برگزیده ها

مازندمجلس: عبدالله گل، رییس‌جمهور پیشین ترکیه ادعای یکی از رهبران سابق حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه درباره قصد وی برای کاندیداتوری جناح مخالف اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۹ را رد کرد.

مازندمجلس: عبدالله گل، رییس‌جهمور سابق ترکیه در اظهاراتی به خبرنگاران بعد از نماز جمعه این کشور، گفت اظهارات دنیز بایکان، رهبر سابق حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در خصوص نامزدی او برای ریاست‌جمهوری احتمالا در نتیجه منازعات داخلی حزب مردم جمهوری‌خواه بوده است.

به گزارش نامه نیوز به نقل از پایگاه ورلد بولتن، عبدالله گل گفت: این صحبت‌های بایکان برآمده از سیاست‌ها و تلافی جویی درون حزبی است و من صراحتا هرگز چیزی که درباره من گفته شد را جدی نگرفتم.

بایکان که در سال ۲۰۱۰ بر اثر یک رسوایی، جایگاه رهبری حزب مردم جمهوری‌خواه را از دست داد به شبکه سی‌ان‌ان ترک گفت: اگر کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه برای نامزدی به نیابت از مخالفان اصلاحات اردوغان در همه پرسی ماه گذشته اظهار تمایل نکند می‌توان عبدالله گل را به عنوان کاندیدای ۴۹ درصد مخالف با این اصلاحات معرفی کرد و اگر بتوان او را کاندیدای مخالفان دانست باید این گزینه را ارزیابی کنیم.

با این حال عبدالله گل که خودش یکی از پایه‌گذاران حزب حاکم عدالت و توسعه است و در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ رییس‌جمهور ترکیه بوده، گفت: من بارها تاکید کرده‌ام که قصد ورود به سیاست روزمره ترکیه را ندارم. با این حال من مسئولیت دارم که همه دانش و تجربه خودم را در صورت لزوم در اختیار کشورم قرار دهم. من این دانش و تجربه را شخصا در اختیار دوستانم در حاکمیت کشور قرار دادم و زمانیکه لازم باشد با مردم نیز آنها را در میان می‌گذارم و به همین ترتیب به کارم ادامه خواهم داد.

او درباره وضعیت سیاسی ترکیه بعد از همه پرسی ۱۶ آوریل، گفت: ترکیه به اندازه کافی شرایط چند قطبی شدن را پیدا کرده و از همه پرسی خسته شده است به همین دلیل ترکیه باید به آینده نگاه داشته باشد.

وی افزود: مسائل مهمی در مقابل ترکیه وجود دارد و یکسری تحولات منافع ملی ترکیه را تهدید می‌کند. در داخل ترکیه نیز موارد فراوان مسائل و انتظارات اقتصادی و نیازهای مردم مطرح هستند. هر کسی باید توجه خود را صرف این مسائل کند اگر که می‌خواهد برای حل آنها تلاش کرده و بهترین تلاشش را برای این آرمان انجام دهد.
ترکیه عبدالله جمهوری‌خواه بایکان مسائل تجربه اختیار کاندیدای درباره ریاست‌جمهوری نامزدی مخالفان اصلاحات