برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده ریخته‌گران با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

مازندمجلس:

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در یک صدو دوازدهمین نشست خبری خود در رابطه با آخرین وضعیت پرونده موسوم به ریخته‌گران گفت: با صدور کیفرخواست این پرونده با 46 متهم به دادگاه ارجاع شد، آن را به همه متهمان ابلاغ کردند و آنها باید در وقت تعیین شده حاضر شوند و از خود دفاع کنند.

وی در خصوص پرونده ثامن الحجج نیز عنوان کرد: 1 میلیارد و 244 هزار از حساب‌ها تعیین تکلیف کامل شده، 9 هزار و 300 میلیارد تاکنون پرداخت شده، 3 هزار و 500 میلیارد آن باقی مانده که از آن میزان 2 هزار میلیارد را تعهد کرده‌اند و زمان تعیین شده است. کسانی که تا 300 میلیون یا حتی بالاتر بودند نیز 35 میلیون نقد گرفته شده و مابقی قرار است انجام شود. اموال نیز شناسایی شده و ظرف روزهای آینده به مزایده گذاشته می‌شود، امیدوارم زودتر صورت گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: این مرکز در فروردین امسال، 116 هزار و 110 مورد اعم از تلفن گویا به مردم خدمت ارایه کرده است که از این 16 هزار مورد، 62 هزار مورد از طریق تلفن گویا و 104 هزار مورد از طریق وب بوده است و از مجموع 104 هزار مورد، 30 هزار مورد به مهریه و پیرامون آن اختصاص داشته است. زیرا مهریه معمولاً یکی از مسایل مهم مورد سئوال و پیگیری از جانب مردم است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه از جانب یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری سایتی با عنوان کارانه تشکیل شده که در آن وعده پرداخت 250 هزار تومانی به افراد داده شده که شائبه خرید رأی در آن وجود دارد و اینکه اطلاعات خصوصی افراد را می‌گیرند. آیا این امر غیرقانونی نیست؟ گفت: وزارت کشور و عنصر مربوطه این موضوع را بررسی می‌کنند. در صورتی که شکایت شود قوه قضاییه وارد می‌شود. من چیزی در این خصوص نمی‌دانم و تاکنون شکایت وارد شده را نشنیده‌ام.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری با این عنوان که چند جلسه قبل گفتید دومین لیست درباره مدیران دوتابعیتی ارسال شده است، ما در مورد آخرین وضعیت آن سوال پرسیدیم و به ما گفته شد آخرین بار است که در مورد این موضوع صحبت می‌کنم چون بحث بی‌خاصیتی است و فقط اعتماد جامعه را به هم می‌زند، آیا اطلاعات جدید داده شده صحیح است، آخرین وضعیت این پرونده چیست؟ گفت: دادستان کل کشور وارد بحث شده‌اند، مقداری که در رسانه‌ها منعکس شده در حال بررسی است و گفته‌اند که پس از بررسی آن را اعلام می‌کنند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه به منظور رفع شبهه برای مردم در مورد استفاده یا سوء استفاده از اموال دولتی در تبلیغات انتخاباتی و همچنین استفاده از خزانه دولت نظر قوه قضاییه را بیان کنید؟ اظهار کرد: قوه قضاییه در این خصوص وظیفه‌ای ندارد، نظارت بر صندوق‌ها نیز در قانون ذکر شده که در حیطه وظایف قوه قضاییه نیست.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه بر اساس گفته آقای رحمانی فضلی 67 مورد تخلفات رسانه‌ها برای پیگیری ارسال شده است، آیا شعبه خاصی برای رسیدگی به این موارد وجود دارد؟ عنوان کرد: در این مورد خبر ندارم، اما بین وزارت کشور و دادستانی تهران اختلافی وجود دارد که طبق قانون انتخابات اگر رسانه‌ای مطلبی له یا علیه نامزدها منتشر کرد موظف هستند ابتدائاً به خود نشریه یا رسانه اعلام کنند و آن نشریه برای توضیح حاضر شود. اگر بعداً قانع نشدند و شکایت کردند باید دادستان وارد شود. در بعضی از موارد بدون طی کردن این پروسه به دادستانی ارسال شدند که این موارد اختلافی هستند.

وی افزود: بحث دیگر اختلاف برداشت قانونی در مورد ماده 68 است که در آن آمده هر نشریه یا موسسه رسمی و دولتی که برای وزارت کشور و حوزه مربوطه اشکال ایجاد شده و فکر می‌کنند هر رسانه‌ای که از بودجه دولت استفاده می‌کند را شامل می‌شود، اگر این چنین بود که همه را شامل می‌شد در صورتی که در قانون نوشته شده رسمی و دولتی که خیلی از گزارشات بر اساس این برداشت اشتباه بوده و اصلاح شده مگر در مورد نشریاتی که توهین کنند یا افترا بزنند. در نتیجه بحث له و علیه مربوط به روزنامه‌ها و نشریات رسمی و دولتی است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری در مورد آخرین اقدامات قضایی در مورد پرونده معدن آزادشهر و اینکه آیا تاکنون افرادی در این رابطه احضار شده‌اند یا دستگیر شده‌اند گفت: این اتفاق ناگوار که حقیقتاً دردناک بود را به سهم خود تسلیت عرض می‌کنم. کسانی داغدار شدند که از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم هرچه سریع‌تر به بازماندگان این حادثه رسیدگی کنند و مانع تکرار چنین وقایعی شوند. قوه قضاییه بلافاصله در محل حادثه حاضر شد، دادستان شهر مربوطه، یک قاضی دیگر و دادستان مرکز استان در تمام نقاط حضور داشتند.

وی افزود: پزشکی قانونی تمام تجهیزات خود را مهیا کرد تا به بهترین نحو ممکن تجهیزات را برسانند. علی الخصوص دو نفر شناسایی نمی‌شدند که برای شناسایی آنها اقدامات موثری انجام شد. کارهایی که باید بازرسی کل کشور انجام دهد نیز در رأس کار وجود دارد. تیمی اعزام شده و هنوز مشغول هستند. تا دیروز کارفرما برای بررسی احضار شده است. همچنین تیمی از جانب دولت تشکیل شده تا این تیم نظر کارشناسی ندهند که عوامل وقوع حادثه چه بوده یا چه مقدمات و تمهیداتی لازم بوده است، قوه قضاییه نمی‌تواند فعالیت خود را آغاز کند. همچنین کسی تاکنون در این راستا بازداشت نشده است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه روزهای اخیر خبر فرار یکی از افراد پرونده «د» که مطرح است به کمک یکی از مسئولین دولتی صورت گرفته است آیا این خبر صحت دارد یا نه؟ گفت: بله، یکی از متهمین پرونده که از متهمین مهم هست به خارج از کشور رفته و برنگشته است. به او پیغام دادند اما تاکنون برنگشته، اقدامات قضایی در کشور خارج در حال انجام است، اما در مورد قسمت دوم سوال‌تان مطلع نیستم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده تعرض به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری در مشهد عنوان کرد: چیز جدیدی از هفته گذشته تاکنون حاصل نشده و همان توضیحات قبل است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در روزهای اخیر خانمی دستگیر شده که متهم است سرویس‌های جاسوسی را حمایت می‌کرده و پول‌های کلانی به جیب زده است،‌ آیا این موضوع صحت دارد؟ خاطرنشان کرد: در مورد جزئیاتی که گفتید اطلاع ندارم و مجاز نیستم جزئیات را بیان کنم. بله، دستگیر شده و هم اتهام امنیتی دارد و هم اتهام غیرامنیتی که پس از اتمام و صدور حکم می‌توان در مورد جزئیات آن صحبت کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه یکی از نامزدهای انتخابات درخواست ارایه لیست اموال از سایر کاندیداها را داشته آیا این درخواست قانونی است یا نه؟ اظهار کرد: منع قانونی و الزام قانونی برای این مورد وجود ندارد. همچنین هیچ الزامی وجود ندارد که باید بیان کنند یا نباید بیان کنند. مطرح کردن درخواست منعی ندارد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص موسسه اعتباری کاسپین گفت: هفته قبل به صورت مفصل در مورد آن توضیح دادم. چیز جدیدی تا کنون اتفاق نیفتاده است.

یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خطاب به سخنگوی قوه قضاییه گفت که در جلسه قبل سوالی در مورد پوشاک مطرح شده و جواب آن در مناظره تلویزیونی برگی بود که نامزد انتخاباتی از آن استفاده کرد، امروز هم 25 دقیقه در مورد آن توضیح مفصلی داده شد، اما در مورد سئوالات دیگر مثلاً آستان قدس گفتید جزئیات را نمی‌توانم بگویم و در دست بررسی است یا در مورد بحث کارانه گفتید تاکنون چیزی نشنیده‌ام، سوال اول اینکه جزئیات یک پرونده چطور رسانه‌ای می‌شود؟ رسانه چطور توانسته است به پرونده قضایی دسترسی پیدا کند؟

محسنی‌اژه‌ای گفت: جلسات قبل و هفته قبل توضیح دادم برخی پرونده‌ها را ممکن است افراد حقیقی و حقوقی بهره‌برداری کنند، این دست ما نیست، مخصوصاً در زمان انتخابات. در مورد پرونده امروز سلسله مباحثی گفته شده بود که ابهام ایجاد کرده بود. من در مورد پرونده اتهامی توضیح ندادم بلکه در مورد شرکت توضیح دادم که این شرکت در روزنامه رسمی نیز مطرح شده است؛ لذا وزیر دادگستری صحبت‌هایی داشته‌اند که باید به آن جواب داده می‌شد. وقتی واقعاً چیزی نمی‌دانم چه بگویم. سه چهار سئوال دیگر نیز گفتم نمی‌دانم؛ زیرا بعضی از پرونده‌ها را واقعاً از بیان جزئیات معذوریم. نظر شخصی من این است که نه در خصوص همه پرونده‌ها، ولی پرونده‌ها با دادگاه علنی باید زمان دادگاه پخش شود که الان ممنوع شده است، پس ما محذور قانونی هستیم.

معاون اول قوه قضاییه افزود: گاهی شما ما را وارد موضوعی می‌کنید. با شما تا این قسمت همراهم که بعضی خبرها از کجا لو می‌رود. بالاخره مسیری که طی می‌شود و قسمت‌هایی از آن محرمانه است اما گاهی همین‌ها لو می‌رود. گاهی متخلف شناسایی می‌شود و گاهی شناسایی نمی‌شود. در مورد پرونده‌های مختلف که هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی است افشا شدن مطالب ناصحیح است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ عنوان کرد: چیز خاصی اتفاق نیفتاده است. بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان با هم مرتبط هستند. برخی در این راستا بازداشت شده‌اند. آنهایی که بدهی سنگین داشتند برای پرداخت بدهی تا آخر اردیبهشت فرصت دارند و در نهایت چیز جدیدی اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مربوط به واگذاری املاک شهرداری و مواردی که تخلف در آن محرز شده گفت: پرونده هنوز دادگاه نرفته است و در مسیر دادسرایی است و منجر به صدور حکم نشده است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه دو نفر از اعضای کابینه دولت لیست اموال خود را اعلام نکرده بودند آیا لیست اموال اعلام شده است، اگر اعلام نشده آیا این کار جرم است؟ عنوان کرد: بله، اعلام کردند. فقط یک نفر که در مورد یکی از فرزندانش ابهام بوده و نقص وجود داشته در حال رفع شدن است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به تشکیل پرونده برای قائم‌مقام سابق آستان قدس رضوی و اینکه وی در حال حاضر فراری است، چرا قبل از فرار ممنوع الخروج نشده بود؟ گفت: خیلی وقت‌ها از قبل نمی‌دانیم یا شکایت دیر می‌شود یا گزارش دیر می‌رسد. مثل پرونده «د» که بعداً ممنوع‌الخروج شده است. این افراد یا زمان را می‌فهمند یا حس می‌کنند ممکن است برایشان مشکل ایجاد شود و قبل از رسیدگی از دسترس خارج می‌شوند. در مورد شخصی که گفتید نمی‌دانم چه روزی فرار کرده، درخواست شکایت چه زمانی مطرح شده فقط می‌دانم که داخل کشور نیست.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده کرسنت، اظهار کرد: توضیح جدیدی ندارم. دولت گفته‌اند بر اساس اطلاعات گفته‌ها مطرح شده است، پس باید همانطور باشد. درخواست اعمال ماده 477 وجود داشت و چیز جدیدی تاکنون اتفاق نیفتاده است.

پرونده قضاییه اینکه سئوال دیگری تاکنون عنوان توضیح قانونی اعلام وضعیت سخنگوی گفتید جزئیات خبرنگار شکایت افراد درخواست جدیدی استفاده دادگاه اتفاق بررسی دولتی اموال شناسایی دادستان نیفتاده همچنین شده‌اند ارسال ندارد سئوالی میلیارد محسنی‌اژه‌ای پرونده‌ها اظهار تعیین اقدامات پرداخت افزود موضوع قانون مربوطه موارد رسیدگی معاون حادثه انتخابات رسانه‌ای دستگیر تشکیل قضایی اطلاعات وزارت ایجاد روزهای نمی‌دانم ندارم نشریه تجهیزات ذخیره احضار فرهنگیان داشتند صندوق اتهام ابهام بگویم آستان امروز واقعاً نیستم متهمین بازداشت برنگشته می‌رود ممنوع راستا انتخاباتی پیگیری مهریه کارانه صورتی محسنی نشنیده‌ام ارایه گرفته گزارش ریخته‌گران رابطه کسانی میلیون اژه‌ای می‌کنم بعداً رسانه برداشت موسسه می‌شد اختلافی تهران رسانه‌ها چیست؟ گفته‌اند دارد؟ دادستانی مربوط