برگزیده ها
معاون وزیر نفت: ١.٣ میلیارد یورو قرار داد ساخت کالاهای پر مصرف صنعت نفت امضا شد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت می گوید، تاکنون از ١٠ قلم کالای پر مصرف صنعت نفت با 6 گروه به مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون دلار قرار داد با شرط انتقال فناوری منعقد شده است.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،« حبیب الله بیطرف» روز شنبه در نشستی خبری در حاشیه برگزاری نخستین روز بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، افزود: به دنبال اصلاح ساختار، دو معاونت مهندسی استاندارد و پژوهش های فناوری با هم ترکیب شدند و معاونت جدید مهندسی شکل گرفت که راهبری پژوهش را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه نظام پژوهش صنعت نفت در حال بازنگری است، گفت: حوزه فناوری بخش دیگری در معاونت مهندسی است . امروزه فناوری یکی از مولفه های مهم در حوزه قدرت کشورها محسوب می شود و ایران به این امر واقف است.
بیطرف تاکید کرد:حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری از سوی وزارت نفت با جدیت پیگیری می شود.
به گزارش ایرنا، «بیژن زنگنه» وزیر نفت نیز امروز در مراسم گشایش این نمایشگاه ساخت داخل 10 قلم کالای اصلی مورد نیاز بخش نفت را از دیگر برنامه های مهم وزارت نفت عنوان کرد و گفت: در این زمینه، در بیشتر موارد قراردادهای متعدد با سازندگان داخلی و در مواردی به صورت اشتراک سازندگان داخلی و خارجی امضا شده است و امیدوارم به‌زودی یکی از قراردادها در زمینه ساخت داخل برای لوله های مقاوم در برابر خوردگی امضا شود تا ایران در تولید این نوع کالا بی نیاز از واردات شود و همچنین به بازارهای صادراتی ورود کند.
وی همچنین گفت صنعت نفت ایران برای یک جهش به پیش، آماده است؛ چنانچه امروز مشاهده می شود، سازندگان و پیمانکاران داخلی مرتبط با صنعت نفت توانایی بالایی دارند.
وزیر نفت با اشاره به این که ظرفیت‌های امروز صنعت نفت ایران در زمینه سازندگان و تولیدکنندگان داخلی با گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: این ظرفیت‌ها نه تنها می تواند در توسعه صنعت نفت ایران بلکه در صورت ایجاد فضای مناسب روابط بین المللی، در منطقه هم نقش سازنده و مناسبی ایفا کند.
به گفته زنگنه، توسعه کسب و کار در حوزه وسیع و تعیین کننده نفت، شامل بخش های بالادستی و پایین دستی در زمینه‌های ساخت و ساز اعم از پیمانکاری، ساخت تجهیزات تا خدمات فنی مانند حفاری و زیرمجموعه آن نیازمند تعریف و اجرایی کردن پروژه های مهم است که فناوری پیشرفته و منابع مالی بالا نیز لازمه اجرای این پروژه هاست.
وزیر نفت با اشاره به الگوی جدید قراردادهای نفتی، این قراردادها را عامل اصلی برای ایجاد موج قوی برای فعال کردن همه پیمانکاران و سازندگان داخلی عنوان کرد و افزود: عده ای گمان می کنند زمانی که می گوییم قراردادهای نفتی یعنی اتکای به خارج، در حالی که بیشترین تاکید ما در این قراردادها بر روی سازندگان داخلی است، از جمله این که شرکتهای ایرانی می توانند به صورت مستقیم در بخش‌هایی که توانمند هستند با صنعت نفت قرارداد امضا کنند و هم این که الزاما در همه موارد باید یک شرکت اکتشاف و استخراج ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی اگر بیایند، حضور داشته باشند؛ ضمن این که سهم عمده کارها از سوی سهم ایرانی اجرا خواهد شد.
زنگنه ادامه داد: تاکیدمان بر این است و ظرفیت‌های داخلی ما نیز اطمینان داشته باشند که ما درصدد هستیم در اجرای قراردادهای نفتی ضمن رسیدن به اهداف خودمان در باره افزایش تولید همراه با برداشت مناسب از میدان‌ها، این قراردادها را به سکویی برای توسعه و تقویت صنایع داخلی و پیمانکاران داخلی خودمان تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: از منظر جذب سرمایه‌های خارجی و فناوری، بنده برآوردم این است که ما می توانیم ظرف 2 سال حدود 80 میلیارد دلار قرارداد امضا کنیم و این یعنی ارجاع دست کم 50 میلیارد دلار کار به ظرفیت‌های ایرانی؛ اشتغالزایی که این مجموعه ایجاد می کند، بسیار اثرگذار است.
وزیر نفت با بیان اینکه جلسه‌های متعددی با پیمانکاران داخلی و سازندگان داخلی داشتم، تصریح کرد: در این جلسه‌ها گفته شد ضمن این که پیمانکاران و سازندگان داخلی تلاش کنند تا توانمندی خود را ارتقا دهند همکاری میان پیمانکاران و سازندگان داخلی را هم تقویت کنیم.
در این نمایشگاه 2 هزار و 500 شرکت داخلی در قالب یک هزار و 16 غرفه در این نمایشگاه مشارکت کرده اند. همچنین در این نمایشگاه یک هزار و 500 شرکت از 37 کشور در قالب 811 غرفه حضور دارند.
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت از 16 تا 19 اردیبهشت ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان علاقمندان است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9123**2022**1561**خبرنگار:زهره دریغ گفتار**انتشار:مژگان توانا

داخلی سازندگان نمایشگاه پیمانکاران فناوری المللی قراردادهای توسعه قراردادها امروز زمینه ایجاد زنگنه میلیارد معاونت ایرنا اقتصادی همچنین پژوهش خارجی مهندسی ظرفیت‌های ایرانی اشاره پروژه خودمان همراه تقویت ادامه قرارداد دارند اجرای مناسب عنوان دومین دائمی بیطرف خبرنگار گزارش تهران افزود موارد وزارت تاکید اینکه تولید