برگزیده ها
مازندمجلس: «امانوئل مکرون» اروپا پسند و میانه رو یا «مارین لوپن» ملی گرا و افراطی؟ این سوالی است که پس از مشخص شدن نتایج دور نخست انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه ذهن بسیاری از رای دهندگان فرانسوی، سیاستمداران و تحلیل گران را به خود مشغول کرده است.

تحلیل ساده از نتایج نظرسنجی های دور دوم انتخابات فرانسه از پیروزی قاطع مکرون و راهیابی این جوان ترین نامزد کارزار انتخابات امسال به کاخ الیزه خبر می دهد؛ تحلیلی که اگر به نتایج دور نخست نظرسنجی ها و تعداد آرا نگاه کنیم، دور از دسترس نیست و می توان به آن استناد کرد.

بر این اساس، مکرون با کسب حدود 63 درصد آرا، بیست و پنجمین رئیس جمهوری و به عبارتی هشتمین رئیس جمهوری پنجم فرانسه خواهد بود.

به تعبیری، اگر نتایج نظرسنجی های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا(برگزیت) به نوعی اعتبار موسسات نظرسنجی را زیر سوال برد، نتایج نظرسنجی های دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه این اعتبار از دست رفته را بار دیگر احیاء کرد.

نتایج نظرسنجی های دور پیشین انتخابات فرانسه با کمترین خطا و همانگونه که اغلب نظرسنجی ها پیش بینی می کردند با پیشتازی مکرون و جای گرفتن لوپن در رتبه دوم خاتمه یافت.

ترتیب دیگر نامزدهای دور نخست انتخابات نیز همانگونه که انتظار می رفت، پیش رفت و شگفتی حذف احزاب سنتی و قدرتمند جمهوریخواه و سوسیالیست برای نخستین بار در تاریخ این کشور محقق شد.

اما آنچه در دور دوم انتخابات فرانسه می تواند پاشنه آشیل مکرون میانه رو باشد و وی را از راهیابی به الیزه بازدارد، همان مولفه ای است که از آن به عنوان برگ برنده نیز می شود یاد کرد؛ آرای خاکستری!

پس از اعلام نتایج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در کنار جشن پیروزی دو نامزد راه یافته به دور دوم، فرانسه شاهد چندین تظاهرات در روز جهانی کارگر در نقاط مختلف کشور به ویژه پاریس بود. تظاهراتی که شالوده آن را مخالفانی تشکیل می دانند که از نتایج انتخابات و پیروزی مکرون و لوپن ناراضی بودند و جامعه رای دهندگان فرانسوی را از عواقب پیروزی هر یک از این دو می ترساندند و خوستار تحریم انتخابات در دور دوم بودند.

هرچند بسیاری از نامزدهای شکست خورده دور نخست انتخابات حمایت قاطع خود را از مکرون اعلام کردند و از هواداران و هم حزبی های خود خواستند که به این نامزد جوان رای دهند، اما بودند کسانی همچون ژان لوک ملانشون که در این زمینه اظهارنظری نکردند، اقدامی که برخی تحلیلگران آن را به تحریم انتخابات تعبیر کردند.

در این میان برخی گزارش ها و نظرسنجی ها نیز حاکی از آمار بالای رای دهندگانی مردد و کسانی دارد که هنوز تصمیم نهایی برای انتخاب نامزد مورد علاقه خود و یا شرکت در انتخابات را نگرفته اند.

شاید از همین رو بود که دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات با کمی تغییر موضع و گاه بهره گیری از شعارهای رای آور رقیب، سعی در جذب هرچه بیشتر جمعیت رای دهندگان مردد را داشتند؛ تغییر موضعی که نمونه بارز آن را در اظهارات جنجالی مکرون مبنی بر ضرورت تغییرات در اتحادیه اروپا و تهدید به خروج فرانسه از این اتحادیه (فرگزیت)، می توان مشاهده کرد.

بسیاری از تحلیل گران اینگونه موضع گیری ها را تلاش نامزدهای انتخاباتی برای جذب رای دهندگان رقیب به سمت سبد رای خود ارزیابی کرده اند. تلاشی که در آخرین مناظره تلویزیونی نامزدها با تلاش برای اعتبارزدایی نامزد مقابل درهم آمیخت، تا در نتیجه این راهبرد، توانایی جناح سیاسی مقابل زیر سوال رود.

نکته قابل تامل دیگر در آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه (که هم اینک کار رای گیری آن آغاز شده است)، شمار آرای فرانسویانی است که به دلیل مخالفت با لوپن، در سبد رای مکرون جای گرفته اند.

این گروه از جامعه رای دهندگان که تعدادشان کم نیست، دلیل حمایت از مکرون را نه علاقه مندی به برنامه های این نامزد میانه رو، بلکه مخالفت با سیاست های افراطی لوپن اعلام می کنند.

به عقیده تحلیل گران، نمی توان به این بخش از سبد رای مکرون اعتماد زیادی داشت، چراکه نسبت به اهداف و برنامه های مکرون اعتقادی ندارند و هر لحظه و با هر تغییری ممکن است آرای این گروه از سبد رای مکرون حذف شود.

در طرف دیگر این کارزار می توان به هک گسترده ایمیل های ستاد انتخاباتی مکرون و انتشار آن در فضای مجازی و شبکه ها اجتماعی اشاره کرد؛ اقدامی که هرچند دیر صورت گرفت، به نام «مکرون لیکس» معروف شد و به اعتقاد کارشناسان راهبردی برای آشفته کردن فضای سیاسی انتخابات به ویژه ضربه زدن به کارزار انتخاباتی این نامزد صورت گرفت.

این شرایط پیچیده باعث شده است که لوپن با وجود مخالفت گسترده سیاستمداران و فعالان مدنی فرانسه و حتی اروپا و نتایج نظرسنجی ها که شکست سخت این سیاستمدار زن را پیش بینی می کنند، هنوز شانس بالایی برای پیروزی خود متصور باشد و تمام تلاش خود را برای راه یافتن به کاخ الیزه بکند.

حال باید منتظر ماند و دید که رای دهندگان مردد و آرای خاکستری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به سبد رای کدامین نامزد جاری می شوند و مسیر را برای راهیابی کدام تفکر به کاخ الیزه هموار می کنند.

انتخابات 2017 فرانسه که از ابتدا با شگفتی های متعددی همچون قرار گرفتن در شرایط اضطراری امنیتی، حذف چهره ها و سپس احزاب سنتی جمهوریخواه و سوسیالیست آغاز شد، بی شک در نقطه پایان نیز با شگفتی راه یافتن یک جوان میانه رو یا یک زن افراطی بر مسند قدرت خاتمه می یابد؛ پایانی که آغازگر دوره ای نوین در تاریخ سیاسی فرانسه و قاره سبز خواهد بود.
انتخابات مکرون فرانسه نتایج نظرسنجی نامزد جمهوری ریاست دهندگان الیزه پیروزی اروپا تحلیل میانه اعلام مخالفت نامزدهای سیاسی انتخاباتی شگفتی کارزار راهیابی اتحادیه بسیاری تغییر سیاستمداران علاقه اقدامی همچون یافتن مقابل افراطی شرایط برنامه کسانی فرانسوی گسترده هرچند احزاب جمهوریخواه خاتمه گرفتن همانگونه سوسیالیست تاریخ تحریم اعتبار جامعه یافته خاکستری حمایت