برگزیده ها

مازندمجلس: محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده های داغ قضایی که این روزها به نظر می رسد در ارتباط کاملی با انتخابات ریاست جمهوری تلقی شده، توضیح داد.

مازندمجلس: سخنگوی قوه قضاییه و معاون اول این قوه در نشست خبری یکصد و دوازدهم خود درباره پرونده محموله پوشاک وارداتی، تخلفات انتخاباتی و مسایل روز قضایی توضیح داد.

غلامحسین محسنی اژه ای برای اولین بار در طول سالیانی که سخنگوی قوه قضاییه شد، نشست خبری فوق العاده گذاشت و رویه جلسات دوهفته یک بار را قطع کرد. هر چند او سعی کرد این روند را طبیعی نشان دهد ولی نشانه هایی از "فوق العاده" بودن این جلسه را در سخنان او می توان دریافت. از جمله اینکه او نزدیک به نیم ساعت درباره پرونده محموله پوشاک که این بار در سطح مناظره های ریاست جمهوری مطرح شده، توضیح داد. البته اژه ای به نامزدهای دولتی توصیه کرد برای رای دادن هر حرفی را نزنند و درباره مسایلی مانند شکایت از سخنانی که در مناظره طرح شد، فرار قائم مقام آستان قدس و پرونده فساد مالی او و سایت کارانه هم گفت نمی دانم و خبر ندارم.

معاون اول قوه قضاییه در ابتدای سخنانش ضمنگرامیداشت سالروز ولادت باسعادت حضرت ولی عصر(عج) و روز سربازان گمنام، از خداوندتوفیق روز افزون کارکنان وزارت اطلاعات را خواستار شد. وی سپس با اشاره به دلیلنشست فوق العاده امروز گفت: اول احتمال می دادم هفته آینده نباشم و مسایل اینروزها زیاد  است و گفتیم اگر هفته بعدنیایم و برای یک ماه دیگر بیاییم، ممکن است برخی از مسایل پاسخ داده نشود. دوم اینکهامیدواریم انتخابات پرشور و با شرکت حداکثری واجدان شرایط با سلامت و امنیت کاملبرگزار شود. این انتخابات انشالله بر اقتدار، وحدت و انسجام ما بیافزاید.

تخلفات انتخاباتی پیگیری می شود

او گفت: در طول مدت انتخابات، در سراسر دادگستریهای ما در کل کشور 196 پرونده تشکیل شده است که اینها بیشتر مربوط به شوراهاست.ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی هم بیش از 800 مورد به صورت تلفنی وحضوری، تذکراتی را به افراد مختلف، ستادها، نامزدها و هواداران آنها داده اند. ازجمله به حدود 100 مورد از کسانی که در کانالها و شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند،تذکر داده شده. 57 مورد از این 100 مورد مربوط به جریانات اصولگرا بوده و بقیهمربوط به قضایای به قول امروزی ها اصلاحطلبان است. 18 مورد هم دعوت شده اند و بهصورت حضوری به آنها مطالبی را یادآور شده اند که تخلف نکنند. از این تعداد، 8 مورددرباره اصولگراها بوده، 2 یا 3 مورد مربوط به افراد متفرقه و بقیه مربوط بهجریانهای اصلاح طلب است.

اژه ای توضیح داد: پرونده ریخته گران با 46 متهمکیفرخواست صادر شد و به دادگاه رفت. کیفرخواست به همه متهمان و وکلای آنها ابلاغشده و باید در وقت مقرر از خود دفاع کنند. همچنین درباره پرونده موسسه ثامن الحجج،آخرین گزارش می گوید 1 میلیون و 244 فقره از حسابها تعیین تکلیف شده و 9 هزار و300 میلیارد تومان پرداخت شده. 3500 میلیارد تومان مانده که حدود 2هزار میلیارد ازآن را تعهد کرده و زمان مشخص کرده اند و بقیه به تدریج انجام می شود. کسانی که تا300 میلیون یا بالاتر حاضر به واگذاری شده اند، 35 میلیون تومان نقد گرفتند و بقیهرا به صورت اقساط می گیرند. اموال شناسایی و کارشناسی شده و نهایتا ظرف دوهفتهدیگر به مزایده گذاشته می شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره عملکرد مرکز ارتباطاتمردمی هم گفت: در فروردین ماه امسال 116 هزار و 110 مورد خدمت از طریق وب و تلفنگویا به مردم خدمات داده شده که 62 هزار فقره از طریق تلفن و 64 هزار مورد از طریقوب بوده. 30 هزار مورد درباره مهریه و مسایل اطراف آن است. مهریه یکی از مسایل مهممورد سئوال و پیگیری افراد است.

توضیح نیم ساعته درباره واردات پوشاک

وزیر اسبق اطلاعات در ادامه سخنانش گفت: دربارهپرونده شرکت "آمیتیس طراوت کودکی" است که متعلق به وزیر آموزش و پرورشاست توضیح می دهم. در جلسه قبل گفتیم گزارشی از نیروی انتظامی به حوزه قضاییلواسان می رسد که در ویلایی در لواسان کالای قاچاق تخلیه و منتقل می شود. مقامقضایی بر اساس گزارش ضابط خود (ناجا) دستور بازرسی می دهد. ماموران که برای بازرسیمی روند، 2 نفر می گویند ما محافظ وزیر هستیم و این خانه وزیر است. این پوشاکمربوط به دختر وزیر است و مجوز دارد. آنجا را پلمب می کنند تا بررسی شود. گزارشی کهبه مقام قضایی در لواسان می دهند با توجه به اظهارات اولیه شان، علی فرض اینکهقاچاق باشد، چون سازمان یافته نیست، مربوط به تعزیرات است. اصل گزارش مربوط به 4اردیبهشت است. فردای آن روز و چند روز بعد تعطیل رسمی بوده. شنبه پرونده بهتعزیرات می رود. تعزیرات روز 12 اردیبهشت حکم صادر می کند. در جلسه قبل گفتم فعلاباید تکلیف در تعزیرات روشن شود. آنجا نگفتم مال کجا و کی. توضیحات مفصل ندادم.عرض بنده مورد نقد دولت در چهارشنبه هفته گذشته قرار گرفت. در دولت بحث شد و وزیردادگستری و رئیس محترم تعزیرات، آقای پورمحمدی گفته بنده را نقد کردند و اظهارکردند چون اسم وزیر برده نشده، این به همه دولت برمی گردد و همه وزرا و فرزندانشانرا زیر سئوال برده. بعد مطالبی را اشاره می کنند که پرونده دیر به دست ما رسیده. شعبه27 تعزیرات حکم صادر می کند و تبرئه می کند که این کالای قاچاق نیست.

معاون اول قوه قضاییه گفت: مختصری توضیح  دهم که اتهام متوجه چه کسانی بوده. این مطالبطبقه بندی شده نیست و مربوط به یک اتهام است که متعلق به یک شرکت است و محرمانهنیست. این شرکت به نام "آمیتیس طراوت کودکی" متعلق به وزیر محترم آموزشو پرورش آقای فخرالدین احمدی آشتیانی و خانواده ایشان است. در سال 93 به ثبترسیده. تا امروز که ثبت نامه داد، اعلام کرد از تاریخ ثبت شده در سال 93 تا بهامروز، رئیس هیات مدیره وزیر آموزش و پرورش است و مدیرعامل دخترخانم ایشان است. درطول سال 95 هم 3-4 جلسه هیات مدیره در همه صورتجلسات، در تیرماه، دیماه واسفندماه، به همین صورت امضا شده. یعنی رئیس هیات مدیره آقای فخرالدین احمدیآشتیانی و مدیرعامل هم دخترخانمشان بودند. این شرکت یک نمایندگی از یک شرکتایتالیایی دارد و حوزه فعالیتش هم واردات و صادرات منسوجات است. شرکت با یک کارتبازرگانی دیگر کالا را وارد کرده. یعنی از کارت بازرگانی شرکت دیگری به نام شرکتتولیدی بازرگانی راتین گستران طبرستان به آدرس فریدونکنار استفاده کرده. اسمهااینطور ثبت شده. این شرکت راتین گستران طبرستان، حوزه فعالیتش فنی و مهندسی است وبه هیچ وجه دخالتی در واردات و صادرات پوشاک نمی تواند داشته باشد. هنوز نمی دانیمچه نسبتی با وزیر دارند و تحقیقی در این مورد صورت نگرفته. شرکت آمیتیس که مالوزیر آموزش و پرورش و خانواده اش است پوشاکی با کارت بازرگانی خود وارد نکرده اند.تحقیق نشده اصلا کارت بازرگانی دارند یا نه. ولی با کارت دیگری این شرکت حداقل 2محموله وارد کرده و از شرکتی است که حوزه فعالیت فنی و مهندسی دارد و حق وارد کردنپوشاک را نداشته. در مقررات صادرات و واردات، در تبصره 3 آمده حتما باید شرکت درحوزه فعالیتی که در اساسنامه اش آمده و در کارت بازرگانی اش ذکر شود باید درچهزمینه ای فعالیت کند.

او در ادامه گفت: طبق تبصره 4 دارندگان این کارتحق ندارند این کارت را به دیگری بدهند. در سال 94 هم وزیر صنعت، معدن و تجارتبخشنامه کرده هیچ کس حق واگذاری و استفاده از کارت بازرگانی خود را ندارد و گفتهجرم است و باید تعقیب شود.

پرونده جدید برای وزیر آموزش و پرورش

اژه ای در ادامه گفت: من واقعا از اینکه اتهامیمتوجه کسی شود و رفع اتهام شود، خوشحال می شوم. قوه قضاییه هم خوشحال می شود. دوستنداریم اتهامات حتما ثابت شود. از این جهت که رئیس تعزیرات حکومتی یا شعبه شان ظرفکمتر از 48 ساعت و 24 ساعت، به همکار خودشان، وزیر آموزش و پرورش کمک کنند و حکمبرائت صادر شود، باز هم خوشحالیم. ما خوشحال می شویم همه پرونده های تعزیراتی درکمترین وقت رسیدگی شود. ولی باید چند پرونده روشن شود. گزارشی رسمی به دادستانتهران آمده و دنبال می کنند. اول اینکه بحث این است که آیا وزیر می تواند در زمانیکه تصدی پست وزارت دارد، رئیس هیات مدیره شرکتی باشد یا نه؟ یک قانون داریم کهوزیر را منع کرده حق هیات مدیره شدن و مدیرعاملی را ندارد. ایشان در سال 93 وزیرنبودند. ایشان آبان ماه رای اعتماد گرفتند و تا الان هم رئیس هیات مدیره این شرکتهستند. در دیماه، اسفندماه و تیرماه 95 هم ذیل صورتجلسات نوشتند ایشان رئیس هیاتمدیره است. چرا این شرکت نمایندگی دارد و حوزه فعالیتش صادرات و واردات است ازکارت بازرگانی دیگری استفاده کرده؟ آیا ایشان مجاز بوده از کارت بازرگانی دیگریاستفاده کند؟ آیا آن شرکت مجاز بوده برای شرکت دیگری کالا وارد کند؟ آیا شرکتی کهفنی و مهندسی است چگونه پوشاک را برای این شرکت وارد کرده. وقتی می خواهند ثبتسفارش کنند، آن اداره ثبت سفارش باید کارت بازرگانی را ببیند، این پوشاک توسط شرکتتولیدی راتین گستران طبرستان، چه جوری ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت دادهوقتی حوزه کارش واردات پوشاک نیست؟ این سئوالها باید روشن شود. بر این اساس،پرونده دیگری تشکیل شده و در حال رسیدگی هستند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به سخنان پورمحمدیگفت: ضمن سخن ایشان، آقای جهانگیری هم کنایه ای به بنده داشتند. آنچه بنده عرضکردند مطابق با قانون بوده و مطلقا اشکالی وارد نبوده. اگر آن ابهامات را ایجادنمی کردند نیاز نبود مسایل این شرکتها را باز کنم. آقای پورمحمدی گفته اند اینواردات جزء دقیقترین و منظم ترین واردات بوده. وقتی این مسایل را پیگیری می کردم،گفتم اگر این دقیقترین و منظمترین است، پس بی نظم ترین دیگر چیست، خدا به خیر کند.اگر باز هم سئوالی باشد در این خصوص توضیح می دهم. صورتجلسات و موارد همگی اینجا هست.

او در ادامه گفت: درباره پرونده هایی که درتعزیرات حکومتی رسیدگی می شود، یکی از کسانی که اعتراض به حکم برائت، می توانندکنند، دادستان است که او هم اعتراض کرده. اینجا یک اختلاف حقوقی است که آیادادستان می تواند نسبت به دادگاه های تعزیرات اعتراض کند یا فقط درباره دادگاه هایانقلاب می تواند معترض شود. نص صریح قانون می گوید هردو را می تواند اعتراض کند.دادستان بر این اساس هم اعتراض کرده.

اژه ای درباره مناظره های ریاست جمهوری هم توضیحداد و گفت: آقای روحانی گفتند 4 میلیارد دلار را بابک زنجانی برده، ما شنیدیممحکوم شده ولی اموال کجا بوده. قوه قضاییه باید پاسخگوی مردم در برگرداندن ایناموال باشد. اولا حرف ایشان خلاف است، 4 میلیارد نبوده. ثانیا بخش زیادی برگشته.بخش زیادی همان موقع به نیابت از شرکت نفت، تحویل کارفرما شده. بخشی هم مانده.آقای روحانی شما که دیپلماسی تان خیلی فعال است، در خارج چه کار کرده اید. اگر پولدر ایران بود، ما وظیفه داشتیم این کار را کنیم. هرچند مال باخته وظیفه داشتهبیاید اموال را معرفی کند. خود شما می گویید دولت قبل در خارج، این محموله ها راداده. پولی که در خارج است را باید در مرحله اول دولت و وزارت خارجه و دستگاهدیپلماسی دنبال کند. بگویید چه کردید؟ دوم بانک مرکزی باید پیگیری کند. شما دادید!بانک مرکزی می تواند ردیابی کند. قوه قضاییه که در خارج از کشور نمی تواند کاریکند باید از طریق وزارت امور خارجه کار کند. احیانا وزارت اطلاعات باید این کار راکند. ما در چند نوبت به خارج از کشور، هیات فرستادیم که وزارت اطلاعات، نفت و بانکمرکزی در هیات ها نماینده داشتند. به نظر می رسد دیپلماسی دولت یازدهم باید پاسخگوباشد و چرا ضعیف عمل کرده که نتوانسته بگوید پولی در خارج وجود دارد یا نه و اگرپول هست، کجاست؟

توصیه نامزدها، حرفهایی را نزنید که بعدا ...

سخنگوی قوه قضاییه گفت: نباید در فضای انتخاباتیحرفهایی بزنیم که بعدا... مردم هم متوجه می شوند. پرونده 3 هزار میلیاردی دولت قبلبرای ما فرقی نمی کرد. پرونده بانک سرمایه با بیش از 8 هزار میلیارد تومان معوقهبرای 30 و چند نفر در این دولت باشد، فرقی برای ما نمی کند. افتخار قوه قضاییه استالان با آفتابه دزد برخورد نمی کند. با کسانی برخوردمی کند که از یک سرمایه دار 50میلیارد می گیرند. 2 هزار و 4 هزار میلیارد معوقه بانکی دارند. نقل قول کردنداینها فساد نیست، معوقه است. ما گفتیم برخی معوقات را که تسهیلات آن طبق مقرراتداده شده با مشکلات بازار و تحریم مواجه شده، را کمک می کنیم. این نه تنها تعقیبقضایی نمی شود، بلکه باید همه کمک شان کنند. اما کسانی با پارتی، پرداخت رشوه،اقدامات متقلبانه تسهیلات می گیرند و جای دیگر صرف می کنند بعد با وجود داشتن، پولبانک را نمی دهند، اینها قطعا فساد است. احیانا با زد و بند مدیرعامل بانکی رامنصوب می کنند، اورا وامدار خود می کنند و بعد تخلف انجام می شود. در بانک سرمایهبروید ببیند چه کسانی منصوب شدند. برای رای آوری لازم نیست به هر حرفی متشبث شوند.


پرونده قضاییه درباره بازرگانی تواند مربوط کسانی تعزیرات واردات میلیارد مسایل وزارت پوشاک دیگری مدیره توضیح سخنگوی آموزش اعتراض ادامه تومان صادرات پرورش پیگیری گزارش اطلاعات متعلق طبرستان آمیتیس استفاده شرکتی اموال طبرس قانون مهندسی رسیدگی دارند صورتجلسات فعالیتش مدیرعامل گیرند اتهام گستران راتین خوشحال گزارشی گفتیم محموله اشاره فعالیت معاون افراد انتخابات میلیون دادگاه انتخاباتی العاده اینکه مناظره تخلفات ببیند داشتند نبوده سفارش دنبال حکومتی ندارد تبصره اینجا معوقه سرمایه احیانا بانکی تسهیلات آستان بانک سرمایه مرکزی خارجه دادستان دولتی قضایی روحانی زیادی وظیفه دیپلماسی دقیقترین جمهوری مطالبی کودکی لواسان کالای محترم قاچاق طراوت تکلیف مهریه واگذاری سئوال مانده پرداخت پورمحمدی نامزدها امروز نمایندگی سخنانش شرکتتولیدی ریاست گرفتند دیماه تیرماه فخرالدین متوجه خانواده اینها تشکیل سخنان