برگزیده ها
عربستان بازار نفت خود را از دست داده است/ سعودی‌ها به دنبال توافق با ایران

مازندمجلس: پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه عربستانی نوشت: عربستان ممکن است از ایران تقاضا کند که سقف تولیدش را کاهش دهد اما ایران قطعا به هیچ گونه کاهش تولید تن نخواهد داد. سعودی‌ها احتمالا برای اعمال توافق جدید با ایران دچار مشکل خواهند شد.

مازندمجلس: پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه عربستانی نوشت: عربستان ممکن است از ایران تقاضا کند که سقف تولیدش را کاهش دهد اما ایران قطعا به هیچ گونه کاهش تولید تن نخواهد داد. سعودی‌ها احتمالا برای اعمال توافق جدید با ایران دچار مشکل خواهند شد.

به گزارش ایلنا به نقل از «بلومبرگ»، از زمان آغاز طرح کاهش سقف تولید اوپک، تحلیل‌گران بازار نفت و کارشناسان بر چگونگی واکنش نفت شیل آمریکا بر ثبات بیشتر قیمت‌های نفت و تقسیمات سهم کشورها در بازار‌های جهانی در صورت پایان کاهش سقف تولید تمرکز کرده‌اند.

جنگ برای تصاحب سهم بیشتر در بازارها از سطح خرد میان کشورهای اوپک به سطح کلان با سایر کشورهای جهان منتقل شده است.

عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده نفت سهم خود را بعد از اینکه ایران و عراق سهم بیشتری از تولید را به خود اختصاص دادند از دست داده است.

یک کارشناس مسائل نفت در دانشگاه ابوظبی امارات گفته اگر بخواهیم درمورد پیروز میدان کاهش سقف تولید در اوپک صحبت کنیم این ایران و عراق هستند که پیروز این طرح بوده‌اند. 

سعودی‌ها از اینکه بخشی از سهم‌شان را در بازار، با این توافق اوپک از دست خواهند داد آگاه بودند اما به دنبال ثبات و بالارفتن قیمت نفت بودند از این رو با افزایش سطح  تولید ایران در حالی که سایر  کشورها از جمله خود عربستان باید تولیدش را کاهش می‌داد، موافقت کردند.

کاهش سقف تولید برای افزایش قیمت ضربه سنگینی به بودجه عربستان زده و آل سعود مجبور شدند از ذخایرشان استفاده کرده و از این رو بحران اعتبار مالی شکافی را در طرح کاهش وابستگی به درآمدهای دولت به نفت ایجاد کرده است.

بودجه سال ۲۰۱۷ عربستان به نظر با قیمت بالاتر نفت در این سال بسته شده است. در نتیجه عربستانی‌ها با علم به اینکه ایران احتمالا از میانبری که در اختیارش قرار گرفته برای افزایش تولید استفاده خواهد کرد و عراق نیز احتمالا به تعهداتش در کاهش سقف تولید پایبند نخواهد بود تن به توافق کاهش سقف تولید داده است.

بر اساس توافق اوپک عربستان سعودی تولیدش را از ۱۰ میلیون بشکه در روز به ۴۶۸ هزار بشکه در روز رسانده است. عراق به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک نیز تعهد داده که تولیدش را از ۴ میلیون و ۳۵۱ هزار بشکه در روز به ۲۱۰ هزار بشکه در روز برساند در حالی که ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک و رقیب منطقه‌ای عربستان سعودی تولیدش را تا ۳ میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

در شرایطی که عربستان به تعهداتش در اوپک پایبند بوده است و سقف تولیدش را کمتر از ۱۰ میلیون بشکه از ماه ژانویه نگه داشته است بر اساس گفته‌های منابع اوپک ایران تا جایی که اجازه داشته تولیدش را افزایش داده است. عراق نیز در اجرای تعهداتش برای کاهش سقف تولید ناتوان بوده است.

ایران و عراق به دنبال افزایش تولید نفت و گرفتن سهم عربستان در بازار نفت هستند.

به گفته ادوارد بل تحلیل‌گر بازار نفت در امارات عربستانی‌ها به این دلیل که سایر کشورها می‌توانند تولید بیشتری داشته باشند بازارشان را از دست خواهند داد.

عربستان سعی می‌کند سهمش را از بازار نگه دارد و این کار را با کاهش قیمت نفت برای نفت سبک عرب و نفت فوق سبک برای کشورهای آسیایی انجام داده‌اند. سعودی‌ها برنامه کاهش قیمت نفت برای کشورهای آسیایی در نه ماه آینده را در دستور کار دارند .

عربستان سودی همچنین گفته تلاش می‌کند با تغییر قیمت‌ها برای بازارهای اروپایی بخش بیشتری از این بازارها را نیز از آن خود کند.

به گفته منابع آگاه، عربستان ممکن است از ایران تقاضا کند که سقف تولیدش را کاهش داده و از کشورهایی مانند عراق که به تعهداتشان در توافق اوپک پایبند نبوده‌اند نیز بخواهد متعهدتر باشند. 

با اینکه ایران قطعا تن به هیچ گونه کاهش تولید نخواهد داد سعودی‌ها احتمالا برای اعمال توافق جدید با ایران دچار مشکل خواهند شد. 

با همه این‌ها این احتمال که قیمت نفت در صورت عدم پایبندی اعضای اوپک به توافق این سازمان به کمتر از ۴۰ دلار برسد، وجود دارد. در  چنین شرایطی احتمالا عربستان بار دیگر میان افزایش تولید و افزایش قیمت نفت بار دیگر افزایش قیمت نفت را انتخاب خواهد کرد.

تولید عربستان افزایش توافق تولیدش بازار سعودی‌ها احتمالا خواهند کشورهای میلیون اینکه بلومبرگ تولیدکننده بیشتری تعهداتش پایبند سعودی نخواهد دنبال آمریکا عنوان شرایطی منابع آسیایی می‌کند باشند تقاضا عربستانی‌ها اعمال بیشتر کشورها امارات پیروز استفاده بودجه بازارها