برگزیده ها
دولت وضع عوارض صادراتی سال 96 را با یک تنفس 6 ماهه به نیمه دوم سپرد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران ضمن اعلام افت مجدد نرخ صادرات سنگ آهن دانه بندی، گفت: دولت یازدهم برای دریافت عوراض صادراتی سنگ آهن در سال جاری یک تنفس 6 ماهه در نظر گرفته است و از نیمه دوم امسال این امر اجرایی می شود .

مازندمجلس: « فرزانه معصومی » روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: طرف اصلی صادرات سنگ آهن دانه بندی ایران، کشور چین است. این امر در سالهای گذشته نیز صورت گرفته و اکنون به دلیل شرایط این کشور پس از سیر قیمت تا سطح هر تن 60 دلار، بار دیگر روند نزولی داشته و تا سطح 55 دلار هم افت کرده است.
این متخصص بخش سنگ آهن گفت: دولت از اواخر سال گذشته تصمیم به اجرای اخذ عوارض از محل صادرات سنگ آهن گرفته بود که به ابتدای سال جاری موکول شد و اکنون برای مهرماه امسال، اجرای این برنامه در دستور کار است .
دولت یازدهم تصمیم جدی درباره وضع عوارض صادراتی اتخاذ کرده و نامه‌ای از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده که پیشنهاد وضع عوارض را به شکل پلکانی از سال 97- 1395 مطرح کرده است.
«جعفر سرقینی» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه یاد شده نیز پارسال گفت: پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر دریافت پنج درصد عوارض از سال 1395 بود که در سال 1396 به 10 درصد و تا سقف 15 درصد در سال 1397 برای محدود سازی صادرات سنگ خام ، اعمال می شود.
معصومی افزود: واقعیت اینکه سنگ آهن خام به سنگی اتلاق می شود که از معدن برداشت و نسبت به صادرات آن اقدام شود، اما سنگ آهن دانه بندی خام نیست، زیرا فرآوری شده و از شکل اولیه آن خارج گشته است.
وی گفت: آنچه که انتظار می رود دولت یازدهم مورد توجه قرار دهد، این است که پیامدهای منفی وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن، فقط مشمول معدنکاران سنگ آهن نمی شود، بلکه می تواند تمام معادن کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد.
پیش از این «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع فعالان سنگ های ساختمانی و تزئینی گفته بود، این وزارتخانه به تماشای صادرات سنگ ساختمانی خام نمی نشیند و نسبت به آن برخورد قانونی لازم را به عمل می آورد.
«احمد شریفی» دبیر انجمن سنگ ایران هم به ایرنا گفت: براساس توافق صورت گرفته با ستاد سنگ وزارت صنعت، مجوز صدور پنج درصد سنگ خام ساختمانی و تزئینی داده شده بود.
معصومی در ادامه این گفت و گو افزود: انتظار فعالان عرصه سنگ آهن کشور این است که دولت پشتیبانی هایی را در اشکال مختلف از معدنکاران به عمل آورد، تا امکان رقابت با کشورهای فعال در زمینه سنگ آهن فراهم شود و یکی از فاکتورهای مهم این دوران، مساله هزینه سنگین حمل ونقل است .
به گزارش ایرنا، وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد: میزان تولید سنگ آهن در 11 ماهه 1395 به بیش از 30 میلیون و 400 هزار تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه در سال 1394 افزایش هفت درصدی را نشان می دهد. سنگ آهن تولیدی در 11 ماهه 94 افزون بر 28 میلیون و 404 هزار تن ثبت شده بود.
معصومی موضوع افزایش حقوق دولتی معادن را نیز مورد نقد قرار داد و گفت : پیش از این شرایط قیمت جهانی که مناسب بود، می توان رشد نرخ حقوق دولتی معادن را توجیه پذیر دانست، اما هنگامی که افت نرخهای جهانی در بازار مواد معدنی را شاهد هستیم، رشد حقوق دولتی معادن توجیه پذیر نیست.
پیشتر اعلام شد میزان ذخیره شناسایی شده سنگ آهن کشور 5.1 میلیارد تن است که از این رقم 3.6 میلیارد تن آن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است، علاوه براین اجرای برنامه اکتشافی در گستره 250 هزار کیلومتر مربعی که از سال 1393 به اجرا گذاشته شد، در مرحله مقدماتی شناسایی 550 میلیون تن ذخیره جدید سنگ آهن را به دنبال داشت.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 1559 **1561 ** مصاحبه: حسین عضدی فسا** انتشار :مژگان توانا

صادرات عوارض معادن ایرنا معصومی برنامه اجرای تجارت وزارت دولتی گرفته اقتصادی ساختمانی میلیون ذخیره میزان تزئینی اعلام جهانی میلیارد شناسایی توجیه فعالان افزایش معدنی شرایط تصمیم اکنون گذشته صادراتی یازدهم پیشنهاد انتظار افزود وزارتخانه متخصص معدنکاران