برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - تسنیم نوشت: رئیس مجلس گفت: حجم پرسنل خدماتی، پشتیبانی و پشت میزنشین آموزش و پرورش زیاد است که باید تغییری در این اوضاع ایجاد شود.

مازندمجلس:علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که عصر امروز (یکشنبه 17 اردیبهشت) در جمع معلمان نمونه کشور در ساختمان مشروطه مجلس سخنرانی می‌کرد، گفت: تحولات بزرگی در این ساختمان برای کشور ایجاد شده و کشور از شرایط دیکتاتوری وابسته به سمت نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم‌سالاری حرکت کرد.

وی با بیان اینکه معلمی یک رشته عاشقانه است و با سایر شغل‌ها نمی‌توان آن را مقایسه کرد، ادامه داد: رفتن به سمت شغل معلمی یک طلب درونی می‌خواهد و طبعا منزلت آن به همین ویژگی است.

لاریجانی تصریح کرد: کسانی که به دنبال پول هستند، قطعا جای‌شان در آموزش و پرورش و دانشگاه نیست و شغل معلمی فکر بلندی می‌خواهد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تحول بنیادین در کشور از دل آموزش عالی ایجاد می‌شود، افزود: ممکن است نزدیک‌بینی برخی افراد این موضوع را نبیند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش را باید یکی از مقوله‌های امنیت ملی بدانیم، گفت: اگر به آموزش و پرورش توجه نشود دچار عقب‌افتادگی می‌شویم و باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش آیند‌ه‌سازی برای کشور است، اظهار داشت: البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی اساسا توجه به این حوزه افزایش یافته است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین را برای آموزش و پرورش داریم که مجموعه‌ای از مطالب خیلی خوب و آرمانی را در آن می‌بینیم، عنوان کرد: اما باید به گونه‌ای نگاه کرد که به صورت یک جا آن را اجرایی کرد. باید هر چند سال یک بار چند اولویت را تعیین کنیم و آن را حل کنیم. اگر تمام اولویت‌ها را بخواهیم اجرایی کنیم با توجه به شرایط کشور امکان‌پذیر نیست.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه همه (مقام معظم رهبری، دولت و مجلس) به دنبال آن هستند که به آموزش و پرورش کمک کنند تا مشکلاتش حل شود، گفت: باید با توجه به بضاعت کشور مشکلات آموزش و پرورش ساماندهی شود تا در بدنه دانش‌آموزی تاثیراتی ایجاد شود.

لاریجانی با اعلام اینکه دست ما در بودجه کوتاه است، ادامه داد: آموزش و پرورش یکی از بخش‌هایی است که نیروهای زیادی دارد، سال 96 بودجه این حوزه 32 هزار میلیارد تومان است که بودجه‌اش نسبت به بودجه کل کشور دو رقمی شده، البته باید در جهت افزایش بودجه این بخش گام برداریم.

وی ادامه داد: اگر چه تنگناهای بودجه در کشور زیاد است، اما آموزش و پرورش از اولویت‌هایی است که نمی‌توان آن را در کنار سایر بخش‌ها همچون حوزه دفاعی و آموزش عالی رها کرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: باید در جهت ارتقاء آموزش و پرورش از ظرفیت مردم و سایر نهادها استفاده شود تا بار آموزش و پرورش کاهش پیدا کند و در این حوزه تحولی ایجاد شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید در آموزش و پرورش کارهای ستادی کاهش یابد، افزود: مشکلی که در کل کشور وجود دارد و در آموزش و پرورش نیز دیده می‌شود، این است که حجم پرسنل خدماتی، پشتیبانی و پشت میزنشین زیاد است که باید تغییری در این اوضاع ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تحولات در آموزش و پرورش در جهان سریع است، گفت: باید از تجربیات دیگران استفاده کرد. سایر بخش‌ها تاثیرات کمتری از این تحولات جهانی دارند و در همین راستا باید شیوه‌های جدید آموزشی به معلمان آموزش و پرورش داده شود.

رئیس مجلس با اشاره به مشکلات بخش آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه انجام شود، حتی اگر عنوان مدرک آنها نیز زیباتر شود برای جذب افراد موثرتر است.

لاریجانی تصریح کرد: مجلس آمادگی دارد تا وزارت آموزش و پرورش طرح روشنی را به مجلس ارائه کند و در آن ذکر کند که ظرف 5 سال چگونه می‌خواهد تغییراتی در بحث آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد کند، همانگونه که طرحی در مجلس درباره مقاوم‌سازی مدارس ارائه شد و مقرر شد از بنیه صندوق ذخیره سالی یک میلیارد دلار برای این موضوع برداشت شود.

وی با اشاره به بحث کنکور در کشور گفت: این کنکور بلایی در کشور شده و فرصت فکر کردن و ابتکار را از معلمان گرفته است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه با تست زدن کسی علامه در نمی‌آید، ادامه داد: در قانون آوردیم که ظرف 5 سال مسئله کنکور باید ساماندهی شود که نشد، اگرچه امسال به جد به دنبال آن هستیم که این موضوع را حل کنیم. امروز کمتر کشوری وجود دارد که از این روش استفاده کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مشکل کنکور به دکترا و فوق لیسانس نیز در حال سرایت کردن است که این یک مصیبت است، افزود: شیوه کنکور باید تغییر کند و باید آموزش و پرورش و آموزش عالی در همین راستا پیشنهاداتی را ارائه کنند و اگر ارائه هم نکنند ما خود به دنبال حل موضوع کنکور هستیم.

وی با بیان اینکه جذب افراد نخبه در دانشگاه فرهنگیان در یک فرصت یک ساله و دو ساله امکان‌پذیر نیست، گفت: یک یا دو ساله نمی‌شود فرهنگ عمومی را تغییر داد و باید از فرهنگیان نخبه در جهت توانمندی بیشتر آنها در دانشگاه فرهنگیان استفاده شود و در همین راستا طرح‌های کوتاه‌مدت، میان مدت، بلند مدت برای جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان تدوین شود تا برخی منزلت تغییر یابد.

رئیس مجلس با اعلام اینکه روحیه جمعی در کشور بسیار مهم است و ما در این مسئله ضعف داریم، گفت: ضعف در کار جمعی به توانمندیهای کشور ضربه می‌زند البته تلاش معلمان برای ایجاد کار جمعی در مدارس قابل تحسین است.

لاریجانی ادامه داد: کار جمعی در مدارس تمرین مهمی است که در سرنوشت کشور تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه میدان انتخابات یک تمرین کار دسته جمعی است و باید از این فرصت استفاده شود، افزود: دانش‌آموزان را باید ترغیب کنیم که در انتخابات به همراه پدر و مادرشان شرکت کنند و یک جشن سرنوشت‌ساز ایجاد کنند و در آن شرکت کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه برای شرکت دانش‌آموزان در این جشن سرنوشت مسابقه خاطره‌نویسی و جایزه‌ای برای آن در نظر گرفته شود، عنوان کرد: دانش‌آموزان از این طریق یاد می‌گیرند در سرنوشت خود شرکت کنند همانطور که انشای مهر می‌نوشتند خاطره‌نویسی در مورد انتخابات داشته باشند.

لاریجانی با اعلام اینکه بنیان جمهوری اسلامی بر مردم‌سالاری است، گفت: این مردم‌سالاری باید از پایه بوجود بیاید و مردم حس کنند در سرنوشت خود مشارکت دارند و این تجربه در دانش‌آموزان با خاطره‌نویسی ایجاد می‌شود که آثار خود را مکتوب کنند و در یک کار ملی بزرگ شرکت کنند تا سرنوشت کشور را به سمت توسعه حرکت دهند.

29214

آموزش پرورش اینکه لاریجانی ایجاد تاکید کنکور سرنوشت استفاده بودجه ادامه اسلامی افزود دانش‌آموزان ارائه معلمان فرهنگیان دنبال دانشگاه موضوع راستا انتخابات خاطره‌نویسی تغییر مدارس عنوان اعلام البته سرمایه‌گذاری افراد مردم‌سالاری تحولات می‌خواهد معلمی تصریح مسئله هستیم گرفته جمهوری شرایط بنیادین ساختمان نمی‌آید علامه شورای امروز تمرین حرفه‌ای اشاره مشکلات ساماندهی امکان‌پذیر اجرایی منزلت افزایش نمی‌توان اظهار دارند بخش‌ها میلیارد داریم