برگزیده ها
تشکیل کمیته حقیقت‌یاب حادثه معدن آزادشهر

مازندمجلس: بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیته حقیقت یاب به منظور بررسی ابعاد حادثه معدن آزادشهر تشکیل شد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا نعمت زاده  در جلسه کمیته حقیقت یاب حادثه معدن آزادشهر ضمن ابراز تأسف و تسلیت به بازماندگان کارگران زحمت کش معدن زمستان یورت گفت: در این معدن ۳۷۰ نفر به صورت مستقیم و پیمانکاری مشغول فعالیت بودند که بنا به دلایلی که به زودی از طریق کمیته حقیقت یاب اعلام می شود، در ظهر چهارشنبه حادثه انفجار رخ داد.

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از این حادثه ناگوار به همراه وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بنا به دستور رئیس جمهور و معاون اول، به محل حادثه رفتیم افزود: استاندار گلستان از همان لحظات اولیه در محل حادثه اقدام به تشکیل ستاد بحران نموده است و ازصبح پنجشنبه گذشته، ستاد مدیریت بحران در آزادشهر استان گلستان تشکیل شد که تمامی ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار داده‌اند.

نعمت زاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون تیم‌های مختلف امدادی و نجاتی در منطقه، به ۱۰ گروه تقسیم شدند که در حال عملیات آواربرداری هستند، تصریح کرد: ریزش شدیدی در لایه‌های کوه رخ داد و نیاز به آوار برداری است که با تأمین تجهیزات از سایر معادن مجاور و یا خریداری آنها از بازار، این اقدام در حال انجام است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قرار است که کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و ظرف یک هفته با بررسی هایی که انجام می دهد؛ علت اصلی حادثه را مشخص کند و به اطلاع هموطنان برساند.

وی با بیان اینکه در این جلسه گمانه زنی اصلی این بوده است که باطری به باطری کردن لوکومتیو حمل ذغال سنگ و جرقه ناشی از آن عامل حادثه بود افزود: آنچه که واضح است معدن زمستان یورت عاری از گاز متان بوده است و ذرات ریز ذغالسنگ به خودی خود آتش‌زا است.

تشکیل کمیته رسیدگی به مسایل انسانی

نعمت زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علاوه بر کمیته حقیقت یاب که به زودی تشکیل می شود، کمیته رسیدگی به مسائل انسانی است صبح امروزتشکیل شد تا در خصوص مسایل درمانی، بیمه ای و معیشتی بازماندگان و خانواده‌های معدنکاران تصمیماتی در جهت کمک به آنها گرفته شود.

وی، صدور احکام دریافت مستمری برای خانواده‌های بازماندگان، اعطای بیمه بیکاری به کارگران معدن تا زمان بازگشایی مجدد معدن یاد شده، پرداخت هزینه تدفین جان باختگان این حادثه و در نهایت توافق با شرکت بیمه آسیا برای پرداخت بیمه مسئولیت را ازمهم ترین مواردی برشمرد که در دستور کار این کمیته قرار دارد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اینکه توجه به آموزش پیوسته و دایمی تمامی دست اندکاران بخش معدن به ویژه بازرسان ایمنی، با هر مقدار سابقه کار و شهرت امری ضروری است، گفت: پس از این حادثه ناگوار سه کمیته حقیقت یاب، کمیته برسی مسایل انسانی و کمیته بررسی رفع نواقص، ایمنی برای ادامه کار و مشکلات کلی معادن زغال سنگ کشور در نظرگرفته شد.

وی با اعلام اینکه صبح امروز یک نفر دیگر از ۲۱ نفر کشته شده قبلی در حادثه معدن آزاد شهر استان گلستان پیدا شده است افزود: عملیات کشف و انتقال اجساد با جدیت توسط ارگان‌های مختلف انجام می شود و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و  دانشگاه‌های علوم پزشکی، آمادگی خود را برای بهبود حادثه دیدگان مرتبط بااین معدناعلام و اقدام نموده اند.

حادثه کمیته تشکیل حقیقت اینکه افزود مسایل گلستان بررسی اقدام اعلام بازماندگان آزادشهر باطری معادن تأمین عملیات رسیدگی کارگران ایمنی پرداخت خانواده‌های انسانی مختلف اشاره وزارت تجارت ناگوار دستور بحران نموده زمستان تمامی استان اجتماعی