برگزیده ها
یک کلاغ، چهل کلاغ هایی که با روان جامعه بازی می‌کند/ دولت باید با شایعه فکن‌ها، برخورد قانونی کند

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- یک روان شناس و آسیب شناس اجتماعی گفت: انتشار شایعات و بزرگنمایی اخبار مربوط به حوادثی چون انفجار در معدن یورت، منجر به تزلزل امنیت روانی و اضطراب اجتماعی، در جامعه شده است.

مازندمجلس: مجید ابهری درگفتگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان گفت: امنیت روانی، فرایندی گران قیمت و ضروری است که اگر به مخاطره و چالش کشیده شود، مدت‌ها طول می‌کشد تا آرامش روانی دوباره به جامع بازگردد و سایه ناامنی سال‌ها در جامعه باقی خواهد ماند.
وی افزود: از نگاه رفتارشناسی، اضطراب اجتماعی با چند محرک ایجاد می‌شود که متأسفانه در جامعه ما، متغیرهای مختلفی برای این فرایند وجود دارد. براین اساس عدم بیان اخبار به موقع و فقدان شکاکیت در بیان آن اخبار، باعث بروز و گسترش شایعه می‌ شود و از نظر جامعه شناختی، بزرگنمایی حوادث و آسیب ها، به عنوان اصلی‌ترین عامل برای ایجاد تزلزل در امنیت روانی و تولید اضطراب اجتماعی، به کار گرفته می‌شود. 
 روان شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص اهداف بزرگنمایی اخبار منتشر شده در جامعه عنوان کرد: اخبار و حوادث با سه هدف، بزرگنمایی و یا تغییر ماهیت پیدا می‌کنند در درجه اول توسط دوستان غافل و یا دشمنان هدفمند، برای تضعیف مدیریت کلان جامعه، حاکمیت ملی و ایجاد بدبینی برای نهادهای متولی و دست اندرکار، دوم عدم شفافیت و بیان به موقع اخبار توسط رسانه‌های رسمی مخصوصا در رسانه‌های مجازی، که تبدیل به یک کلاغ چهل کلاغ می‌گردد و در این زمینه حضور به موقع رسانه‌ها و شفافیت خبری آنها، عامل مهمی در جهت پیشگیری از گسترش بزرگنمایی و اخبار کذب می شود و سوم بهره برداری سیاسی و اجتماعی از بعضی از حوادث در راستای ارتقای تخریب جریانهای سیاسی و ریشه دار مانند آنچه که در ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد که حتی شائبه زنده بودن افراد در زیر زمین و خبرهایی از این قبیل، اضطرابی را در جامعه ایجاد کرد که خانواده‌ها و اقشار مختلف جامعه هنوز از جو خبری ساختمان پلاسکو خارج نشده یا در جریان انفجار معدن آزاد شهر اخبار ضد و نقیض آنچنان در افکار عمومی تأثیر گذاشته است که در بیان اخبار اصلی دچار تزلزل می‌شود. 
ابهری اذعان داشت: دولت و نهادهای امنیتی و قضایی باید با اشاعه بزرگنمایی اخبار در مکان‌ها و جریان‌ها به شدت برخورد کنند واجازه ندهند از آرامش روانی جامعه، به عنوان وسیله‌ای برای معاملات سیاسی استفاده شود این در حالی است که بزرگنمایی هدفمند و بهره برداری‌های همزمان، تن‌ها آرامش روانی جامعه را برهم زده و خورا ک. مناسبی را برای دشمنان و رسانه‌های غربی ایجاد می‌کند چرا که امنیت روانی و آرامش فکری اساسی‌ترین ضرورت برای رشد سیاسی و اقتصادی است. 
وی در ادامه گفت: متأسفانه در شرایط حاضر، بعضی از افراد جهت درک اخبار درست، مراجعه به رسانه‌های بیگانه را هدف قرارمی دهند. برای مردم ضروری‌ترین فرآیند، اعتماد به نظام خبری رسمی در جمهوری اسلامی، و بی اعتنایی به اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های هدفمند است. صبر و تحمل و خودداری از پخش شایعات و تلاش برای یافتن حقایق، مثلث همدلی، وحدت و دسترسی به اخبار درست را تشکیل می‌دهد. 
روان شناس و آسیب شناس اجتماعی در پایان افزود: باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از افراد به طور مستقیم و غیر مستقیم در این حوادث آسیب دیده یا عزیزی از میان خود را از دست می‌دهند.این اقشار نیازی به ترحم و دلسوزی‌های بی هدف ندارند بلکه همدلی و حمایتهای معنوی از آنها، اساسی‌ترین حرکت بوده و نباید اجازه دهیم بعد از فروکش کردن اخبار و سرد شدن سوژه‌های خبری، قربانیان و خانواده‌های ان‌ها به دست فرموشی سپرده شوند. دولت و نهادهای مربوطه باید حداکثر تلاش خود را در جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای و روان شناسانه در جهت آرامش و حمایت‌های مالی از آن‌ها مبذول نموده و مردم نیز با دلجویی، مرحمی بر دردرشان باشند. 
اخبار جامعه روانی بزرگنمایی ایجاد اجتماعی آرامش رسانه‌های سیاسی حوادث عنوان نهادهای افراد امنیت هدفمند متأسفانه پلاسکو ساختمان اقشار اساسی‌ترین مستقیم همدلی می‌کند شایعه منتشر تزلزل گسترش دشمنان اضطراب شفافیت افزود برخورد