برگزیده ها

مازندمجلس: پرس تی وی نوشت: پنتاگون سرانجام اذعان کرد ائتلاف تحت فرمان آمریکا در ماه مارس در حلبِ سوریه، مسجدی را که در آن مردم مشغول اقامه نماز بوده‌اند، بمباران کرده است.

مازندمجلس: شبکه سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام وزارت دفاع امریکا که نامشان ذکر نشده است، گزارش داد نظامیان آمریکا به هدف قرار دادن یک مسجد در شمال سوریه در ماه مارس اعتراف کرده‌اند.

به گزارش نامه نیوز به نقل از پرس تی وی ، جنگنده‌های آمریکا شانزدهم ماه مارس 2017 (26 اسفند 1395) مسجدی را  در روستای الجنه در استان حلب در شمال سوریه هدف قرار دادند که در اثر آن 42 نفر کشته شدند.

این در حالی است که امریکا پیش از این اصرار داشت در آن روز یک نشست تروریست‌ها را هدف قرار داده است.

ویرانه‌های مسجد روستای الجینه در غرب حلب، 27 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 

ویرانه‌های مسجد روستای الجینه در غرب حلب، 27 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ارتش امریکا، باوجود مدارک و شواهد تصویری و ویدئویی از این حملۀ هوایی، تاکنون مسئولیت این حمله را به‌طور رسمی نپذیرفته و در واکنش‌های خود به آغاز تحقیقات در این زمینه اشاره کرده بود.

پنتاگون همچنین در آن زمان هدف‌ قرار گرفتن این مسجد را تکذیب و اعلام کرد در این حمله محل تجمع تروریست‌های القاعده در ساختمان مجاور بمباران ‌شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اواخر فروردین 1396 اعلام کرد ارتش امریکا در حملۀ مارس به مسجد الجینه در حلبِ سوریه، اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی انجام نداده بود.

حمله هوایی به مسجد روستای الجینه در غرب حلب هنگامی‌که دستکم 300 نفر در مسجد حضور داشتند، صورت گرفت.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود افزود دربارۀ این حمله با دستکم 14 نفر که اطلاعاتی دست‌اول داشته‌اند، گفتگو کرده، تصاویر آن را مورد تجزیه‌ تحلیل قرار داده و صحنۀ حمله را بازسازی کرده است.

بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر، نمازگزاران درست قبل از حملۀ امریکا برای اقامۀ نماز در مسجد الجینه حاضر شده بودند.

این سازمان افزود هیچ مدرکی دال بر حضور اعضای القاعده در داخل مسجد پیدا نشده و یا اگر هم در مسجد بوده‌اند، قبل از وقت نماز و حضور مردم، آنجا را ترک کرده‌اند.

این سازمان افزود مواردی از اقدامات احتیاطی را که نادیده گرفته شده، به فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده گوشزد کرده است.

امریکا و برخی از متحدانش از آگوست 2014 میلادی (تابستان 1393) برای آنچه نابودی کامل گروه تروریستی داعش عنوان شده است، برخی مناطق سوریه و عراق را هدف حملات هوایی قرار داده است.

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا 12 فروردین 1396 در بیانیه‌ای مدعی شد از آغاز عملیات «عزم راسخ» در سال 2014 تا پایان فوریۀ 2017، در حملات هوایی ائتلاف تحت فرمان واشنگتن علیه تروریست‌های داعش در عراق و سوریه، 229 غیرنظامی به‌طور «ناخواسته» کشته ‌شده‌اند.

این آمار تلفات غیرنظامی ماه مارس را شامل نمی‌شود.

این در حالی است که بر اساس گزارش یک گروه غیرانتفاعی موسوم به ایروارز Airwars، که عملیات هوایی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را پیگیری و شمار قربانیان غیرنظامی این حملات را جمع‌آوری می‎‌کند، حملات هوایی ائتلاف امریکا در عراق و سوریه، فقط در ماه مارس، هزار و 484 قربانی غیرنظامی داشته است.

این گروه غیرانتفاعی همچنین از دریافت گزارش‌های فراوان مبنی بر تلفات غیرنظامیان بعد از به قدرت رسیدن ترامپ خبر داده است.
امریکا الجینه هوایی سوریه غیرنظامی روستای گزارش حملات دیده‌بان ائتلاف تلفات افزود اعلام اسفند آمریکا دستکم کرده‌اند فرماندهی بمباران غیرانتفاعی مسئولیت عملیات مرکزی احتیاطی پنتاگون همچنین به‌طور تروریست‌های القاعده اقدامات فروردین خبرگزاری فرانسه