برگزیده ها
دیدار ظریف با مسئولان ارشد افغانستان

مازندمجلس: وزیر امور خارجه کشورمان که به کابل سفر کرده، با مسئولان ارشد این کشور دیدار کرد.

مازندمجلس: وزیر امور خارجه کشورمان که به کابل سفر کرده، با مسئولان ارشد این کشور دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف که به کابل سفر کرده است، با اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان دیدار و در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

در ملاقات وزیر امورخارجه کشورمان با رئیس جمهور افغانستان عبدالله عبدالله رئیس اجرایی، سرور دانش معاون رئیس جمهور، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور، اکلیل حکیمی وزیر مالیه  و تعدادی از مشاورین رئیس جمهور حضور داشتند.

٣ میلیون افغانی بطور قانونی و حتی غیر قانونی در ایران زندگی می‌کنند

ظریف همچنین با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

عبدالله عبدالله در این ملاقات بر همکاری های کنسولی و تسریع در رفت و آمد اتباع  دو کشور تاکید کرد. وی همچنین از جمهوری اسلامی برای ایجاد امکانات آموزشی برای تحصیل دانش آموزان افغانی تشکر و قدردانی کرد.

ظریف هم در این دیدار با اشاره به اینکه حدود ٣ میلیون افغانی بطور قانونی و حتی غیر قانونی در ایران زندگی می‌کنند افزود: جمهوری اسلامی ایران امکانات خوبی برای آوارگان و مهاجران افغانی ایجاد کرده و لازم است وضعیت مهاجران غیر قانونی تبدیل به وضعیت قانونی شود.

همچنین در این ملاقات برخی مشکلات مرزی و راهکارهای حل و فصل این مشکلات نیز مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

رایزنی برای حل مشکلات مرزی و تردد جهت تسهیل رفت و آمد اتباع دو کشور

وزیر امور خارجه کشورمان در دیداری جداگانه با صلاح‌الدین ربانی همتای افغانستانی خود بر مبارزه با گروه‌های تروریستی تاکید کرد و گفت: ما تروریست خوب و بد نداریم و کشورها باید در همکاری با یکدیگر با گروه‌های تروریستی مبارزه کنند و مرزهای کشورها بیش از پیش امن شود.

او در خصوص همکاری‌های اقتصادی دو کشور که در قالب یک بسته کامل همکاری‌های اقتصادی تدوین شده تاکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان بر لزوم همکاری و به نتیجه رسیدن موضوع آب تاکید و حل این مشکل را به نفع محیط زیست دو کشور خواند.

حل مشکلات مرزی و تردد جهت تسهیل رفت و آمد اتباع دو کشور از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای افغان خود بود.

صلاح الدین ربانی وزیر امورخارجه افغانستان نیز در این دیدار بر افزایش همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم و همکاری‌های اقتصادی، تکمیل پروژه چابهار، تکمیل پروژه‌های راه آهن و شروع کمیته های همکاری های اقتصادی تاکید کرد. صلاح الدین ربانی از کمک های جمهوری اسلامی ایران به آوارگان و میزبانی مهاجرین افغانی تشکر و قدردانی کرد.

دیدار قانونی عبدالله افغانی همکاری تاکید افغانستان کشورمان خارجه ربانی جمهور مشکلات اقتصادی ملاقات جمهوری مبارزه اسلامی همچنین الدین همکاری‌های همتای تسهیل اتباع کشورها وضعیت گروه‌های تکمیل تروریستی ایجاد میلیون زندگی اجرایی موضوعات امورخارجه مسئولان تبادل آوارگان اشاره قدردانی امکانات مهاجران