برگزیده ها
شهردار جامعه نشر را آواره کرد

مازندمجلس: فعال عرصه نشر با انتقاد از مکان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهر آفتاب و با بیان اینکه شهردار جامعه نشر را آواره کرده، خواستار برگزار دوره آتی این رویداد در مصلی تهران شد

مازندمجلس: سیدعباس حسینی نیک روز شنبه افزود: با توجه به مشکلاتی که از سال گذشته در شهر آفتاب شاهد بودیم مانند توفان و بارندگی های شدید و به تبع آن آبگرفتگی های غرفه ها و خسارات زیاد به ناشران، دیگر برگزاری چنین نمایشگاهی در این مکان به صلاح نیست و باید این مساله مورد توجه جامعه نشر و مسوولان فرهنگی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دو سال است ناشران مسایل تلخی را در شهر آفتاب تجربه می کنند، ادامه داد: شهرداری سال گذشته برای این مکان کلی تبلیغ کرد، به دلیل برخی مشکلات در مصلی قرار بر برپایی نمایشگاه کتاب در مکان کنونی شد، گرچه صنف زیاد تمایلی به این جابجایی نداشت اما با صحبت های سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشران قبول کردند به شهر آفتاب نقل مکان کنند.
مدیر انتشارات مجد با بیان اینکه پس از گذشت حدود 40 سال از پیروزی انقلاب، برپایی چنین نمایشگاهی در چادر در شان نظام جمهوری اسلامی نیست، افزود: از سال گذشته پیشرفتی در ساخت وسازها در شهر آفتاب صورت نگرفته و می توان گفت تقریبا صفر بوده هرچند کار مثبت دیگری هم انجام نگرفته بطوری که در بازدید قبل از عید سالجاری نیز به شورای برنامه ریزی نمایشگاه هم اعلام کردم امسال هم مانند پارسال مشکلات فراوان خواهیم داشت.
وی افزود: ابتدایی ترین مساله در یک مکان عمومی ساخت سرویس بهداشتی است در حالیکه در چنین پروژه ای از سال گذسته تاکنون هیچ سرویس بهداشتی ساخته نشده، سیستم زیرساختها موقت و سالن ها هنوز در چادر است.
حسینی نیک یادآور شد: قرار بر این بوده که سه یا پنج سالن مشابه سالن سه قلو در نمایشگاه ساخته شود.
به گفته بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، برگزاری نمایشگاه در زیر چادر و با مشکلات یاد شده پس از حدود 40 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد در شان جمهوری اسلامی نیست.
وی نمایشگاه بین المللی کتاب را روبدادی مهم معرفی کرد و گفت: دسترسی ها به شهر آفتاب بسیار دشوار و بدتر از نمایشگاه سئول است هرچند برخی تدابیر می توانست مشکل ترافیک نمایشگاه در سئول را برطرف کند.
حسینی نیک با بیان اینکه در دولت قبلی به بهانه ایجاد ترافیک نمایسگاه به مصلی منتقل شد، افزود: این کاری اشتباه بود هرچند جامعه مظلوم نشر با وجود محدودیت ها در مصلی هوای گرم را تحمل کرده و باز هم زیر چادرها مستقر شدند.
ناشر نمونه سالهای 93 و 94 ادامه داد: ساخت رواق های مصلی ادامه داشت که شهردار بعدی آمد و باز جامعه کتاب و نشر را آواره شهر آفتاب کرد مکانی که هیچ امکان ویژه ای برای دسترسی به آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اوج کار نمایشگاه کتاب روزهای پنجشنبه و جمعه است، اظهار کرد: این روزها مصادف است با حضور مردم در بهشت زهرا(س) برای زیارت اهل قبور که این خود یک مشکل است.

** مصلی از افتخارات جمهوری اسلامی است
حسینی نیک با بیان اینکه ساخت مصلی هزینه های هنگفتی در برداشته، از آن به عنوان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: چرا نبابد از این مکان فرهنگی مذهبی برای برگزاری نمایشگاه های کتاب مطبوعات و قرآن بهره مند شد و یا گالری های هنری در آن برپا کرد.
وی با اشاره به امکانات وسیع مصلی پیشنهاد کرد از این مجموعه برای برگزاری نمایشگاه های فصلی کتاب و نمایشگاه های تخصصی استفاده شود.

** مصلی ظرفیت برگزاری نمایشگاه را دارد
مدیر انتشارات مجد با بیان اینکه مصلی اکنون ظرفیت برگزاری نمایشگاه کتاب
آن هم داخل سالن و نه زیر چادر را دارد، افزود: جامعه نشر نباید به هیچ وجه سال اینده برای دوره سی ویکم نمایشگاه در شرایطی که سالن های مشابه، سالن های سه قلو آماده و زیرساخت های شهر آفتاب اصلاح نشده به این مکان بیایند، آنها می توانند در مصلی با امکانات کنونی آن مستقر شوند.
حسینی نیک با بیان اینکه در شرایط کنونی می توان ناشران را در زیر سقف مصلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب دور هم جمع کرد، موقعیت مصلی را از نظر دسترسی ها مناسب دانست.
وی با تاکید بر پیگیری این مساله در صنف اضافه کرد: برای دور بعدی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نباید هیچ غرفه ای زیر چادر باشد.
بارندگی های روز گذشته(جمعه) در شهر آفتاب منجر به وارد شدن خسارت به ناشرانی شد که آب به غرفه های آنها نفوذ کرد، همین مساله باعث شد نمایشگاه قبل از ساعت اعلام شده به دلیل بروز خطرات احتمالی مانند برق گرفتگی تعطیل شود.

شهردار جامعه نشر را آواره کرد سیدعباس حسینی نیک