تلاش برای مسابقه تسلیحاتی باید پایان پذیرد.

یادآور می‌شود که کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود. قبل از آن نیز سالانه یک نشست کمیته مقدماتی آن تشکیل می‌گردد. نشست آینده کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی در سال ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد. 

هسته‌ای مسابقه ان‌پی‌تی سلاح‌های تسلیحات کنونی بازنگری بین‌المللی امنیت کنفرانس دهقانی امریکا اجرای گذشته پیمان عنوان دولت‌های انتقاد موجود پذیرد تعهدات پایان ندارد مدیرکل جدیدی مقدماتی کمیته وزارت سیاسی تسلیحاتی خارجه هرگونه تعداد اینگونه اعلام بپردازد بیشتر یادآور قدرت‌های برجام تعهداتش برگزار سیاست تخریب تمامیت مواجه ایرانی اعتبار واقعی دنیای نابودی اشاره میزان مشروط شرایط زرادخانه تهدید