برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- مسئول فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت:خانه تاریخی توتونچی، متعلق به دوره قاجار، مرمت می‌شود.

مازندمجلس: بافت تاریخی شیرازبه گزارش سیامک بصیری گفت: این اثر در سال 1382 با شماره 8708 در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده است.
وی به اعتبارات اختصاص‌یافته برای مرمت این خانه تاریخی اشاره کرد و گفت:هزینه مرمت خانه توتونچی از محل اعتبارات ملی با هزینه‌ای بالغ بر 550میلیون ریال تأمین شده و مرمت در قسمت‌های اضطراری و استحکام‌بخشی بنا درحال انجام گرفتن است.
خانه تاریخی توتونچی، واقع در بافت تاریخی شیراز، است. ورودی این بنا در قسمت شمال‌غرب واقع شده. پس از عبور از یک راهروی کوچک وارد حیاط کوچکی می‌شویم که در آن یک حوض بیضی‌شکل دیده می‌شود. در قسمت غربی این حیاط ساخت‌وساز دوطبقه‌ای است که در طبقه اول دو اتاق سه‌دری در طرفین پله مرکزی قرار گرفته است. در گوشه شرقی حیاط کوچک و راهرویی است که به حیاط مرکزی اصلی راه پیدا می‌کند، اما ورودی اصلی بنا در سمت شمالی و دارای سردر آجری است. پس از عبور از آن به یک هشتی و سپس حیاط مرکزی می‌رسیم.
در کنار هشتی فضایی مشاهده می‌شود که حوضخانه بنا بوده و دارای پلان هشت‌ضلعی است. در دو قسمت این حوضخانه ساخت‌وساز دوطبقه‌ای وجود دارد و در نمای بیرونی آجرکاری و کاشی‌کاری تزیین‌بخش آن است. در سه طرف حیاط مرکزی ساخت‌وساز اصلی بنا وجود دارد و بدنه ضلع شرقی دارای طاق نماهای تزیینی است که با آجر و کاشی تزیین شده است. در ضلع شمالی یک ایوان ستون‌دار با چهار ستون سنگی ترک‌دار در همکف و یک ایوان با پنج ستون گچی و سرستون‌های گچ‌بری در طبقه فوقانی مشاهده می‌شود. 
تاریخی مرکزی توتونچی دارای ساخت‌وساز حوضخانه ایوان مشاهده دوطبقه‌ای شیراز اعتبارات ورودی شمالی