برگزیده ها
در کرسنت ما مدعی هستیم

مازندمجلس: وزیر نفت گفت: سازندگان ایرانی باید به نقاطی از توانمندی برسند که بتوانند سر موعد مقرر کار و کالای مورد نیاز را با کیفیت بالا تحویل دهند و در یک شرایط رقابتی قرار بگیرند چرا که پیمانکاران ایرانی نگران این هستند که سازندگان سر موعد مقرر کار را تحویل نمی‌دهند و به این ترتیب کل کار دچار تاخیر می‌شود.

مازندمجلس: وزیر نفت گفت: سازندگان ایرانی باید به نقاطی از توانمندی برسند که بتوانند سر موعد مقرر کار و کالای مورد نیاز را با کیفیت بالا تحویل دهند و در یک شرایط رقابتی قرار بگیرند چرا که پیمانکاران ایرانی نگران این هستند که سازندگان سر موعد مقرر کار را تحویل نمی‌دهند و به این ترتیب کل کار دچار تاخیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران با اشاره به اولویت‌های وزارت نفت در استفاده از توانمندی داخل اظهار داشت: ما تلاش می‌کنیم که هر چه بیشتر از کار و ظرفیت ایرانی استفاده شود و ما در جریان قراردادهایی که با شرکت‌های خارجی می‌بندیم بیش از 60 درصد ارزش قراردادها را توسط ایرانی‌ها تضمین می‌کنیم که اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه در جلسات زیادی که با پیمانکاران و سازندگان ایرانی گذاشته‌ایم اعلام کرده‌ایم که باید کیفیت کار خود را بالا ببرند تصریح کرد: طی چند سال آینده ظرفیت ما به لحاظ توانمندی کیفی و کمی بالا خواهد رفت.

وزیر نفت تاکید کرد: سازندگان ایرانی باید به نقاطی از توانمندی برسند که بتوانند سر موعد مقرر کار و کالای مورد نیاز را با کیفیت بالا تحویل دهند و در یک شرایط رقابتی قرار بگیرند چرا که پیمانکاران ایرانی نگران این هستند که سازندگان سر موعد مقرر کار را تحویل نمی‌دهند و به این ترتیب کل کار دچار تاخیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط پیش آمده جهش بزرگی به سمت بهبود تولید داخل وجود دارد افزود: علاوه بر بهبود تولید داخل شرایط برای ورود به بازارهای جهانی فراهم شده و ضمن اینکه با توجه به اینکه منطقه پر از ظرفیت نفت و گاز و تقاضای کار بالاست می‌توانیم حضور موثری نیز در سطح بین الملل داشته باشیم.

وزیر نفت یادآور شد: اگر بتوانیم 50 میلیارد دلار ظرف چند سال آینده ارجاع کار داشته باشیم تحول بزرگی ایجاد خواهد شد و ما قدرت بی‌نظیر در منطقه از نظر اجرای تاسیسات نفتی و توسعه میادین و ساخت تجهیزات مهم خواهیم بود.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیشترین ظرفیت داخلی کشور در زمینه حفاری، ساخت تجهیزات سنگین، ماشین دوار، صنایع دریایی، اجرای تاسیسات سنگین مثل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی است.

زنگنه در ادامه گفت: اگر بتوانیم قراردادهای جدید را ببندیم چنانچه 80 میلیارد دلار قرارداد داشته باشیم و 65 درصد کار به ایرانی‌ها واگذار شود یعنی 50 میلیارد دلار از پروژه توسط ایرانی‌ها اجرا می‌شود که حجم عظیمی از اشتغال و تولید را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه با واگذاری 50 میلیارد دلار به ایرانی‌ها صد هزار اشتغال ایجاد خواهد شد یادآور شد: البته باید گفت صنعت نفت اشتغالزا نیست بلکه سرمایه‌بر است و تولید و قدرت ملی را بالا می‌برد و ظرفیت بزرگ و با کیفیت در کشور ایجاد می‌شود که ارزش‌شان بالا است.

وی درباره اینکه برخی به دنبال زیر سوال بردن توسعه میادین مشترک هستند و می‌گویند به جای توسعه در پارس جنوبی باید با قطر گفت‌وگو می‌کردیم توضیح داد: توسعه شتابان میادین مشترک جزء سیاست‌های کلی نظام است و محل مناقشه نیست.

وی افزود:‌ ما در سال‌های 83 و 84 که تولیدمان به همسایه نزدیک شد قبول کردند که کمیته فنی مشترک تشکیل شود تا در برداشت‌ها هماهنگ باشیم اما زمانی که 10 سال عقب افتادیم حتی جواب نامه‌های ما را هم نمی‌دادند و اکنون دوباره که تولیدمان به آ‌نها نزدیک شده باز هم نامه‌نگاری می‌کنند که کمیته فنی تشکیل شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: آنچه ما را پای میز مذاکره می‌کشاند قدرت اقتصادی، فنی و فناوری است با رگ گردن و سر و صدا کردن کاری از پیش نمی‌رود.

وی تاکید کرد: قدرت ما در دیپلماسی ناشی از اقتصاد و سیاست، قدرت نظامی و قدرت نرم است ما چگونه فنی کار می‌کنیم اگر عقب بیفتیم. در این صورت کسی ما را تحویل نمی‌گیرد بنابراین باید مقتدر باشیم تا بتوانیم صحبت کنیم چرا که دیپلماسی بدون پشتوانه مقتدر واقعی نمی‌ت واند کاری از پیش ببرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اولویت اصلی ما در صنعت نفت، میادین مشترک هستند گفت: بالا بردن ضریب برداشت نفت از تمامی میادین برنامه اصلی ماست همچنین برنامه ما این است که در دولت آتی تمامی میادین مشترک تعیین تکلیف شوند یعنی طرح‌های توسعه در حال اجرا باشد.

وی درباره اینکه تکلیف قراردادهای جدید نفتی در دولت آینده چه می‌شود، اظهار د اشت: دولت‌ه ا باید سیاست‌های پایداری داشته باشند و مردم تصمیم می‌گیرند که چه اتفاقی در صنعت نفت بیفتد بنابراین در روز 29 اردیبهشت مردم برای خود، آینده کشور و فرزندانشان و همچنین صنعت نفت تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی درباره اظهارات شب گذشته یکی از کاندیداها در خصوص کرسنت اظهار داشت: همان طور که رئیس جمهور گفت ما در این قرارداد جریمه نشدیم و هیچ چیز قطعی نیست و اعدادی که بر سر آن بحث می‌شود فوق نجومی نیست.

زنگنه افزود: ما در موضوع کرسنت مدعی هستیم که چرا عده‌ای با بی‌تدبیری تا این حد کشور را در معرض خطر قرار دادند.

وی در باره کاهش خرید نفت از سوی هندی‌ها به دلیل عدم واگذاری توسعه فرزاد بی به این کشور اظهار داشت: ما مشکلی برای بازاریابی و فروش نفت نداریم.

زنگنه در خاتمه نرخ 55 دلار را قیمت مناسبی برای فروش نفت دانست.

اینکه ایرانی زنگنه میادین توسعه مشترک ظرفیت تحویل باشیم اشاره سازندگان آینده توانمندی تولید میلیارد اظهار ایرانی‌ها کیفیت شرایط بتوانیم افزود می‌کنیم یادآور پیمانکاران کرسنت ایجاد درباره تکلیف قرارداد ادامه قراردادهای مقتدر همچنین واگذاری تمامی سیاست‌های تولیدمان نزدیک سنگین تشکیل کمیته دیپلماسی برنامه بنابراین اشتغال بهبود کالای رقابتی بگیرند نگران بتوانند برسند خبرنگاران هستیم نقاطی نمی‌دهند ترتیب منطقه اجرای تاسیسات بزرگی تاکید تاخیر اقتصادی استفاده تجهیزات