اصغر فخریه کاشان به رویترز گفت: آژانس اعتبار صادرات انگلیس موافقت ضمنی خود را برای تامین مالی برخی از ایرباس های ساخته شده در انگلیس ، فرانسه ، آلمان و اسپانیا اعلام کرده است .
او همچنین اضاافه کرد این آژانس همچنین پیشنهاد داده است تامین مالی برخی از جت های رقیب آمریکایی ایرباس یعنی بویینگ را هم به عهده بگیرد .
فخریه کاشان به رویترز گفت ما پیشنهاداتی را از UKEF(آژانس اعتبار صادرات انگلیس) دریافت کردیم و در حال حاضر ایران مشغول بررسی این پیشنهادات است .
دو منبع آگاه از صنعت هوایی هم که نخواستند اسامی آنها فاش شود در جریان بودن این مذاکرات را تایید کردند.
UKEF و شرکت ایرباس و بوئینگ از پاسخگویی در این زمینه امتناع کردند.
وقتی برخی کشور های دنیا میخواهند آیتم هایی بسیار گران قیمتی مثل هواپیما را از شرکت های اروپایی و ایالات متحده خریداری کنند و بانک های این کشور ها امکان سرمایه گذاری در این زمینه را ندارند، به مراجعی روی میاورند تا به وسیله اعتبار صادرات یا تضمین وام معامله خود را انجام دهند .
حدود 6 درصد از تحویل هواپیماها در جهان به چنین ساپورت هایی وابسته است و به این شکل برخی از ریسک هایی را که بانک ها در وام دادن پول به خطوط هوایی کم اعتبار تقبل می کنند از میان برداشته می شود و به این شکل به گردش چرخ معامله کمک می شود.
ایران ایر قصد دارد بیش از ۱۸۰ فروند هواپیمای مسافربری از ایرباس و بوئینگ خریداری کند. قرارداد خرید این هواپیماها بدنبال اجرایی شدن توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای جهان در ژانویه سال ۲۰۱۶ امضا شد و تاکنون ایران ایر تنها سه فروند ایرباس تحویل گرفته که گفته می شود پول آنها را به صورت نقد پرداخت کرده است.