برگزیده ها
برگزاری 10 دوره مشترک دکتری با کشورهای پیشرفته پس از برجام

مازندمجلس: وزیر علوم گفت: پس از برجام 10 دوره مشترک دکتری با کشورهای پیشرفته برگزار شده است

مازندمجلس: محمد فرهادی صبح امروز در مراسم افتتاح سی‌و‌هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای انرژی هسته‌ای در دانشگاه مازندران، اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی یا سرمایه‌های انسانی مهم‌ترین موضوع بوده که بحث آموزش باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حوزه آموزش عالی بعد از انقلاب در سطح کشور با توسعه چشم‌گیری مواجه بوده است، افزود: افزایش دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بیش از 220 هزار دانشجو و 3 هزار و 500 عضو هیأت علمی در استان مازندران مشغول به فعالیت هستند، خاطر نشان کرد: فعالیت 2 هزار و 800 مؤسسه آموزش عالی در سطح کشور، گفت: 72 هزار هیأت علمی، 39 پارک علم و فناوری، 170 مرکز رشد در سطح کشور موجود است.

وی با تأکید بر اینکه توسعه کمی به حد کافی داشتیم اما باید سامان‌دهی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: برای این امر آمایش طرح آموزش عالی را در دستور کار داریم که باید مصوب شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه منطقه‌ای کردن آموزش عالی از جمله برنامه‌های طرح آمایش است، اضافه کرد: آموزش مهارتی به شدت مورد نیاز است و باید مورد توجه قرار گیرد و فاصله‌ای که بین نیروی تخصصی و عملیاتی است باید کاهش یابد، چرا که پذیرش کم و نیاز جامعه زیاد است.

وی با اشاره به اینکه باید در بخش صنعت، نیاز مردم به این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در 39 پارک علم و فناوری یک‌هزار و 100 شرکت در این پارک‌ها مستقر هستند که 80 درصد فارغ‌التحصیلان در این شرکت‌ها فعال هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: مراکز رشد هم دستاورد فناورانه داشته باشند، در این دولت بیش 20 هزار میلیارد ریال قرارداد فناوری بین وزارت دفاع، وزارت نفت با دانشگاه بود.

فرهادی با اعلام اینکه 30 میدان نفتی به دانشگاه‌های کشور واگذار شد، یادآور شد: به سمت تولیدات علمی پیش می‌رویم، بخش عمده‌ای از مقالات تولیدی در حوزه آی‌اس‌آی هستند و با رشد 31 درصدی مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مقاله‌ها زمینه برای تولیدات علمی بوده است، گفت: رتبه نوآوری ما به 78 رسیده در حالی‌که در سه سال قبل 113 بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در بحث رشد تولیدات علمی ایران در دنیا در بین 25 کشور سرآمد بوده و رتبه نخست با 17.5 بعد کشور روسیه قرار دارد، ادامه داد: همچنین تعداد دانشمندان از 173 نفر در سال 2013 به 208 نفر به در سال 2016 رسیده است.

وی با اعلام اینکه 834 برنامه جدید بازنگری شد، افزود: دانشگاه مازندران هم می‌تواند با توان علمی، سابقه و تکمیل زیرساخت همکاری بین‌المللی با دنیا داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بعد از برجام 10 دوره دکترای مشترک با کشورهای پیشرفته برگزار شده است، گفت: یک‌هزار و 500 دانشجو دکتری در دکترا مشترک تحصیل کردند.

فرهادی به پذیرش دانشجو از خارج کشور اشاره کرد و افزود: بحث تمرکززدایی و جذب دانشجو بین‌المللی، بیش از 50 هزار دانشجو خارجی در کشور وجود دارد که 22 هزار در دانشگاه های وزارت علوم مشغول تحصیل هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: افزایش فضاى ورزشی دانشگاه‌ها، تاسیس مراکز ارزیابی و تندرستی در بیش از 50 دانشگاه در دستور کار قرار دارد.

وزیرعلوم محمد فرهادی