برگزیده ها
مازندمجلس: ستاد انتخاباتی رئیسی در پی شکایت روحانی از رئیسی درخصوص اظهارات وی درباره تخلف در صندوق فرهنگیان، مستندات این تخلفات را منتشر کرد.

به گزارش تسنیم، بدنبال اعلام خبر شکایت حجت الاسلام حسن روحانی از دکتر سید ابراهیم رئیسی به واسطه اظهارنظر درباره تخلف صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان، ستاد انتخاباتی این کاندیدای ریاست جمهوری اطلاعیه ای صادر کرد.

پیرو طرح برخی ادعاها نسبت به بیانات حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره پرونده تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان در مناظره دوم در تاریخ 15/ 2/ 1396  نکات ذیل را به اطلاع ملت شریف ایران می رساند:

حجت‌الاسلام رئیسی در دومین مناظره انتخاباتی تاکید کردند: فرهنگیان عزیز ما امروز مشکل‌دارند، وقتی 8 هزار میلیارد از صندوق فرهنگیان از طرف عده‌ای به یغما برده شد به‌نحوی‌که هر فرهنگی 8 تا 10 میلیون سهم دارد، این به‌شدت فرهنگیان را عذاب می‌دهد.
 
درباره سوء استفاده در صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن چند نکته قابل عرض است:

1 ـ صندوق ذخیره فرهنگیان در قالب تبصره 63 برنامه دوم توسعه و با هدف «ارائه خدمات و تسهیلات عادلانه و فراگیر به فرهنگیان در چارچوب مدل صندوق بازنشستگی مکمل » راه‌اندازی شد. بنا به شواهد، خدمات این صندوق به فرهنگیان چندان ملموس نبوده و ارائه برخی خدمات رفاهی همچون ارائه تورهای مسافرتی خارجی و لیزینگ خوروهای لوکس با زندگی و معیشت این قشر تناسبی نداشته است . علاوه بر این در اساسنامه مصوب این صندوق، نقش «فرهنگیان» در اداره آن مشخص نیست.

2 ـ بانک سرمایه به عنوان یکی از بانک‌های خصوصی از جمله شرکت‌هایی است که صندوق به نیابت از فرهنگیان، 46 درصد از سهام آن را در اختیار دارد. مرتضی حاجی وزیر اسبق آموزش و پرورش در دولت هشتم که توأمان مؤسس بانک سرمایه و عضو هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است، درباره هدف تأسیس این بانک اظهار نموده است که: «پیش از هر چیز هدف از تأسیس بانک سرمایه ایجاد بنگاهی اقتصادی برای فرهنگیان به منظور پاسداشت هر چه بیشتر شأن و منزلت این قشر فرهیخته است».  

اما در عمل، تسهیلات این صندوق چندان ارتباطی با شأن و منزلت فرهنگیان ندارد و این تسهیلات به قشر خاصی ارائه شده است. همچنان که بنا به اعلام آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، این صندوق حدود 8 هزار میلیارد تومان تسهیلات معوقه دارد و بازگشت آن‌ها نیز با دشواری رو به روست . بنا به اعلام دادستان تهران در مورخه یکم دی 1395، در تسهیلات پرداخته شده مذکور، سهم ده نفر 4000 میلیارد تومان است و در پرداخت این وام‌ها مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان دخالت نموده‌اند.

قابل تأمل اینکه در همین حال فرهنگیان در دریافت وام با دشواری رو به رو هستند و وزارت آموزش و پرورش برای توجه به معیشت معلمان بعد از کش و قوس فراوان، وعده وام 5 میلیونی داده است و این وام نیز به صورت محدود و به بخشی از پرسنل این وزارتخانه پرداخت شده است.

3 - علاوه بر آقای جهانگیری، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه نیز چندی پیش تاکید کرد: "هیچ پرونده‌ای به‌ اندازه تخلف صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه ندیده ام" که چنین تعبیری از قول یک مقام رسمی قضایی ، نشان دهنده ابعاد گسترده تخلف مورد اشاره است.باید از جناب آقای حسن روحانی و نامزد پوششی ایشان پرسید که اگر چنین تخلف گسترده‌ای را به یغما رفتن بیت المال وحقوق فرهنگیان عزیز ندانیم، با چه کلام دیگری می توان این فساد را توصیف کرد و مدعی انصاف شد؟
فرهنگیان صندوق ذخیره رئیسی تسهیلات سرمایه درباره بانک سرمایه ارائه خدمات انتخاباتی روحانی میلیارد اعلام معاون جهانگیری منزلت تأسیس مستندات دشواری پرورش تومان پرداخت معیشت تاکید مناظره الاسلام شکایت چندان منتشر علاوه تخلفات آموزش