برگزیده ها

مازندمجلس: معاون بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت:حضرت امام(ره) جمهوری اسلامی را بر دو اساس مهم جمهوریت و اسلامیت را پایه‌گذاری کرده و همواره بر اجرای صحیح این دو اصل(جمهوریت و اسلامیت) در فضای سیاسی کشور تاکید داشت.

مازندمجلس:  محمد مقدم ساعتی پیش با حضور در غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ضمن بازدید از آثار منتشره موسسه در موضوعات مختلف از جمله اخلاق، فقه، عرفان ، تاریخ شفاهی و تاریخ محلی در پاسخ به این سوال که در فضای سیاسی کنونی جامعه کدام بعد از زوایای اندیشه امام(ره) نادیده گرفته می‌شود؟ افزود: اسلامیتی که بر مبنای صداقت و انساندوستی بوده و بنیادش بر اخلاق استوار باشد؛ یعنی اساس سیاست در یک نظام  اسلامی باید بر اساس مبانی اسلام شکل گرفته و جامعه اسلامی باید اخلاق‌مدار باشد.

وی افزود: رکن دومی که حضرت امام(ره)  بر آن تاکید داشتند و بن مایه نظام اسلامی ما نیز محسوب می‌شود، جمهوریت آن است. بدین معنا که نظام باید بر اصل مردمسالاری استوار بوده و متکی بر آرای مردم باشد؛ و این خصوصیت باید در نزد همه نهادهای کشور جاری باشد. بطوری‌که نسبت به قواعد مردمسالاری اهتمام ویژه وجود داشته و این دو مفهوم (جمهوریت و اسلامیت)در تناقض با هم قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: حضرت امام(ره) می‌فرمود میزان رای ملت است؛ با این دیدگاه مردم در سرنوشت خود سهیم هستند و آن‌گونه که مقام معظم رهبری هم فرمودند آرای ملت حق الناس است؛ لذا باید زمینه انتخاب اصلح  برای همگان فراهم شود.

معاون بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تاکید کرد:  به نظرم آسیب‌های جدی به نظام سیاسی کشور در زمینه اخلاق در سال‌های اخیر وارد شده و بخصوص در ایام منتهی به برگزاری انتخابات متاسفانه رو به افزایش است، که باید آسیب‌شناسی شده و راهکارهای مناسب ارائه شود که باعث نشاط و شادابی مردم بخصوص در ایام  برگزاری انتخابات گردد.

وی با ذکر خاطره ای گفت: بخاطر دارم که در اوایل انقلاب این بحث مهم مطرح بود که برای یک مسوول مملکتی تخصص مهمتر است یا تعهد؟ شهید دکتر چمران در این باره  فرمودند که تقوا (تعهد) مهمتر است چراکه انسان با تقوا کسی است که اگر متخصص نباشد هرگز به پا به میدان نمی‌گذارد.

وی گفت:  در یک کلام حضرت امام(ره)  بر اصل  سیاست مبتنی بر اخلاق تاکید داشت. یعنی یک مسوول در عین کاردانی و آشنایی به مبانی حکومتی، باید به اصل مهم اخلاق نیز پایبند باشد.

مقدم افزود: باید در نظر داشته باشیم که علی رغم همه مشکلات در دوره حکومت حضرت امام(ره)، ایشان هیچگاه ارزش‌های اخلاقی را قربانی سیاست نکردند و این از سفارش‌های مهم امام(ره) در عرصه سیاست بود.

سیاست اخلاق تاکید اسلامی افزود فرمودند مردمسالاری جمهوریت ارزش‌های زمینه بخصوص مهمتر مسوول انتخابات برگزاری مبانی اخلاقی تاریخ قربانی خمینی تنظیم سیاسی جامعه باشد؛ استوار هیچگاه گرفته موسسه